Haine de doliu

Publicat în Dilema Veche nr. 612 din 5-11 noiembrie 2015
Haine de doliu jpeg

● Une nouvelle amie / Noua iubită (Franța, 2015), de  François Ozon.

de François Ozon e un film despre prietenie și doliu, sau despre regăsirea propriei identități și a bucuriei de a trăi, sau despre perversiuni sexual-vestimentare și necrofilie, depinzînd în interpretare de sensibilitatea spectatorului. Povestea de la intersecția tuturor acestor teme e destul de simplă și chiar, în anumită măsură, frivolă: Claire (Anaïs Demoustier) e nedespărțită, încă din copilărie, de frumoasa și radianta Laura (Isild Le Besco), iar după ce amîndouă cresc și se mărită, devine nașa de botez a fiicei acesteia. Filmul începe cînd Claire ține un discurs înlăcrimat la înmormîntarea Laurei, promițînd că va veghea în locul ei, ca o adevărată prietenă pe viață și pe moarte, asupra fetiței ei și asupra lui David (Romain Duris), soțul rămas văduv. Ce nu știe încă e că se va confrunta cu felul lui David de a se reface, care e mai puțin convențional decît a‑i plînge pe umăr: prima oară cînd îl vizitează pe nepusă masă îl găsește ținînd bebelușul în brațe și hrănindu-l cu biberonul, în timp ce e îmbrăcat din cap pînă în balerini în hainele Laurei.

Frivolitatea filmului provine din faptul că, după ce David își reia obiceiul de a se îmbrăca în rochii, (spune că îl bucura să se travestească, în privat, înainte să se însoare), asta deturnează cu totul narațiunea pierderii unei persoane importante. Sînt multe sugestii nu foarte subtile că David încearcă să umple golul lăsat de Laura, și chiar că se descurcă binișor, ceea ce ne lasă să o vedem pe dispărută ca fiind doar un zîmbet și o garderobă. După ce trece de șocul inițial, Claire pare încîntată că prin

-ul lui David ca femeie blondă care pune mare preț pe stil se poate simți și ea mai aproape de Laura, a cărei prezență o admira dintotdeauna.

(tradus la noi, destul de lipsit de ambiguitate,

are mai multe trimiteri la Vertigo al lui Hitchcock, inclusiv deja clasica scenă în care o străină blondă, bine coafată, din mulțime, e confundată cu moarta, în fervoarea suferinței. Însă ceea ce la Hitchock se citea drept patologic, aici e doar drăgălaș: intoxicarea cu imaginea cuiva e o formă de loialitate, de a nu-i da drumul complet înainte de vreme. Pînă și bebelușul, simțind mirosul hainelor mamei, se oprește din plîns, nemaiobservîndu-i lipsa.

Cu toată deschiderea și empatia pentru manifestări

pe care o încurajează Ozon (aici și în filmele lui anterioare), e foarte probabil ca reprezentarea travestiului lui David să fie jignitoare în schematismul ei pentru un privitor care într-adevăr simte discrepanțe față de sexul biologic. David se îmbracă în haine de femeie, dar nu e atras de bărbați (după toate semnele, căsnicia lui cu Laura era fericită; iar atenția masculilor care întorc capul după el/ea îl flatează pentru că îi confirmă că poate proiecta o imagine de femelă

) și nici nu pare să întîmpine ostilitate în afară de firavele suspiciuni (de adulter) ale soțului lui Claire (Raphaël Personnaz), care se întreabă de ce Claire și David petrec atît de mult timp împreună. După ce își depășește inhibițiile, evoluția lui e una consumeristă – întîi se descurcă cu hainele Laurei, apoi iese din casă îmbrăcată în

și își cumpără lenjerie intimă etc. – și are cît de cît complexitate psihologică doar prin ecoul pe care îl provoacă în imaginea de sine a lui Claire; după ce Claire a fost cea ștearsă pe lîngă siguranța de sine a Laurei, acum, odată cu transformarea lui David în Virginia, se feminizează și ea. La Ozon, explorările sexualității rămîn întotdeauna într-o zonă

și lipsită de mari pericole. În

(2013), filmul său anterior, protagonista e o minoră care se hotărăște să se prostitueze și cel mai rău lucru pe care îl pățește în urma tuturor evenimentelor e că mama ei se întristează, atunci cînd află de la poliție cu ce se ocupă fiica ei.

Altfel, Ozon e un stilist și

poate fi consumat ca o fantezie morbidă în tradiția lui Alfred Hitchcock (deși mai buimacă decît dacă ar fi construit-o Hitch) sau Brian de Palma (deși nu e la fel de

precum cele mai bune filme ale lui De Palma – sau ale lui Ozon, de altfel). Imaginea întotdeauna

și colorată, încadraturile glorificatoare și muzica sentimentală ar trebui să împiedice pe oricine să vadă filmul ca pe o felie de viață. Prietenia celor două femei reiese fără mare complexitate, dar montajul pe-repede-înainte prin vreo douăzeci de ani din viaţa lor (inserat în discursul lui Claire de la înmormîntarea Laurei) are limite evidente. În scenele de

Duris și  Demoustier sînt adesea decupați cu prim-planuri pe cîte un detaliu al fizionomiei (cînd se rujează, de exemplu) sau pe cîte un obiect vestimentar; simetria gesturilor lor, accentuată regizoral, arată cum înfloresc în același timp David și Claire, unul în compania iubitoare a celuilalt. Duris e o alegere îndrăzneață pentru David/Virginia – are gesturi efeminate, ochi zîmbitori și picioare lungi, dar înălțimea, maxilarul lui pătrat și barba niciodată complet rasă pretind o măsură de

ca să acceptăm că trecătorii îl văd ca pe o femeie. Ne ghidăm după  entuziasmul lui Claire, pe care o impresionează la fiecare nouă apariţie; simpla chimie dintre cei doi protagonişti e destul de captivantă ca să mențină interesul. Demoustier arată ca ingenuitatea întruchipată, cu pistruii ei și ochii mari și rotunzi, iar cel mai des joacă sfiala și curiozitatea – deși ni se dă de înțeles că e cea mai deschisă la minte, singura cu care David se simte în largul lui.

beneficiază de un control regizoral care demonstrează ce poate face Ozon cu fiecare film – însă nu și ce poate face cînd e în formă maximă.

Irina Trocan e critic de film şi coordonează site-ul de cultură şi media Acoperişul de Sticlă.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Semnalul de alarmă tras de un economist de top: mai puțini bani europeni, mai mulți pensionari. Ce soluții propune României
Economistul Radu Crăciun avertizează asupra turbulențelor economice care ne așteaptă în următorii ani. El susține că România va traversa inevitabil o perioadă mai delicată, din 2027, când începe un prim val de pensionare a „decrețeilor”, cu urmări asupra pieței muncii, iar PNRR va lua sfârșit
image
Sclavia, din nou la modă în România. „Este atât de sumbru și de macabru modul în care se întâmplă lucrurile”
Avem cei mai mulți cetățeni exploatați prin muncă forțată, cele mai multe femei și cei mai mulți minori traficați pentru exploatare sexuală, comparativ cu celelalte state membre. Iar pentru asta este vina statului, atrag atenția experții, care spun că tinerii români cresc pentru a deveni victime.
image
Capcana din pachetele de țigări. De ce ajung unii să fumeze 20 de țigări pe zi
Fumatul a devenit un viciu tot mai răspândit, care debutează la vârste din ce în ce mai fragede, susțin specialiștii. Astfel, foarte multe persoane ajung să fumeze chiar și 20 de țigări pe zi.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.