Top 10/2014

Publicat în Dilema Veche nr. 567 din 24-30 decembrie 2014
Top 10/2014 jpeg

Regula mea în întocmirea clasamentului anual de filme a fost multă vreme aceea de a reduce masa de producţii eligibile la oferta distribuitorilor români. Dar, cum accesul la filme al compatrioţilor interesaţi serios (suficient de serios încît să citească şi critică) e tot mai facilitat de festivaluri şi (în primul rînd) de piraterie, deci tot mai puţin la cheremul distribuitorilor, văd tot mai puţin sensul regulei respective. M-am hotărît aşadar s-o schimb, întocmindu-mi lista pe 2014 din ceea ce consider că s-a lansat mai important în lume pe parcursul anului (şi am apucat să văd – desigur, există filme de răsunet care mi-au scăpat pînă acum, printre ele Forţă majoră al lui Östlund, Leviathan al lui Zviaghinţev şi Tribul al lui Slaboşpiţki), indiferent dacă şi cît a circulat în România.

1. Boyhood (SUA, 2014), de Richard Linklater.

Bildungsroman cinematografic a cărui realizare, întinsă pe 12 ani (1992-2013, cu circa trei zile de filmare pe an), se întemeiază pe o înţelegere radical-baziniană a cinema-ului ca mediu de documentare a schimbării în timp. Băieţelul care creşte în faţa camerei (Ellar Coltrane) joacă un personaj ficţional, numit altfel decît el, şi nici părinţii (Patricia Arquette şi Ethan Hawke), nici sora lui de pe ecran (Lorelei Linklater) nu-i sînt rude în viaţa reală, însă ficţiunea e înrădăcinată într-un documentar despre creşterea copiilor şi îmbătrînirea adulţilor, documentar care (Lorelei fiind fiica regizorului Richard Linklater) este şi un home movie. Boyhood ia şi pulsul vremurilor în care creşte copilul, dar, din punct de vedere politic, e un film mai degrabă seren-acceptant (dacă nu complezent) decît critic, care îmbrăţişează whitmanian (deşi cu discreţie) ceea ce prezintă drept pluralismul Americii.  

2. Somn de iarnă / Kiş uikusu / Winter Sleep (Turcia, 2014), de Nuri Bilge Ceylan.

Transplantare a lui Cehov în pustietatea anatoliană a zilelor noastre, într-un film totodată foarte intimist şi foarte politic, atemporal şi la zi, „de cameră“ şi „de spaţiu deschis“, despre inegalitate socio-economică şi despre falsa conştiinţă a unui rentier cu pretenţii de intelectual public.  

3. Nimfomana / Nymphomaniac (Danemarca-Belgia-ş.a., 2013-2014), de Lars von Trier.

Roman cinematografic ludico-intelectualisto-porno (în două părţi) şi spectacol de scheciuri sau viniete dramatice care ilustrează, în registre ba grave, ba de farsă, felurite paradoxuri ale dorinţei. 

4. Adieu au langage (Elveţia, 2014), de Jean-Luc Godard.

JLG la 84 de ani, lucrînd în 3D low-budget, e, mai mult ca oricînd, un asamblator ultraformalist de visuals, vorbe (nu atît reflecţii închegate, cît riff-uri pe diverse teme de reflecţie) şi alte sunete, un mitralior al digresiunii şi al înteruperii, un livrator de şocuri perceptuale, un orchestrator de coliziuni între forme, culori, texturi, citate etc.   

5. Mr. Turner (Marea Britanie, 2014), de Mike Leigh.

Văzut de Mike Leigh şi de actorul Timothy Spall, pictorul J.M.W. Turner e capabil de ocazionale euforii inimoase şi înflăcărări elocvente, dar are mult dintr-o sălbăticiune – mormăie mai mult decît vorbeşte. Un vizionar în picturile lui, acest fiu de bărbier, deloc înclinat să misticizeze sau să intelectualizeze, exultă în componenta de muncă fizică a activităţii lui – în murdărirea mîinilor, în folosirea unor materii prime precum scuipatul şi albuşul de ou. Părtaş la strîmbătatea lumii în care trăieşte, acest inamic al sclavagismului îşi exploatează sexual menajera – chiar dacă nu fără jenă – şi se debarasează de ea atunci cînd are ocazia. Fără tangenţe cu o biografie romanţată în tradiţie hollywoodiană, acest idiosincratic tablou cu Turner şi vremurile sale prezintă zone sugestiv lăsate albe, dar şi îngroşări vodevileşti laolaltă cu tuşe foarte delicate.    

6. Jauja (Argentina-Danemarca-ş.a., 2014), de Lisandro Alonso.

Viggo Mortensen e pe post de John Wayne într-un The Searchers refractat, defamiliarizat, dezeroizat şi foarte sofisticat formal, cu o componentă de halucinaţie.   

7. Sub piele / Under the Skin (Marea Britanie, 2014), de Jonathan Glazer.

Scarlett Johansson e o extraterestră antropomorfă care ia bărbaţi cu autostopul şi-i atrage într-un fantasmagoric şi fatal iaz negru-cerneală. Pe plan formal, filmul lui Glazer e o fuziune coerentă de tropi mitico-arhetipali (sărutul fatal al femeii-păianjen, sărutul dat leprosului, frumoasa şi bestia) cu documentar observaţional (mai exact, un experiment filmat cu camera ascunsă, constînd în aruncarea zeiţei Johansson printre muritori – bărbaţi de pe străzile Glasgow-ului, care, agăţaţi de ea, nu par s-o fi recunoscut), cu puseuri de abstracţionism pictural şi cu o dramaturgie bazată pe repetarea aceloraşi cîteva acţiuni şi pe refuzul psihologizării. Pe plan tematic, e confecţionat astfel încît să combine o cît mai mare opacitate cu o cît mai sugestivă rezonanţă şi astfel să invite la aproprieri hermeneutice din diverse unghiuri – în special la problematizări din perspective de gender.   

8. Două zile, o noapte / Deux jours, une nuit (Belgia, 2014), de Luc şi Jean-Pierre Dardenne.

Ca de obicei la fraţii Dardenne, suspansul se bazează pe întrebarea dacă mai e sau nu mai e posibilă solidaritatea în faza actuală a capitalismului.  

9. Fata dispărută / Gone Girl (SUA, 2014), de David Fincher.

Un mystery în tradiţia hitchcockianului Suspicion (soţie speriată de un soţ cu purtări ambigue şi posibile intenţii criminale) se metamorfozează într-o fantasmagorie misogină neo-nouăzecistă (bărbat slab prins în mrejele unei psihopate megainteligente), care apoi se metamorfozează şi ea în ceea ce teoreticianul Stanley Cavell numea o „comedie a remariajului“. Filmul hollywoodian al anului.  

10. The Grand Budapest Hotel (SUA, 2014), de Wes Anderson.

Bricolaj postmodernist pufos-limitat, dar inventiv.  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.