Fast-food Brecht

Publicat în Dilema Veche nr. 466 din 17-23 ianuarie 2013
Fast food Brecht jpeg

● Anna Karenina (Marea Britanie, 2012) de Joe Wright

Chiar dacă actorii (englezi) din ecranizarea lui Joe Wright după Anna Karenina nu-şi ies din roluri pentru a interpela publicul, spaţiul în care evoluează ei se prezintă explicit drept spaţiul unei puneri în scenă: tribulaţiile lor dramatice îi poartă ocazional pînă la marginea sau pînă în culisele respectivei scene – una de teatru –, care pe de altă parte se deschide ocazional spre natură (de pildă, spre imensitatea înzăpezită a stepei) sau se lasă cotropită de aceasta (la un moment dat, de un iureş hipic). La Multiplex, fuziunea asta de maximalism cinematic şi butaforie teatrală ostentată poate trece drept „experimentală“, dar Laurence Olivier făcea ceva asemănător încă din anii ’40, în ecranizările lui după Shakespeare, iar în anii ’60 şi ’70, cine-brechtieni ca Miklós Jancsó şi Theo Angelopoulos conceptualizau spaţiul cinematografic ca pe un spaţiu teatral fără frontiere, „anti-iluzionist“ (în felul cerut de Bertolt Brecht) şi totodată potenţat de „realismul fenomenologic“ propriu cadrelor lungi (conform lui André Bazin).

Gîndirea regizorală din spatele acestei Karenina a fost calificată la rîndul ei drept „brechtiană“, dar e vorba cel mult despre varianta fast-food a unei gîndiri brechtiene. Ce-i drept, convenţia propusă de Joe Wright e superioară, pe plan reflexiv, „iluzionismului“ naiv, de tip Hollywood-Hallmark, al unei Rusii ţariste pline de actori anglo-saxoni cu plete, bărbi sau căciuli „ruseşti“; aici, în spaţiul abstract creat de Wright, pletele, bărbile şi căciulile sînt asumate drept ceea ce sînt, şi anume simple semne convenţionale ale „rusităţii“. Dar Wright tinde să-şi tematizeze propriile gimmick-uri teatrale în cele mai banale moduri cu putinţă: jucîndu-se cu o nepoţică, Anna intră cu totul în gigantica ei casă de păpuşi – un decor teatral în interiorul altui decor teatral, metaforizînd condiţia Annei cu degetul în ochiul spectatorului; sau balul în timpul căruia dansatorii tot încremenesc în poziţii de statui, numai Vronski şi Anna continuînd să se mişte fluid. La ce bun „anti-iluzionismul“ lui Wright, dacă interpretarea dată de el romanului lui Tolstoi rămîne atît de convenţională?

Pe planul jocului actoricesc, brechtismul pur respinge convenţiile tuturor realismelor psihologice, fie ele pre- sau post-stanislavskiene: actorul nu trebuie să-şi „trăiască“ rolul, ci să i-l prezinte spectatorului. Regia primelor scene din Anna Karenina respectă, într-o anumită măsură, acest spirit: şiruri de conţopişti ştampilează documente cu mişcări perfect sincronizate (înainte de a ieşi din scenă fluierînd la unison: Brecht via Broadway); actorul Matthew Macfadyen ne „prezintă“ jovialitatea, cinismul şi apetiturile lui Stiva Oblonski (fratele Annei) de la distanţa unui caricaturist; în fine, piruetele lui Vronski (Aaron Taylor-Johnson) în jurul Annei (Keira Knightley) sînt ca ale unui soldăţel de jucărie întors cu cheiţa, iar cîrlionţii blonzi, mustăcioara şi genele lui lungi par pictate – această caricatură a filfizonismului militar-aristocratic n-ar fi fost nelalocul ei nici într-un film de Eisenstein (al cărui cinema a inspirat, de altfel, idealul de spectacol al lui Brecht). Dar, încă de la început, aceste efecte creatoare de distanţă emoţională (între spectatori şi personaje) se împletesc cu efecte creatoare de apropiere şi ţinînd de cu totul alte tradiţii decît cea brechtiană – de pildă, montajul „impresionist“ ce dramatizează tulburarea Annei de după bal: roţile trenului în care călătoreşte, rîndurile cărţii asupra căreia nu se poate concentra etc.

Pe parcursul filmului, jocul actoricesc cîştigă în convingere, pînă ajunge să-şi piardă aproape orice distanţă „prezentaţională“ şi să corespundă întru totul convenţiilor curente în materie de realism – de pildă, plînsul care nu e doar cu lacrimi, ci şi cu muci. Pînă la urmă, filmul lui Wright ajunge să se ţină sau să nu se ţină – la fel ca alte zeci de digest-uri cinematografice după Anna Karenina – în trioul de arhetipuri (soţ frigid, soţie pasională, fante militar) întrupate mai mult sau mai puţin adecvat (dar, în orice caz, non-brechtian) de trei vedete (dintre care interpretul lui Karenin, Jude Law, e în cazul de faţă cel mai adecvat). Restul – adică abordarea teatralistă a lui Wright – nu are destulă consistenţă/altitudine conceptuală pentru a fi mult mai mult decît o sursă de razzle-dazzle sporadic; altfel spus, postmodernism redus la aspectele sale de junkyard, la cotrobăirea prin arsenalele avangardelor de odinioară în căutare de tehnici refolosibile de dragul unui efect imediat (superficial-decorativ, superficial-spectaculos), fără nici o consideraţie pentru ideile mai mari (în cazul lui Brecht, idei radicale despre funcţia socială a spectacolului artistic) care stătuseră în spatele tehnicilor respective.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

tiroida
Dă sau nu complicații tratamentul îndelungat cu hormoni tiroidieni? Medic: „dăm organismul ceea ce îi lipsește”
O teamă pe care mulți pacienți tratați cu hormoni tiroidieni o au este că acest tratament ar putea să „dea complicații”, administrat pe termen lung. Alte nelămuriri sunt legate de asocierea cu medicamente. Dr. Ruxandra Dobrescu a explicat pe larg ce se întâmplă de fapt.
image png
Andreea Tonciu și soțul ei, la un prag de divorț: „Am sunat-o pe nașa și i-am zis că vreau să plec de acasă”
Andreea Tonciu, cunoscută de către cei de acasă în urma activității sale în televiziune, modeling și, mai nou, social media, trăiește o viață frumoasă de când s-a căsătorit cu Daniel Niculescu. Chiar dacă au devenit soț și soție acum aproape un deceniu, bruneta spune că relația lor nu este ferită de
mama cu copil foto pixabay
De la ce părinte moștenesc copiii inteligența și cine le transmite trăsăturile emoționale și forța fizică
Copiii moștenesc genetica părinților, de la aspect fizic, capacitate intelectuală și până la diferite predispoziții pentru boli. Inteligența, cea mai importantă resursă a secolului XX, spun specialiștii, este transmisă exclusiv de mamă.
liceul vitomiresti olt   foto FB liceul tehnologic vitomiresti jpg
O primărie din Oltenia le datorează profesorilor o sumă uriașă, bani de navetă. „Le-am pus la dispoziție locuințe în localitate”
Mai mulți profesori care vin, chiar și de la aproape 60 km, să le predea elevilor dintr-o localitate din Olt nu au reușit să convingă primăria să le achite cheltuielile de transport. Datorii au și alte primării din țară, însă niciuna nu a ajuns la o valoare atât de mare.
image png
Ireal cum și-a salvat un bărbat căsnicia: „Am lăsat-o pe soția mea sa petreacă timp cu alți bărbați”
Pe cât sunt de frumoase relațiile de iubire, pe atât de tumultoase pot fi uneori. În disperare, un bărbat a apelat la o metodă aspru criticată pentru a-și salva căsnicia: i-a permis soției sale să aibă întâlniri cu alți bărbați
plantatie capsuni inghetata cermei, arad   foto arhiva personala costel visan (9) jpeg
Un arădean care a investit 5.000 euro în plantația de căpșuni a rămas din nou fără recoltă. „Am stropit, am avut folie anti-îngheț”
Temperaturile negative neașteptate pentru aprilie l-au lăsat pe un arădean fără recolta de căpșuni. A investit 4.000 – 5.000 euro doar în acest an. De neînțeles, spune fermierul, este că firmele de asigurări nu acceptă să încheie polițe, așa că an de an truditorii pământului contorizează pagubele.
Colaj Candidati alegeri 2025  Crin Antonescu Victor Ponta George Simion Nicusor Dan si Elena Lasconi Foto Inquam Photos
Ce a adus prima săptămâna de campanie prezidențială. Analist: „Candidaturile sunt extraordinar de fragile”
Prima săptămână de campanie a adus mișcări de amploare pe scena politică, cu efecte directe în ceea ce privește scrutinul de pe 4 mai. Analiștii punctează că pentru turul II este o luptă strânsă între cinci candidați.
telefon mobil smartphone istock jpg
Cum au ajuns să fie deformați, la propriu, oamenii erei digitale
Era digitală ne-a schimbat definitiv viața. Dincolo de beneficii, medicii spun că dependența tot mai accentuată de tehnologie ne deformează efectiv trupurile cu un impact semnificativ, pe termen lung, asupra sănătății noastre. Se vorbește inclusiv de o involuție a speciei umane.
image png
O femeie de 38 de ani și-a găsit marea dragoste: Marcellus, un robot AI. „În viitor, relațiile cu roboți umanoizi vor deveni normale”
Dragostea modernă pare să se ducă, ușor, ușor într-o altă zonă. O femeie plănuiește să se căsătorească cu un robot AI. Impresionanta poveste o descoperiți în continuarea acestui articol.