România exotică

Publicat în Dilema Veche nr. 366 din 17 - 23 februarie 2011
Colaj cu Hrușciov și mutanți jpeg

● Misiunea directorului de Resurse Umane / Shlichuto Shel Hamemune Al Mashabei Enosh (Israel-România, 2010), de Eran Riklis. 

În coproducţia israeliano-germano-franco-română Misiunea directorului de Resurse Umane, România e reprezentată aşa cum erau reprezentate la Hollywood, pînă nu demult, părţi bune din Africa şi din Asia (de fapt, încă mai sînt, deşi cu mai mult bun-simţ): ca o lume sălbatică şi înapoiată, dar parcă mai curată la suflet decît cea civilizată, o lume în care un străin civilizat, deci corupt de viaţa modernă (devenit egoist, indiferent etc.), poate trăi experienţa unei regenerări spirituale, la capătul unui itinerar (cum altfel decît) iniţiatic. Misiunea... e cel de-al treilea itinerar de genul ăsta, prezentat în cinematografele noastre în ultimele trei luni (după cel care consumă ultima jumătate de oră din filmul italian Mar Nero şi după cel din coproducţia franco-română Europolis), şi poate cel mai puţin autentic din toate trei: exotism ordinar, netulburat de nici un scrupul jurnalistic, etnologic sau geografic. (Traseul parcurs de vizitatorul israelian, de la Bucureşti pînă în satul izolat pe care-l caută, e riguros imposibil: o ia pe la munte, ajunge la Călăraşi, de unde, după o traversare cu bacul, ajunge iar la munte...) Producătorul român, Tudor Giurgiu, a colaborat în trecut la încă şi mai extraterestrul Katalin Varga (teoretic plasat în Transilvania), dar în apărarea acelei producţii se putea invoca amatorismul regizorului-scenarist (un debutant englez), pe cînd profesionalismul impersonal al regizorului israelian Eran Riklis (genul de impersonalitate care se dobîndeşte după mult mercenariat prin televiziuni comerciale) dă aici ceva iremediabil corupt.  

Mark Ivanir joacă rolul călătorului egoist, indiferent etc. – director de Resurse Umane la o mare brutărie din Ierusalim. Atunci cînd o muncitoare româncă recent dată afară, dar rămasă, fără ştirea directorului de RU, pe lista angajaţilor, moare subit, eroul primeşte misiunea de a însoţi cadavrul pe drumul repatrierii, pentru a contracara acuzaţiile de neglijenţă ale unui jurnalist încrîncenat. Jurnalistul se alătură şi el misiunii – legile de import hollywoodian ale evoluţiei personajelor i-au programat, pe el şi pe director, să ajungă pînă la urmă să fraternizeze, uniţi într-o înţelegere nouă, mai profundă, a sintagmei „resurse umane“. Resetarea acestui personaj, de la poziţia „cinic“ (caracterizată prin rictusuri) la poziţia „sensibil“ (caracterizată prin priviri lungi), nu e făcută cu o mînă prea fină, dar poate trece drept o muncă onorabilă pe lîngă cea prestată asupra altor personaje. De exemplu, fiul adolescent şi rebel al decedatei – un fel de semiaurolac-semipunker adunat de pe un şantier bucureştean dezafectat (legile mizerabilismului fotogenic îi interziceau să aibă un alt loc de joacă) şi cooptat în călătoria de regenerare spirituală – e jucat de un tînăr actor din Franţa (Noah Silver), care vorbeşte româneşte ca şi cînd şi-ar fi învăţat fonetic replicile (constînd cu precădere din cuvinte cu „p“ – asta pînă cînd personajului i se schimbă setările de la „copil sălbatic“ la „copil sensibil şi tăcut“). Ca un adevărat regizor comercial, Riklis nu se sinchiseşte prea mult de autenticitatea „culorii locale“ – la publicul lui ţintă merge şi aşa, numai culoare să fie. De aici momentul bizar în care, rămaşi fără maşina cu care plecaseră din Bucureşti, călătorii împrumută un vehicul blindat de la nişte militari, după ce petrec cîteva zile de odihnă în buncărul acestora. Ah, Balcanii! Dar, în cea mai mare parte a filmului, exotismul nu e nici măcar atît de „colorat“; e monoton şi sărac în detalii – am rămas cu impresia că printr-un cadru din zece trece cîte o căruţă. Nepunîndu-i la socoteală pe căruţaşi, pe rarii pietoni întrezăriţi prin geamul maşinii, pe militarii din buncăr (despre care nu aflăm nimic), pe tatăl băiatului rebel (prezenţă neglijabilă), pe şoferul român de la Consulatul Israelului (despre care nu aflăm decît că i-a expirat carnetul), pe soţul român al doamnei consul (altă prezenţă neglijabilă) şi pe sătenii care se strîng la final în jurul călătorilor (mişcîndu-se ridicol de sincronizat, de parcă ar fi corul dintr-o tragedie antică), băştinaşii sînt scumpi la vedere – eroii par să călătorească printr-o ţară în mare parte nepopulată, un adevărat capăt al lumii. OK, asta o fi ideea (directorul trebuie să ajungă la capătul lumii ca să-şi regăsească umanitatea), dar, Riklis fiind un regizor prea prozaic ca să poată dramatiza acest proces de autoregăsire numai cu ajutorul imaginii şi al sunetului (pe lîngă el, regizorii filmelor Europolis şi Katalin Varga pot trece drept iscusiţi creatori de ambianţe misterioase), procesul depinde întru totul de interacţiunile eroilor unii cu alţii şi de interacţiunile lor cu „sălbaticii“. Or, dinamica de grup fiind produsul unei maşinării scenaristice de tip Hollywood (personajul A devine din ce în ce mai puţin cinic, personajul B devine din ce în ce mai puţin furios), dar insuficient elaborată şi unsă, iar interacţiunea cu „sălbaticii“ fiind subţire, filmul se scaldă de la un capăt la altul în cea mai cenuşie mediocritate.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cum este terorizată de vecini o familie din Timișoara: „Coșmarul durează durează de 20 de ani, defilează cu topoare și cu un pistol prin curte” VIDEO
Imagini șocante surprinse de o cameră de supraveghere, în ele se observă cum mai mulţi cetăţeni de etnie romă terorizează o familie din Timişoara. Primarul Dominic Fritz a publicat imaginile și a făcut apel la instituţiile statului pentru a stopa acest fenomen.
image
Medicamentele care vor fi retrase din farmaciile din România, de săptămâna viitoare
Șapte medicamente de pe piață vor fi retrase pentru că nu respectă standardele de conformitate.
image
Perla Coroanei industriei auto din România. Cum a ajuns Uzina Aro în vizorul negustorilor de automobile din întreaga lume
Automobilul Românesc Original, ARO, supranumită „Florea de colţ” a munţilor, a cunoscut gloria în anii ’70 şi ’80. În Italia, în 1972, presa vremii vorbea elogios despre un câştigător al unui mare raliu automobilistic internaţional, cel de la Prato.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.