Teatrul de familie al lui Radu Jude

Publicat în Dilema Veche nr. 425 din 5-11 aprilie 2012
Teatrul de familie al lui Radu Jude jpeg

● Toată lumea din familia noastră (România, 2012), de Radu Jude. 

Toată lumea din familia noastră e o comedie despre cum un aranjament de divorţ care s-a vrut raţional şi chiar cordial (fostul soţ să poată sta la taclale cu actualul partener al fostei soţii atunci cînd vine să-şi ia copilul pentru weekendul lui lunar) basculează în iraţionalitate spumegîndă, cu capete sparte şi poliţia la uşi, pe parcursul unei dimineţi caniculare. Genul e, aşadar, farsa domestică. Stilul e vérité „românesc“, cu disciplina narativă aferentă – concentrarea temporală, lungirea timpului de fierbere (adică de pînă la explozia protagonistului) etc. Însă aceste rigori nu sînt însoţite de obişnuita „dedramatizare“ sau de cenzurarea gesturilor şi a replicilor „prea“ spumoase, „prea“ trimise-direct-în-poala-publicului. Replicile au un anume şvung spectacular – soţul uzurpat strigîndu-i fostei soţii că nu l-a trădat doar pe el, ci şi pe Iisus. Detaliile au culoare, bat la ochi carnavaleşte: megacaracatiţa adusă în dar copilului de tatăl uzurpat (Şerban Pavlu), ghiveciul adus de el fostei soţii (Mihaela Sîrbu), sutienul pe care actualul ei partener (Gabriel Spahiu) încearcă să-l ascundă de privirea fostului, ca pe un corp delict. Prin distribuirea unor actori ca Stela-Arşinel (părinţii soţului uzurpat) şi Tamara Buciuceanu-Botez (mama fostei soţii), regizorul Radu Jude nu încearcă să momească în sală cu orice preţ o categorie de public care de obicei evită Noul Cinema Românesc, ci s-o informeze – corect – că filmul se încadrează într-un gen pe care n-ar avea motive să-l evite. Ceea ce nu înseamnă însă că e un film convenţional: zona de efecte spre care tinde e una în care amuzamentul se împleteşte cu consternarea crucită. Ca şi în filmul precedent al lui Jude – mediumetrajul Film pentru prieteni (2011), în care un loser asemănător cu ex-soţul de-aici îşi rasolea propria sinucidere într-un mod comiconsternant –, unul dintre cuvintele de ordine pare să fi fost „extrem“. Un altul pare să fi fost „performativitate“: eroii lui Jude (ca şi ai lui John Cassavetes) or fi ei oameni „obişnuiţi“, dar sînt şi făpturi irepresibil-performative – firi de actori – în special fostul soţ (nu degeaba îi are ca părinţi pe Stela şi Arşinel) şi fetiţa lui (Sofia Nicolaescu). Relaţia acestora e un continuu teatru homemade (în care la un moment dat – pe durata unui recital de muzică şi dans – intră şi bunica Buciuceanu). Atunci cînd nu imită accente şi voci ca să-şi amuze copilul, protagonistul imită accente şi voci ca să-şi enerveze fosta soţie. Chiar şi atunci cînd ajunge să fie ocupat pînă peste cap cu terorizarea ei şi a „uzurpatorului“ (pe care îi leagă), el tot mai găseşte timp să-i traducă fetiţei situaţia în termeni de joc.

Cu aceeaşi cruzime care emana şi din Film pentru prieteni (şi despre care Alex. Leo Şerban specula încă din 2009 că de fapt e autoflagelantă), Jude îi refuză protagonistului pînă şi cea mai mică fărîmă de nobleţe: sfidător în momentele în care fosta soţie ameninţă că va suna la poliţie, el devine abject de milog odată ce ameninţarea e pusă în aplicare şi abject de furios odată ce milogeala eşuează; violenţele lui fizice alternează cu rizibil-obidite interogaţii („De ce nu putem să ne-nţelegem şi noi ca oamenii?“), cu autocompătimitoare spovedanii la fosta soacră şi cu febrile cereri în recăsătorie – întîmpinate de ex-soţie cu o privire atît de obosită încît nici măcar nu exclude total posibilitatea unei acceptări. Oricum, nu e ca şi cînd actualul ei partener – care o înjură tot pe ea – s-ar arăta mult mai demn. Pînă şi victima neajutorată a acestor insanităţi – fetiţa – e caracterizată nesentimental, ca un copil care-şi acompaniază cererile cu bătăi de picior în podea şi care-şi regalează unul din părinţi cu poveşti imaginare despre cum o maltratează celălalt. Lunga istorie a încleştărilor lui Jude cu subiectul (care i-a mai inspirat atît un scurtmetraj – Alexandra –, cît şi un alt proiect de lungmetraj, cedat apoi regizorului Constantin Popescu şi dus pînă la capăt de acesta sub titlul Principii de viaţă) recomandă filmul drept psihodramă: terapie prin punerea în scenă a emoţiilor negative şi ducerea lor la extrem în acest cadru. Triumful artistic al lui Jude este că reuşeşte să le prefacă în pură energie performativă. Deznodămîntul nu e cîtuşi de puţin terapeutic în vreun sens hollywoodian: în ultimele momente, cînd ex-soţul merge pe stradă însîngerat, dar hotărît, e puţin probabil ca el să se îndrepte spre o viaţă nouă, trăită mai înţelept decît cea veche. Dar dacă, în acele momente, prostia lui e declarată nevindecabilă, ea e în acelaşi timp identificată cu o forţă vitală, cu ceea ce-l ţine pe picioare – ca pe un personaj de cartoon gen motanul Tom, ajuns la capăt de episod cu blana făcută ferfeniţă şi cu rezilienţa intactă. Îndărătul isteriei de cartoon mobilizate de Jude se află un fel de acceptare zen. Atît scriitura scenaristică (Jude în colaborare cu Corina Sabău), cît şi regia se caracterizează printr-un nivel înalt de energie creativă – printr-un foc continuu de idei: hai să băgăm şi replica asta, hai să facem şi faza aia – care sugerează o eliberare de inhibiţii şi o dizolvare (cel puţin temporară) a emoţiilor negative în plăcerea inventării de scene apte de a face publicul să se crucească. 

afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.
event seara de film 28 August Bucuresti 02 jpg
ZILELE SOFIA NĂDEJDE 2022 - SCURTMETRAJE REALIZATE DE FEMEI Proiecție la București – 28 august ora 19.00 MNLR
Duminică, 28 august, în cadrul evenimentului Zilele Sofia Nădejde – ediția a V-a, în Sala Iosif Naghiu a MNLR (Calea Griviței 64), va avea loc o proiecție de scurtmetraje românești regizate de femei.
958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.

Adevarul.ro

10  m1 abrams jpg jpeg
Șansele tancurilor rusești în fața celebrelor blindate americane M1 Abrams, care ar putea ajunge în Ucraina
Pentru prima dată de la începutul războiului din Ucraina, oficialii americani au declarat public că tancurile avansate de tip occidental sunt „absolut pe masa discuțiilor” cu guvernul de la Kiev.
Puscas
George Pușcaș joacă pentru națională sau pentru el? Declarații impertinente și bucurie exagerată
”Tricolorii” au obținut o victorie frumoasă contra Bosniei, dar, per total, rămânem cu amărăciunea unei retrogradări istorice în eșalonul 3 al fotbalului european.
Meloni, Berlusconi și Salvini FOTO EPA-EFE
Românii și rezultatul alegerilor din Italia. În ce măsură i-ar afecta schimbările de la Roma
Naționaliștii au câștigat alegerile în Italia, țară în care trăiește o comunitate importantă de români. „Adevărul” a discutat cu istoricul italian Stefano Bottoni și cu politologul Marius Ghincea despre felul în care românii din Italia ar putea fi afectați de acest rezultat.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.