Filmul hollywoodian al anului

Publicat în Dilema Veche nr. 556 din 9 - 15 octombrie
Filmul hollywoodian al anului jpeg

• Fata dispărută / Gone Girl (SUA, 2014), de David Fincher. 

Gone Girl fiind un film al cărui impact depinde de o succesiune de mutaţii ale plot-ului (cu tot cu genul cinematografic de care aparţine), totodată fluide tehnic şi din ce în ce mai smucite conceptual, regizorul David Fincher şi scenarista Gillian Flynn (care şi-a adaptat propriul roman) nu pot fi lăudaţi pentru manevrele lor mai deştepte decît cu preţul unor spoiler-e. (Pe de altă parte, fiind vorba despre ecranizarea unei cărţi vîndute în milioane de exemplare, destulă lume ştia dinainte întorsăturile poveştii, ceea ce realizatorii nu par să fi considerat că ar putea fi fatal filmului.) Parcursul Fetei dispărute începe în teritoriul balizat de Hitchcock nu atît în Femeia dispărută / The Lady Vanishes din 1938, cît în Suspiciune / Suspicion din 1941, unde purtările ambigue ale soţului Cary Grant puteau să ascundă sau nu ameninţări la viaţa soţiei Joan Fontaine. De-aici, printr-o bruscă realiniere a spectatorului la subiectivitatea pînă atunci escamotată a unuia dintre personaje – manevră al cărei model clasic e tot Hitchcock, însă cu Vertigo –, mystery-ul de factură clasic-hitchcockiană alunecă într-o fantasmagorie misogină ivită parcă din anii ’90, mai exact în siajul lui Basic Instinct, cu un bărbat slab prins în mrejele unei psihopate megainteligente. Însă, ajunse aici, lucrurile abia încep să devină interesante: forma pe care o iau în cele din urmă, dincolo de conţinutul sîngeros, e aceea a unei specii de comedie, în vogă la sfîrşitul anilor ’30, în care cupluri de sofisticaţi căsătoriţi (atît în filmul care deschide ciclul, The Awful Truth, cît şi în capodopera acestuia, His Girl Friday, soţul era jucat tot de Grant) se scindau şi apoi se sudau la loc. Asta din punct de vedere al plot-ului. Din punct de vedere al discursului, filmul lui Fincher e o satiră despre ce înseamnă căsnicia modernă: doi oameni începînd prin a se îndrăgosti fiecare de ficţiunea despre sine pe care i-o prezintă celălalt şi, după ce şi-au făcut mult rău, sfîrşind, în cazurile „fericite“, prin a se resemna unul cu altul şi prin a decide să trăiască împreună pe mai departe, cu tot cu cadavrul din dulap; diferenţa faţă de un studiu bergmanian sau cassavetesian despre căsnicie ca infern constînd în faptul că, aici, cadavrul e pe bune. Mai exact, cadavrul e parte din recuzita unui coşmar conceput cu umor, de către Fincher şi Flynn, ca distorsiune a unor experienţe conjugale întîlnibile pe toate drumurile: de la dezamăgirea unei soţii (Rosamund Pike) odată ce descoperă vacuitatea din spatele unui surîs masculin cu wattajul bine reglat (excelentă distribuirea lui Ben Affleck în rolul respectivei mediocrităţi surîzătoare), pînă la convingerea crescîndă a bărbatului că e persecutat de o conspiratoare diabolică. Şi nu numai împreună-ul conjugal la bine şi la greu e alegorizat aici cu cinism. Cu acelaşi cinism – facil, dar acoperitor şi cu atît mai tonic cu cît vine din partea unui film mainstream, în vremuri dominate de tradiţionalism moral – sînt tratate şi alte obiecte ale evlaviei contemporane, de la femeia însărcinată pînă la bărbatul romantic, capabil să iubească stabil şi nerevendicativ.

Faptul că în recuzita micului coşmar satiric imaginat de Fincher şi de Flynn figurează atît de proeminent stereotipul misogin al conspiratoarei psihopate, reci şi (sau căci) bine educate, creează un dezechilibru greu de depăşit în reprezentarea genurilor masculin şi feminin – soţul e mai accesibil simpatiei publicului, apare ca victimă a soţiei în mai mare măsură decît apare ea ca victimă a lui – şi garantează că filmul va genera în mod inescapabil controversă. Nu că mişcările lui Fincher & Flynn ar fi mişcări de cineaşti disperaţi să scape necontroversaţi. Din contră, unul dintre lucrurile pe care le fac este să mărească numărul personajelor feminine care-l persecută pe soţ în acest coşmar: ca şi cînd soţia n-ar fi de-ajuns, i se adaugă o poliţistă şi o realizatoare de talk-show. (Lui Fincher i se datorează Fight Club – satiră şi totodată expresie clasică a fricii de emasculare.) Contramanevra lui Fincher şi a lui Flynn este să-l anuleze pe soţ ca erou – acesta are nevoie să vină cineva să-l salveze, propria-i capacitate de acţiune reducîndu-se la cum vrăjeşte lumea la televizor (dacă spune sau nu adevărul, asta nici nu contează) – şi, pe parcursul ultimului act, s-o transforme pe criminala psihopată în supereroină care salvează situaţia. Pentru reorientarea simpatiei publicului către ea, crucială e punerea ei în interacţiune cu figura romantică a bărbatului îndrăgostit o viaţă întreagă de aceeaşi femeie, figură caricaturizată ca una de obsedat sinistru, care, chiar şi fără a se dovedi un violator, „şi-o cere“. Gone Girl e un film plin de mişcări îndrăzneţe din partea realizatorilor – aceştia îşi îngăduie inclusiv o jumătate de oră de film slab, justificată mai apoi prin dezvăluirea că ce văzuserăm în decursul ei nu se întîmplase pe bune. Discursul cum că oamenii joacă teatru şi-şi vînd unii altora ficţiuni, mai ales atunci cînd se îndrăgostesc unii de alţii, e tematizat în fel şi chip: nu numai că Affleck şi Pike joacă doi scriitori, dar, ca fiică a unor autori de literatură pentru copii, soţia jucată de Pike a mai şi crescut ca prizonieră a ficţiunilor urzite profesionist de propriii părinţi, cu viaţa ei ca punct de plecare, în timp ce Affleck e muştruluit la un moment dat dinăuntrul filmului pentru cît e de limitat ca actor. „Foarte meta“, comentează o poliţistă pe la început, la vederea unui bar pe firma căruia scrie „The Bar“, şi, într-adevăr, Fata dispărută e un mystery în care indiciile vin în plicuri marcate „indiciul 1“, „indiciul 2“ etc., iar ficţionalitatea unei bune părţi din ce-am văzut e deconstruită după vreo oră. Regizat de Fincher cu măiestrie autoefasantă, este cel mai antrenant film hollywoodian al anului.

2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la Arad 20-22 aprilie 2023: despre Comedia lumii
Tema care reunește evenimentele culturale de la Arad este ”Comedia lumii”.
Poster Orizontal OCR 5 Aprilie 2023 Beethoven jpg
TRIPLUL DE BEETHOVEN CU 3 MUZICIENI MULTIPREMIAȚI INTERNAȚIONAL : MARIA MARICA, CORNELIUS ZIRBO ȘI CADMIEL BOȚAC
Ei vor interpreta Triplu concert în Do major pentru vioară, violoncel, pian şi orchestră alături de ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO.
p 16 Draga tata jpg
Trei scrisori
Mulțumesc mult pentru scrisoarea care a ajuns aici în aceeași seară în care am ajuns și noi.
p 17 1 jpg
După revoluție
O epocă totuși distantă, în care gestul de a porni o cameră de filmat conținea adesea în miezul său promisiunea, între timp rătăcită, a unui mîine mai bun.
990 17 Biro coperta2 jpg
Manevre noi pentru vechi epigoni
Oricum, alternativele care să acopere acest cîmp liric/stilistic se împuținează.
p 23 1 jpg
Victor Brauner – Confesiune cu ocazia unei expoziții
Lucrările „decorative“ corespund „construcțiilor“ elogiate de Ilarie Voronca în textul publicat în paginile revistei 75 HP.
Poster Orizontal   29 Martie 2023   Cimarosa si Salieri jpg
Baritonul italian RICCARDO NOVARO, aplaudat la Théître des Champs-Elysées – Paris, invitat la Sala Radio
Miercuri, 29 martie 2023 (19:00), îl veți asculta alături de ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO, sub bagheta dirijorului de origine libaneză TOUFIC MAATOUK.
989 16 coperta jpg
Imprevizibila ușurătate a vieții și a morții
Definitiv. O trilogie chiar marchează un punct notabil în proza românească de azi.
p 17 1 jpg
Burta balenei
Luat mai cu seamă în contextul particular al cinema-ului românesc, Spre Nord constituie o mare ocazie ratată.
989 17 Breazu jpg
Despre mizeria din dulceață
Să fie cam opt ani de cînd Laura Les și Dylan Brady și-au numit duo-ul după o întîmplare involuntar amuzantă.
989 23 Iamandi jpg
Un exercițiu de imaginație
Prima știre dintre cele douăzeci incluse în acest top este greva generală din 1926.
copertă Murmur jpg
988 16 coperta2 jpg
Retractilități incisive
Atît Cristina Alexandrescu, cît și Mihnea Bâlici sînt două voci deja recognoscibile în poezia românească extrem contemporană.
988 17 Vrabia foto Tudor Neacsu1 jpg
Să cazi la pace cu trecutul
Perioada postcomunistă în România, în special pînă la aderarea țării la Uniunea Europeană, a fost tumultuoasă din multe punctele de vedere.
Matrix fisa cartii jpg
Lauren Groff, Matrix, traducere din engleză de Brîndușa Cotea, Curtea Veche Publishing, 2023 - fragment -
Cu o privire arzătoare, se apleacă peste masa pe care Asta, entuziasmată, a început deja să schițeze planuri.
Giuliano da Empoli Magul de la Kremlin cop1 APROBATA (1) jpg
Magul de la Kremlin de Giuliano da Empoli - fragment-
Acest roman este inspirat din fapte și personaje reale, cărora autorul le-a împrumutat viață particular și replici imaginare.
Afis Sala Radio 17 martie 2023 (2) jpg
Dirijoarea Orchestrei Simfonice din Canberra - JESSICA COTTIS - invitată la Sala Radio
JESSICA COTTIS – o prezență specială pe scena muzicală internațională, unul dintre cei mai remarcabili dirijori britanico-australieni, dirijor-șef și director artistic al Orchestrei Simfonice din Canberra, este invitată pe scenă Sălii Radio!
RRM Iasi 1920x1080 jpg
Din 22 martie, ora 19.00: Radio România Muzical la Iași, pe frecvența 95.4 FM
Radio România Muzical poate fi ascultat la București pe frecvența 104.8 FM, regional pe frecvența Coștila 97.6 FM, iar din 22 martie 2023, pe frecvența locală 95.4 FM la Iași.
p 16 YouTube jpg
Extemporal la erotică
Noul diagnostic îl răstoarnă sau îl echilibrează pe cel vechi: multă gingăşie şi un dram de forţă.
p 17 jpg
Fami(g)lia
A Chiara rulează în cadrul Festivalului „Visuali Italiane – Noua Cinematografie Italiană în România”.
987 17 coperta1 jpg
Focus JazzX
Timișoara și Clujul s-au sincronizat, inclusiv în interes politic, în ambiția de a consacra două festivaluri jazz de centru de capitală regională – JazzX și Jazz in the Park
987 15 foto BogdanDincă jpg
987 21 coperta Iamandi jpeg
Economie și psihologie
Una dintre explicațiile referitoare la căderea comunismului acordă factorului economic un rol preponderent.
(1) Beethoven Skizze Eugène Louis Lami FotoJean Marc Anglès Collection Cité de la musique jpg
Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații – conferință NEC
Colegiul Noua Europă are deosebita plăcere de a vă invita la conferința „Ce face muzica clasică cu mintea noastră? Ipoteze și demonstrații”, pe care compozitorul Dan Dediu o va susține joi, 9 martie 2023, la ora 17.00.

Adevarul.ro

image
Cele mai ieftine destinații de vacanță din Grecia. Insula care trece neobservată, dar merită vizitată
Pe lângă celebrele insule grecești Santorini, Mykonos și Thassos, există și alte destinații de vacanță în Grecia mai puțin cunoscute și mai ieftine. Iată care sunt acestea, conform The Travel.
image
Poliţistul care a ucis din greșeală un şofer. Nu va face nicio zi de închisoare, dar a fost obligat la daune-record
Un polițist din Vaslui a fost trimis în judecată pentru omor, dar a fost condamnat în cele din urmă pentru ucidere din culpă, după ce instanţa a schimbat încadrarea juridică a faptei.
image
Sfaturile primite de doi tineri pensionari MAI care vor să își crească fetița în Olanda. „Ne ajung banii?“
Doi tineri pensionari MAI, beneficiari de pensii militare, vor să se mute cu fetița în Olanda și au cerut sfaturi despre acest pas pe un grup de Facebook al românilor din diaspora.

HIstoria.ro

image
Statul sovietic paralel în România. Rețeaua colonelului Zudov
Prin sintagma „stat sovietic paralel” înțelegem mecanismul clandestin prin care Uniunea Sovietică a instituit controlul total asupra suveranității statului român.
image
Povestea marilor cutremure ce au zguduit spațiul românesc
La mijlocul lunii februarie a acestui an, orașul Târgu Jiu și localitățile învecinate au fost afectate de o serie de cutremure care, deși nu au produs pierderi de vieți omenești sau pagube materiale majore, au stârnit panică în rândul populației.
image
Irina Bossy-Ghica: „Îmi consacru toate eforturile pentru a reconstrui ceea ce înaintașii mei au clădit”
Stră-strănepoata lui Ion Ghica și a lui Gheorghe Grigore Cantacuzino a plecat din România în liceu, în 1973, și s-a reîntors prima oară 17 ani mai târziu, după „Revoluția” pe care ține s-o scrie cu ghilimele.