Sculptură într-un bloc masiv de timp

Publicat în Dilema Veche nr. 550 din 28 august - 3 septembrie 2014
Sculptură într un bloc masiv de timp jpeg

● Boyhood / 12 ani de copilărie (SUA, 2014), de Richard Linklater.  

Boyhood al lui Richard Linklater e un Bildungsroman cinematografic a cărui realizare, întinsă pe 12 ani (1992-2013, cu circa trei zile de filmare pe an), se întemeiază pe o înţelegere radical-baziniană a cinema-ului ca mediu de documentare a schimbării în timp. Ellar Coltrane, băiatul care a crescut de la 6 la 18 ani în faţa camerei lui Linklater, joacă un personaj ficţional numit altfel decît el (Mason); nici mama divorţată care-l creşte în film, nici tatăl semiprezent în viaţa lui ficţională nu sînt părinţii lui adevăraţi (ci nişte actori profesionişti – Patricia Arquette şi Ethan Hawke), după cum nici sora lui de pe ecran (Lorelei Linklater) nu e sora lui adevărată. Dar ficţiunea e înrădăcinată într-un documentar despre creşterea copiilor şi despre îmbătrînirea adulţilor, documentar care – Lorelei fiind fiica regizorului – e şi un home movie. Aceeaşi dimensiune documentară se conturează, de pildă, şi la o vizionare-maraton a integralei filmelor de Truffaut avîndu-l ca protagonist pe Antoine Doinel în diferite momente din viaţa lui; sau la o vizionare-maraton a filmelor cu Harry Potter (a cărui maturizare se şi suprapune cu a protagonistului din Boyhood – Mason şi ceilalţi copii sînt identificaţi explicit în film drept copii Potter, ulterior adolescenţi Twilight); sau la o vizionare-maraton a celor trei filme făcute de Linklater cu actorii Hawke şi Julie Delpy – rapoarte periodice (din nouă în nouă ani) despre starea de sănătate a atracţiei dintre aceiaşi doi îndrăgostiţi ficţionali; sau la vizionarea integrală a unui monument de diaristică cinematografică precum Yoman (1973-1983) al lui David Perlov. Fără precedent sînt, în Boyhood, coeficientul de risc al pasenţei conceptuale (Linklater a mizat pe disponibilitatea simultană a actorilor săi adulţi şi copii, pentru cîteva zile pe an, de-a lungul a mai mult de un deceniu) şi ultracomprimarea – 12 ani trecînd în trei ore fără un sfert – aplicată unui flux temporal de asemenea dimensiuni, flux conservat (chiar dacă pe bucăţi, cu întreruperi) şi nu simulat prin scenografie, machiaje şi substituiri de actori, cum se procedează în realizarea unui film de ficţiune.   

Trei ore fără un sfert de unde practic absentează genul de momente care sînt de rigoare în dramatizările hollywoodiene ale transformării copilului în adult: momente-lecţie, transformatoare, definitorii pentru caracterul tînărului. Umbrite de ameninţarea sărăciei şi de autoritarismul alcoolizat al substituţilor de tată cu care tinde să-l căptuşească mama sa, copilăria şi adolescenţa lui Mason – exemplare, pînă la un punct (cam pînă cînd îşi descoperă talentul de fotograf), pentru societatea din care face parte, mai exact pentru pătura de mijloc a acesteia, unde mama sa trebuie uneori să se zbată ca să nu alunece cu toţii afară – sînt ferite de alte vătămări şi experienţe-limită. Filmul conţine mici plot-uri episodice – primul tată vitreg dîndu-şi arama pe faţă –, dar Linklater tinde să sară peste momente importante cum ar fi, în cazul acesta, cererea în căsătorie: vedem un bărbat intrînd pentru prima dată în vorbă cu mama lui Mason (ea s-a întors la facultate ca să poată accesa joburi mai bine plătite, el îi e profesor), iar în secvenţa următoare şi-au unit deja familiile (profesorul are şi el doi copii). În cazul următorului bărbat din viaţa ei, nu numai momentul cuplării e sărit printr-o elipsă nemarcată; la fel e tratată şi ieşirea lui din viaţa ei şi a copiilor. Sub aparenţa unei succesiuni de felii de viaţă tăiate la nimereală (nu o dată i se amenajează un spaţiu de desfăşurare, pe durata unei secvenţe, unui personaj care după aceea dispare definitiv), Boyhood e cît se poate de structurat – de la biografia amoroasă a mamei, care prezintă răsturnări (de la ea-studentă şi el-profesor, la ea însăşi profesoară şi cuplată cu un student), pînă la un micro-plot compus din numai două secvenţe, cu un grădinar latino care, sfătuit să facă neapărat o şcoală, reapare mai tîrziu relativ prosper, cu şcoala făcută şi cu un mesaj implicit despre cum America îţi dă o şansă, oricine ai fi. Dacă morala acestui episod face filmul suspect de autocomplezenţă politică, aceasta e mai mult decît contrabalansată de ambiguitatea experienţei mamei – ea îşi creşte copiii, supravieţuieşte unor bărbaţi abuzivi şi îşi construieşte o carieră academică, dar la sfîrşit tot se întreabă unde i s-a dus viaţa; de ambiguitatea experienţei tatălui – de la trai de azi pe mîine şi tirade anti-Bush, ajunge la un job în asigurări şi la o viaţă tradiţional-familistă, alături de o femeie ai cărei părinţi îşi cadorisesc nepoţii cu Biblii şi arme; şi de ambiguitatea experienţei lui Mason, care, ca adolescent, şovăie la intrarea în ceea ce percepe drept seria de cutiuţe care i-au fost alocate – membru productiv al societăţii, familist responsabil etc. Clar făcut cu ambiţia de a lua şi pulsul vremurilor în care creşte Mason, Boyhood e însă reţinut cu judecăţile politice, preferînd să îmbrăţişeze whitmanian, deşi discret, ceea ce prezintă drept pluralismul Americii. Dar e în primul rînd angajat în reprezentarea de la firul ierbii a forfotei vieţii de zi cu zi, neîncercînd să diagnosticheze forţele politice şi economice mai largi (Brecht – care se considera tot un realist, deşi nu făcea felii de viaţă – le numea “complexele cauzale ale societăţii“) ce modelează traseele personajelor. Foarte simplu în mizanscenă şi în montaj – pe cît de intrepid e Linklater ca experimentator, pe atît e aici de bazic-clasic (plan-contraplan)  în privinţele astea –, Boyhood e aproape fără cusur în specia sa de realism.                       

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.