Legende din strămoşi

Publicat în Dilema Veche nr. 611 din 29 octombrie - 4 noiembrie 2015
Legende din strămoşi png

● The Assassin / Nie Yinniang (Taiwan-China-Hong Kong-Franţa, 2015), de Hou Hsiao-Hsien.  

Discutînd întreaga carieră a lui Hou Hsiao-Hsien, istoricul de film David Bordwell se referă la „diferenţele abia sesizabile“ din interiorul unei secvenţe de film ca fiind semnătura regizorală a lui Hou. De exemplu, într-un cadru cu o mulţime compactă, ne atrage atenţia un personaj (cel înspre care se uită ceilalţi), pînă cînd privirile tuturor se mută spre altcineva, sugerîndu-ne şi nouă să facem la fel. Practic, un cadru de ansamblu în care nimeni nu a făcut nici un pas în lateral îşi mută centrul de interes de pe un personaj din mulţime pe altul, iar schimbarea e dictată de o orchestraţie regizorală foarte subtilă – percepută subliminal, de fapt, de cineva care urmăreşte naraţiunea. Subiectele lui Hou se tot schimbă, de la primele lui filme (lansate la începutul anilor ’80, ca parte din Noul Cinema Taiwanez) pînă la ultimele, dintre care

(2003), filmat în Tokyo, împrumută convenţii specifice ale cinema-ului japonez, iar

(2007), făcut în Franţa, preia teme şi tehnici narative din modernismul cinematografic european. Stilul lui Hou, însă, nu se schimbă niciodată complet – „diferenţele abia sesizabile“ sînt tot acolo pentru cine le caută –, mizanscena filmului – care poate să nu semene deloc, între un film şi altul, în trăsăturile cele mai evidente – e gîndită cu aceeaşi minuţiozitate şi acelaşi spirit ludic. 

pleacă de la tradiţia filmelor cu arte marţiale wuxia, ale căror atracţii sînt în general cavalerii rătăcitori eroici, intrigile imperiale şi luptele cu săbii, între adversari care ocazional îşi iau zborul cu graţie de pe sol. Hou optează însă pentru o naraţiune opacă, ce ne dă informaţii incomplete şi pe nepregătite, iar cîteva detalii – dintre puţinele pe care le aflăm – ni se spun de mai multe ori, fără ca asta să le elucideze toate consecinţele. Protagoniştii se întîlnesc, sau îşi semnalează unul altuia prezenţa, şi se retrag. Momentele de aşteptare sînt mai lungi decît cele de luptă şi decorurile au timp să capete o prezenţă proprie, să dea de înţeles că au fost acolo înainte să intre eroii poveştii şi vor rămîne, probabil, în picioare şi după dispariţia lor. E de înţeles de ce Hou şi directorul de imagine Mark Lee Ping Bin, în procesul de a instrui actorii cum să se plaseze în raport cu camera de filmare, au descoperit că munca lor e mai uşoară decît ar fi crezut: spaţiile atent reconstituite pentru film le dictau singure actorilor cum să se mişte.  

Acţiunea e plasată în China, în secolul al IX-lea, în timpul dinastiei Tang. Nie Yinniang (Shu Qi) e trimisă de călugăriţa-luptătoare care a crescut-o (Sheu Fang-Yi) să îl omoare pe guvernatorul provinciei Weibo, Tian Ji’an (Chang Chen), care e vărul ei şi fostul ei logodnic. Există sugestii că Nie Yinniang încă nu are destul sînge rece cît să-şi pună în practică talentul pentru ucis, după cum există sugestii că între ea şi Tian Ji’an există sentimente pe care nu le-au disipat timpul şi distanţa. Sursele principale de tensiune dramatică nu sînt, însă, destul de importante în

pentru ca urmărirea filmului să fie o aşteptare direcţionată; e mai degrabă un proces contemplativ. Unul dintre cele mai delicate momente din film îi are în centru pe Tian Ji’an şi pe concubina sa, într-o încăpere ornată şi primitoare, la scurt timp după ce Nie Yinniang a fost văzută în împrejurimi; el i se confesează femeii sprijinite pe umărul lui şi aceasta ascultă, iar prin faţa lor (semnalînd subtil prezenţa camerei de filmat care îi înregistrează) flutură un voal care uneori le estompează imaginea, alteori doar îi dă o tentă roşiatică, apoi dispare cu totul şi ne permite să-i vedem mai clar decît ne-am obişnuit. Personajele sînt în mare parte din timp opace – iar interpretarea actorilor şi unghiul de cameră nu ne permit să le decodificăm expresiile feţei –, dar în aceste cîteva minute pare că intruziunea şi ridicarea voalului care delimitează adăpostul iubiţilor are un rol simbolic, e un ecou al amintirilor care se limpezesc.

Deturnarea tradiţiei

de la un cinema popular înspre plăceri estetice mai rafinate e mult mai veche decît

şi chiar decît, de exemplu,

(r. Ang Lee, 2000). Asemenea revizii ale genului au trecere în distribuţia occidentală de film de artă cel puţin din 1975, cînd a fost proiectat la Cannes

un film taiwanez al regizorului King Hu. (De altfel,

are deja în centru o luptătoare, lucru pentru care

a fost lăudat ca şi cum ar fi un progres feminist al anului 2015.) Mai recent, filmele lui Wong Kar Wai cu arte marţiale,

(1994) şi

(2013), au fost primite fără probleme de critica europeană ca mostre de cinema de autor. Însă Hou duce intriga

mai departe spre un anumit tip de frumuseţe picturală (însoţită, pe coloana sonoră, de o linişte care accentuează fiecare sunet şi cuvînt pronunţat) şi, mai ales, spre un anumit tip de reprezentare istorică intermediată. 

Nici spectatorii, nici Hou Hsiao-Hsien, nici primii realizatori de filme wuxia (sau următorii de după ei) n-au fost martori la întîmplările din China secolului al IX-lea, iar ce a rămas din epocă sînt mărturiile literare şi picturile chinezeşti – pictate în culori vii sau terne, avînd figuri umane în centru sau doar ca parte din peisajul mult mai impresionant –, reprezentări artistice pe care Hou le foloseşte ca sursă de inspiraţie, fără să încerce să le diminueze artificialitatea. Cinema-ul post-clasic are destule exemple de reconstituiri istorice filtrate prin arte plastice, de la

(1975), adaptarea lui Stanley Kubrick după un roman de William Thackeray, la adaptarea lui Eric Rohmer după memoriile lui Grace Elliott despre Revoluţia Franceză, în filmul

(2001). La rîndul lui o adaptare după o operă scrisă (atribuită lui Pei Xing),

canalizează imaginaţia lui Hou Hsiao-Hsien pentru punerea ei în tablouri în mişcare, iar această imaginaţie lucrează cu felul în care s-a conservat, prin artă, trecutul îndepărtat.  

Irina Trocan e critic de film şi coordonează site-ul de cultură şi media Acoperişul de Sticlă.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

sarmale freepik jpg
Rețeta tradițională de sarmale folosită de gospodinele din Maramureș! Vor fi perfecte pentru masa de Crăciun
Deja ne apropiem cu pași repezi de sărbătorile de iarnă, iar mulți dintre noi ne vom dori să pregătim sarmalele într-un mod cât mai tradițional și mai gustos! Din fericire, rețeta folosită de gospodinele din Maramureș este perfectă în acest scop!
bilet avion jpeg
Zboruri deasupra Rusiei: companiile aeriene chineze câștigă piața, cele europene pierd. Cu cât s-au scumpit biletele de avion
Zborurile europene către China au devenit mai lungi, mai scumpe și chiar mai greu de găsit, pe măsură ce tot mai multe companii aeriene anulează rute — dar companiile aeriene chineze nu se confruntă cu astfel de probleme.
AA1vAzLr jpg
Un chatbot i-a sugerat unui adolescent să-și ucidă părinții pentru că îi restricționau timpul pe telefon
Părinții a doi adolescenți din Texas au intentat proces companiei Character.AI, susținute de Google, acuzând faptul că boții, ce pot lua chipul unor personaje sau persoane reale, le-au abuzat copii, relatează presa americană.
horoscop jpeg
Horoscop joi, 12 decembrie. Nativii unei zodii primesc oportunități noi pentru venituri extra, în timp ce alții au nevoie de odihnă
Horoscopul zilei de joi, 12 decembrie, anunță o zi importantă pentru cele 12 semne zodiacale. Nativii unei zodii primesc oportunități noi pentru venituri extra, în timp ce alții au nevoie de odihnă. Lorina, astrologul Click!, a realizat predicții complete pentru fiecare semn zodiacal.
Pierdere in greutate FOTO Shutterstock jpg
Cum se pot pierde 10 kilograme în 9 săptămâni cu ajutorul tehnologiei, fără diete drastice
Tehnologia joacă un rol tot mai important în sănătate, iar integrarea unor dispozitive inteligente poate fi un aliat eficient în procesul de pierdere în greutate.
amza Pellea Caotura TVR jpg
12 decembrie, ziua în care a murit Amza Pellea. Controversa legată de cauza decesului marelui actor
La 12 decembrie 1983 a murit celebrul actor Amza Pellea, iar în 2021 poetul şi publicistul Lucian Avramescu. Tot într-o zi de 12 decembrie s-au născut Frank Sinatra și Monica Bîrlădeanu.
Banner Annes
Ce vedete au defilat pe podium în prima seară de Bucharest Fashion Week. Annes, preferata designerilor
Prima seară de Bucharest Fashion Week a avut loc aseară, în prezența a numeroase vedete și creatori de modă dar și fotbaliști, pentru că a avut loc totodată și Gala Fotbalului Românesc.
inchisoare medievala jpg
De ce erau temnițele medievale comparate cu Iadul. Ce secrete macabre ascundeau
În inima cetăților medievale, în spatele zidurilor groase și întunecate, temnițele serveau drept martori tăcuți ai cruzimii și disperării. Aceste încăperi, destinate celor condamnați, au fost comparate adesea cu Iadul însuși, datorită condițiilor de detenție infernale și pedepselor de o brutalitate
62504790 jpg
Georgiana Ene, marea câștigătoare MasterChef România! I-a învins în finală pe Sebi și Gabriel și pleacă acasă cu 75.000 de euro
Finala „MasterChef România” 2024 a fost un spectacol culinar remarcabil, care a atras milioane de telespectatori. Evenimentul, difuzat în direct, a fost un amalgam de stres, emoții și bucurie pentru cei 3 concurenți rămași în marea luptă: Gabi, Georgiana și Sebi.