Tăcerea, exilul

17 aprilie 2020
Tăcerea, exilul jpeg

Cînd nu-i mai dăm timp, nici timpul nu mai are răbdare cu noi. Totul acum se simte altfel: aerul e mai rarefiat, lumina e mai aproape, sunetele sînt clare, culorile sînt mai vii, mișcările sînt caligrafiate geometric ca în balet, pointe-attitude-jeté. Iar tăcerea, acea „tăcere lingînd lama de cuțit a clipei”, cum ar spune poetul, se aude. A fost nevoie de o pandemie la scară planetară ca să ne dăm seama că noi uitaserăm să mai ascultăm tăcerea. În Ciuma, faimosul roman al lui Camus (care trăiește acum, iată, o a doua glorie), boala catastrofală care capturează orașul este asociată cu o nouă lege a ordinii cosmice. „Cum să-ți poți închipui, de pildă, un oraș fără porumbei, fără arbori și grădini, unde nu auzi nici bătăi de aripi, nici foșnet de frunze, un loc neutru, ca să spunem tot? Schimbarea anotimpurilor nu se citește decît pe cer”. Francezul asociază epidemia cu exilul simbolic pe care omul îl traversează în fața oricărei invadări a condiției sale umane. „Da, era chiar sentimentul exilului, acest gol pe care-l purtăm mereu în noi, această emoție precisă, dorința nesocotită de a ne întoarce în urmă sau, dimpotrivă, de a grăbi mersul timpului, aceste săgeți arzătoare ale memoriei.” 

Acea implacabilă tăcere a spațiilor goale, ca în tablourile lui Giorgio de Chirico, timpul amorțit pe care aproape că îl poți palpa, rătăcit între un trecut peremptoriu și un viitor prea abstract și îndepărtat ca să conteze, dialogul autist cu sine, cu lumea sau poate cu Dumnezeu, sînt teme recurente în filmele lui Ingmar Bergman. De la filmele așa-zis „de cameră” precum Tăcerea, Rușinea sau Comedianții, sau capodopere precum A șaptea pecete, Persona sau Strigăte și șoapte, metafizica tăcerii la Bergman dictează estetica, prin ritmurile lente ale cadrelor, privirile lungi și intense, curgerea spațiilor, absolutul gîndului, redundanța cuvintelor. În Tăcerea / Tystnaden (1963), lipsa de comunicare este facilitată chiar de limbaj, folosit ca o iluzie a înțelegerii. Două surori, frivola Anna (Gunnel Lindblom) și cerebrala traducătoare Esther (Ingrid Thulin), sosesc într-un oraș necunoscut, posibil în stare de asediu, în care se vorbește o limbă necunoscută. Singura formă de limbaj recognoscibil în oraș este muzica lui Bach, care amplifică și mai mult liniștea dintre oameni. Înainte de a muri, Esther scrie pe un bilețel traducerea unui cuvînt străin, suflet, pe care nepotul ei îl va citi în trenul care străbate peisajul încremenit. În Rușinea / Skamen (1968), soții muzicieni interpretați de Liv Ulmann și Max von Sydow (marele actor suedez care ne-a părăsit luna trecută) se repliază din fața războiului și a vacarmului său asurzitor, de un absurd grotesc, refugiindu-se în muzică și tăcere. În Persona (1966), o mare actriţă, Elisabeth (Liv Ulmann), se retrage din fața realității și a unei vieți aparent împlinite într-o muţenie desăvîrșită, într-o catatonie din care încearcă să o smulgă vitala infirmieră Alma (Bibi Andersson). Comunicarea in absentia din Tăcerea se prelungește, în Persona, în vid pur și simplu, ca un spectacol de teatru jucat cu sala goală (și fără șansa de a avea măcar spectactori online). Un gol absolut care te neagă dintr-un loc, dintr-un timp, din viața cuiva, din viața ta.

Un maestru al exilului interior este Andrei Tarkovski, al cărui ultim film, Sacrificiul / Ofret (1985), turnat în Suedia, unde era refugiat și unde s-a și stins din viață, relevă drama unui fost actor, Alexander (Erland Josephson), care dă voce alienării omului contemporan într-o lume care și-a pierdut esența, miza și coerența, pe scurt spiritualitatea. Și căreia nu îi mai poți opune decît jertfa de sine. În cartea sa Sculptînd în timp, marele cineast amintea, referitor la acest film-testament al său, că „fiecare catastrofă prin care trece o civilizație înseamnă că acea civilizație a avut o evoluție greșită”. În Sacrificiul, jertfa lui Alexander (incendierea casei și a mașinii, renunțarea la familie și la convenții, poate chiar renunțarea la viață) are sens pentru el ca purificare personală, dar și în numele umanității, pe care speră că o poate salva de la un iminent dezastru atomic. „Dumnezeu ascultă glasul unui singur om care e gata să se convertească”, crede el.

Într-unul dintre cele mai bune filme ale ultimului deceniu, Transit (2018), germanul Christian Petzold este interesat de fluiditatea și relativitatea raportului spațiu – timp individual – istorie. Chiar dacă Franța în timpul Rezistenței este cadrul filmului său, totul – spațiu, timp, protagoniști, gesturi, gînduri, sentimente – se repoziționează în fiecare moment. Marsilia este pragul către o lume nouă pe care o caută refugiații din toate timpurile, indiferent de tărîmul de unde fug și de locul de destinație, indiferent de statutul lor de animale hăituite sau de obiecte ale speranței. Într-o continuă căutare și disoluție a măștilor și identităților, personajele trăiesc coșmarul unui loc de trecere care seamănă cu un purgatoriu dantesc, unde tarele firii umane sînt expuse necruțător. În cazul multor exilați frica vine din interior, în momentul în care se simt străini în propria viață (o femeie în așteptarea vizei se aruncă în gol, brusc și tăcut, de la un parapet din apropierea mării, spațiul ideal al libertății).

Într-un exil forțat sînt și personajele filmului lui Andrey Zvyagintsev Leviathan (2014), o recluziune extremă la care îi obligă sistemul politic totalitar, cum este cazul mecanicului Kolea. Om simplu, dar onest, el devine victima unei erori judiciare favorizate de corupția endemică a Rusiei lui Putin, care îl condamnă pe baza unor dovezi măsluite pentru o presupusă crimă. Monstrul marin a reînviat în închisorile zilelor noastre, sub ochii săracilor cu duhul, sfinți laici ai zilelor noastre.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.