Ticăloşi cu şi fără glorie

Publicat în Dilema Veche nr. 560 din 6-12 noiembrie 2014
Ticăloşi cu şi fără glorie jpeg

● Calvary (Irlanda – Marea Britanie, 2014), de John Michael McDonagh.  

După ce primeşte de la un enoriaş, în loc de spovedanie, o foarte precisă ameninţare cu moartea, preotul unui cătun irlandez din vremurile noastre (Brendan Gleeson) rămîne cu şapte zile (atîtea i-a acordat neidentificabila voce a posibilului său călău) în care ori să se pună la adăpost, ori să identifice oiţa rătăcită de la care vine ameninţarea, ori să-şi ia rămas-bun de la această lume după ce-a încercat să mai salveze cîteva suflete. În principiu, are ce „salva“ (nu neapărat şi cum s-o facă), turma lui incluzînd o soţie adulteră care-i rîde în faţă (Orla O’Rourke), pe agresivul ei amant (Isaach De Bankolé), un prostituat gay (Owen Sharpe), vreo trei potenţiali sinucigaşi, vreo doi băieţi gen Norman Bates (dintre care unul închis pentru canibalism) şi un rechin al finanţelor (Dylan Moran). În zilele următoare, preotul face iar şi iar turul acestui microcosmos, lăsîndu-se împuns, sfidat şi antrenat în dueluri verbale de toţi cei de mai sus (şi de alţi cîţiva, printre care un doctor ateu). Bine primit la Festivalul de la Sundance, anglo-irlandezul Calvary e un fel de remake şmecher-verbos al capodoperei bressoniene Jurnalul unui preot de ţară – „şmecher“ în sensul că aici aproape că nu se dialoghează decît în vorbe de duh, iar personajele mai că nu-şi dau note unele altora (şi fiecare sieşi, şi toate scenaristului-regizor care le-a creat) pentru cît de spectaculoase le sînt replicile. Momentul în care personajul-clişeu al medicului ateu (Aidan Gillen) îi devansează pe criticii filmului, descriindu-se el primul ca un personaj-clişeu („zece la sută umanism şi nouăzeci la sută umor macabru“), exemplifică şmecheria regizorului-scenarist John Michael McDonagh la cel mai facil nivel al acesteia. (J.M. McDonagh este fratele mai cunoscutului Martin McDonagh, regizor al nu mai puţin autolaudativului Seven Psychopaths.) Enoriaşul erijat în călău îşi începe spovedania printr-o evocare studiat-abruptă a abuzurilor sexuale la care fusese supus în copilărie de către un alt preot, iar reacţia confesorului este să-l felicite pentru că a găsit o formulă de deschidere atît de catchy (care este şi prima replică din film). Ce-i drept, personajul preotului nu mai are de rostit, pînă la sfîrşitul filmului, prea multe replici prin care scenaristul să se răsfeţe astfel: e mai mult un încasator, credinţa lui fiind ţinta unui asalt verbal concertat din partea celorlalte personaje. Dar e un încasator cool, greu de şocat – el e cel care aduce vorba despre pornografie în conversaţia cu un tînăr enoriaş timid, chinuit de fantezii violente, arătîndu-se uşurat că tînărul recurge la ea ca să-şi mai descarce din agresivitate. Spre deosebire de eroul filmului din 1951 al lui Robert Bresson (şi mai întîi al romanului lui Georges Bernanos din 1936, intitulat tot Jurnalul unui preot de ţară şi pomenit aici, destul de improbabil, tocmai de personajul rechinului financiar), acest preot voinic are experienţă lumească – a fost căsătorit într-o altă viaţă şi are o fiică (proaspăt ieşită dintr-o depresie suicidară). Deşi McDonagh cultivă cool-ul şi caricaturalul, one-on-one-urile preotului cu diversele suflete zbuciumate din mica parohie se adună într-o compoziţie ambiţioasă – un raport din multe unghiuri despre criza în care se află catolicismul irlandez, împreună cu economia irlandeză şi (potrivit acestui film) cu viaţa comunitară irlandeză. Cauzele pe care le indică filmul nu se reduc nici pe departe la scandalurile de pedofilie în rîndurile preoţimii – protagonistul e un preot bun. Pusă la îndoială în zilele noastre e, potrivit filmului, însăşi utilitatea socială a îndeletnicirii lui – în Irlanda miniaturală şi schematică din filmul lui McDonagh e loc pentru o singură persoană pe care religia chiar pare s-o ajute, iar acea persoană (Marie-Josée Croze) nici măcar nu e irlandeză. În rolul preotului, Gleeson ţine foarte bine în echilibru nobleţea, respectiv inadecvarea personajului său.  

● Furia: Eroi anonimi / Fury (SUA, 2014), de David Ayer.  

Fury e un film de război focalizat pe echipajul unui tanc american care-şi croieşte drum spre Berlin în aprilie ’45. Echipajul e unul format din stereotipuri şi clişee – un redneck (Jon Bernthal), un latino (Michael Pena), un religios (Shia LaBeouf), răcanul care se va căli în focul bătăliei (Logan Lerman) şi masculul alfa care le e sergent (Brad Pitt) –, dar comportamentele soldaţilor americani sînt mai puţin cosmetizate decît în alte filme hollywoodiene de mare buget despre al Doilea Război Mondial. Sergentul pune un revolver în mîna răcanului, îi îndreaptă cu forţa mîna înarmată spre un prizonier german (după ce călcase în picioare fotografiile de familie cu care acesta încerca să-l înduioşeze) şi apasă pe trăgaci cu degetul răcanului, care în tot acest timp se zbate în zadar. În pofida pretenţiilor demistificatoare pe care le avansează filmul, mai ales în prima lui parte, prin asemenea scene, e un film dedicat plăcerilor băieţeşti (un tanc american şi unul german, angajate în echivalentul unui turnir cavaleresc). El devine tot mai supradimensionat-eroizant pe măsură ce se apropie de final, cu cei cinci americani asumîndu-şi o misiune de sacrificiu şi, din tancul lor imobilizat, deci transformat într-o cazemată, într-o fortăreaţă, într-un Alamo şenilat, împuşcînd sute de germani lipsiţi de identitate, cum făcuseră cei patru membri ai „hoardei sălbatice“ peckinpahiene, la sfîrşitul filmului The Wild Bunch, cu sutele de mexicani din Agua Verde. (Imaginea cadavrului făcut una cu pămîntul de şenilele tancului e tot un citat din Peckinpah – din Crucea de fier.) Bătălia asta face uitate asigurările de mai devreme – oferite mai ales prin intermediul unei secvenţe în care „hoarda“ invadează un apartament împărţit de două femei germane (dintre care una e Anamaria Marinca, într-un rol aproape lipsit de replici) – cum că filmul va ţine cont şi de suferinţele poporului german. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.