Ticăloşi cu şi fără glorie

Publicat în Dilema Veche nr. 560 din 6-12 noiembrie 2014
Ticăloşi cu şi fără glorie jpeg

● Calvary (Irlanda – Marea Britanie, 2014), de John Michael McDonagh.  

După ce primeşte de la un enoriaş, în loc de spovedanie, o foarte precisă ameninţare cu moartea, preotul unui cătun irlandez din vremurile noastre (Brendan Gleeson) rămîne cu şapte zile (atîtea i-a acordat neidentificabila voce a posibilului său călău) în care ori să se pună la adăpost, ori să identifice oiţa rătăcită de la care vine ameninţarea, ori să-şi ia rămas-bun de la această lume după ce-a încercat să mai salveze cîteva suflete. În principiu, are ce „salva“ (nu neapărat şi cum s-o facă), turma lui incluzînd o soţie adulteră care-i rîde în faţă (Orla O’Rourke), pe agresivul ei amant (Isaach De Bankolé), un prostituat gay (Owen Sharpe), vreo trei potenţiali sinucigaşi, vreo doi băieţi gen Norman Bates (dintre care unul închis pentru canibalism) şi un rechin al finanţelor (Dylan Moran). În zilele următoare, preotul face iar şi iar turul acestui microcosmos, lăsîndu-se împuns, sfidat şi antrenat în dueluri verbale de toţi cei de mai sus (şi de alţi cîţiva, printre care un doctor ateu). Bine primit la Festivalul de la Sundance, anglo-irlandezul Calvary e un fel de remake şmecher-verbos al capodoperei bressoniene Jurnalul unui preot de ţară – „şmecher“ în sensul că aici aproape că nu se dialoghează decît în vorbe de duh, iar personajele mai că nu-şi dau note unele altora (şi fiecare sieşi, şi toate scenaristului-regizor care le-a creat) pentru cît de spectaculoase le sînt replicile. Momentul în care personajul-clişeu al medicului ateu (Aidan Gillen) îi devansează pe criticii filmului, descriindu-se el primul ca un personaj-clişeu („zece la sută umanism şi nouăzeci la sută umor macabru“), exemplifică şmecheria regizorului-scenarist John Michael McDonagh la cel mai facil nivel al acesteia. (J.M. McDonagh este fratele mai cunoscutului Martin McDonagh, regizor al nu mai puţin autolaudativului Seven Psychopaths.) Enoriaşul erijat în călău îşi începe spovedania printr-o evocare studiat-abruptă a abuzurilor sexuale la care fusese supus în copilărie de către un alt preot, iar reacţia confesorului este să-l felicite pentru că a găsit o formulă de deschidere atît de catchy (care este şi prima replică din film). Ce-i drept, personajul preotului nu mai are de rostit, pînă la sfîrşitul filmului, prea multe replici prin care scenaristul să se răsfeţe astfel: e mai mult un încasator, credinţa lui fiind ţinta unui asalt verbal concertat din partea celorlalte personaje. Dar e un încasator cool, greu de şocat – el e cel care aduce vorba despre pornografie în conversaţia cu un tînăr enoriaş timid, chinuit de fantezii violente, arătîndu-se uşurat că tînărul recurge la ea ca să-şi mai descarce din agresivitate. Spre deosebire de eroul filmului din 1951 al lui Robert Bresson (şi mai întîi al romanului lui Georges Bernanos din 1936, intitulat tot Jurnalul unui preot de ţară şi pomenit aici, destul de improbabil, tocmai de personajul rechinului financiar), acest preot voinic are experienţă lumească – a fost căsătorit într-o altă viaţă şi are o fiică (proaspăt ieşită dintr-o depresie suicidară). Deşi McDonagh cultivă cool-ul şi caricaturalul, one-on-one-urile preotului cu diversele suflete zbuciumate din mica parohie se adună într-o compoziţie ambiţioasă – un raport din multe unghiuri despre criza în care se află catolicismul irlandez, împreună cu economia irlandeză şi (potrivit acestui film) cu viaţa comunitară irlandeză. Cauzele pe care le indică filmul nu se reduc nici pe departe la scandalurile de pedofilie în rîndurile preoţimii – protagonistul e un preot bun. Pusă la îndoială în zilele noastre e, potrivit filmului, însăşi utilitatea socială a îndeletnicirii lui – în Irlanda miniaturală şi schematică din filmul lui McDonagh e loc pentru o singură persoană pe care religia chiar pare s-o ajute, iar acea persoană (Marie-Josée Croze) nici măcar nu e irlandeză. În rolul preotului, Gleeson ţine foarte bine în echilibru nobleţea, respectiv inadecvarea personajului său.  

● Furia: Eroi anonimi / Fury (SUA, 2014), de David Ayer.  

Fury e un film de război focalizat pe echipajul unui tanc american care-şi croieşte drum spre Berlin în aprilie ’45. Echipajul e unul format din stereotipuri şi clişee – un redneck (Jon Bernthal), un latino (Michael Pena), un religios (Shia LaBeouf), răcanul care se va căli în focul bătăliei (Logan Lerman) şi masculul alfa care le e sergent (Brad Pitt) –, dar comportamentele soldaţilor americani sînt mai puţin cosmetizate decît în alte filme hollywoodiene de mare buget despre al Doilea Război Mondial. Sergentul pune un revolver în mîna răcanului, îi îndreaptă cu forţa mîna înarmată spre un prizonier german (după ce călcase în picioare fotografiile de familie cu care acesta încerca să-l înduioşeze) şi apasă pe trăgaci cu degetul răcanului, care în tot acest timp se zbate în zadar. În pofida pretenţiilor demistificatoare pe care le avansează filmul, mai ales în prima lui parte, prin asemenea scene, e un film dedicat plăcerilor băieţeşti (un tanc american şi unul german, angajate în echivalentul unui turnir cavaleresc). El devine tot mai supradimensionat-eroizant pe măsură ce se apropie de final, cu cei cinci americani asumîndu-şi o misiune de sacrificiu şi, din tancul lor imobilizat, deci transformat într-o cazemată, într-o fortăreaţă, într-un Alamo şenilat, împuşcînd sute de germani lipsiţi de identitate, cum făcuseră cei patru membri ai „hoardei sălbatice“ peckinpahiene, la sfîrşitul filmului The Wild Bunch, cu sutele de mexicani din Agua Verde. (Imaginea cadavrului făcut una cu pămîntul de şenilele tancului e tot un citat din Peckinpah – din Crucea de fier.) Bătălia asta face uitate asigurările de mai devreme – oferite mai ales prin intermediul unei secvenţe în care „hoarda“ invadează un apartament împărţit de două femei germane (dintre care una e Anamaria Marinca, într-un rol aproape lipsit de replici) – cum că filmul va ţine cont şi de suferinţele poporului german. 

Poster Orizontal   29 Martie 2023   Cimarosa si Salieri jpg
Baritonul italian RICCARDO NOVARO, aplaudat la Théître des Champs-Elysées – Paris, invitat la Sala Radio
Miercuri, 29 martie 2023 (19:00), îl veți asculta alături de ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO, sub bagheta dirijorului de origine libaneză TOUFIC MAATOUK.
989 16 coperta jpg
Imprevizibila ușurătate a vieții și a morții
Definitiv. O trilogie chiar marchează un punct notabil în proza românească de azi.
p 17 1 jpg
Burta balenei
Luat mai cu seamă în contextul particular al cinema-ului românesc, Spre Nord constituie o mare ocazie ratată.
989 17 Breazu jpg
Despre mizeria din dulceață
Să fie cam opt ani de cînd Laura Les și Dylan Brady și-au numit duo-ul după o întîmplare involuntar amuzantă.
989 23 Iamandi jpg
Un exercițiu de imaginație
Prima știre dintre cele douăzeci incluse în acest top este greva generală din 1926.
copertă Murmur jpg
988 16 coperta2 jpg
Retractilități incisive
Atît Cristina Alexandrescu, cît și Mihnea Bâlici sînt două voci deja recognoscibile în poezia românească extrem contemporană.
988 17 Vrabia foto Tudor Neacsu1 jpg
Să cazi la pace cu trecutul
Perioada postcomunistă în România, în special pînă la aderarea țării la Uniunea Europeană, a fost tumultuoasă din multe punctele de vedere.
Matrix fisa cartii jpg
Lauren Groff, Matrix, traducere din engleză de Brîndușa Cotea, Curtea Veche Publishing, 2023 - fragment -
Cu o privire arzătoare, se apleacă peste masa pe care Asta, entuziasmată, a început deja să schițeze planuri.
Giuliano da Empoli Magul de la Kremlin cop1 APROBATA (1) jpg
Magul de la Kremlin de Giuliano da Empoli - fragment-
Acest roman este inspirat din fapte și personaje reale, cărora autorul le-a împrumutat viață particular și replici imaginare.
Afis Sala Radio 17 martie 2023 (2) jpg
Dirijoarea Orchestrei Simfonice din Canberra - JESSICA COTTIS - invitată la Sala Radio
JESSICA COTTIS – o prezență specială pe scena muzicală internațională, unul dintre cei mai remarcabili dirijori britanico-australieni, dirijor-șef și director artistic al Orchestrei Simfonice din Canberra, este invitată pe scenă Sălii Radio!
RRM Iasi 1920x1080 jpg
Din 22 martie, ora 19.00: Radio România Muzical la Iași, pe frecvența 95.4 FM
Radio România Muzical poate fi ascultat la București pe frecvența 104.8 FM, regional pe frecvența Coștila 97.6 FM, iar din 22 martie 2023, pe frecvența locală 95.4 FM la Iași.
p 16 YouTube jpg
Extemporal la erotică
Noul diagnostic îl răstoarnă sau îl echilibrează pe cel vechi: multă gingăşie şi un dram de forţă.
p 17 jpg
Fami(g)lia
A Chiara rulează în cadrul Festivalului „Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiană în România”.
987 17 coperta1 jpg
Focus JazzX
Timișoara și Clujul s-au sincronizat, inclusiv în interes politic, în ambiția de a consacra două festivaluri jazz de centru de capitală regională – JazzX și Jazz in the Park
987 15 foto BogdanDincă jpg
987 21 coperta Iamandi jpeg
Economie și psihologie
Una dintre explicațiile referitoare la căderea comunismului acordă factorului economic un rol preponderent.
(1) Beethoven Skizze Eugène Louis Lami FotoJean Marc Anglès Collection Cité de la musique jpg
Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații – conferință NEC
Colegiul Noua Europă are deosebita plăcere de a vă invita la conferința „Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații”, pe care compozitorul Dan Dediu o va susține joi, 9 martie 2023, la ora 17.00.
José Gallegos y Arnosa, El zapatero jpg
IIC BUC VISUALI ITALIANE AFFICHE 230222 jpg
Festivalul „Visuali Italiane - Noua Cinematografie Italiană în România”
Cinematografia italiană are o istorie lungă și prestigioasă, cu capodopere care au cucerit publicul din întreaga lume.
986 16sus coperta jpg
Călătoria fluturelui monarh
Într-un restaurant li se strigă „Go back to Russia!”, iar viața le e punctată de atacurile de panică legate de identitatea lor fluctuantă.
986 16jos coperta jpg
Avataruri ale iubirii
Amestec de Pascal Bruckner, Julian Barnes și David Lodge, pasional, ironic și simultan intelectual, noul roman al lui François-Henri Désérable e o bijuterie literară care merită admirată.
p 17 2 jpg
Cu ușile închise
E vorba, în definitiv, despre caractere. Adică despre lucruri care nu se confundă niciodată cu viața, care e mult mai flexibilă și mai nuanțată.
986 17 coperta audio jpeg
„Lumea asta nătîngă / E tot ce avem”
Acum vreo trei ani, într-un interviu pentru publicația engleză Uncut, Georgia Hubley, una dintre treimile artistice din interiorul Yo La Tengo

Adevarul.ro

image
Augustin Viziru a dezvăluit cu cine l-a înșelat Oana Mareș: „Tu ai putea să ai ceva sexual cu el?”
Augustin Viziru a mărturisit că nu a fost „ușă de biserică” în timpul mariajului cu Oana Mareș alături de care a fost vreme de 11 ani.
image
A murit tânărul aflat în comă de două luni de la o durere de măsea
Ionuț Marian Călărău, care a stat în comă aproape două luni după ce a ajuns la spital cu o durere de măsea, a murit în spital. Anunțul a fost făcut pe rețelele sociale de familie și prieteni.
image
Fetiță de 11 ani, filmată în timp ce întreținea relații sexuale cu un elev de liceu. Imaginile au ajuns la colegi
O minoră de 11 ani, elevă în clasa a V-a la o școală din Cluj, a fost filmată în timp ce întreținea relații sexuale cu un elev de liceu. Filmările realizate în vacanța școlară au fost distribuite colegilor.

HIstoria.ro

image
Populația Bucovinei în perioada stăpânirii austriece
În perioada stăpânirii austriece s-au modificat substanțial atât structura etnică, cât și cea confesională a populației din Bucovina, iar efectul cel mai nefast a fost asupra populației românești.
image
Cauza morții lui Ludwig van Beethoven, dezvăluită de un studiu ADN / VIDEO
Examinarea unor mostre de ADN, extrase din câteva șuvițe de păr ale lui Ludwig van Beethoven, a dezvăluit cauza morții legendarului compozitor german.
image
Aventurile lui Landolfo Rufolo, un bancher medieval imaginat de Boccaccio
Deşi Landolfo este un personaj fictiv, numele familiei este cât se poate de real, Rufolo fiind, pe la 1280, una dintre cele mai bogate familii din sudul Italiei.