Terenuri minate

Publicat în Dilema Veche nr. 563 din 27 noiembrie - 3 decembrie 2014
Terenuri minate jpeg

● Ultimul dintre nedrepţi / Le dernier des injustes (Franţa, 2013), de Claude Lanzmann.  

O anexă (lungă de peste trei ore şi jumătate) la indispensabilul documentar Shoah, lansat de Claude Lanzmann în 1985, noul lui film – Ultimul dintre nedrepţi, e organizat în jurul unui interviu luat de cineast în 1975, la Roma, pe parcursul a şapte zile, rabinului Benjamin Murmelstein, pe care încheierea celui de-al Doilea Război Mondial îl găsise prezidînd Consiliul Evreiesc din ghetoul Theresienstadt (sau Terezin). Un colaboraţionist, în ochii lui Gershom Scholem şi ai Hannei Arendt, nechemat ca martor la procesul lui Eichmann (cu care, în calitatea sa de Mare Rabin de Viena, lucrase încă din 1938-’39 – înainte de Theresienstadt – la administrarea încă posibilei emigraţii evreieşti din Austria), mort (în 1989, la 84 de ani) fără să fi văzut Israelul, Murmelstein are ocazia de a se disculpa în faţa camerei lui Lanzmann. E viguros şi cu vorbele la el (se mai disculpase şi într-o carte din 1961), nu atît un bătrîn emoţionant, cît o nucă greu de spart – la observaţia lui Lanzmann că felul său de a vorbi poate părea cam rece, el răspunde autocaracterizîndu-se drept un om practic, un Sancho Panza, şi nu un Don Quijote. Pe de altă parte, din trecut povesteşte aproape numai şi numai episoade care-i pun în lumină altruismul, iar povestea deciziei lui de a se întoarce în Austria dintr-o călătorie la Londra, în primăvara lui ’39, cînd ar fi putut să rămînă acolo, sună cu atît mai spectaculos cu cît o motivează şi prin „sete de aventură“. Expresia sună extravagant în situaţia dată, dar restul motivelor avansate de Murmelstein în sprijinul acţiunilor sale tind să fie pur şi simplu virtuoase: coetnicii săi l-au ţinut minte ca pe un administrator cîinos, dar asta e din cauză că era corect şi nu vindea tratamente preferenţiale; i-a muncit ca un zbir, dar a făcut-o pentru binele lor, pentru a-i împiedica să cadă în apatie, pentru a-i ţine în viaţă; s-a implicat în realizarea unui documentar de propagandă, prin care Eichmann voia să convingă Crucea Roşie daneză că Terezin e raiul pe pămînt, dar calculul său a fost că, odată ce-au filmat ghetoul, naziştilor le va fi mai greu să-l radă de pe faţa pămîntului, pentru a nu a mai vorbi de faptul că, pe termen scurt, orice cosmetizare a ghetoului, în interesul filmului, oricît de superficială, nu putea decît să amelioreze condiţiile de trai. E de crezut Murmelstein sau nu e? Greu de tras o concluzie în chip raţional, pe baza informaţiilor pe care ni le pune la dispoziţie Le dernier des injustes. Într-o cronică publicată în revista online Tablet (revistă dedicată vieţii, artelor şi ideilor evreieşti), criticul american J. Hoberman îi reproşează lui Lanzmann că a trecut sub tăcere unele acuzaţii aduse lui Murmelstein – că în administrarea ghetoului ar fi folosit echipe de bătăuşi (evrei), că şi-ar fi folosit puterea în scopul obţinerii de avantaje sexuale –, precum şi alte detalii posibil relevante, precum acela că interioarele spaţioase în care se lăfăie ocupanţii ghetoului, în unele secvenţe din filmul comandat de Eichmann, erau, în realitate, interioarele în care trăia Murmelstein însuşi. Wolf Murmelstein, care a copilărit la Terezin, intervine în subsolul articolului lui Hoberman ca să-şi apere tatăl. Cît despre Lanzmann, acesta devine sentimental cu Murmelstein pe finalul interviului din ’75, luîndu-l pe după umeri. Tot aşa, în secvenţele mai recent filmate, în care Lanzmann completează interviul cu alte informaţii despre Terezin, vocea lui îşi pierde la un moment dat timbrul didactic şi începe să tremure de indignare, împroşcîndu-i pe nazişti cu insulte. Incluzînd nu doar tradiţional lanzmannienele cadre în care camera prelevă urmele trecutului în prezent sau, dimpotrivă, constată dispariţia oricărei urme, ci şi desene rămase de la locuitorii ghetoului, secvenţe din filmul lui Eichmann sau ritualuri religioase filmate în zilele noastre, materialul adăugat interviului nu vădeşte prea mult din rigoarea aplicată de Lanzmann în Shoah.  

● Se înalţă vîntul / Kaze tachinu / The Wind Rises (Japonia, 2013), de Hayao Miyazaki.  

Cu opul despre care a declarat că va rămîne ultimul din filmografia sa, Hayao Miyazaki, maestru japonez al filmului de animaţie, intră şi el pe teren minat. Desenat de mînă, Se înalţă vîntul e o bizară biografie romanţată a inginerului aeronautic Jiro Horikoshi, responsabil pentru avioanele de luptă Zero, folosite de Japonia în al Doilea Război Mondial. Miyazaki îl caracterizează pe Horikoshi ca pe un tehnicist cu o perspectivă abstractizant-estetizantă: nu proiectează avioane în numele unor valori imperialisto-militariste – aplicaţia militară dată invenţiilor lui e pentru el întîmplătoare, invenţiile însele transcendînd-o prin frumuseţea lor. Bizar e faptul că, prin deciziile pe care le ia în adaptarea cinematografică a vieţii lui Horikoshi, Miyazaki îi împărtăşeşte apolitismul. Grosul acţiunii se desfăşoară în anii ’20-’30 şi nu lipsesc din ea ecourile pregătirilor pentru catastrofalul Război, dar acestea sînt vătuite de rafinatele căutări formale ale lui Miyazaki (aproape că nu există cadru fără cîte o reprezentare extraordinară a mişcării norilor, a feluritor efecte de lumină, a vîntului în iarbă etc.) şi împinse în planul doi de un love story pe cît de melodramatic (cu semne ale predestinării, turberculoză şi sacrificiu de sine din partea femeii), pe atît de fictiv. E un film cu referinţe înalt-literare, în care Valéry şi Mann sînt citaţi în mod repetat – din păcate nu şi Marinetti, cu oda lui închinată războiului dus de Mussolini în Etiopia, dată de Walter Benjamin ca reper pentru adaptabilitatea la fascism a genului de vizionarism tehnolatru, entuziasmat de formele viitorului, care-l însufleţeşte şi pe eroul lui Miyazaki.  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.
image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.