Din nou despre Autobiografia...

Publicat în Dilema Veche nr. 352 din 11 - 17 noiembrie 2010
Colaj cu Hru╚Öciov ╚Öi mutan╚Ťi jpeg

Scriind ├«n 24-FUN despre Autobiografia lui Nicolae Ceau┼čescu, l-am numit ÔÇ×cel mai imaginativ film istoric realizat vreodat─â ├«n Rom├óniaÔÇť. Asemenea formul─âri (venite ┼či din partea altor comentatori) au st├«rnit nedumeriri ┼či obiec┼úii (ÔÇ×dar filmul lui Andrei Ujic─â n-are nimic de-a face cu imagina┼úia sau creativitatea, nu e dec├«t o ├«n┼čiruire de secven┼úe de arhiv─â etc.ÔÇť), a┼ča c─â voi ├«ncerca s─â explic de unde provine ne├«n┼úelegerea. Cuv├«ntul ÔÇ×imagina┼úieÔÇť a ajuns s─â fie folosit, despre opere de art─â, ├«ntr-un sens foarte limitat: a ajuns s─â fie folosit cel mai adesea ├«n leg─âtur─â cu creatori ┼či opere care nu se adreseaz─â dec├«t ├«ntr-o foarte mic─â m─âsur─â imagina┼úiei spectatorului. A spune despre un autor c─â e ÔÇ×creativÔÇť a ajuns s─â ├«nsemne c─â autorul respectiv face tot felul de giumbu┼člucuri, ├«n timp ce spectatorul st─â la primire cu ciocul deschis, ca un pui de pas─âre ce-┼či a┼čteapt─â hrana. Hrana destinat─â imagina┼úiei sale e predigerat─â ÔÇô spectatorul nu-┼či folose┼čte de fapt imagina┼úia, ├«ntruc├«t toat─â munca acesteia e f─âcut─â dinainte de autor. Dimpotriv─â, Autobiografia... chiar e o propunere artistic─â adresat─â imagina┼úiei.

Anun┼úat─â ├«nc─â din titlu ┼či formulat─â la sf├«r┼čitul primei secven┼úe, c├«nd trecutul intr─â (mai ├«nt├«i pe banda sonor─â) peste un prim-plan cu Ceau┼čescu la proces, propunerea e urm─âtoarea: ├«ncerca┼úi s─â lua┼úi cele ce urmeaz─â drept un flashback de-al lui, drept un remember subiectiv. Unii resping acest concept ÔÇô nu pot s─â conceap─â acea ├«n┼čiruire de imagini drept o autobiografie ÔÇô pe motiv c─â imaginile au fost luate, ├«n mod evident, de mul┼úi operatori, ┼či majoritatea la ocazii oficiale. Dar, iar─â┼či, e vorba de o ├«n┼úelegere ├«ngust─â a no┼úiunii de ÔÇ×subiectivitateÔÇť, care e confundat─â ├«n parte cu subiectivitatea optic─â ┼či ├«n parte cu o anumit─â idee despre intimitate, care ne-a fost inculcat─â de filmele istorice de tip hollywoodian, idee potrivit c─âreia e relevant s─â vedem, de pild─â, cum se comporta Hitler cu c─â┼úelul sau cu secretara sa. Ujic─â n-are asemenea dezv─âluiri (care nici nu s├«nt at├«t de relevante). Ce are el este o viziune autentic─â. El a v─âzut c─â aceste imagini, tocmai pentru c─â, ├«n general, con┼úinutul lor e unul at├«t de controlat, ne dau lumea lui Ceau┼čescu ÔÇô adic─â lumea, a┼ča cum i s-a ├«nf─â┼úi┼čat ea lui vreme de 25 de ani: 25 de ani de istorie ├«n relatarea unui narator din ce ├«n ce mai necreditabil. Relatarea lui ├«ncepe prin a avea o leg─âtur─â cu via┼úa ┼či visele poporului pe care-l conduce ┼či sf├«r┼če┼čte ca o fic┼úiune total─â ÔÇô naratorul ajunge s─â tr─âiasc─â ├«ntr-o bul─â. 

S-a mai spus c─â efectul de ironie dramatic─â depinde de cunoa┼čterea exact─â a realit─â┼úilor (frica, foamea, frigul etc.) care nu intr─â ├«n nara┼úiunea lui Ceau┼čescu: oare spectatorul care nu le cunoa┼čte dinainte nu risc─â s─â r─âm├«n─â cu impresia c─â protagonistul a fost un conduc─âtor bun? Sigur, dat fiind faptul c─â eu ┼čtiam de Ceau┼čescu dinainte de a vedea filmul, nu pot dec├«t s─â speculez pe seama capacit─â┼úii de ├«n┼úelegere a spectatorului care nu ┼čtia, dar, din moment ce nici cei ce se tem de posibilele efecte nocive ale filmului nu fac altceva dec├«t s─â speculeze, ├«mi permit s─â-i contrazic: spectatorul nostru ipotetic nu trebuie s─â ┼čtie dinainte ce anume reprim─â nara┼úiunea, ca s─â-┼či dea seama chiar din nara┼úiune c─â aceasta reprim─â ceva. Nu trebuie dec├«t s─â fac─â leg─âtura dintre discursul unic cerut de Ceau┼čescu poporului s─âu (ÔÇ×un singur ideal al frumosului, binelui ┼či adev─âruluiÔÇť), la ├«ntorcerea din China, ┼či discursul unic al imaginilor la care se uit─â, ca s─â se ├«ntrebe ce s-a ├«nt├«mplat cu celelalte discursuri. ├Änainte de China existaser─â cel pu┼úin dou─â ÔÇô unul na┼úionalist (imaginile din marile spectacole ├«n aer liber, inspirate din istoria neamului) ┼či unul mai liberalizant (imaginile din parcuri de distrac┼úii ┼či de pe ringuri de dans) ÔÇô, dup─â cum existase un oarecare aer de spontaneitate, de vivacitate ├«n imaginile cu mul┼úimi aplaud├«nd; mai t├«rziu, aerul ─âsta iese din ele ÔÇô nu mai exist─â dec├«t coregrafie. ├Än ultima parte a filmului, nu se mai vede mare lucru din ÔÇ×poporÔÇť, iar atunci c├«nd Ujic─â ne arat─â, totu┼či, ni┼čte imagini cu oameni merg├«nd pe strad─â, peste care pune sunetul unei s─âli ce scandeaz─â ÔÇ×Ceau┼čescu ┼či poporulÔÇť, efectul suprapunerii e unul interogativ (oare leg─âtura invocat─â mai exist─â?) ÔÇô s├«ntem departe de imaginile din prima or─â, cu grupuri de oameni ascult├«nd la radio, cu fe┼úe credibil-curioase, cuv├«nt─ârile lui Ceau┼čescu. Iar─â┼či, impresia conform c─âreia, dup─â ce-a avut viziunea ini┼úial─â, Ujic─â n-ar mai fi f─âcut nimic (doar ar fi l─âsat imaginile s─â curg─â), e complet gre┼čit─â. Exist─â multe subtilit─â┼úi de montaj: imaginile nu s├«nt ordonate perfect cronologic, ci mimeaz─â ocazionalele salturi aleatorii ale memoriei, ├«nainte ┼či ├«napoi, f─âr─â a fi ele ├«nsele aleatorii ÔÇô la o vizionare atent─â se pot b─ânui asocierile de idei care-i declan┼čeaz─â protagonistului o amintire sau alta; alternan┼úa de imagini cu sunet ┼či imagini f─âr─â sunet creeaz─â un anumit ritm, ca al unui du-te-vino ├«ntre straturi mai ad├«nci ┼či mai pu┼úin ad├«nci ale memoriei; p├«n─â ┼či op┼úiunea pentru t─âietur─â normal─â sau pentru fondu (c├«nd tot ecranul devine negru, ceea ce nu se ├«nt├«mpl─â dec├«t de dou─â-trei ori ├«n film) este important─â.

comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Via╚Ť─â de cuplu jpeg
Via╚Ť─â de cuplu
Filmului ├«i reu╚Öesc mult mai bine scenele de criz─â, cele ├«n care intensitatea e dat─â pe minus, iar cadrul se las─â m─âturat de un criv─â╚Ť emo╚Ťional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS jpeg
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, ├«ncep├«nd cu ora 16:00, la sediul institu╚Ťiei din strada Matei Voievod 75-77
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ jpeg
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ
├Äntre┬á29 aprilie ╚Öi 28 mai, ├«n Pia╚Ťa Regelui Mihai din Bucure╚Öti, va putea fi vizitat─â expozi╚Ťia┬áStop the War (in Ukraine),┬áprin care opt arti╚Öti rom├óni ╚Öi o serie de arti╚Öti ucraineni continu─â s─â ia atitudine ├«mpotriva r─âzboiului din Ucraina ╚Öi s─â militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mi╚Öca, a motiva ╚Öi a ├«mpinge la ac╚Ťiune.
C─âs─âtoria lui Teofil jpeg
C─âs─âtoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria ╚Öi Teofana ├«naintea ei, Teodora s-a v─âzut transformat─â din ÔÇ×nimeniÔÇŁ ├«n cel mai de seam─â personaj feminin din imperiu.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.