O dulce-absurdă fantezie de îmbogăţire

Publicat în Dilema Veche nr. 589 din 28 mai - 3 iunie 2015
O dulce absurdă fantezie de îmbogăţire jpeg

ÔŚĆ Comoara (Rom├ónia, 2015), de Corneliu Porumboiu.

Noul film al lui Corneliu Porumboiu, Comoara, este, pe o bun─â parte din durata sa, o fars─â ├«n trei personaje ÔÇô cum era ┼či lungmetrajul s─âu de debut, A fost sau n-a fost?. Trioul de-aici caut─â o comoar─â ├«n curtea unei case de la ┼úar─â. Ingenuul Costi (Toma Cuzin) e cooptat ├«n aceast─â quest─â de un vecin de bloc de la Bucure┼čti, Adrian (Adrian Purc─ârescu). Acestuia din urm─â ├«i apar┼úine p─âm├«ntul ├«n care ar putea fi ├«ngropat─â comoara; ce-l ├«mpiedic─â s-o caute singur e lipsa celor c├«teva sute de euro necesare ├«nchirierii unui detector de metale. Nici lui Costi nu-i e u┼čor s─â pun─â la un loc ace┼čti bani ÔÇô asocierea celor doi vecini ├«ntru c─âutarea comorii e plasat─â explicit de Porumboiu pe fundalul crizei economice (┼či pe fundalul protestelor din toamna lui 2013 ├«mpotriva proiectului de exploatare minier─â de la Ro┼čia Montan─â) ÔÇô, dar reu┼če┼čte s─â se descurce. C├«t despre cel de-al treilea membru al expedi┼úiei, Cornel (Corneliu Cozmei), el vine la pachet cu detectorul de metale ├«nchiriat, ca m├«nuitor al acestuia.

Proiectul lor degaj─â de la bun ├«nceput un puternic iz de absurd. Cel mai solid motiv dat de Adrian pentru credin┼úa sa c─â str─âbunicul lui ar fi ├«ngropat o comoar─â ├«n acea curte este c─â, pe patul de moarte, str─âbunicul i-ar fi spus bunicului s─â aib─â grij─â de cas─â. Odat─â ajun┼či la fa┼úa locului, ├«ncep s─â-┼či dea cu p─ârerea despre col┼úul de curte sau de cas─â unde ar avea cele mai bune ┼čanse s─â g─âseasc─â ceva, influen┼úa┼úi de legende ┼úinute minte vag: oare, ÔÇ×├«nainteÔÇť sau ÔÇ×pe vremuriÔÇť, oamenii nu-┼či ascundeau banii sub un dud din curte? Sau ├«n peretele dinspre r─âs─ârit al casei? ├Än special pentru Adrian ÔÇô dar ┼či pentru ceilal┼úi, ├«n m─âsura ├«n care se uit─â ├«n gura lui ÔÇô, cuv├«ntul ÔÇ×├«nainteÔÇť pare s─â desemneze invariabil un trecut mitic, ce┼úos-fluid. Pe parcursul zilei de c─âut─âri, Adrian le dezv─âluie c─â, ├«n diverse epoci, nu foarte precis identificate, casa cu pricina fusese ba gr─âdini┼ú─â, ba c─âr─âmid─ârie, ba fier─ârie, ba local (de dou─â ori, din care o dat─â cu strip-tease). Aceast─â proprietate de familie afl├«ndu-se la Islaz, ce┼úos-legendara ei istorie se pierde ├«ntr-o istorie na┼úional─â la fel de vag ┼úinut─â minte ÔÇô ni┼čte pa┼čopti┼čti, o proclama┼úie. Era comunist─â e subiectul unui scurt schimb de replici ├«ntre Adrian ┼či mai v├«rstnicul Cornel, am├«ndoi irita┼úi dup─â o zi de c─âut─âri zadarnice. Bomb─âneala lui Cornel, cum c─â ÔÇ×eu am muncit la via┼úa mea, n-am umblat dup─â comoriÔÇť, e identificat─â de Adrian drept o ÔÇ×lozinc─â comunist─âÔÇť ┼či ├«nlocuit─â de el, ├«n secunda urm─âtoare, cu ÔÇ×noi muncim, nu g├«ndimÔÇť. ÔÇ×Nu ziceau comuni┼čtii a┼ča?ÔÇť ÔÇô ├«l ├«nghesuie Adrian pe Cornel. ÔÇ×Nu ziceau chiar a┼čaÔÇť ÔÇô r─âspunde Cornel. ÔÇ×Ai uitat?ÔÇť ÔÇô continu─â Adrian, tot mai absurd. ÔÇ×LasÔÇÖ c─â ┼úi-a ie┼čit porumbelul pe gur─â!ÔÇť Pe l├«ng─â blajinul Costi, paranoicul Adrian ┼či posacul Cornel, aparatura de prospector a acestuia din urm─â se impune ca un al patrulea personaj, reac┼úion├«nd la aproape fiecare palm─â de p─âm├«nt pe deasupra c─âreia e plimbat─â prin piuituri pe care nici unul dintre cei trei nu e prea sigur cum s─â le traduc─â. 

Posibilit─â┼úile ├«n materie de comic burlesc nu s├«nt ├«ns─â exploatate de Porumboiu la randamentul lor maxim ÔÇô maximum de conflict ├«ntre personaje, maximum de g─âl─âgie, de distrugere etc. Deloc surprinz─âtor pentru cineva care-i cunoa┼čte filmele precedente, direc┼úia de stilizare pe care o cultiv─â regizorul-scenarist este cea opus─â: filmul nu numai c─â are un grup restr├«ns de personaje, dar e destul de mult─â lini┼čte pe banda lui sonor─â ┼či, chiar dac─â lumea sap─â dup─â comori, chiar dac─â se ceart─â ┼či ajunge ├«n toiul nop┼úii la Poli┼úie (unde, deschiz├«nd noi posibilit─â┼úi de complica┼úii burle┼čti, fac de serviciu un gras ┼či un slab, iar expert ├«n deschiderea cuferelor e ho┼úul satului), to┼úi se mi┼čc─â ┼či vorbesc oarecum dezenergizat, devitalizat. Nou─â ├«n cinema-ul lui Porumboiu este, ├«n schimb, nota euforic─â pe care se ├«ncheie filmul ÔÇô camera de filmare ├«n─âl┼ú├«ndu-se p├«n─â la coroanele unor copaci, ├«n timp ce pe banda sonor─â se dezl─ân┼úuie o muzic─â triumfal─â punctat─â cu dang─âte de clopote.

Ceea ce p├«n─â la un punct este relatarea sec-sardonic─â a destr─âm─ârii unui plan disperat, a unui plan f─âr─â cap, vireaz─â extravagant, asumat-copil─âros, ├«ntr-o fantezie de ├«mplinire maximal─â a dorin┼úei. Fire┼čte c─â acest viraj, fiind at├«t de departe de orice ar fi putut s─â ├«nsemne un deznod─âm├«nt c├«t de c├«t logic, c├«t de c├«t probabil, al questei celor trei, nu face dec├«t s─â-i ├«ncununeze absurdul. Dar el d─â filmului o aparen┼ú─â, fie ┼či ironic─â, de inim─â u┼čoar─â. O secven┼ú─â e dominat─â de culorile c─âr┼úii pentru copii din care Costi ├«i cite┼čte fiului s─âu (jucat de Nicodim Toma, fiul actorului), alt─â secven┼ú─â e dominat─â de culorile unui teren de joac─â; ┼či exist─â momente dulci ÔÇô tat─âl sf─âtuindu-┼či fiul cum s─â procedeze nonviolent cu un copil care-l bate sau lu├«nd m─âsuri ca s─â i se ├«nf─â┼úi┼čeze fiului ├«ntr-o ipostaz─â demn─â de ideea pe care ┼či-a f─âcut-o acesta despre cum ar trebui s─â arate un c─âut─âtor de comori. Acest basm comic, amprentat de o disperare economic─â la zi, de sentimentul c─â, fie el ascendent sau descendent, cursul vie┼úilor noastre scap─â tot mai mult controlului nostru ra┼úional, e o contribu┼úie minor─â la filmografia lui Porumboiu. Dar juc─âu┼čenia sa ├«mprosp─âteaz─â aerul acestei filmografii, care se rarefiase tare dup─â un lungmetraj de fic┼úiune crispat (C├«nd se las─â seara peste Bucure┼čti sau Metabolism) ┼či dup─â un experiment ├«nc─âp─â┼ú├«nat, dar neizbutit (Al doilea joc).  

Povestea Casei Afis Coperta png
Autobiografie: ÔÇ×Povestea Casei PaleologuÔÇŁ, un eseu despre educa╚Ťie
Editura Funda╚Ťiei Paleologu a publicat recent o autobiografie intelectual─â semnat─â de Theodor Paleologu ╚Öi, totodat─â, un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi un manifest pentru ini╚Ťiativele independente ├«n acest domeniu vital.
Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semneaz─â un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi modul ├«n care o practic─â de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a p─âtrunde ├«n universul istoriei culturale a cunoscutei cl─âdiri din strada Armeneasc─â 34, construit─â ├«n 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, ┼či Emilia, cea de-a treia lui so╚Ťie, un parcurs creionat din pove╚Öti recuperate ╚Öi amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Grani╚Ťe
├Äncep├«nd cu aceast─â edi╚Ťie, deloc ├«nt├«mpl─âtor intitulat─â ÔÇ×Grani╚ŤeÔÇŁ, antologia ÔÇ×KIWIÔÇŁ (Editura Polirom, 2022) ofer─â un cuprins interna╚Ťional.
946 17 Morozov jpg
B─ârbatul care iubea femeile
C├«teva femei devin materie literar─â pur─â, ajung├«nd s─â umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autofic╚Ťional─â care e via╚Ťa scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzical─â a lui Boiangiu are c├«rlig ÔÇô e un LP cu multe rico╚Öeuri tematice, s─ârind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner ÔÇô Totul ├«n tot sau marea metamorfoz─â
A╚Öezarea pe soclul tabloului a sculpturii care ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â varianta tridimensional─â a unui segment din pictur─â demonstreaz─â inten╚Ťia artistului de a crea o oper─â susceptibil─â s─â sugereze un spa╚Ťiu ├«n care exteriorul (sculptura) ╚Öi interiorul (tabloul) s├«nt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?