Turner v─âzut de Mike Leigh

Publicat în Dilema Veche nr. 562 din 20-26 noiembrie 2014
Turner v─âzut de Mike Leigh jpeg

ÔŚĆ Mr. Turner (Marea Britanie, 2014), de Mike Leigh.  

Sub forma unui portret cinematografic al unui maestru al picturii ÔÇô romanticul britanic J.M.W. Turner (1775-1851), jucat de Timothy Spall (care a fost premiat la Cannes pentru acest rol) ÔÇô, regizorul-scenarist Mike Leigh, el ├«nsu┼či un maestru al artei sale (┼či un compatriot al lui Turner), a dat o capodoper─â: Mr. Turner (proiectat la Les films de Cannes ├á Bucarest). Dup─â cum s-a remarcat ├«nc─â de pe vremea c├«nd Turner tr─âia, ├«nf─â┼úi┼čarea ┼či manierele lui nu erau tocmai de natur─â s─â ├«mbie lumea c─âtre el; ├«n film, el are mult dintr-o s─âlb─âticiune (Spall a devenit cunoscut unui public larg pentru rolul omului-┼čobolan din Harry Potter-uri) ÔÇô printre altele, morm─âie mai mult dec├«t vorbe┼čte. Nu e ursuz tot timpul ÔÇô aflat ├«n vizit─â la un mecena, se al─âtur─â cu o voce nemuzical─â, dar plin─â de emo┼úie, pianului la care o doamn─â c├«nt─â lamenta┼úia lui Dido din opera lui Purcell, iar mai t├«rziu, aflat ├«ntr-o pensiune din ora┼čul maritim Margate, unde obi┼čnuie┼čte s─â trag─â incognito cu inten┼úia de a picta, ├«ncepe brusc s-o complimenteze elocvent pe propriet─âreasa v─âduv─â, ├«n timp ce b─ârci cu p├«nze alunec─â dincolo de fereastr─â, ├«n soarele dimine┼úii; dar asemenea elanuri ┼či le canalizeaz─â de obicei c─âtre pictur─â. Nu c─â ├«n discutarea acesteia ar tinde c─âtre grandilocven┼ú─â. Cel care tinde ├«ntr-acolo e marele critic (┼či promotor al artei lui Turner) John Ruskin, redus ├«n acest film (cu o u┼čoar─â meschin─ârie pe care, din fericire, filmul are cu ce calit─â┼úi s-o compenseze) la caricatura-cli┼čeu a criticului pre┼úios, care, ├«n febra hermeneuticii, pierde contactul sensibil cu latura brut-documentar─â a unui faimos tablou turnerian, reprezent├«nd sclavi arunca┼úi peste bordul unei cor─âbii. La antipodul scliviselii lui Ruskin, Turner ne e ├«nf─â┼úi┼čat cutremur├«ndu-se spontan, ca de ru┼čine pentru ├«ntreaga specie, la cuvintele unui fost marinar b├«ntuit de trecutul s─âu ├«n comer┼úul cu sclavi. Leigh face portretul unui Turner care, de┼či interesat p├«n─â la sf├«r┼čitul vie┼úii de ┼čtiin┼úe ┼či de inven┼úii tehnologice (inclusiv cea a dagherotipiei, amenin┼ú─âtoare pentru breasla lui), nu e ├«nclinat s─â intelectualizeze. Unul dintre pu┼úinii oameni ├«n compania c─ârora pare s─â se simt─â ├«n largul lui e propriul lui tat─â, b─ârbier de meserie, iar parte din pl─âcerea pe care o afl─â ├«n pictur─â ┼úine de componenta ei de munc─â fizic─â ÔÇô murd─ârirea m├«inilor, folosirea de materii precum scuipatul ┼či g─âlbenu┼čul de ou. (La b─âtr├«ne┼úe ajunge s─â fie ridiculizat at├«t pentru asta, c├«t ┼či pentru peisajele lui care amenin┼ú─â s─â se dizolve ├«n lumin─â ┼či culoare, friz├«nd arta abstract─â: lucruri care, privite de azi, apar remarcabil de moderne.)  

O persoan─â ├«n compania c─âreia nu se simte deloc ├«n largul lui e femeia (Ruth Sheen) care, f─âr─â s─â-i fi fost so┼úie, i-a f─âcut dou─â fiice, ambele deja destul de mari (de la una are ┼či nepo┼úi) ├«n momentul (de pe la mijlocul anilor 1830) c├«nd ├«ncepe ac┼úiunea filmului. Atunci c├«nd le prime┼čte ├«n vizit─â, Turner reu┼če┼čte s─â-┼či p─âstreze polite┼úea, dar e clar c─â le-ar dori disp─ârute din via┼úa lui. Filmul, care e foarte eliptic ÔÇô o serie de episoade din ultimii 25 de ani de via┼ú─â ai lui Turner, viniete ├«ntre care e adesea greu de spus c├«t timp a trecut ÔÇô las─â practic neschi┼úat trecutul pe care protagonistul ├«l repudiaz─â astfel; e rolul morm─âielilor ┼či al grimaselor lui Spall s─â sugereze c─â acest trecut e pentru el un bagaj ├«mpov─âr─âtor ┼či o surs─â de ru┼čine. Tot o surs─â de ru┼čine e pentru el ┼či faptul c─â, ├«n prima parte a perioadei pe care o acoper─â filmul, se serve┼čte sexual cu regularitate de femeia ├«ntre dou─â v├«rste (Dorothy Atkinson), suferind─â de psoriazis, care tr─âie┼čte ├«n casa lui ca menajer─â. Contaminate de ne├«mp─âcarea lui Turner cu propria animalitate ┼či de intui┼úia acestui du┼čman al sclaviei c─â-┼či exploateaz─â menajera, actele lor sexuale s├«nt, din ce vedem, scurte ┼či lipsite de orice tandre┼úe sau veselie, ceea ce n-o ├«mpiedic─â pe menajer─â s─â ┼či le doreasc─â, ele constituind singura form─â de aten┼úie de care are parte de la st─âp├«nul ei sau de la oricine altcineva, ├«ntr-o via┼ú─â altminteri redus─â la roboteal─â ┼či invizibilitate. Toate astea reies din jocul aproape nonverbal al celor doi actori, scenariul lui Leigh neexplicit├«nd nimic. Atunci c├«nd ├«n via┼úa lui Turner apare v─âduva propriet─âreas─â de pensiune (Marion Bailey), el ├«┼či folose┼čte privilegiul de b─ârbat ┼či de st─âp├«n, pun├«nd cap─ât acupl─ârilor cu menajera, f─âr─â explica┼úii ÔÇô nu ┼či f─âr─â un neevacuabil rest de st├«njeneal─â ÔÇô ┼či ├«ncerc├«nd s─â o ├«mping─â undeva ├«n dosul min┼úii, ├«n timp ce psoriazisul ei se agraveaz─â ┼či spatele i se coco┼čeaz─â. Acest egoism brutal e pus, f─âr─â comentarii auctoriale suplimentare, al─âturi de c─âldura ┼či veselia lui din rela┼úia cu v─âduva, care ├«l relaxeaz─â ┼či c─âreia i se deschide. Filmul nu-┼či invit─â publicul s─â c├«nt─âreasc─â ce e mai greu ÔÇô ├«ntunericul crud ├«n care Turner o las─â pe menajer─â sau lumina pe care o aduce ├«n casa v─âduvei. Pictorul e v─âzut ca o creatur─â p─ârta┼č─â ├«n mod inextricabil la str├«mb─âtatea lumii din care face parte, totodat─â t├«njind dup─â transcenden┼ú─â ÔÇô dup─â o lumin─â ca aceea din unele tablouri ale sale, de o intensitate apt─â s─â dizolve toate contradic┼úiile dintre cum se tr─âie┼čte ┼či cum ar trebui s─â se tr─âiasc─â. ├Än acela┼či timp, Leigh nu e un regizor care s─â se complac─â ├«n vreo mistic─â a Artei & Arti┼čtilor ÔÇô o arat─â at├«t insisten┼úa lui pe materialitatea actului de a picta, c├«t ┼či ochiul de caricaturist cu care-i portretizeaz─â pe critici, pe pictori, pe protectorii acestora etc. ┼×i nu numai pe ei: de la morm─âielile lui Turner p├«n─â la tonul monoton-ultragiat al mamei copiilor lui, filmul abund─â ├«n ├«ngro┼č─âri comice, inclusiv la momente cu a c─âror gravitate general─â intr─â ├«n disonan┼ú─â, complic├«nd reac┼úiile spectatorilor. ├Än acela┼či timp, personaje precum al menajerei (cel mai emo┼úionant din film) sau al v─âduvei s├«nt portretizate cu mare delicate┼úe. 

comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Via╚Ť─â de cuplu jpeg
Via╚Ť─â de cuplu
Filmului ├«i reu╚Öesc mult mai bine scenele de criz─â, cele ├«n care intensitatea e dat─â pe minus, iar cadrul se las─â m─âturat de un criv─â╚Ť emo╚Ťional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS jpeg
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, ├«ncep├«nd cu ora 16:00, la sediul institu╚Ťiei din strada Matei Voievod 75-77
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ jpeg
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ
├Äntre┬á29 aprilie ╚Öi 28 mai, ├«n Pia╚Ťa Regelui Mihai din Bucure╚Öti, va putea fi vizitat─â expozi╚Ťia┬áStop the War (in Ukraine),┬áprin care opt arti╚Öti rom├óni ╚Öi o serie de arti╚Öti ucraineni continu─â s─â ia atitudine ├«mpotriva r─âzboiului din Ucraina ╚Öi s─â militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mi╚Öca, a motiva ╚Öi a ├«mpinge la ac╚Ťiune.
C─âs─âtoria lui Teofil jpeg
C─âs─âtoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria ╚Öi Teofana ├«naintea ei, Teodora s-a v─âzut transformat─â din ÔÇ×nimeniÔÇŁ ├«n cel mai de seam─â personaj feminin din imperiu.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.