Infinitul în palmă

Publicat ├«n Dilema Veche nr. 821 din 14ÔÇô20 noiembrie 2019
Infinitul în palmă jpeg

ÔŚĆ About endlesssness (Suedia, 2019), de Roy Andersson.

Un dramaturg umanist ╚Öi tandru, deghizat ├«ntr-un mare cineast al contemporaneit─â╚Ťii, este suedezul Roy Andersson, ├«n a c─ârui cea mai recent─â crea╚Ťie, About endlessness, pare s─â nu se ├«nt├«mple mai nimic. Aceast─â pelicul─â care cocheteaz─â at├«t de discret cu triste╚Ťea metafizic─â ╚Öi auster─â a vie╚Ťii m─ârunte, anodine, care ├«╚Ťi scap─â tot timpul din palm─â, pare mai degrab─â, la nivel formal, un colaj de scene cu diverse personaje surprinse aleatoriu, ├«ntre care nu exist─â vreo leg─âtur─â cu excep╚Ťia poverii vremurilor ╚Öi a neadecv─ârii lor la via╚Ť─â. O suit─â de happening-uri teatrale care s├«nt marca cineastului ├«nc─â de la precedentul s─âu titlu, A pigeon sitting on a branch reflecting on existence (2014).

Pe scurt, filmul se deruleaz─â ca un colaj de tablouri-instala╚Ťie sau ca un inventar rostit din off de o voce feminin─â, despre oameni care revendic─â o anumit─â problem─â, mai mult sau mai pu╚Ťin grav─â din punctul fiec─âruia de vedere: un pastor se simte vinovat pentru c─â nu mai crede ├«n Dumnezeu, ├«ndoial─â care ├«i d─â tot dreptul de a n─âv─âli ├«n criz─â peste psihiatrul s─âu chiar ├«n afara ╚Öedin╚Ťelor lor regulate; o femeie este incapabil─â s─â simt─â ru╚Öinea; un profesor la v├«rsta a doua este frustrat din cauz─â c─â un coleg mai pu╚Ťin merituos ╚Öi-a luat doctoratul, de╚Öi so╚Ťia ├«i reaminte╚Öte c─â ╚Öi el a f─âcut fapte de bravur─â, spre exemplu a urcat Turnul Eiffel cu genunchiul r─ânit; un b─ârbat a vrut s─â apere onoarea familiei, pus─â ├«n primejdie de so╚Ťia infidel─â, ╚Öi s-a r─âzg├«ndit; doi ├«ndr─âgosti╚Ťi nu s-au decis ├«nc─â ce joc de rol are fiecare ├«n cuplu: cine e und─â ╚Öi cine particul─â, cine e cartoful ╚Öi cine e ro╚Öia, de╚Öi cad de acord c─â, ├«nsumat─â, energia ambilor nu va ├«nceta niciodat─â s─â existe, ba mai mult, se va transforma ├«n ceva nou (sau poate, b─ânuim, ├«ntrÔÇĹun continuum spa╚Ťiu-timp); fantoma lui Hitler b├«ntuie ├«nc─â diver╚Öi sus╚Ťin─âtori ai doctrinelor politice. O certitudine exist─â, totu╚Öi, pentru to╚Ťi: ninge frumos de Cr─âciun (la nivel profan, ca ├«ntotdeauna, e mai simplu: filmare ├«n slow-motion a c─âderii fulgilor de nea).

Regizorul opteaz─â predilect pentru cadre statice, filmate cu camera fix─â, contururi clare ╚Öi culori neutre, mizanscen─â riguroas─â, g├«ndit─â geometric, ├«n care actorii s─âi par mai degrab─â actori de teatru, at├«t prin postura destul de imobil─â, c├«t ╚Öi prin tipul de arhitectur─â ales ├«n cadru: pu╚Ťin─â profunzime, care survine de obicei ├«ntr-un plan secund sau ├«n fundal, raporturi scenice fixe, pu╚Ťine gesturi ╚Öi cuvinte, interac╚Ťiune minimal─â. Ca ├«ntr-o pies─â de Ionesco, indivizii umplu spa╚Ťiile ca pioni silen╚Ťio╚Öi pe tabla de ╚Öah a condi╚Ťiei umane, astfel ├«nc├«t toate aceste buc─â╚Ťi de via╚Ť─â au un numitor comun: a╚Ötept─ârile s├«nt zadarnice, t─âcerile se suprapun, adev─ârurile se confund─â, grotescul este un cod perfect pentru depersonalizare.

Roy Andersson este un cineast atipic. Dup─â un debut fulminant cu A Swedish love story (1970), ├«n care mul╚Ťi au salutat apari╚Ťia unui nou Ingmar Bergman al cinematografiei scandinave (care, de altfel, i-a fost profesor la facultatea de film), Andersson a c─âzut ├«ntr-o depresie destul de grav─â ╚Öi, total contraintuitiv, a virat mult timp ├«nspre publicitate, ├«nfiin╚Ť├«ndu-╚Öi propria cas─â de produc╚Ťie. Spun contraintuitiv ├«ntruc├«t el este unul dintre rarele cazuri de mari regizori de film (al─âturi de David Lynch, Spike -Jonze sau David Fincher) care activeaz─â cu succes ╚Öi ├«n publicitate, o zon─â ├«n general ocolit─â de cinea╚Öti, pe care o asociaz─â ÔÇô ├«n ciuda limbajului ludic ╚Öi a virtu╚Ťilor estetice facilitate de bugetele generoase ÔÇô cu o expresie artistic─â efemer─â, la limita derizoriului av├«nd ├«n vedere finalitatea sa.

├Äns─â revenirea la cinema, regizorul a f─âcut-o la superlativ: lanseaz─â, dup─â 20 de ani, Song from a second floor, primul titlu din a sa Living trilogy dedicat─â condi╚Ťiei umane, continuat─â cu You, the living (2007) ╚Öi ├«ncheiat─â de filmul-capodoper─â cu porumbelul. Distins cu Leul de Aur la Vene╚Ťia, A pigeon sat on a branch reflecting on existence are deja un statut de clasic, de reper al esteticii postmoderniste ╚Öi al deconstruc╚Ťiei limbajului printr-un absurd tragi-comic foarte apropiat de cel al antiteatrului unor Beckett, Mrozek sau Gellu Naum din prima lui perioad─â de crea╚Ťie.

S├«nt de neuitat scene ca aceea ├«n care o b─âtr├«n─â aflat─â pe patul de moarte ╚Öi vegheat─â de cei trei copii str├«nge cu disperare la piept, la spital, po╚Öeta ├«n care ├«╚Öi ╚Ťine bijuteriile, verigheta ╚Öi butonii, cu toate c─â odraslele ├«ncearc─â s─â o conving─â c─â nu are nevoie de po╚Öeta aceea ├«n Rai, unde oricum va primi bijuterii noiÔÇŽ Sau scena aproape suprarealist─â ├«n care echipajul unui avion face un brainstorming ca la carte pentru a stabili soarta pr├«nzului unuia dintre pasageri, mort subit ├«n timpul zborului. Doi agen╚Ťi de v├«nz─âri ridicoli ╚Öi ├«n v├«rst─â s├«nt un fel de Vladimir ╚Öi Estragon a c─âror menire aspira╚Ťional─â este s─â aduc─â z├«mbete pe fa╚Ťa cona╚Ťionalilor, cu ajutorul col╚Ťilor extralarge de vampir sau al m─â╚Ötii unchiului cu un singur dinte. O mostr─â suprem─â de film-teatru absurd este chiar debutul: porumbelul din titlu este ├«mp─âiat ├«ntr-un muzeu, ├«ntr-un showcase macabru sau abund├«nd ├«n umor negru ÔÇô ├«n func╚Ťie de interpretare ÔÇô, care induce ├«n eroare: este vis sau realitate? C─âci vizitatorii p─â╚Öe╚Öc ca ├«n vis sau ca ├«n pragul spre o alt─â lume ╚Öi s├«nt foarte palizi, cu fe╚Ťele discret vopsite ├«n albul unui clovn de pe scen─â, sau poate este doar o fin─â aluzie la c├«inele ├«mp─âiat al lui David Shrigley. O asociere poate deloc ├«nt├«mpl─âtoare, Roy Andersson este totu╚Öi cona╚Ťionalul regizorului filmului The Square, Ruben ├ľstlund, creatorul celui mai controversat performance de pe marile ecrane, cel pu╚Ťin ├«n ultimele decade.

About endlessness cocheteaz─â rafinat ╚Öi discret, ├«n tonuri minore, cu o lips─â de sens totu╚Öi optimist─â ├«n simplitatea sa contradictorie ╚Öi at├«t de vulnerabil uman─â, care p─âstreaz─â ├«ns─â o poart─â deschis─â spre ├«n─âl╚Ťimi. Este poate un ecou al acelei lumi dintr-un gr─âunte de nisip, ├«n care po╚Ťi s─â ╚Ťii infinitul ├«n palm─â, iar eternitatea s─â o cuprinzi ├«ntr-o or─â, ca ├«n poemul lui William Blake.

Filmul a fost prezentat ├«n premier─â na╚Ťional─â la Bucharest International Experimental Film Festival (BIEFF) ╚Öi este disponibil pe platforma MUBI.

Povestea Casei Afis Coperta png
Autobiografie: ÔÇ×Povestea Casei PaleologuÔÇŁ, un eseu despre educa╚Ťie
Editura Funda╚Ťiei Paleologu a publicat recent o autobiografie intelectual─â semnat─â de Theodor Paleologu ╚Öi, totodat─â, un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi un manifest pentru ini╚Ťiativele independente ├«n acest domeniu vital.
Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semneaz─â un eseu despre educa╚Ťie ╚Öi modul ├«n care o practic─â de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a p─âtrunde ├«n universul istoriei culturale a cunoscutei cl─âdiri din strada Armeneasc─â 34, construit─â ├«n 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, ┼či Emilia, cea de-a treia lui so╚Ťie, un parcurs creionat din pove╚Öti recuperate ╚Öi amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Grani╚Ťe
├Äncep├«nd cu aceast─â edi╚Ťie, deloc ├«nt├«mpl─âtor intitulat─â ÔÇ×Grani╚ŤeÔÇŁ, antologia ÔÇ×KIWIÔÇŁ (Editura Polirom, 2022) ofer─â un cuprins interna╚Ťional.
946 17 Morozov jpg
B─ârbatul care iubea femeile
C├«teva femei devin materie literar─â pur─â, ajung├«nd s─â umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autofic╚Ťional─â care e via╚Ťa scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzical─â a lui Boiangiu are c├«rlig ÔÇô e un LP cu multe rico╚Öeuri tematice, s─ârind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner ÔÇô Totul ├«n tot sau marea metamorfoz─â
A╚Öezarea pe soclul tabloului a sculpturii care ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â varianta tridimensional─â a unui segment din pictur─â demonstreaz─â inten╚Ťia artistului de a crea o oper─â susceptibil─â s─â sugereze un spa╚Ťiu ├«n care exteriorul (sculptura) ╚Öi interiorul (tabloul) s├«nt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?