Sărutul cuantic

Publicat în Dilema Veche nr. 830 din 16 - 22 ianuarie 2020
Sărutul cuantic jpeg

● High Life (Germania-Franța-Marea Britanie-Polonia-SUA, 2018), de Claire Denis.

O cineastă atipică din toate punctele de vedere, Claire Denis este pe cît de imaginativă, pe atît de cerebrală în filmele sale întotdeauna diferite între ele. Ultimul ei film și primul în limba engleză, High Life, e un SF elaborat în mijloacele sale estetice, precis tematic și inovator vizual, cu o cronologie fracturată, ce reușește să rescrie regulile genului: o exacerbare violentă a relațiilor interumane, un dans cosmic al căutării interioare, un simț al intimității și un erotism difuz care impregnează nava de dincolo de sistemul nostru solar care este scenă a acțiunii.

Însuși debutul este pe cît de plastic, pe atît de enigmatic: camera se plimbă în voie panoramînd printr-o luxuriantă grădină interioară scăldată în irizații de lumină. În cadrul următor, un bebeluș dintr-un pătuț improvizat din sfoară aflat în fața unor ecrane scîncește agasant, făcîndu-l pe astronautul care meșterește ceva la navă să scape levierul din mînă. Imediat, în următorul cadru, o mînă cu sînge pe ea dă drumul unui măr roșu într-un puț întunecat, reverberînd spre hăul acvatic. Nimic mai natural apoi decît o mînă înmănușată de astronaut care plutește buñuelian prin aerul rarefiat al navei. Imediat aflăm că Monte (Robert Pattinson, tot mai expresiv de la un rol la altul) este un astronaut care trăiește izolat împreună cu fiica sa, Willow, într-o navă spațială abandonată. Sînt singurii supraviețuitori ai unei misiuni-experiment menite să capteze energia unei găuri negre și s-o aducă pe Pământ. După moartea camarazilor săi dintr-o cauză necunoscută, Monte îi redă vidului cosmic, aceștia plutind în tenebroasa vastitate intergalactică precum uriași fulgi de zăpadă (imagine care este poate o nostalgie a paradisului terestru, recuperat în film prin cadre cu un copil în valurile mării sau cu secvențe dintr-un film alb-negru cu un indian călare).

Așa cum spuneam, Claire Denis s-a impus dintotdeauna ca regizor prin mîna sigură cu care orchestrează atmosfera unui film și sensurile acestuia. Aici ea creează o atmosferă brută și viscerală și totuși nostalgică, scăldată în tonuri calde de cărămiziu, albastru coral, vernil sau ambră. Este versiunea proprie unui purgatoriu al sufletelor damnate, fără iubire, a căror imposibilitate de întoarcere pe Pămînt le accentuează și mai mult însingurarea. Există însă multă intimitate în dragostea cu care Monte îi dă fiicei sale să guste prima căpșună din viața ei, în sera navei. Ca și în cîntecul de leagăn inventat pe care i-l fredonează complice („Unde te-ai ascuns, Willow, într-o adiere pestriță, în adîncurile unui vis?“). Există multă tandrețe și un discret climat al sentimentelor în iubirea reprimată dintre Monte și rebela Boyse (Mia Goth), și multă fervoare în disperarea cu care cinica și apetisanta doctoriță Dibs (Juliette Binoche, într-un bun contremploi) încearcă cu orice preț să genereze viață prin inseminare artificială, încălcînd de multe ori liberul-arbitru al membrilor echipajului.

Dacă hieraticul Ad Astra de James Gray accentua calofil singurătatea cosmică a protagoniștilor (astronauții Clifford și Roy McBride, tată și fiu, interpretați de Tommy Lee Jones și Brad Pitt), filmul lui Claire Denis vede în alienarea cosmică absolută, spartă de mici oaze de viață cum e grădina interioară sau pumnul unei mîini de copil, o posibilitate de ispășire, chiar dacă nu întru totul conștientizată. Toți membrii echipajului, aflăm pe parcurs, sînt exemplare ratate ale speciei umane, cu păcate majore (Monte, spre exemplu, este un fost ucigaș adolescent, iar Dibs are o karmă și mai proastă, ea și-a ucis copiii și soțul).

În definitiv, gaura neagră în care stă blocată nava din High Life fără ca pasagerii ei, tată și fiică, să moară (în virtutea unei complicate legi fizice a accelerației în cîmpul gravitațional) pare foarte aproape de limita sa, acel punct de singularitate unde spațiul și timpul sînt virtual zero, adică însăși eternitatea. Dacă în Demonii, un personaj își dorea ca îngerul să jure că nu va mai exista timp în Apocalipsă, aici eroii nu mai au nevoie de timp, în care văd o constrîngere convențională tipic umană. La fel ca în basme-capodoperă precum Tinerețe fără bătrînețe și viață fără de moarte sau Frumoasa din pădurea adormită, aici iubirea cuantică transgresează limita umană, astfel că forța ei ca energie necreată poate aboli categoriile timpului linear compatibil cu universul inteligibil limitat de creierul omului. În contrapunct și în cu totul alt registru, Tarkovski amintea, în cartea sa Sculptînd în timp, că tocmai timpul este cel care „acaparează cinematograful și îi insuflă acestuia o muzică nouă în sensul deplin al cuvîntului“. În filmul lui Claire Denis, această muzică nouă este vibrație și memorie, iar „sufletul însetat de armonie“, pe care nu o poate găsi în acea viață dizarmonioasă, de care vorbea Tarkovski, își caută propria cale. Este acea aspirație neîncetată care îi devora și pe eroii rătăciți în Zona din Călăuza, rătăciți de fapt în „disperarea lumii“, în „alergarea după fantome“, cum spunea autorul în volumul amintit.

High Life poate fi vizionat online, iar în București este programat din cînd în cînd în cinematografele de artă.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.