Filmul hollywoodian al anului

Publicat în Dilema Veche nr. 556 din 9 - 15 octombrie
Filmul hollywoodian al anului jpeg

• Fata dispărută / Gone Girl (SUA, 2014), de David Fincher. 

Gone Girl fiind un film al cărui impact depinde de o succesiune de mutaţii ale plot-ului (cu tot cu genul cinematografic de care aparţine), totodată fluide tehnic şi din ce în ce mai smucite conceptual, regizorul David Fincher şi scenarista Gillian Flynn (care şi-a adaptat propriul roman) nu pot fi lăudaţi pentru manevrele lor mai deştepte decît cu preţul unor spoiler-e. (Pe de altă parte, fiind vorba despre ecranizarea unei cărţi vîndute în milioane de exemplare, destulă lume ştia dinainte întorsăturile poveştii, ceea ce realizatorii nu par să fi considerat că ar putea fi fatal filmului.) Parcursul Fetei dispărute începe în teritoriul balizat de Hitchcock nu atît în Femeia dispărută / The Lady Vanishes din 1938, cît în Suspiciune / Suspicion din 1941, unde purtările ambigue ale soţului Cary Grant puteau să ascundă sau nu ameninţări la viaţa soţiei Joan Fontaine. De-aici, printr-o bruscă realiniere a spectatorului la subiectivitatea pînă atunci escamotată a unuia dintre personaje – manevră al cărei model clasic e tot Hitchcock, însă cu Vertigo –, mystery-ul de factură clasic-hitchcockiană alunecă într-o fantasmagorie misogină ivită parcă din anii ’90, mai exact în siajul lui Basic Instinct, cu un bărbat slab prins în mrejele unei psihopate megainteligente. Însă, ajunse aici, lucrurile abia încep să devină interesante: forma pe care o iau în cele din urmă, dincolo de conţinutul sîngeros, e aceea a unei specii de comedie, în vogă la sfîrşitul anilor ’30, în care cupluri de sofisticaţi căsătoriţi (atît în filmul care deschide ciclul, The Awful Truth, cît şi în capodopera acestuia, His Girl Friday, soţul era jucat tot de Grant) se scindau şi apoi se sudau la loc. Asta din punct de vedere al plot-ului. Din punct de vedere al discursului, filmul lui Fincher e o satiră despre ce înseamnă căsnicia modernă: doi oameni începînd prin a se îndrăgosti fiecare de ficţiunea despre sine pe care i-o prezintă celălalt şi, după ce şi-au făcut mult rău, sfîrşind, în cazurile „fericite“, prin a se resemna unul cu altul şi prin a decide să trăiască împreună pe mai departe, cu tot cu cadavrul din dulap; diferenţa faţă de un studiu bergmanian sau cassavetesian despre căsnicie ca infern constînd în faptul că, aici, cadavrul e pe bune. Mai exact, cadavrul e parte din recuzita unui coşmar conceput cu umor, de către Fincher şi Flynn, ca distorsiune a unor experienţe conjugale întîlnibile pe toate drumurile: de la dezamăgirea unei soţii (Rosamund Pike) odată ce descoperă vacuitatea din spatele unui surîs masculin cu wattajul bine reglat (excelentă distribuirea lui Ben Affleck în rolul respectivei mediocrităţi surîzătoare), pînă la convingerea crescîndă a bărbatului că e persecutat de o conspiratoare diabolică. Şi nu numai împreună-ul conjugal la bine şi la greu e alegorizat aici cu cinism. Cu acelaşi cinism – facil, dar acoperitor şi cu atît mai tonic cu cît vine din partea unui film mainstream, în vremuri dominate de tradiţionalism moral – sînt tratate şi alte obiecte ale evlaviei contemporane, de la femeia însărcinată pînă la bărbatul romantic, capabil să iubească stabil şi nerevendicativ.

Faptul că în recuzita micului coşmar satiric imaginat de Fincher şi de Flynn figurează atît de proeminent stereotipul misogin al conspiratoarei psihopate, reci şi (sau căci) bine educate, creează un dezechilibru greu de depăşit în reprezentarea genurilor masculin şi feminin – soţul e mai accesibil simpatiei publicului, apare ca victimă a soţiei în mai mare măsură decît apare ea ca victimă a lui – şi garantează că filmul va genera în mod inescapabil controversă. Nu că mişcările lui Fincher & Flynn ar fi mişcări de cineaşti disperaţi să scape necontroversaţi. Din contră, unul dintre lucrurile pe care le fac este să mărească numărul personajelor feminine care-l persecută pe soţ în acest coşmar: ca şi cînd soţia n-ar fi de-ajuns, i se adaugă o poliţistă şi o realizatoare de talk-show. (Lui Fincher i se datorează Fight Club – satiră şi totodată expresie clasică a fricii de emasculare.) Contramanevra lui Fincher şi a lui Flynn este să-l anuleze pe soţ ca erou – acesta are nevoie să vină cineva să-l salveze, propria-i capacitate de acţiune reducîndu-se la cum vrăjeşte lumea la televizor (dacă spune sau nu adevărul, asta nici nu contează) – şi, pe parcursul ultimului act, s-o transforme pe criminala psihopată în supereroină care salvează situaţia. Pentru reorientarea simpatiei publicului către ea, crucială e punerea ei în interacţiune cu figura romantică a bărbatului îndrăgostit o viaţă întreagă de aceeaşi femeie, figură caricaturizată ca una de obsedat sinistru, care, chiar şi fără a se dovedi un violator, „şi-o cere“. Gone Girl e un film plin de mişcări îndrăzneţe din partea realizatorilor – aceştia îşi îngăduie inclusiv o jumătate de oră de film slab, justificată mai apoi prin dezvăluirea că ce văzuserăm în decursul ei nu se întîmplase pe bune. Discursul cum că oamenii joacă teatru şi-şi vînd unii altora ficţiuni, mai ales atunci cînd se îndrăgostesc unii de alţii, e tematizat în fel şi chip: nu numai că Affleck şi Pike joacă doi scriitori, dar, ca fiică a unor autori de literatură pentru copii, soţia jucată de Pike a mai şi crescut ca prizonieră a ficţiunilor urzite profesionist de propriii părinţi, cu viaţa ei ca punct de plecare, în timp ce Affleck e muştruluit la un moment dat dinăuntrul filmului pentru cît e de limitat ca actor. „Foarte meta“, comentează o poliţistă pe la început, la vederea unui bar pe firma căruia scrie „The Bar“, şi, într-adevăr, Fata dispărută e un mystery în care indiciile vin în plicuri marcate „indiciul 1“, „indiciul 2“ etc., iar ficţionalitatea unei bune părţi din ce-am văzut e deconstruită după vreo oră. Regizat de Fincher cu măiestrie autoefasantă, este cel mai antrenant film hollywoodian al anului.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.