Hipsterism în acțiune

Publicat în Dilema Veche nr. 385 din 30 iunie - 6 iulie 2011
Hipsterism în acțiune jpeg

● Hanna (SUA-UK-Germania, 2011), de Joe Wright.

Hanna e un film de acţiune neobişnuit de ambiţios estetic: o partidă de killer-şotron pe mapamond (ca seria Bourne, dar nu cu una, ci cu două maşini de ucis – un tată şi fiica lui în vîrstă de 16 ani), care e totodată un basm (autoanunţat ca atare prin invocarea repetată a fraţilor Grimm) despre descoperirea minunăţiilor lumii de către un copil-lup (sau o micuţă sirenă), totul într-o mizanscenă demonstrativ-ingenioasă. Regizat de Joe Wright, filmul începe în apropierea Cercului Arctic, unde un ex-CIA-ist se ascunde de foştii săi superiori, împreună cu fetiţa sa adolescentă (Saoirse Ronan – fizic, mai mult fetiţă decît adolescentă), care n-a trăit niciodată altfel (decît vînînd animale pentru mîncare şi îmbrăcăminte) şi pe care tatăl ei a antrenat-o îndelung în vederea inevitabilei confruntări cu urmăritorii. Inevitabilul se produce, cabana lor e încercuită şi Hanna se trezeşte într-un centru al CIA, de unde fuge prin tuneluri subterane, pentru a ieşi – de dragul celui mai spectaculos dintre efectele de dislocare geografică puse la cale de Wright – în praful şi arşiţa Marocului. Din forfota souk-ului, Wright sare direct – şi, încă o dată, fără a folosi vreun indicator, aşa cum se obişnuieşte în globe-trotting-ul blockbusteresc – în decadentismul stilizat (sau, în termeni filmici mai precişi, fassbinderian) al unui bar berlinez, unde o vrăjitoare rea de la CIA (Cate Blanchett), duşmană de moarte a fetiţei, recrutează un asasin – el însuşi o apariţie stilizată, vopsită în cap, cu trening şi cu vreo doi skinhead-şi ca acoliţi. După un ocol mai convenţional-turistic prin Spania, personajele se întîlnesc, pentru răfuiala finală, tot în Germania, într-un colţ al ei, care – date fiind ambiţiile lui Wright de a-şi face filmul cît mai excentric vizual, precum şi tema sa grimmiană – nu putea fi decît un parc de distracţii dezafectat, cu statui de animale (vrăjitoarea cea rea iese dintr-o gură neagră de tunel, sculptată ca o gură de lup) şi cu o variantă a căsuţei din Hansel şi Gretel, locuită de un clovn. Pînă atunci, copila pustiului arctic (tobă de arte marţiale, limbi străine şi cunoştinţe abstracte despre toate cele, dar practic nevenită în contact cu nimic) va fi trecut, la viteză accelerată, printr-o serie de descoperiri şi iniţieri – electricitatea, muzica, prietenia cu o altă fată, plimbările cu băieţi pe motociclete. Şi, bineînţeles, va fi aflat (într-un mod cam fîsîit: intrînd pur şi simplu pe Internet) secretul înzestrărilor ei şi al duşmăniei pe care i-o poartă vrăjitoarea. (Nu e vorba doar de faptul că acesteia nu-i plac copiii, deşi e vorba şi de asta – e o carieristă care, după cum aflăm, a refuzat să aibă ea însăşi copii; asocierea unei asemenea opţiuni cu monstruozitatea dovedită în rest de personaj nu denotă o mentalitate prea emancipată din partea realizatorilor.)   

Britanicul Wright (Mîndrie şi prejudecată în varianta Keira Knightley, Atonement) s-a remarcat pînă acum prin pedigriul literar al materialului cu care a lucrat, dar şi prin aspiraţiile lui în direcţia unei măiestrii înţelese – destul de grosolan – ca o căutare de rezolvări regizorale care să implice un coeficient înalt de dificultate tehnică. Exemplul cel mai bun de pînă la Hanna: faimosul cadru din Atonement în care camera trece în revistă trupele britanice retrase din calea naziştilor pe plaja de la Dunkerque. E un cadru coregrafiat cu mai multă ambiţie decît fineţe – trădează efortul şi vanitatea simplistă care au intrat în realizarea lui; are genul de artisticitate-ca-fuduleală-legată-de-o-îndemînare-în-fond-minoră pe care, scriind în 1961 despre filmul Kapo, viitorul regizor Jacques Rivette a găsit-o dezgustătoare moral în contextul unei drame despre lagărele naziste. Aşa o fi, dar n-are de ce să nu fie binevenită în contextul unui film ca Hanna, unde echivalentul turului de forţă din Atonement e un cadru în care tatăl eroinei, urmărit de cameră, intră într-o clădire, iese prin spatele ei, intră la metrou, e înconjurat de duşmani şi, folosindu-şi pumnii şi picioarele, îi doboară pe toţi – mai puţin pe unul, pe care-l doboară aruncînd un cuţit. Wright se abţine să sexualizeze calităţile atletice ale minorei: palidă, stăpînă pe sine şi opacă emoţional –„o Tilda Swinton în devenire“, cum o descrie The Village Voice –, maşinuţa de ucis nu-i jucăria nimănui; în privinţa asta, filmul nu e înapoiat (cum e atunci cînd ne-o prezintă pe vrăjitoare ca pe o femeie anti-procreere), ci chiar ultra-hip. Cu euro-turismul său calculat-imprevizibil şi prea-cool-pentru-cărţi-poştale, cu juxtapunerile sale de inocenţă extremă şi ferocitate extremă, de butaforie grimmiană şi superacţiune trecută-şi-prin-şcoala-hongkongheză-şi-prin-şcoala-Bourne, cu al său cult al secvenţei-tur-de-forţă, aptă să-i scoată din papuci pe connaisseurs, Hanna se adresează unui public care se simte prea hip pentru blockbuster-urile hollywoodiene. Pe culoarele subterane ale centrului din Maroc, CIA a instalat sisteme de iluminat care, după cum se comportă în scena evadării, pe o muzică electronică semnată Chemical Brothers, par să fi fost destinate unui club de dans.

landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.
p 17 jpg
Două debuturi importante disponibile online
Două dintre cele mai importante filme lansate în 2022, EO și Crimes of the Future, aparțin unor octogenari. Lucru care m-a inspirat să profit de un foarte util program curatoriat de platforma MUBI.
979 17 Biro coperta1 jpg
Filiera basarabeană
Nu cred că am dus vreodată lipsă de dive în cultura noastră pop – înainte de ’90, Angela Similea ori Corina Chiriac dominau preferințele și colecțiile de discuri Electrecord, dominație de gen ce s-a păstrat și în anii ’90
979 22 coperta1 jpeg
Rushdie neînțelesul
El însă a ajuns în această situație pentru că nu a avut cum să fie altfel decît el însuși.
p 23 Fiinta retractata si refractata, spionata de constiinta sa, 1951 jpg
Victor Brauner – Retractarea sau „retragerea în sine“
Prin reinstaurarea imaginilor mitice, căderea este „răul eliberator“ care conduce la obţinerea elixirului vieţii (Gershom Scholem, La Kabbale et sa symbolique, Payot, Paris, 2003).
Afis Lettre jpg
De Ziua Culturii Naționale, dezbatere despre viitorul presei culturale tipărite, organizată de ICR prin Centrul Național al Cărții
Cu prilejul Zilei Culturii Naționale, duminică, 15 ianuarie 2023, de la ora 16.00, la Seneca Anticafe (str. Arhitect Ion Mincu 1), va avea loc o întîlnire cu tema Presa culturală: schițe pentru un viitor posibil
Afis 13 ian 2023 Sala Radio jpg
Concert de Ziua Culturii Naționale la Sala Radio
Vineri, 13 ianuarie 2023 (de la 19.00), primul concert al noului an pe scena Sălii Radio va fi prezentat cu ocazia Zilei Culturii Naționale și se va desfășura sub bagheta lui ADRIAN MORAR, dirijor al Operei Naționale Române Cluj-Napoca.
MRM ian15 2023 portrait jpg
„Moștenitorii României muzicale”: turneu susținut de pianista Kira Frolu
Câștigătoarea bursei “Moștenitorii României muzicale” – ediția 2022, va susține o serie de recitaluri-eveniment ce vor avea loc la Brașov, București și Timișoara

Adevarul.ro

image
Când ajunge din nou în România un val de aer polar: unde se anunță ger cumplit, cât mai ninge la munte
Trei zile de iarnă autentică se anunță în mai multe județe din zona de munte. Meterologii anunță ninsori puternice și viscol. Începând de duminică însă un val de aer polar lovește România. Sunt așteptate temperaturi de până la minus 20 de grade Celsius.
image
La ce distanță față de proprietatea vecină poți planta un copac. Când pot fi puși arborii chiar pe hotar
Copacii și gardurile vii plantate la limita dintre proprietăți stârnesc dispute aprige între vecini, iar de multe ori se ajunge în justiție pentru tranșarea lor.
image
Orașele cu cele mai mari salarii și domeniile cu cele mai multe locuri de muncă
Valorile sunt corelate cu numărul de joburi disponibile în aceste orașe, însă depind și de distribuția candidaților pe niveluri de experiență.

HIstoria.ro

image
Originea familiei Caragiale. Recuperarea unei istorii autentice
„Ce tot spui, măi? Străbunicul tău a fost bucătar arnăut, plăcintar! Purta tava pe cap. De-aia sunt eu turtit în creștet!”, astfel îl apostrofa marele Caragiale pe fiul său Mateiu, încercând să-i tempereze fumurile aristocratice și obsesiile fantasmagoric-nobiliare de care acesta era bântuit.
image
Reglementarea prostituției în București, la sfârșitul secolului al XIX-lea
Către finalul secolului al XIX-lea, toate tentativele întreprinse pentru a diminua efectele prostituției prin regulamente, asistență medicală și prin opere de binefacere nu dădeau rezultatele așteptate, mai ales în ceea ce privește răspândirea bolilor venerice.
image
Anul 1942, un moment greu pentru Aeronautica Regală Română
Anul 1942 a însemnat pentru Aeronautica Regală Română, ca de altfel pentru toate forțele Armatei române aflate în zona de operațiuni, un moment deosebit de dificil.