Lovituri de imagine

Publicat în Dilema Veche nr. 602 din 27 august - 2 septembrie 2015
Lovituri de imagine jpeg

● Filme interzise / Verbotene Filme (Germania, 2014), de Felix Moellner.  

1200 de lungmetraje au fost făcute în Germania între 1933 şi 1945. Circa 300 au fost interzise de Aliaţi. Aproximativ 40 nu pot avea parte nici azi, în Germania, de proiecţii publice, decît în medii controlate – mai mult sau mai puţin academice, cu experţi care să le pună în context. Pe posturi TV germane nu sînt difuzate niciodată. Pe de altă parte, sînt uşor de cumpărat de pe Internet, ba multe pot fi văzute pe YouTube. Documentarul lui Felix Moellner investighează situaţia lor. Sînt intervievaţi istorici, istorici ai cinematografului, cineaşti şi (foşti) neonazişti. Sînt incluse fragmente din notoriile filme „rasiale“ (adică antisemite) Evreul Süss / Jud Süss (regie Veit Harlan, 1940) şi Familia Rothschild / Die Rothschilds (Erich Waschneck, 1940), dar şi din filme antisovietice, antipoloneze, antibritanice, antifranceze, împotriva Republicii de la Weimar, împotriva artei moderne etc., precum şi din filme mai puţin explicit-politice (de aventuri, musical-uri etc.) ale epocii Goebbels. Sînt citate note de spectator ale lui Goebbels însuşi: Reîntoarcere acasă / Heimkehr (Gustav Ucicky, 1941) – în care atrocităţile comise de nazişti în Polonia le sînt atribuite polonezilor, cu minoritarii germani ca victime – conţine, în aprecierea ministrului Propagandei, „cea mai bună secvenţă din cîte s-au filmat vreodată“. Şi mai sînt citate reacţii – acoperind, pe cît posibil, tot spectrul – ale spectatorilor prezenţi la proiecţii din Germania, Franţa şi Israel. De pildă, un public din Ierusalim e mai degrabă amuzat de Familia Rothschild – de gestul flamboaiant prin care Rothschilzii înşişi îşi asumă pe ecran, la un moment dat, proiectul de dominare mondială ca pe un proiect evreiesc, trăgînd o serie de linii pe harta lumii, între oraşele pe care le controlează, şi desenînd astfel o stea a lui David. (În general, flamboaianţa nu le lipseşte acestor filme – fie că ne euforizează cu un număr muzical în care piloţi de Stukas-uri cîntă în cor pe cer, fiecare din avionul lui, fie că ne cer să împărtăşim suferinţa unui băiat sensibil din Tineretul Hitlerist, obligat de bruta lui socialistă de tată să cînte „Internaţionala“.) Totuşi, după cum o demonstrează reacţia unui spectator german la finalul unei proiecţii cu Heimkehr, proiectul acelui film, de legitimare a anexării Poloniei, încă mai poate fi întîmpinat aprobator. Tot aşa, filmul cu Rothschilzii încă mai e luat, de către spectatorii care vor să-l ia aşa, ca o relatare veridică despre felul în care au făcut avere. „Un asemenea film încă mai poate fi periculos într-o perioadă de criză, cînd lumea caută ţapi ispăşitori“ – spune un fost deportat la Auschwitz după o proiecţie cu Jud Süss. Flamboaianţa acestor filme le-o fi făcînd ea să poată fi consumate şi într-o cheie camp – cu bere, hăhăială în grup şi replici scandate în cor, ca la The Rocky Horror Picture Show (în cheia respectivă erau proiectate încă din anii ’80, în cluburi hip din New York sau Berlin) –, dar asta nu le neutralizează toxicitatea. După cum povestesc neonaziştii intervievaţi aici, pînă şi în mediul lor li se organizează vizionări mai degrabă hlizite decît solemne – şi, cel puţin în cazul unor filme ca Jud Süss şi Die Rothschilds, în parte se rîde şi de cît de crase sînt manevrele lor de demonizare a evreilor –, dar rîsul nu le periclitează statutul de moaşte sfinte. După cum apreciază Rainer Rother de la Cinemateca Germană, tonul dominant al unei bune părţi din producţia cinematografică nazistă e vesel; chiar şi în cazul filmelor în care nu e, pot exista momente de respiro comic sau, dacă nu, atunci alte tactici verificate, desfăşurate competent, de a-i ţine companie în mod antrenant unui public care, ca să se lase furat, nu trebuie să fie neapărat alcătuit din nazişti cu spume la gură. În Verbotene Filme sînt incluse şi fragmente din Acuz / Ich klage an (1941), precum şi fragmente din discuţiile purtate de spectatori, după o proiecţie, cu fiica regizorului Wolfgang Liebeneiner. Acuz pledează pentru dreptul la moarte voluntară prin intermediul unei poveşti despre o tînără soţie de doctor, care, lovită de scleroză multiplă, se sinucide cu asistenţa devotatului ei soţ. La sfîrşitul proiecţiei, mai mulţi spectatori mişcaţi observă că argumentele pe care filmul le dramatizează elocvent sînt cele care se aduc şi azi în favoarea eutanasiei. Dar filmul a fost conceput într-un alt context – cu obiectivul de a ajuta publicul german să creadă că celor circa 70.000 de persoane ucise în acea perioadă fără vrerea lor, pentru că sufereau de boli psihice sau de alte dizabilităţi, li se făcea un bine.  

● Armata Roşie / Red Army (SUA, 2014), de Gabe Polsky. 

Spunînd povestea echipei de aur a Uniunii Sovietice, care a dominat lumea hocheiului din epoca Brejnev-Carter pînă în epoca Gorbaciov-Reagan, Red Army e un documentar despre hochei ca politică. Cu jocul ei de pase, care scotea în evidenţă, prin contrast, individualismul urît al hocheiului american, echipa fusese construită pentru a demonstra metonimic superioritatea sistemului sovietic în orice domeniu; în timp ce, din tabăra cealaltă, o nesperată victorie americană era comentată în termeni nu mai puţin alegorici, cu atît mai mult cu cît era repurtată la vremea invadării Afganistanului de către sovietici. (În Red Army e inclusă o adresare a lui Carter către poporul american, cu efect astăzi ironic, în care, pentru a sublinia faptul că afganii sînt the good guys, preşedintele american subliniază pios religia lor musulmană, contrastînd-o cu ateismul sovietic.) Superstarul naţionalei sovietice de-atunci, Veaceslav (Slava) Fetisov, este şi vedeta acestui documentar regizat de americanul (cu origini ruseşti) Gabe Polsky. Inteligent şi arogant, Fetisov îl lasă pe Polsky să aştepte în timp ce-şi verifică SMS-urile şi nu ezită să-i dea de înţeles dacă unele întrebări i le găseşte ignorante şi ofensatoare. Fetisov povesteşte pe larg cît de crunt au fost exploataţi el şi coechipierii lui, în anii ’80, cînd au ieşit din mîinile părinteşti ale antrenorului lor iniţial şi au picat în labele unui antrenor rău, dar nu e dispus să blameze întregul sistem. Povestea pe care o spune rămîne una despre un „tată“ bun (primul antrenor) şi un „tată“ rău (al doilea); pe acesta din urmă l-a înfruntat cu mult curaj, dar fără a se gîndi vreodată să fugă din ţară. Uniunea Sovietică e cea care, pe fondul crizei tot mai severe din anii ’80, a început să-şi închirieze jucătorii (oprind aproape toţi banii) către cluburi americane: o experienţă iniţial dezolantă pentru jucători, care n-au redevenit productivi decît din momentul în care cinci dintre ei, cu Fetisov în frunte, s-au regăsit în aceeaşi echipă americană, deci au putut din nou să joace aşa cum învăţaseră în URSS. Succesul american nu i-a împiedicat însă să răspundă loial chemării lui Putin de a contribui la reconstrucţia sportului rusesc şi a stimei naţionale de sine. Acum, cînd vorbeşte cu Polsky, Fetisov e un deputat şi un fost ministru al Sportului. Tema sportului ca politică e una pe care Armata Roşie o are în comun cu Al doilea joc, documentarul lui Corneliu Porumboiu despre un meci Steaua-Dinamo din 1988, însă, pe această temă, Polsky construieşte exact – şi bine face – ceea ce Porumboiu refuză publicului: un expozeu convenţional – narativ, rapid, cu filmări de arhivă din multe surse şi interviuri cu majoritatea participanţilor.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.