Macho woman

Publicat în Dilema Veche nr. 471 din 21-27 februarie 2013
Macho woman jpeg

● Misiunea: 00.30 A.M./Zero Dark Thirty (SUA, 2012), de Kathryn Bigelow.

Zero Dark Thirty e odiseea vînării lui Bin Laden, relatată de Kathryn Bigelow într-o manieră ultratehnicistă – fără retorică patriotică evidentă (nici în imagini, nici în dialoguri, nici în muzică) şi cu un minimum de human interest. Eroina, o agentă CIA (Jessica Chastain) care-şi dedică mai bine de un deceniu din viaţă acestei vînători, e subiectul unei descrieri strict externe sau behavioriste (care-i ambiguizează ocazionalele semne de slăbiciune sau de conflict interior), şi strict limitate la ceea ce ţine de munca ei (lăsînd impresia că, timp de zece ani, nu are nici un fel de viaţă privată). Iar munca ei constă în principal din şedinţe (filmate şi montate cît s-a putut de cinetic); nici nu participă la raidul final asupra ascunzătorii lui Bin Laden. În schimb, pe la începutul filmului participă la interogarea unui suspect care ar putea deţine informaţii preţioase. În interogatoriile respective, un rol important îl joacă tortura. Eroina e iniţial tulburată, dar se obişnuieşte repede.

Bigelow a declarat că ZDT e „apolitic“, iar scenaristul l-a descris ca pe un test Rorschach, în care spectatorii tind să-şi regăsească propriile opţiuni politice, indiferent care sînt acestea: cu alte cuvinte, cei care condamnă recursul CIA-ului la tortură ar trebui să interpreteze tot ca pe o condamnare şi prezentarea no comment pe care le-o face filmul actelor respective. Dar lucrurile n-au funcţionat chiar aşa. Au existat intervenţii din partea unor intelectuali ultragiaţi (nici unul mai ultragiat decît Slavoj Zizek), care au susţinut că, în contextul în care ne sînt prezentate actele de tortură, maniera asta de prezentare macho-impasibilă echivalează cu acceptarea lor. Membri ai Senatului SUA au condamnat ZDT (îmbrăţişînd, în schimb, Lincoln-ul lui Spielberg), iar CIA, care cooperase cu cineaştii în procesul lor de documentare (filmul se prezintă ca o relatare fidelă a mărturiilor unor persoane implicate direct), a încercat să se distanţeze de un film din care se înţelege că, oricît de respingătoare ar fi, tortura a fost totuşi eficientă în procesul localizării lui Bin Laden. Conform comunicatelor CIA (care a trebuit să se consoleze cu felul în care e prezentată în Argo), ideea asta ar fi una falsă. Cert e că, dintr-un favorit al prezicătorilor de Oscaruri, ZDT s-a transformat repede în oaia neagră a ritualurilor de autoflatare hollywoodiană de anul acesta. Dar, aşa problematic cum e – de fapt, tocmai pentru că e mai problematic –, e un film mai interesant decît Argo şi Lincoln.

Evident că nu e „apolitic“. De fapt, tocmai pentru că nu dă nici un context politic (nimic despre istoria Al-Qaedei şi a lui Bin Laden, nimic despre războiul din Irak), el îndeplineşte o funcţie culturală precisă: contribuie la consacrarea unui mit prin vizualizarea acestuia. În esenţă, e povestea găsirii şi a uciderii unui balaur. Abilitatea, eleganţa şi personalitatea lui Bigelow se manifestă prin faptul că se dispensează de human interest şi de retorică patriotică, substituindu-le o mistică a „profesionalismului pur“ (mistică realizată prin fetişizarea „tehnicalităţilor“) şi prin faptul că (respectînd, de altfel, istoria) personifică această mistică macho nu la genul masculin, ci la genul feminin. Aşa cum Bigelow însăşi şi-a cîştigat o reputaţie de femeie-regizor care-i bate pe băieţi cu propriile lor jucării (filmele ei fetişizînd tehnologia militară cu mai multă grijă pentru exactitate decît pun ei în filmele lor), eroina e mai consecventă în vînarea lui Bin Laden decît toţi bărbaţii din jurul ei: ei se mai dau bătuţi sau se mai lasă distraşi; ea – niciodată. (În primul rînd, nu se lasă distrasă de preocupările sentimentale asociate tradiţional „feminităţii“.

Feminismul lui Bigelow e, de fapt, unul destul de old-fashioned, din perspectiva căruia femeile trebuie să triumfe în termenii impuşi de bărbaţi, dovedindu-se mai pricepute ca ei la chestii gen pistoale şi avioane militare. Odată cu acceptarea acestor termeni, e acceptată şi deprecierea preocupărilor sentimentale ca „fleacuri feminine“.) Acuzaţiile cum că filmul ar face apologia torturii i se trag, în parte, de la această focalizare macho-fetişistă pe chestiuni de meserie, de practică, de viaţă profesională, în defavoarea vieţii morale. Contextul ăsta pare să justifice tortura cu argumentul pragmatismului – ea permite apropierea de un obiectiv (a cărui legitimitate pare nechestionabilă). Cu atît mai mult cu cît, structural şi stilistic, ZDT e un film de acţiune: senzaţiile tari constituie moneda lui, iar scenele respective fac parte din oferta lui de senzaţii tari, nu în sensul că ele ar fi torture porn (e rezonabil de presupus că n-au fost gîndite pentru a fi savurate de vreun spectator dintr-o poziţie perfect confortabilă), ci în sensul că fac parte din vînătoare, iar vînătoarea însăşi e menită să-l „prindă“ pe spectator, să-l excite. Reacţiile ultragiate sînt de înţeles, deşi poate nu venind tocmai din partea lui Zizek, care declara în 2002 că admiră în continuare, la Lenin, refuzul prejudecăţilor burghez-umaniste împotriva violenţei: „De ce nu violenţă?“ În cazul ăsta, merită întrebat la rîndul lui: „De ce nu tortură?“ De ce un lucru care i se pare provocator într-un sens util, atunci cînd vine de la Lenin, i se pare „obscen“ într-un film hollywoodian?

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.