Note despre Aurora (II)

Publicat în Dilema Veche nr. 327 din 20 - 26 mai 2010
Note despre Aurora (II) jpeg

Naraţiunea cinematografică de tip clasic, reprezentată cel mai bine de filmul hollywoodian, ia spectatorul într-o călătorie de la ignoranţă la cunoaştere deplină. Drumul nu trebuie neapărat să fie direct; e în interesul naraţiunii să escamoteze temporar anumite informaţii, să lase goluri temporare. Filmul poliţist, care depinde pentru însăşi existenţa sa de escamotarea informaţiilor ţinînd de cine-cum-de-ce, este doar exemplul cel mai evident; chiar şi cea mai „comunicativă“ naraţiune trebuie să fie măcar un pic „necomunicativă“. Pe de altă parte, e o caracteristică de bază a naraţiunii de tip clasic că, oricît de puţin „comunicativă“ ar fi, ea nu lasă goluri permanente: pînă la sfîrşitul filmului tot aflăm. În Europa, neorealismul italian a deschis însă calea către un tip de naraţiune care-i refuză spectatorului satisfacţia cunoaşterii depline. Săptămîna trecută o citam pe Susan Sontag, care, scriind în 1968, dădea ca numitor comun al schimbărilor survenite în cinematograful european ambiţios, de la neorealism încolo, efortul de a crea în filme un timp prezent „mai pur“ decît cel dinainte. Asta înseamnă că spectatorul nu mai e tratat ca un receptor al unei poveşti – o poveste, în sensul clasic al termenului, fiind ceva rotund şi încheiat –, ci e pus în postura unui observator sub ochii căruia se desfăşoară anumite acţiuni sau evenimente. Eventual, acestea pot fi fragmente dintr-o poveste, dar s-ar putea ca povestea respectivă să nu poată fi reconstituită niciodată complet – legăturile cauzale să rămînă parţial în ceaţă, motivaţiile profunde ale personajelor să rămînă impenetrabile, cunoaşterea deplină să ni se refuze. Emergenţa acestor norme noi trebuie pusă în legătură, pe de-o parte, cu influenţa ideilor moderniste din celelalte arte şi, pe de altă parte, cu anumite idei despre specificul realist al cinematografului, care, înainte de a fi o artă narativă, e o tehnologie ce reproduce lumea aşa cum o percepem – în continuitatea ei spaţio-temporală.

Lipsa de comunicativitate a naraţiunii din Aurora trebuie pusă şi ea în legătură cu aceste idei. Cristi Puiu nu face lucrurile extrem de dificile pentru spectator (la urma urmei, el introduce în film o puşcă – un cîrlig dramaturgic infailibil), dar le face destul de dificile, refuzînd îndelung să-l asiste (şi chiar sabotîndu-l) în efortul de a determina ce roluri joacă în viaţa protagonistului (amantă, soţie, socru, copii) diferiţii cunoscuţi care-i ies în drum. Valoarea mizei acestui joc narativ va fi chestionată şi răs-chestionată în următoarele luni, aşa că merită subliniat că el nu reprezintă decît o parte din pariul lui Puiu. Filmul nu e numai despre ce face acel om cu puşca lui de-a lungul unei zile şi jumătate; e şi despre ce se întîmplă în acel timp cu Soarele şi cu Pămîntul – despre cum noaptea se face ziuă, apoi ziua – noapte, apoi noaptea – zi. Cu acest film, Puiu îşi ocupă locul într-o serie ilustră de regizori, care probabil că începe cu Jean Renoir şi care, în cuvintele lui André Bazin despre Renoir, refuză să accepte că o dramă scenarizată şi pusă în scenă, jucată de nişte actori în faţa unei camere de filmat, poate fi mai importantă decît fluctuaţiile luminii naturale pe durata filmării.

Extraordinara frumuseţe a filmului e produsul tensiunii dintre concentrarea sa absolută pe prezentul continuu al acţiunilor protagonistului (povestea „din spatele“ acestor acţiuni adunîndu-se atît de încet, atît de chinuit, pe lungi porţiuni aproape că nu există decît acest prezent, singurul trecut fiind cel care s-a adunat de la începutul filmului – cel care se adună, secundă cu secundă, în cadrele lungi ale lui Puiu) şi încrederea aproape mistică pe care o acordă realităţii obiective – acelor modificări de lumină, acelor cicluri cosmice care pun în perspectivă absorbţia eroului în el însuşi şi în ceea ce face. Nu e vorba de nici un efect special, de nici o „poetizare“ a imaginilor, ci numai de pregătirea meticuloasă a filmărilor (la orele care trebuie, cu vremea care trebuie) şi în primul rînd de ritm – o combinaţie de elipse şi cadre lungi. Dacă nu mă înşel, tăieturile de montaj sînt rezervate pentru elipse temporale şi pentru treceri dintr-un spaţiu în altul; acţiunile care se derulează într-un singur spaţiu şi fără discontinuităţi temporale nu sînt îmbucătăţite prin montaj, căci prin orice tăietură scapă un pic de timp, or, Puiu probabil că ar fi de acord cu Tarkovski că ritmul unui film e dat de presiunea timpului real, imprimat în cadre, care circulă prin el. Pentru Puiu, accesul la transcendenţă în arta filmului nu se poate face decît prin realismul ei congenital, care ţine de capacitatea cinematografului, ca tehnologie, de a capta fluxul lumii, modificările prin care trece aceasta în continuitatea ei temporală. Pe ideea asta, el construieşte unul dintre cele mai frumoase planuri-secvenţă pe care le-am văzut vreodată: episodul în care eroul, înainte de a se preda la poliţie, îşi lasă fetiţa la o familie de străini. E dimineaţă şi, pe măsură ce se trezesc, membrii familiei se fac tot mai mulţi, pînă cînd alcătuiesc un flux în care fetiţa se pierde de tatăl ei.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Orașul Pokrovsk   în ruine FOTO EPA EFE jpg
Ce arată distribuirea forțelor rusești pe front despre obiectivele războiului în Ucraina
Luna noiembrie a fost marcată de un nivel ridicat de intensitate a luptelor, în special pe frontul de est, dar nu numai, a declarat colonelul din armata ucraineană Vladislav Selezniov, care a oferit și cifre ale prezenței numeroase a trupelor ruse în sectoarele importante ale frontului.
exercitii pentru parada de 1 decembrie foto mapn jpg
Pas crucial pentru securitatea României. Guvernul aprobă cadrul legal pentru investițiile strategice din industria de apărare
Guvernul a aprobat vineri, 5 decembrie, Ordonanța de Urgență care stabilește cadrul legal necesar pentru derularea investițiilor strategice în industria națională de apărare, potrivit unui comunicat de presă.
FOTO Corriere della Sera
O ucraineancă dată dispărută a fost găsită în mansarda unui român. Ce au declarat cei doi poliției: „Ea a fost cea care a organizat totul”
O tânără ucraineancă din Nardò, dispărută pe 24 noiembrie, a fost găsită ascunsă în mansarda unui român de 30 de ani. Cei doi neagă ipoteza unei răpiri.
Editura Militară, la Târgul de Carte Gaudeamus
Editura Militară - 75 de ani de istorie
La 27 decembrie 2025, sărbătorim un moment cu profunde semnificații pentru fenomenul cultural din Armata României, dar și pentru toți iubitorii de istorie: 75 de ani de existență neîntreruptă a Editurii Militare.
Florin Dumitrescu Facebook jpg
Cum a slăbit Florin Dumitrescu 7 kilograme: „Recomand”
Juratul de la MasterChef, Florin Dumitrescu, a reușit să scape de 7 kilograme și a vorbit despre secretul transformării sale.
Artan de la Timpuri Noi, condus azi pe ultimul drum de prieteni și familie
Artan de la Timpuri Noi, condus azi pe ultimul drum de prieteni și familie FOTO
Zi tristă azi pentru prietenii, familia cunoscutului artist Artan, pe numele său real, Adrian Pleșca, dar și pentru rock-ul românesc.
image png
Superliga se revoltă: Rotaru, Șucu, Stoica și Varga i-au transmis o scrisoare clară lui Nicușor Dan. Cer anularea imediată a legii
Cluburile din Superliga cer ferm anularea unei legi care limitează jucătorii străini și afectează competitivitatea echipelor.
santier-drum-autostrada-cnair-constructie
2,2 milioane lei, contravaloarea exproprierilor pentru tronsonul 1 al Autostrăzii Sibiu–Făgăraş
Guvernul a aprobat în şedinţa de vineri declanşarea exproprierilor pentru tronsonul 1 al Autostrăzii Sibiu–Făgăraş (Boiţa – Avrig). Suma estimată pentru despăgubiri este de peste 2,2 milioane lei, asigurată integral din fonduri externe nerambursabile, spune Ciprian Şerban, ministrul Transporturilor.
horoscop jpg