Disaster-movie tehnocratic

Publicat în Dilema Veche nr. 399 din 6 - 12 octombrie 2011
Disaster movie tehnocratic jpeg

● Pericol nevăzut / Contagion (SUA, 2011), de Steven Soderbergh. 

Contagion, filmul lui Steven Soderbergh despre o epidemie care ia zeci de milioane de vieţi de pe toată planeta, în numai cîteva luni, e incomparabil mai evoluat estetic şi moral, precum şi mai complex ideologic, decît aşa-numitele „filme-catastrofă“ din anii ’70, dar asta nu-l împiedică să adopte două dintre tacticile lor de bază: 1) o naraţiune care se împarte între mai multe personaje sau grupuri de personaje ce fac faţă cataclismului, fiecare în felul său; 2) o distribuţie de nume mari (Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Marion Cotillard, Jude Law). Cea mai evidentă diferenţă dintre Contagion şi alte filme-catastrofă e, probabil, lipsa efectelor speciale – după cum ne spune şi titlul românesc, pericolul, aici, e unul „nevăzut“. Reprezentarea acţiunii devastatoare a virusului cade iniţial în sarcina decupajului (care conferă cîte o secundă, două de proeminenţă unui bol de alune, unui card bancar înmînat de cineva altcuiva, unei mîini încleştate pe bara de susţinere dintr-un autobuz, pe clanţa unei uşi de toaletă dintr-un avion ş.a.m.d.), iar apoi în sarcina mai multor secvenţe de montaj (ce reactualizează periodic bilanţul epidemiei şi al eforturilor de a o combate). O diferenţă şi mai importantă e dată de reţinerea aproape totală a lui Soderbergh de la emfaza emoţională caracteristică genului. În pofida acompaniamentului muzical insistent, montajele-bilanţ sînt în mult mai mare măsură informative decît grandilocvente. Staruri îndrăgite mor cu minimum de fanfară. În cel mai pur spirit soderberghian – analitic, elegant, distant –, descrierea curată şi precisă, sprinţară, dar econoamă, a proceselor privite ca procese – cum ajunge virusul dintr-un capăt al lumii în celălalt, cum se erodează ordinea socială, cum se lucrează la controlarea şi eradicarea epidemiei –, ţine locul tratării lor senzaţionaliste. Raportat la tradiţia filmului-catastrofă, Contagion e voit-subţire pe partea de human interest: aceasta îi e anexată aproape în totalitate personajului jucat de Damon – un civil căruia epidemia îi răpeşte încă din primele zile soţia şi unul dintre copii –, lăsîndu-le pe celelalte personaje, adică pe soldaţii profesionişti ai războiului pentru sănătate, pe medici şi pe cercetători, să exerseze altruismul cu o practicalitate şi o impersonalitate ce purifică demersul central al filmului – acela de elogiere a tehnocraţiei. 

Oamenii de ştiinţă – în tradiţia filmului-catastrofă, nişte figuri cel puţin ambigue, predispuse la hybris, la păcatul uzurpării lui Dumnezeu – primesc aici un vot de încredere fără rezerve. Dimpotrivă, nu sînt invocaţi dumnezeii nici unei culturi; epidemia nu ne e prezentată ca o ocazie de a ne reîntoarce la temeliile spirituale neglijate ale civilizaţiilor noastre. (Iniţial, filmul pare să împrumute, din tradiţia genului, sugestia că sîntem-loviţi-şi-pentru-că-am-devenit-prea-păcătoşi, cea dintîi victimă fiind o soţie adulteră, dar ecoul ăsta nu e preluat şi dus mai departe – e doar o tachinare la adresa unei scheme morale care nu se aplică.) Partea de critică vizează în principal inechitatea dintre lumea întîi şi lumea a treia – prima în ordinea riscurilor de îmbolnăvire, dar ultima pe listă la vaccin. (Unul dintre subplot-uri implică o tentativă disperată de a forţa revizuirea acestei liste, prin răpirea unei doctoriţe de la Organizaţia Mondială a Sănătăţii.) Alte poziţii critice sînt avansate prin intermediul personajului lui Law – un blogger care susţine că autorităţile ar avea de la bun început leacul, dar l-ar ţine secret ca să-i crească preţul – şi compromise odată cu personajul respectiv, care nu e deloc un critic dezinteresat al puterii. Discreditarea acestui discurs alternativ (singurul prezentat în film) e cea mai controversată dintre manevrele retorice ale lui Soderbergh şi ale scenaristului Scott Z. Burns, deşi validarea discursului ştiinţei oficiale, susţinută de puterea economică şi de cea politică, nu e complet lipsită de nuanţe: în cîteva cazuri, îndeplinirea datoriei de medic sau de om de ştiinţă cere încălcarea ordinelor şi, atunci cînd blogger-ul denunţă privilegiile (ţinînd de accesul la informaţie) de care se bucură rudele şi apropiaţii oamenilor de ştiinţă, în raport cu restul cetăţenilor, există un caz care-l confirmă. Într-un eseu din 1965, intitulat „Imaginaţia dezastrului“, Susan Sontag scria că, din punct de vedere psihologic, acest imaginar nu diferă esenţial de la o epocă la alta, dar diferă din alte puncte de vedere – politic, moral. Un film-catastrofă şaptezecist adaptat la viteza şi/sau impersonalitatea SMS-ului (fiica personajului lui Damon îşi informează prietenul printr-un emoticon în legătură cu starea sufletească a tatălui ei), a viralului şi a turbo-globe-trotting-ului practicat de noua specie de mondo-thriller reprezentată de Syriana sau de Bourne, filmul îşi exprimă inteligent epoca. Mai circumscris, dar tot instructiv, el exprimă Weltanschauung-ul celei mai luminate la minte facţiuni din interiorul Hollywood-ului de azi: secularismul şi raţionalismul ei, conştiinţa vinovată faţă de „lumea a treia“, repulsia faţă de dezordinea Internetului.

983 16 coperta cioaba jpg
Anamneze și alte întîmplări de călătorie
„Dacă există un numitor comun al lucrurilor din această carte“, afirmă el, „ăsta e un fel de planare cu picioarele, după cum te duce vîntul“.
p 17 jpg
Răzbunarea e a mea
Cei care – sacrilegiu! – nu văzuserăm pînă acum Oldboy aveam senzația că, dacă închidem ochii, putem să îi dibuim, totuși, imaginile.
p 17 jos jpg
O stea pop nepoliticoasă și indocilă
O voce cam dezabuzată, un beat atît de plin de sine, o poveste cît un clișeu, dar narată cum trebuie.
983 21 coperta Iamandi jpeg
O recuperare miraculoasă
Este adevărat însă că, pe de altă parte, Krjijanovski nu s-a cenzurat în nici un fel, chiar dacă tema îl expunea interpretărilor cenzurii.
Afis 15 febr 2023 jpg
DIRIJORUL GERMAN RALF SOCHACZEWSKY: de la barocul francez la clasicismul austriac, concert la Sala Radio
RALF SOCHACZEWSKY a primit primele lecţii de dirijat în Berlin (oraşul său natal), la Universitatea de Muzică (UdK) și, ulterior, a devenit student la Universitatea de muzică Hanns Eisler, unde a frecventat cursul de dirijat-orchestră şi pe cel de dirijat-cor.
news Cimpeanu Cruciada împotriva lui Stefan cel Mare Cismigiu jpg
Dezbatere – Cruciadă împotriva lui Ștefan cel Mare: Codrii Cosminului 1497 de Liviu Cîmpeanu
Joi, 9 februarie, de la ora 19.00, Editura Humanitas vă invită la Librăria Humanitas de la Cișmigiu la o dezbatere cu istoricii Liviu Cîmpeanu
Afis 9 febr 2023 Sala Radio jpg
TROMPETISTUL DE TALIE INTERNAȚIONALĂ ALEX SIPIAGIN VA CÎNTA CU BIG BAND-UL RADIO ROMÂNIA!
Pentru acest concert de jazz contemporan, Big Band-ul Radio îi are ca invitați și pe pianistul și aranjorul MISHA TSIGANOV, contrabasistul MAKAR NOVIKOV și pe bateristul SASHA MACHIN.
Publishing & TPS1 jpg
1 milion de lei pentru traducerea cărților românești în străinătate
Sesiunea 2023 a programelor Translation and Publication Support (TPS) și PUBLISHING ROMANIA, la start
982 16 sus coperta jpg
O bere cu Dave Grohl
Pe mulți dintre noi izolarea din timpul pandemiei ne-a făcut să ne aplecăm spre tot soiul de hobby-uri mai mult sau mai puțin bizare (și de multe ori nu neapărat utile).
p 17 jpg
Teatru de război
Narvik e despre acest cuplu – ea, „soție și mamă”; el, soldat chiar pe frontul din fața casei – care trebuie să le facă față nemților, „separat, dar împreună”.
982 17 coperta1 jpg
Familia Wakeman
Nu doar Steven Wilson a avut un an intens, ci și celălalt Wilson esențial al prog-rock-ului britanic, Damian Wilson.
George Banu jpg
George Banu – un portret pur subiectiv
Biţă folosea des expresia entre‐deux, inclusiv în Povestirile lui Horatio, una dintre ultimele lui cărți.
landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.

Adevarul.ro

image
14 ani fără uriașul Marian Cozma: Povestea crimei și ce s-a întâmplat cu ucigașii de etnie rromă
Un handbalist uriaș, la propriu și la figurat, s-a stins, la Veszprém (Ungaria) după un incident șocant.
image
Jurnalist Pro TV reținut pentru 24 de ore. Marius Buga este acuzat că a violat un minor dintr-un centru de plasament
Jurnalistul Marius Buga (42 de ani), corespondentul Pro TV în Dâmbovița și unul dintre cei mai vechi colaboratori ai televiziunii, a fost reținut de procurori într-un dosar ce vizează acte sexuale cu un minor.
image
La ce trebuie să fim atenți când cumpărăm o locuință ca să nu cadă la primul cutremur
Dr. Ing. Lucian Melinceanu, preşedintele Asociaţiei Inginerilor Constructori Proiectanţi de Structuri din România a explicat pentru „Adevărul” la ce trebuie să fim atenți atunci când cumpărăm o locuință.

HIstoria.ro

image
Care este cea mai valoroasă pictură din România?
Muzeul Național Brukenthal prezintă, pe pagina de Facebook, cea mai importantă lucrare a colecției de pictură a instituției sibiene, achiziționată de baronul Samuel von Brukenthal, colecție care a stat la fondarea primului muzeu deschis publicului din România (1817).
image
Aventurile Reginei Maria, o traumă pentru tânărul prinț Carol
Nașterea lui Carol, primul copil al cuplului princiar Ferdinand-Maria, pe 15 octombrie 1893, a fost un prilej de mare bucurie pentru țară, familia regală și Regele Carol I, dar mai puțin pentru tânăra mamă.
image
Consecințele bătăliei de la Stalingrad
După capitularea Corpului XI Armată, timp de câteva zile, avioane de recunoaștere germane au continuat să efectueze zboruri deasupra Stalingradului pentru a descoperi eventualele grupuri de militari germani care încercau să scape și de a le parașuta provizii.