Terry GILLIAM: «Don Quijote are o obsesie pentru mine!» - interviu

Publicat în Dilema Veche nr. 459 din 29 noiembrie - 5 decembrie 2012
Terry GILLIAM: «Don Quijote are o obsesie pentru mine!»   interviu jpeg

Este unul dintre cei mai importanţi regizori contemporani. E cunoscut pentru filme ca Brazil, The Fisher King, Tideland, Fear and Loathing in Las Vegas, The Imaginarium of Doctor Parnassus, pentru imaginaţia fenomenală şi pentru hotărîrea aproape suicidară cu care insistă să-şi ducă proiectele la bun sfîrşit.  
Terry Gilliam şi-a început cariera cinematografică fiind singurul ne-britanic din Monty Python, locuieşte în Anglia din 1968 şi în 2006 a renunţat la cetăţenia americană. E într-o tensiune permanentă cu establishment-ul de la Hollywood, căruia îi reproşează că „gîndeşte mărunt“ şi „le taie avîntul oamenilor cu adevărat creativi“. În toamna lui 2012, Gilliam a filmat la Bucureşti cel mai nou lungmetraj al său, The Zero Theorem, pentru care a avut la dispoziţie cel mai mic buget de la Jabberwocky încoace (adică din 1977), 36 de zile de filmare şi, printre alţii: Cristoph Waltz, Tilda Swinton şi Matt Damon. Acţiunea din The Zero Theorem se petrece într-o lume orwelliană, în care Qohen Leth (jucat de Waltz) încearcă să afle, rezolvînd o formulă matematică, dacă viaţa are sau nu un sens.

Am reuşit să stăm de vorbă într-o duminică de noiembrie, după cîteva ore bune de filmat cadre exterioare pe Calea Victoriei. Figuranţi în impermeabile fistichii, cu pălării şi umbrele de toate culorile, un om-sendviş pe care scria „Biserica lui Batman Salvatorul“, maşini electrice Twizy de la Renault, o decapotabilă roşie vintage, o maşină de pompieri – plus toată echipa de filmare, Terry Gilliam în bocanci, blugi şi scurtă de piele îmblănită, directorul de imagine, producătorul, fiicele şi soţia lui Gilliam, cîţiva jurnalişti (din Franţa, Rusia, Italia, veniţi special la Bucureşti pentru asta) şi, muşcînd dintr-un covrig la cîţiva metri de noi, Cristoph Waltz, într-un costum de lînă roşie, cu şoşoni, căciulă ţuguiată şi o coadă făcută din fire electrice. Pe Calea Victoriei s-au filmat ultimele cadre, cu o desfăşurare de forţe atît de colorate şi de binedispuse, încît centrul Bucureştiului arăta ca un oraş al veseliei science-fiction. După aproape şase ore, echipa s-a mutat pe o străduţă de pe lîngă Cişmigiu, unde trebuia refăcută o scenă trasă cu o zi înainte. În pauza de masă, Amy, fiica cea mare a lui Gilliam, l-a luat pe tatăl ei de braţ şi i-a spus că ăsta e momentul cel mai potrivit pentru interviu. Aşa că am pornit reportofonul chiar pe trotuar, în zgomotul maşinilor care treceau pe lîngă noi.


Avem timp acum să stăm puţin de vorbă?

Da, mai bine acum, înainte ca totul să înceapă să o ia razna pe-aici. (Rîde.)

Aţi declarat într-un interviu că The Zero Theorem a fost foarte influenţat de Bucureşti. În ce fel?

Voilà! (Arată spre curtea interioară de peste drum, unde urma să filmeze următoarea scenă.) Arhitectura mai ales. De pildă, am transformat foaierul de la Ateneu într-un loc în care o sumedenie de oameni lucrează la calculatoare. În scenariu scria că acţiunea se petrecere într-o sală obişnuită de multinaţională, cu multe, multe birouri, dar Ateneul ni s-a părut mult mai interesant, aşa că am creat o întreagă temă pornind de la Ateneu. La fel, modul în care arată serverul central din film e influenţat de ceva ce am văzut la Călăraşi. Cînd am ajuns prima dată în România, mi s-au arătat tot felul de imagini cu peisaje industriale, cu fabrici imense în ruină de pe vremea lui Ceauşescu. Planul originar a fost chiar să filmăm în Călăraşi, dar nişte minţi înţelepte au spus că mai bine construim în studiourile de aici o versiune a ceea ce am văzut în Călăraşi şi facem restul CGI. A fost soluţia cea mai bună. Apoi, filmăm o petrecere în casa Mincu, care, după cum bine ştiţi, are un stil arhitectonic extrem de special. Arhitectura influenţează, de fapt, totul. E imposibil să te uiţi la locurile astea minunate şi să nu te simţi inspirat să adaugi ceva, să gîndeşti o scenă în jurul lor. Cînd petreci multă vreme undeva, acel undeva începe să afecteze, într-un fel sau altul, lucrurile. Din păcate, n-avem nici o scenă cu mici sau cu sarmale, ceea ce mă cam dezamăgeşte. Acum serios vorbind, Bucureştiul are ceva care mă fascinează, o colecţie ciudată de arhitectură, cultură, influenţe, toată lumea pare să fi trecut pe-aici, pînă şi turcii care voiau să ajungă în Europa şi-au zis: „Hei, nu mai bine intrăm noi prin România?“. Mi se pare ciudat că toate terenurile agricole pe care le aveţi nu sînt folosite cum trebuie. E un loc rămas puţin în urmă, ceea ce e de fapt un lucru bun. Sigur, Calea Victoriei încearcă să recupereze distanţa, cu magazinele şi vitrinele ei şic. Ca să nu mai spun că-mi plac şi oamenii, sînt simpatici, prietenoşi, amuzanţi.

Zîmbesc mult...

Da, zîmbesc şi dup-aia te înjunghie pe la spate.

Eu promit că n-o să fac asta. Revenind la The Zero Theorem, e un film a cărui acţiune se petrece într-o lume distopică, nu?

A, nu, dimpotrivă. E o lume utopică, toţi locuitorii ei sînt fericiţi! În afară de un singur tip, toţi ceilalţi sînt mulţumiţi, poartă haine foarte colorate. Qohen e singurul care e nefericit. E deprimat, viaţa lui se duce de rîpă, are o slujbă plictisitoare, iar lumea l-a lăsat undeva în urmă. E singurul om care nu e conectat, a ieşit din schema reţelei gigantice care îi leagă pe toţi ceilalţi.

Deci e opusul lui Brazil...

Într-un fel, da. Toţi sînt ocupaţi cu iPhone-urile şi iPad-urile lor. De altfel, scena pe care urmează s-o refacem acum (am filmat-o ieri, dar a ieşit groaznic) e despre asta: Qohen dă foc bisericii lui, îmbrăcat într-un costum complet ridicol, dar nu-l vede nimeni, pentru că toţi sînt cu nasul în ecranele telefoanelor sau au căştile în urechi. Sînt cu toţii conectaţi, dar nu văd ce e în faţa lor.

Înseamnă că The Zero Theorem e despre noi, pentru că facem deja toate lucrurile astea.

Nici măcar nu e un film futurist, nu? (Rîde.) E un documentar. Am filmat o petrecere unde invitaţii au venit cu gadget-urile la ei, un băiat care stătea aici făcea o poză cu un cuplu care dansa acolo...

Cine conduce această lume?

Păi, cine conduce lumea acum? Sistemul, sistem care pare că funcţionează de la sine. Web-ul nici nu exista acum cîţiva ani, a luat amploare într-un timp atît de scurt, e ca un creier uriaş. Toată lumea „se conectează“, unii sînt de fapt neuroni, alţii doar legături sinaptice. Dar asta e situaţia. Cînd oamenii sînt conectaţi, uneori par să uite cine sînt. De fapt, e vorba despre singurătate.

E prima oară cînd lucraţi cu Cristoph Waltz?

Da, prima şi ultima. Omul ăsta e o pacoste! (Rîde.) Nu ştie să joace, de-abia vorbeşte engleza...

A făcut ceva care v-a surprins sau v-a supărat?

Tot! Tot ce face mă surprinde, e incontrolabil. E un tip complex, de o inteligenţă sclipitoare, un actor fenomenal. Aşa că felul în care face el lucrurile e întotdeauna altul decît felul în care mi-am imaginat eu că o să se întîmple. De asta lucrez cu el. Dacă ar fi să se întîmple totul aşa cum mi-am imaginat eu, ce rost ar mai avea actorii? Actorii excelenţi sînt cei care te surprind în fiecare zi. Lucas Hedges, care joacă rolul lui Bob, spune despre mine şi Cristoph că avem un fel foarte simbiotic de a lucra împreună, ceea ce pînă la urmă e foarte important, pentru că el e personajul principal, el e filmul.

Tocmai aţi împlinit 72 de ani. Nu v-aţi săturat să se spună despre dumneavoastră că sînteţi un regizor rebel, greu de ţinut în frîu, care încă nu s-a împăcat cu felul în care merg lucrurile azi?

Un enfant terrible, da... Asta cred că e problema jurnaliştilor – iau omul, îl bagă într-o cutie, lipesc pe ea o etichetă pe care scrie rebel, scandalagiu... şi gata. La fel ca oamenii de ştiinţă din secolul al XVIII-lea, care prindeau un fluture, îi dădeau un nume şi-l puneau în insectar. Sincer, eu nu-s nici rebel, nici scandalagiu, sînt mai degrabă un supravieţuitor. (Rîde.)

Aveţi o obsesie pentru Don Quijote. Pur şi simplu nu vreţi să renunţaţi la el, deşi proiectul The Man Who Killed Don Quixote pare din ce în ce mai improbabil.

Nu-i adevărat, Don Quijote are o obsesie pentru mine!

Păi, care-i problema lui?

Nu ştiu, dar nu vrea deloc să mă lase în pace. E un stalker de secol XVII.

Deci n-o să renunţaţi la ideea de a face un film despre el?

Toată lumea încearcă să mă facă să renunţ la proiect. Problema e că, dacă vrei să faci un film despre Quijote, trebuie să fii ca el.

Cam semănaţi, ce-i drept.

Da, din păcate (rîde). O să vedem. Banii sînt o problemă din ce în ce mai delicată. E şi motivul pentru care ne aflăm acum la Bucureşti. Dacă o să continuaţi să aveţi tarifele la fel de mici, o să tot venim pe la voi. În momentul ăsta, Bucureştiul e cel mai ieftin loc din Europa cu echipamente foarte bune. Revenind la Quijote, poate că într-o zi nişte oameni cu destui bani vor crede în proiectul ăsta la fel de mult ca mine.

Despre cîţi bani e vorba?

Vreo 20 de milioane de euro m-ar face fericit. Ştii pe cineva care are banii ăştia? (Rîde.)

Nu prea... Personajele dvs. au obiceiul de a călători în timp. Unde v-ar plăcea să călătoriţi, sau cine v-ar plăcea să fiţi?

E simplu, mi-ar plăcea să fiu Buster Keaton.

Filmele dvs. au la bază o putere fabuloasă a imaginaţiei de a crea lumi ficţionale. Credeţi că imaginaţia se poate termina, ca o rezervă de cupru, de pildă? Vă e teamă că imaginaţia dvs. ar putea seca la un moment dat?

Da, cred că s-a întîmplat deja săptămîna trecută. În mod cert, ieri.

Adevărul e că a fost o vară fără sfîrşit, o toamnă la fel, şi iarna n-o să vină niciodată aici. Am fost incredibil de norocoşi. În loc să plouă sau să ningă, vremea e OK, putem filma bine-mersi. Bucureştiul a fost foarte bun cu noi.

În vară apăruseră zvonuri cum că Johnny Depp ar putea face parte din distribuţia filmului. De ce nu l-aţi adus pînă la urmă la Bucureşti?

E încă la Toronto, filmează The Lone Ranger. Durează filmările alea de-o veşnicie. Poate-l aduc data viitoare... 

a consemnat Luiza VASILIU 

interviu realizat cu sprijinul Renault România 

Foto: Mark Hodge

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

banner Andrei și Andra Stoica png
Cum îi face soția față temutului luptător Andrei Stoica? Ce strategie de îmblânzire a „fiarei” are? Care este secretul relației lor
Andra și Andrei Stoica formează un cuplu de aproape două decenii. Cei doi au venit la „Power Couple” (sezonul 2) pentru a-și testa iubirea și puterile. Andra ne-a mărturisit cum îi face ea față acasă temutului luptător de kickboxing, cu care are deja trei copii.
Declarații de presă susținute de președintele Senatului, Ilie Bolojan, în paralel cu un protest spontan al funcționarilor publici angajați în Senatul României, în București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Ce salariu are Ilie Bolojan, președintele Senatului. Veniturile sale s-au dublat față de când era președinte la CJ Bihor
Ales președinte al Senatului la finalul anului trecut, Ilie Bolojan primește și un salariu pe măsura funcției pe care o deține, fiind practic al doilea om în stat.
victor ponta id76298 inquam photos octav ganea jpeg
Victor Ponta, despre o posibilă candidatură la prezidențiale: „Sunt un suveranist pro-american”
Fostul premier al României, Victor Ponta, a declarat că ar putea candida din nou la prezidențiale, deși coaliția merge cu Crin Antonescu, dar și faptul că Georgescu nu este un produs al Rusiei.
netflix pexels jpg
Filmul momentului pe Netflix care a atras atenția românilor. Este bazat pe una dintre cele mai vândute cărți și spune o poveste fascinantă
Netflix dă lovitura din nou. Un film din 2015, bazat pe o carte scrisă de Cecil Murphey și Don Peper, care s-a vândut în peste șapte milioane de exemplare și a fost tradusă în 46 de limbi, ocupă în prezent locul 4 în topul celor mai vizionate pelicule de pe platforma de streaming. Producția spune po
Xi Jinping si Vladimir Putin FOTO Profimedia
„Parteneriat fără limite” între Rusia și China, în timp ce spionii cibernetici ai Beijingului culeg informații despre apărarea Moscovei
„Parteneriatul fără limite” dintre Rusia și China nu i-a oprit pe hackerii Beijingului din a cerceta industria de apărare rusă.
Vadim Krasnoselski
Liderul separatist de la Tiraspol o atacă pe Maia Sandu cu acuzații halucinante: Din cauza acțiunilor dumneavoastră mor oameni
Liderul separatist de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski, o acuză pe președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, că împiedică furnizarea gazelor în regiunea transnistreană, lăsată fără resurse energetice de Kremlin. Președinția nu a comentat acuzațiile, iar Guvernul subliniază că acestea sunt falsuri și
grindeanu jpg
Sorin Grindeanu, după ce Bolojan a promis restructurări la Senat: „Dacă tăiau frunză la câini, foarte bine că face această reducere”
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a declarat că în cazul în care restructurările de la Senat s-au făcut doar de ochii presei, atunci cei afectați ar putea să-și recâștige în scurt timp posturile în instanță.
banner Mihai Traistariu
Reacția dură a lui Mihai Trăistariu, după retragerea Republicii Moldova de la Eurovision: „Am vrut să particip pentru ei. Nu cred că mai opreau Eurovisionul cu Trăistariu în cărți!”
Reacția dură a lui Mihai Trăistariu, după retragerea Republicii Moldova de la Eurovision: „Nu permit în concurs și soliști străini!”
6 gheorghe marmureanu cutremur jpeg
Ziua și cutremurul, în România! Gheorghe Mărmureanu atrage atenția asupra blocurilor cu bulină roșie: „Au consumat banii!” Ghid de supraviețuire, în caz de seism major
Încă din primele zile ale anului 2025, România a fost zgâlțâită de aproape 20 de cutremure, de mică intensitate.