Godard fără cauză

Publicat în Dilema Veche nr. 723 din 28 decembrie 2017 – 10 ianuarie 2018
Godard fără cauză jpeg

● Redutabilul / Le redoutable (Fran­ța, 2017), de Michel Hazanavicius. 

Cinema-ul a murit, trăiască noul cinema! A face (sau a nu face) cinema) este un gest politic. Fiecare e dator cu propria sa revoluție, mai ales un autor de film. Publicitatea – fascistă, evreii – naziștii zilelor noastre, Mao sau Li Bao – noii zei ai revoluției culturale, consumerismul – noua religie, Truffaut, Fritz Lang, John Ford sau Bertolucci sînt trișori prin filmele lor burgheze, dragostea – anticlișeul suprem («Ești un clișeu» candidează la titlul de cea mai intelectuală declarație de dragoste de pe marele ecran, în 2017). Ca și artistul care îl inspiră, Jean-Luc Godard, Redutabilul / Le Redoutable, cel mai recent film al lui Michel Hazanavicius, este un savuros cocktail în imagini, o parodie cu accente suprarealiste și burlești, baroc ca structură (opt capitole cu tot a­tîtea titluri-anagrame din creația regizorului-cult sau marcă proprie – „Wolfgang Amadeus Godard“ e capitolul care deschide pelicula), ireverențios, sexy, poetic, sarcastic, dar și agasant, ostentantiv-negativist și redundant cu intenție.

Filmul este o adaptare liberă după cel de-al doilea roman autobiografic scris de a doua soție a cineastului francez, scriitoarea și actrița Anne Wiazemsky, Un an après. Este etapa din viața cineastului care succede despărțirii de iconica Anna Karina, actrița-protagonistă a filmelor sale cult (À bout de souffle, Une femme est une femme, Pierrot le Fou, Vivre sa vie, Alphaville, Masculin-feminin etc.) grație cărora Godard este unanim considerat un inovator major al limbajului cinematografic. Perioada marilor frămîntări politico-ideologice din ’68 se suprapune cu o criză personală și existențială în viața sa, aparent declanșată de primirea ostilă făcută de public, critică și societatea franceză, în general, filmului său politic La Chinoise (1968), a cărui protagonistă a fost Anne Wiazemsky.

Louis Garrel fură ecranul într-un dificil rol de compoziție, căruia îi infuzează mult umor, autentic, emoție, dar și autoironie, spirit polemic și neobosită autoflagelare. Personajul său este cînd detestabil, cabotin sau grandoman, cînd fascinant, ultrasensibil și adorabil, fără ca între aceste extreme să existe vreo disonanță. Hazanavicius are intuiția atmosferei retro, este un arhitect al secvențelor ample de mulțime în mișcare, recurge inspirat la vastitatea ecranului lat – foarte popular în epocă –, la culorile vibrante și la diferite artificii godardiene (alternanță scene reale – scene în tehnică de animație, discrete inserții de imagine alb-negru, montaj ritmic, sloganuri uneori adînci, alteori pur publicitare în fundal, jazz, citate ale culturii pop etc.).

Erau vremurile cînd scriitorul și regizorul Pier Paolo Pasolini clama marxismul radical (ceea ce, printr-un paradox atît de frecvent în epocă, nu l-a împiedicat să realizeze poate cel mai frumos film despre Iisus, Evanghelia după Matei), bulversînd și divizînd societatea italiană. Iar Luis Buñuel lansa pelicule detonatoare la adresa duplicității religiei și spiritului mic-burghez prin Viridiana, Îngerul exterminator sau Belle de Jour. În sfîrșit, erau vremurile în care cinema-ul, militant sau nu, făcea și desfăcea vieți și destine: cu puțin timp înainte de a trece în neființă, acum două luni, Anne Wiazemsky declara, într-un interviu pentru Paris Match, că cinema-ul i-a adus împreună pe ea și pe cineast (primul roman autobiografic inspirat de relația sa cu Godard, Un an de studiu, apărut și în română, la Editura Nemira, o arată pe Anne, fiica prințului rus Ivan Wiazemsky, fugind de acasă pentru a se căsători cu cineastul belgian, care a fost acceptat foarte greu de ultraconservatorul scriitor catolic François Mauriac, bunicul ei. Tot cinema-ul, mai precis viziunea diferită asupra acestuia, i-a despărțit, conchide autoarea).

Însă cinema-ul ca luptă profundă, viabilă, cu sistemul și ca pariu filozofic, spre deosebire de cel care l-a inspirat, nu îi iese la fel de bine lui Hazanavicius. Fără a fi un film de referință (deși nominalizat la Palme d’Or anul acesta), citit mai degrabă în cheia unui măiastru exercițiu estetic amuzant și foarte imaginativ pus în cadru pe cît posibil în manieră à la Godard, dar fără o miză reflexivă personală, Redutabilul este un must-see pentru admiratorii autorului-cult, dar și pentru cei ai autorului filmului The Artist. Este important de spus că aproape nonagenarul Godard cel real, a cărui creație depășește 100 de pelicule, nu a fost interesat să vadă filmul pe care l-a inspirat și al cărui motto este « Comment Jean-Luc Godard a tué Godard avant de tuer Jean-Luc et se trouver soi-même ».

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Zona Merișor   Dealul Babii  Foto Daniel Guță (4) JPG
Ținutul momârlanilor își dezvăluie secretele. Noua șosea din munți, devenită atracție turistică VIDEO
Două sate izolate în ținutul momârlanilor - primii locuitori din Valea Jiului - au devenit mai accesibile odată cu construirea șoselei care traversează Dealul Babii. Traseul are o priveliște aparte.
Taylor Rene Parker jpg
O femeie și-a omorât prietena pentru a-i fura fătul nenăscut. Planul șocant al criminalei
O femeie din Texas a fost condamnată luni pentru omor calificat, după ce și-a ucis prietena însărcinată pentru a-i lua copilul nenăscut.
hellvig FOTO SRI
Hellvig: Prea mulți politicieni se așteaptă să primească sugestii de la servicii
Directorul Serviciului Român de Informații a precizat, în timpul unei alocuțiuni susținute la Universitatea Babes Bolyai, că politicienii s-au obișnuit să primească „indicații” din partea serviciilor.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.