Despre stilul filmului "The Hurt Locker"

Publicat în Dilema Veche nr. 319 din 25-31 martie 2010
Despre stilul filmului "The Hurt Locker" jpeg

Iniţial nu aveam de gînd să scriu despre The Hurt Locker (filmul care a luat „Oscarul cel mare“), o dată pentru că, spre ruşinea lor, distribuitorii români nu l-au adus pe marile noastre ecrane şi în al doilea rînd pentru că Cezar Paul-Bădescu a făcut o treabă foarte bună în Dilema veche, eliberînd filmul din categoriile hermeneutice de comentariu şcolar („absurditatea războiului“ sau, în extrema cealaltă, „propagandă americană“) în care se încăpăţînau să-l bage minţile leneşe sau grosolane (alea care într-o operă de artă se uită după „mesaje“ pentru că nu ştiu după ce altceva să se uite). The Hurt Locker e un excelent film de acţiune organizat în jurul unor momente în care nişte genişti îşi fac meseria. E complet focalizat pe „tehnicalităţile“ meseriei lor.

Comentariile sale despre starea de sănătatea psihică a soldaţilor şi despre beneficiul sau malignitatea prezenţei lor în Irak sînt făcute în trecere şi nici pe un taler, nici pe celălalt nu se adună destule ca să dea o teză de tip războiul e bun/rău, poate/nu poate fi cîştigat. După cum susţine şi Cătălin Olaru în Cultura, orice decodare în cheie propagandistică ţine mai mult „de modul cum gîndim noi, spectatorii, decît de ceea ce filmul singur ne arată“. În cuvintele colegului Cezar, filmul „este ceea ce este, şi atît“.

Astea fiind zise, „ceea ce este“ merită definit un pic mai exact. S-a vorbit despre „realism“ sau „hiperrealism“. Dar „realism“ e un cuvînt, care lăsat aşa, poate să descrie multe estetici foarte diferite între ele. Dacă ceea ce face Kathryn Bigelow aici este realism, atunci e cu siguranţă un alt tip de realism decît al lui Cristi Puiu din Moartea domnului Lăzărescu. Cea mai consistentă teoretizare a unui realism pur cinematografic rămîne cea făcută de André Bazin acum 55-60 de ani. Pentru el, realismul presupune în primul rînd (deşi nu numai) fidelitate faţă de continuitatea spaţio-temporală a percepţiei umane: deci, în locul unei naraţiuni omniprezente care sare de colo pînă colo, alternînd multe unghiuri de vedere asupra evenimentului pe care-l prezintă şi asamblîndu-le într-un spectacol, se cere o naraţiune care se ţine după un singur personaj, care fărîmiţează cît mai puţin lumea pe care ne-o prezintă, care încearcă să instituie lumea însăşi în spectacol, fără stratul suplimentar de artificiu pe care-l reprezintă montajul. Realismul ăsta purcede din capacitatea unică a tehnologiei cinematografice de „a amprenta“ pe pelicula fotosensibilă nu numai obiectele (asta face şi fotografia), ci şi durata lor.

Montajul ignoră această capacitate... Lăzărescu e un film riguros bazinian. Din contră, The Hurt Locker e un film supermontat – durata medie a cadrului e sub trei secunde. Ce-i drept, combinaţia sa de fărîmiţare şi filmare din mînă are şi ea o justificare realistă, care de regulă sună aşa: filmul ne prezintă ce-am vedea dacă o armată de cameramani invizibili ar fi de faţă la evenimente, iar cineva ar asambla apoi imaginile „furate“ de ei. Da, numai că printre imaginile respective se numără unghiuri subiective ale personajelor (inclusiv prin luneta puştii, prin viziera căştii etc.). Şi, dacă aparatul de filmare se preface luat prin surprindere de evenimentele pe care le înregistrează (pasămite neştiind exact de unde o să sară subiectul, îl „caută“ – transfocînd bezmetic, recadrînd la repezeală etc.), această strategie de simulare a surprizei e aplicată inconsecvent: atunci cînd naraţiunea se mută brusc într-o încăpere din care un insurgent îi spionează pe genişti, ea dovedeşte că, de fapt, e omniscientă. Pe scurt, sub transfocările şi recadrările acelea se ascund cele mai clasice principii hollywoodiene ale povestitului în imagini – ceea ce se cheamă „decupajul clasic“. Filmologul David Bordwell defineşte această estetică drept o intensificare a decupajului clasic (nicidecum o alternativă coerentă la el, cum e estetica baziniană a lui Puiu) şi demonstrează că ea nu e, fundamental, mai „realistă“, ci dimpotrivă – inconsecvenţele ei o fac mai artificioasă, mai „rococo“.

Un alt mit care s-a format în jurul ei este că ar solicita foarte intens mintea spectatorului, bombardîndu-l cu informaţii. În realitate, informaţiile sînt mai puţine decît cadrele – vezi secvenţa de la început în care eroul îşi ia în primire odaia de cazarmă şi, împreună cu un camarad, mută un dulap: acţiunea asta e spartă în cinci cadre. Deci bombardamentul nu e atît unul cu informaţii, cît unul cu mici scuturături. E o estetică aflată nu atît în slujba unei idei despre realism, cît în slujba unei idei despre spectacol (vezi şi exploziile filmate în ralanti: ralantiul nu le face mai realiste, ci mai decorative) şi poate chiar în slujba unei idei despre spectatorul modern, care trebuie ţinut permanent într-o stare de agitaţie, indiferent dacă evenimentele de pe ecran o justifică sau nu.
 

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Zelenski a discutat cu Biden în marja summitului G7 de la Hiroshima FOTO EPA-EFE
Biden a decis ridicarea interdicției Ucrainei de a folosi arme americane pentru a lovi adânc în teritoriul Rusiei
Preşedintele Joe Biden a decis ridicarea interdicției Ucrainei de a folosi armele americane cu rază lungă pentru a lovi adânc în interiorul Rusiei. Este o schimbare semnificativă a politicii Washingtonului în conflictul dintre Ucraina și Rusia.
sinner facebook jpg
Jannik Sinner e campionul campionilor. Suma colosală pe care o va primi după ce a defilat în ATP Finals
Liderul mondial a devenit primul italian care se impune la Turneul Campionilor.
Lucian Romaşcanu PSD in conferinta de presa FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Romașcanu: PNL a plagiat melodia spotului de campanie
Purtătorul de cuvânt al PSD, Lucian Romașcanu, a transmis pe Facebook PNL că a plagiat melodia dintr-un spot de campanie.
Fată de doar 16 ani, ucisă de iubit Foto Deșteptarea ro jfif
Adolescentă de 16 ani, ucisă de iubit.: bărbatul a dat foc locuinţei pentru a ascunde urmele crimei. Bebelușul lor este în stare gravă, la spital
Un tânăr, în vârstă de 21 de ani, şi-a ucis iubita, o fată de numai 16 ani, apoi a dat foc locuinţei pentru a încerca să ascundă urmele crimei. În urma incendiului, fetița cuplului, un bebeluș de nouă luni, a ajuns în stare gravă la spital.
Captură de ecran 2024 11 17 201421 png
Ce spune veteranul care l-a ucis pe bin Laden despre Pete Hegseth, nominalizat de Trump în fruntea Pentagonului
Alegerea moderatorului Fox News Pete Hegseth în fruntea Departamentul Apărării va zgudui, fără îndoială, trupele Pentagonului, dar într-un sens bun, spun foști militari americani, inclusiv fostul ofițer din trupele speciale care l-a ucis pe Osama bin Laden, relatează Daily Mail.
image png
Liberalii strâng rândurile în jurul lui Nicolae Ciucă și împotriva binomului PSD-AUR
Mobilizare exemplară la regionala PNL de la Cluj. ”Ciucă, președinte” și ”Stop binomului PSD-AUR” au fost mesajele definitorii ale reuniunii filialelor PNL din Transilvania. În cadrul întâlnirii de la Cluj, liberalii au reafirmat, de asemenea, susținerea pentru o Românie prosperă și sigură.
Tinerii care au murit în accidentul din Vrancea Foto Racoasa Biblioteca Facebook jfif
Cine erau cei doi tineri care au murit în accidentul cumplit din Vrancea. Mașina în care se aflau a luat foc. „Ați plecat aș cum poate v-ați dorit, împreună!”
Viteza a ucis doi tineri, în județul Vrancea. Un şofer de 21 de ani a pierdut controlul maşinii, a intrat pe contrasens şi s-a izbit de un alt autoturism. Impactul a fost atât de puternic, încât maşina a luat foc. Băiatul şi pasagera din dreapta, în vârstă de 17 ani, au murit.
BeFunky collage (3) jpg
Delia Matache a sărit în apărarea Andreei Bănică, după ce vedeta a fost criticată dur pentru ultima apariție: „Arată superb”
După ce Andreea Bănică a fost aspru criticată de internauți din cauza faptului că a purtat o ținută provocatoare, Delia Matache i-a luat apărarea vedetei.
image png
Cine este Loredana Salanţă. Ardeleanca a reprezentat România la Miss Universe 2024
Reprezentanta României la Miss Universe 2024, Loredana Salanţă, în vârstă de 33 de ani, vine din Bistriţa Năsăud și și-a început cariera în modelling la doar 17 ani.