Politice şi nu prea

Publicat în Dilema Veche nr. 559 din 30 octombrie - 5 noiembrie 2014
Politice şi nu prea jpeg

● Oraşul cîinilor / Fehér isten (Ungaria – Germania – Suedia, 2014), de Kornél Mundruczó. 

Noul film al regizorului maghiar Kornél Mundruczó, Oraşul cîinilor (sau, în traducerea literală a titlului său original, Dumnezeu alb), se prezintă, pe genericul său de început, ca un film dedicat lui Miklós Jancsó – marele compatriot şi coleg de breaslă al lui Mundruczó, mort la începutul acestui an, deci cu cîteva luni înainte ca Dumnezeu alb să fie proiectat în premieră internaţională la Cannes, în secţiunea „Un certain regard“, al cărei Mare Premiu l-a şi cîştigat. Fie ea şi adăugată în ultimul moment, dedicaţia nu constituie un abuz din partea lui Mundruczó, care a apărut alături de Jancsó într-unul dintre ultimele filme ale acestuia, amîndoi jucîndu-se, glumeţi, pe ei înşişi, Jancsó (născut în 1921) în chip de rege al cinematografiei maghiare, iar Mundruczó (născut în 1975) în chip de protejat, prinţ moştenitor şi totodată uzurpator. Invocarea lui Jancsó, un cineast prin excelenţă politic, nu-i face însă nici un fel de favoruri lui Mundruczó, a cărui tentativă de discurs politic de-aici, desfăşurată în formatul unui basm despre un copil şi un animal, combină lipsa de focalizare cu vîrîtul degetelor în ochii spectatorului şi cu alegoricul second-hand. Fantasmagoria lui Mundruczó (proiectată la Les Films de Cannes à Bucarest) porneşte de la o iniţiativă legislativă năzărită cu adevărat guvernului Orbán: impozitarea proprietarilor de cîini în funcţie de pedigriul acestora din urmă – astfel, corciturile costîndu-şi stăpînii mai mult decît cîinii de rasă pură, iar cîinii de rasă pură maghiară necostînd nimic. Fehér isten deapănă în paralel aventurile unei corcituri abandonate pe stradă şi aventurile foarte tinerei lui stăpîne, care caută cîinele (nu ea l-a abandonat, ci tatăl ei). Firul narativ legat de cîine e promiţător iniţial: blîndul animal încape pe mîinile unui interlop care-l antrenează pentru lupte ilegale cu alţi cîini, ceea ce pune problema constructivismului social vs determinismul biologic. Celălalt plan narativ, al fetiţei, incorporează cîteva dintre riturile standard ale maturizării – îndrăgostirea de un băiat mai mare, prima ieşire într-un club – şi prin urmare e mai degrabă defocalizant. Totul se lasă cu o revoltă a oprimaţilor concentraţi de hingheri într-un adăpost-lagăr. Cu 200-300 de cîini deferlînd pe străzile Budapestei şi angajîndu-se în bătălii cu jandarmii, în cursul cărora desfăşoară inclusiv stratageme de distragere a atenţiei inamicului, alegorizarea canină a ridicării asupriţilor de clasă şi rasă aduce bine de tot cu alegorizarea ei simiană din primul episod al noii serii Planeta maimuţelor. (Acesta s-a lansat în 2011 – anul iniţiativei legislative cu impozitul pe cîini în funcţie de rasă.) E mai sîngeroasă, dar, în acelaşi timp, are o rezolvare mai fleşcăit-sentimentală, cu oameni şi cîini lăsîndu-se cu toţii îmblînziţi de puterea muzicii. Asta după un număr de secvenţe în care cîinele-lider descinsese cu armata sa asupra diverşilor indivizi care l-au persecutat, iar Mundruczó, la fel de lipsit de idei ca un senzaţionalist de duzină, prelungise în feluri neimaginative suspansul de dinaintea fiecărui omor. Munca directorului de imagine are genul de glossiness care bineînţeles că trece drept frumuseţe, într-o epocă ale cărei criterii sînt în bună măsură dictate de industria publicităţii, iar performanţa de dresură de cîini – nici unul CGI – poate trece drept muncă de mare regizor.      

● Welcome to New York (SUA, 2014), de Abel Ferrara.  

Şi el prezentat sub egida Les Films de Cannes à Bucarest, Welcome to New York al lui Abel Ferrara e o reconstituire dramatică a scandalului sexual care l-a avut ca protagonist în 2011 pe Dominique Strauss-Kahn – director al FMI, fost ministru de Finanţe şi, pînă în momentul arestării sale pe aeroportul JFK, pomenit adesea ca viitor candidat al Partidului Socialist la preşedinţia Franţei. În filmul lui Ferrara, activitatea politică a lui DSK nu e însă menţionată decît în termeni vagi; personajul, rebotezat Devereaux şi jucat de Gérard Depardieu, e caracterizat aproape numai prin apetitul său hipetrofiat pentru orgii în camere de hotel. Italo-irlandezul newyorkez Ferrara şi-a făcut debutul regizoral în anii ’70, cu un porno low-budget avînd-o în rolul principal pe prietena lui de la vremea aceea, şi poetica lui de autor – constituită din investigaţii senzaţionalist-sordide şi totuşi serioase ale unui lumi căzute din graţia divină – datorează experienţei respective la fel de mult cît datorează unei educaţii catolice. Welcome to New York începe ca un porno soft, dar sordiduţ – Devereaux respiră greu şi tinde să ejaculeze prematur, hîrîind animalic în timp ce straturile de piele tremură pe trupul lui gargantuan. Filmul merge înainte ca studiu fotografic al corpului lui Depardieu, în timp ce reconstituie documentaristic procesarea lui DSK de către justiţia americană. E partea cea mai bună a filmului, regizată cu sensibilitate la cum arată o închisoare văzută pentru prima dată prin geamul dubei, în timp ce se crapă de ziuă, la cum e percepută proximitatea fizică a altor deţinuţi, cu toţii afro-americani sau hispanici, de către un alb neobişnuit să fie închis, la cît efort îi ia unui obez să-şi tragă şosetele la loc, zorit de poliţiştii care l-au percheziţionat. Ultima parte a filmului e alocată în principal unui meci conjugal, improvizat cabotin în frangleză de doi actori (Depardieu şi Jacqueline Bisset în rolul soţiei lui franco-americane şi miliardare) cărora nu li s-au trasat drept cadru scenaristic decît nişte linii foarte generale. Faptul că Welcome to New York e cu siguranţă un film de autor, care-l cooptează pe DSK în galeria de îngeri căzuţi care este filmografia lui Ferrara, nu salvează nihilismul copilăresc cu care pune semnul egal între dependenţa de sex a protagonistului şi idealismul lui politic din tinereţe, definit ca un alt drog şi nimic mai mult.

Poster Orizontal   29 Martie 2023   Cimarosa si Salieri jpg
Baritonul italian RICCARDO NOVARO, aplaudat la Théître des Champs-Elysées – Paris, invitat la Sala Radio
Miercuri, 29 martie 2023 (19:00), îl veți asculta alături de ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO, sub bagheta dirijorului de origine libaneză TOUFIC MAATOUK.
989 16 coperta jpg
Imprevizibila ușurătate a vieții și a morții
Definitiv. O trilogie chiar marchează un punct notabil în proza românească de azi.
p 17 1 jpg
Burta balenei
Luat mai cu seamă în contextul particular al cinema-ului românesc, Spre Nord constituie o mare ocazie ratată.
989 17 Breazu jpg
Despre mizeria din dulceață
Să fie cam opt ani de cînd Laura Les și Dylan Brady și-au numit duo-ul după o întîmplare involuntar amuzantă.
989 23 Iamandi jpg
Un exercițiu de imaginație
Prima știre dintre cele douăzeci incluse în acest top este greva generală din 1926.
copertă Murmur jpg
988 16 coperta2 jpg
Retractilități incisive
Atît Cristina Alexandrescu, cît și Mihnea Bâlici sînt două voci deja recognoscibile în poezia românească extrem contemporană.
988 17 Vrabia foto Tudor Neacsu1 jpg
Să cazi la pace cu trecutul
Perioada postcomunistă în România, în special pînă la aderarea țării la Uniunea Europeană, a fost tumultuoasă din multe punctele de vedere.
Matrix fisa cartii jpg
Lauren Groff, Matrix, traducere din engleză de Brîndușa Cotea, Curtea Veche Publishing, 2023 - fragment -
Cu o privire arzătoare, se apleacă peste masa pe care Asta, entuziasmată, a început deja să schițeze planuri.
Giuliano da Empoli Magul de la Kremlin cop1 APROBATA (1) jpg
Magul de la Kremlin de Giuliano da Empoli - fragment-
Acest roman este inspirat din fapte și personaje reale, cărora autorul le-a împrumutat viață particular și replici imaginare.
Afis Sala Radio 17 martie 2023 (2) jpg
Dirijoarea Orchestrei Simfonice din Canberra - JESSICA COTTIS - invitată la Sala Radio
JESSICA COTTIS – o prezență specială pe scena muzicală internațională, unul dintre cei mai remarcabili dirijori britanico-australieni, dirijor-șef și director artistic al Orchestrei Simfonice din Canberra, este invitată pe scenă Sălii Radio!
RRM Iasi 1920x1080 jpg
Din 22 martie, ora 19.00: Radio România Muzical la Iași, pe frecvența 95.4 FM
Radio România Muzical poate fi ascultat la București pe frecvența 104.8 FM, regional pe frecvența Coștila 97.6 FM, iar din 22 martie 2023, pe frecvența locală 95.4 FM la Iași.
p 16 YouTube jpg
Extemporal la erotică
Noul diagnostic îl răstoarnă sau îl echilibrează pe cel vechi: multă gingăşie şi un dram de forţă.
p 17 jpg
Fami(g)lia
A Chiara rulează în cadrul Festivalului „Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiană în România”.
987 17 coperta1 jpg
Focus JazzX
Timișoara și Clujul s-au sincronizat, inclusiv în interes politic, în ambiția de a consacra două festivaluri jazz de centru de capitală regională – JazzX și Jazz in the Park
987 15 foto BogdanDincă jpg
987 21 coperta Iamandi jpeg
Economie și psihologie
Una dintre explicațiile referitoare la căderea comunismului acordă factorului economic un rol preponderent.
(1) Beethoven Skizze Eugène Louis Lami FotoJean Marc Anglès Collection Cité de la musique jpg
Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații – conferință NEC
Colegiul Noua Europă are deosebita plăcere de a vă invita la conferința „Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații”, pe care compozitorul Dan Dediu o va susține joi, 9 martie 2023, la ora 17.00.
José Gallegos y Arnosa, El zapatero jpg
IIC BUC VISUALI ITALIANE AFFICHE 230222 jpg
Festivalul „Visuali Italiane - Noua Cinematografie Italiană în România”
Cinematografia italiană are o istorie lungă și prestigioasă, cu capodopere care au cucerit publicul din întreaga lume.
986 16sus coperta jpg
Călătoria fluturelui monarh
Într-un restaurant li se strigă „Go back to Russia!”, iar viața le e punctată de atacurile de panică legate de identitatea lor fluctuantă.
986 16jos coperta jpg
Avataruri ale iubirii
Amestec de Pascal Bruckner, Julian Barnes și David Lodge, pasional, ironic și simultan intelectual, noul roman al lui François-Henri Désérable e o bijuterie literară care merită admirată.
p 17 2 jpg
Cu ușile închise
E vorba, în definitiv, despre caractere. Adică despre lucruri care nu se confundă niciodată cu viața, care e mult mai flexibilă și mai nuanțată.
986 17 coperta audio jpeg
„Lumea asta nătîngă / E tot ce avem”
Acum vreo trei ani, într-un interviu pentru publicația engleză Uncut, Georgia Hubley, una dintre treimile artistice din interiorul Yo La Tengo

Adevarul.ro

image
Ce avere are „Lupul de la Rutieră”. Soția sa, fost viceprimar, conduce afaceri prospere la Râșnov
„Lupul de la Rutieră” a fost arestat preventiv pentru 30 de zile. Soția sa a fost viceprimar al orașului Râșnov și conduce afaceri prospere, care le-au permis să cumpere case și terenuri
image
Revelațiile unor unguri în România. „Până la urmă, m-am înșelat în privința Transilvaniei și a lor”
Zsolt și Daniel sunt doi tineri din Ungaria care au vizitat pe rând România și au vorbit despre surprizele pe care le-au avut în momentul în care au ajuns să cunoască români și chiar să-și facă prieteni.
image
Care sunt cele 3 zodii care mint fără nicio remuşcare
Din punct de vedere al horoscopului există zodii care sunt mai mult sau mai puţin predispuse a se regăsi pe lista mincinoşilor.

HIstoria.ro

image
Irina Bossy-Ghica: „Îmi consacru toate eforturile pentru a reconstrui ceea ce înaintașii mei au clădit”
Stră-strănepoata lui Ion Ghica și a lui Gheorghe Grigore Cantacuzino a plecat din România în liceu, în 1973, și s-a reîntors prima oară 17 ani mai târziu, după „Revoluția” pe care ține s-o scrie cu ghilimele.
image
Basarabia în anul 1917. Atunci când Unirea nu se întrevedea
Colapsul economic cauzat de starea de război, criza alimentară care a debutat în toamna anului 1916 și tensiunea politică crescândă au creat o situație explozivă în Imperiul Rus, care a culminat cu răsturnarea autocrației țariste, în urma Revoluției ruse din februarie 1917.
image
Populația Bucovinei în perioada stăpânirii austriece
În perioada stăpânirii austriece s-au modificat substanțial atât structura etnică, cât și cea confesională a populației din Bucovina, iar efectul cel mai nefast a fost asupra populației românești.