Nici pe departe un careu de aşi

Publicat în Dilema Veche nr. 564 din 4-10 decembrie 2014
Nici pe departe un careu de aşi jpeg

● Scurt/4: Istorii de inimă neagră (România, 2014), de Luiza Pârvu, Radu Jude, Andrei Creţulescu, Iulia Rugină.

În măsura în care grupajul de scurtmetraje

merită semnalat, asta se datorează filmului regizat de Radu Jude –

cel de-al doilea din grupaj. Jude are la activ două lungmetraje –

(2009) şi

(2012), şi de curînd a terminat un al treilea –

care, întrecîndu-le cu mult în anvergură, probabil că se va impune drept evenimentul cinematografic românesc al anului 2015.

nu e nici pe departe la nivelul acela (de altfel, nici la înălţimea celuilalt scurtmetraj realizat de Jude între

şi

, scurtmetraj intitulat

), dar sînt mai multe lucruri în el (în sensul că poate fi discutat la mai multe niveluri) decît în toate celelalte trei scurtmetraje din

luate la un loc. Avem o fetiţă (Sofia Nicolaescu) lăsată peste noapte de părinţi la bunicul ei (Ion Arcudeanu), într-o casă friguroasă şi înăbuşită de mobilier vechi. Întîmplarea face ca în aceeaşi seară să se fi sinucis un bărbat din vecini. Adaptare liberă a povestirii cehoviene

, filmul lui Jude constă dintr-un plan-secvenţă şi e asumat teatral prin opţiunea de a ţine „în culise“ atît mortul, cît şi agitaţia din imediata lui apropiere (în primul rînd, ţipetele mamei lui), camera de filmare rămînînd de la început pînă la sfîrşit în casă cu fetiţa şi cu bunicul ei, orientată în direcţia fetiţei chiar şi cînd aceasta, retrasă într-o cameră întunecoasă, nu poate fi văzută momentan în cadru. Focalizarea permanentă pe fetiţă ne invită să ne imaginăm teroarea ei, nebăgată în seamă de bunic şi nici de cei doi parteneri de table ai acestuia, care, nefăcîndu-şi deloc griji ce le iese pe gură în prezenţa copilului, pun sens în sinuciderea vecinului prin aplicarea unei „înţelepciuni“ lumeşti compuse din clişee („Prea multă carte nu e bună nici ea… Oamenii se-nţeleg cît se-nţeleg şi dup-aia nu se mai înţeleg… De-ăştia vii trebuie să-ţi fie frică, nu de morţi.“), bîrfe şi superstiţii. Cum cinema-ul lui Jude se caracterizează mai degrabă prin aplecarea spre grotesc decît prin subtilitate, insensibilitatea adulţilor e îngroşată, iar faptul că unul dintre partenerii de table ai bunicului e un orb (Gabriel Spahiu) adaugă o tuşă căutat-macabră.  

Regizat de Luiza Pârvu pe un scenariu de Toma Peiu,

e un exerciţiu şcolăresc de dialog (el – ea) plin de tăceri-grele-de-povara-lucrurilor-nerostite: nici ea (Olimpia Melinte), nici el (Florin Penişoară) nu vorbesc despre ceva ce s-a petrecut între ei, iar el mai şi amînă să împartă cu ea ceva ce ştie despre un al treilea personaj. Faptul că toate astea se petrec în Pennsylvania anului 1908, unde el şi ea, amîndoi români, au emigrat, nu adaugă dramei nimic important, cu excepţia unui aer anacronic (şi el, şi ea sînt prezenţe prea modern-urbane). Tot un scremut exerciţiu de dialog şi actorie ca la Luiza Pârvu (dar în plan-secvenţă, ca la Radu Jude) e scurtmetrajul

, scris şi regizat de fostul critic de film Andrei Creţulescu. La un bar, un

Andi Vasluianu) e

cu o chelneriţă (Rodica Lazăr, al cărei cap nu intră în cadrul fix al lui Creţulescu), pînă cînd la masa lui se aşază un

mai mare şi mai rău (Şerban Pavlu), care (răsturnare elementară) e

cu el. Cu gecile, mustăţile şi numele lor asortate (Kowalski şi Kopalski), cei doi

(ca şi un al treilea, jucat de Dorian Boguţă, care-şi face apariţia citind un număr din defuncta revistă

) nu pretind să existe decît într-o lume a cool-ului cinematografic, în care a fi „atitudinos“ şi „iconic“ e totul – pentru ei, ca şi pentru creatorul lor. În fine, cel de-al patrulea film din grupaj,

al Iuliei Rugină, pe un scenariu cosemnat de regizoare cu Oana Răsuceanu şi Ana Agopian, se doreşte a fi un zbînţuit amestec de genuri, dar e doar un amestec de idei aruncate de-a valma, fără să fi fost dezvoltate. Într-o seară, o fată şi un băiat care fuseseră împreună (Adina Şteţcu şi Paul Radu) se pregătesc să se sinucidă – cînd în montaj paralel, cînd în

(folosit fără nici o ingeniozitate), şi amîndoi pe acelaşi cîntec de Angela Similea. Şi unul, şi altul sînt întrerupţi de vecinii de dedesubt, care în cazul băiatului sînt două vampiroaice posibil lesbiene, iar în cazul fetei sînt doi bărbaţi cu siguranţă gay, îmbrăcaţi unul în poliţist şi celălalt în iepure. Ceea ce în cazul băiatului pare un început de aventură fantasmagorică se fîsîie însă imediat, după cum nici pe frontul fetei nu se întîmplă nimic foarte interesant – poliţistul se ceartă cu iepurele sub ochii ei, şi atît. Vestea că Angela Similea

s-a sinucis pune capăt întîlnirilor timide ale celor doi cu forme de viaţă erotică alternative la cuplul heterosexual (forme de viaţă pe care filmul le pune într-o lumină sinistră – cazul vampiroaicelor –, respectiv tristă – cazul poliţistului şi al iepurelui). La final, Angela Similea îşi face intrarea în film cîntîndu-şi melodia şi toate celelalte personaje i se alătură. Spre deosebire de primul lungmetraj al lui Rugină, ineptul

îngrămădeala asta de decizii negîndite în profunzime are un aspect

(a fost filmată parţial de Vivi Drăgan Vasile), dar nu atestă vreun spor de competenţă din partea regizoarei.   

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cea mai terifiantă armă a dacilor. A băgat spaima în romani și i-a forțat să-și modifice echipamentul militar
Cea mai de temut armă folosită de războinici daci a fost, fără îndoială, falx-ul, spun specialiștii. Era vorba despre o armă cu o lamă curbă care putea ajunge și la un metru lungime, mânuită de luptători profesioniști de elită. Falx-ul în mâinile potrivite făcea ravagii în rândurile inamicului.
image
Alimentația uimitoare a celor mai de temut războinici ai antichității. Alimentul minune consumat de spartani, gladiatori, celți și daci
Printre cei mai renumiți dar și de temut luptători ai antichității erau în mare parte vegetarieni, sau cel mult lacto-vegetarieni, cu un consum ocazional de carne. Cel puțin asta arată noile cercetări, mai ales pe rămășițele gladiatorilor din arenele romane.
image
Explicațiile unui psiholog privind riscurile dormitului în paturi separate în cuplu
Somnul alături de persoana iubită poate aduce o multitudine de beneficii, în timp ce dormitul în paturi separate poate duce la o distanțare în relația de cuplu atrage atenția psihologul Iulia Barca.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.