Cronenberg la Hollywood

Publicat în Dilema Veche nr. 554 din 25 septembrie - 1 octombrie 2014
Cronenberg la Hollywood jpeg

● Hărţi pentru stele / Maps to the Stars (Canada-SUA, 2014), de David Cronenberg.  

Marele regizor canadian David Cronenberg, care nu mai filmase pînă acum în Statele Unite, a făcut o excepţie pentru Maps to the Stars, care e chiar un film despre Hollywood. Tradiţia în care se înscrie este aceea a goticului cu soare şi palmieri, unde nu există nimeni care să lucreze la Hollywood şi totuşi să nu fie un gargui sinistru – tradiţie inaugurată de Billy Wilder cu Sunset Boulevard (1950). Perechea centrală de metafore din scenariul lui Bruce Wagner (bazat pe experienţele lui din anii ’80 ca şofer de VIP-uri) îi reprezintă pe hollywoodieni ca pe un trib incestuos/consangvinizat, a cărui istorie tinde să se repete, în parte din cauza propriilor apucături canibalico-reciclatoare. Mai concret, Julianne Moore joacă rolul unei actriţe numite Havana, care, atunci cînd nu e în atenţia presei pentru relatările ei despre cum a fost violată în copilărie de propria mamă, la rîndul ei vedetă de cinema, calcă peste cadavre ca să obţină rolul jucat de aceasta într-un film din anii ’60 căruia i se pregăteşte un remake. Călcatul ei peste cadavre nu e doar călcat – e şi dansat de bucurie feroce, pe marginea piscinei, la vestea că o rivală la rol a ieşit din cursă fiindcă tocmai i-a murit copilul. Distins la Cannes cu un premiu pentru Cea mai bună actriţă, portretul Havanei – care e porţelănos de sensibilă la ceea ce-o priveşte direct şi lipsită de orice empatie cu ceilalţi – e o caricatură malevolentă la maximum, toată numai îngroşări obscene şi înflorituri scatologice (îşi petrece o scenă întreagă trăgînd pîrţuri pe WC). Şi, într-o poveste scenarizată astfel încît fiecare element să existe în dublu sau în triplu exemplar (două incesturi, două personaje care au vedenii, trei incendii), ea nu e singurul star-monstruleţ; mai e şi un sub-Bieber de 13 ani, deja ex-junkie (Evan Bird), care în şedinţele cu capii studioului pentru care lucrează spune „Franciza sînt eu“, iar pe platoul de filmare e scabros-agresiv de cîte ori simte că un alt actor-copil ameninţă să-i ia faţa. Tatăl lui e un maseur-guru (John Cusack) care admiră la Dalai Lama faptul că e un „adevărat profesionist“ – spre deosebire de Havana, care apreciază la el faptul că e un „tip cool, genul cu care chiar poţi să te simţi bine, deşi sigur că de fapt nu poţi, din cauză că e Dalai Lama“. Cu toată malevolenţa scenaristului, grosul satirei lui rămîne la nivelul ăsta de împunsături facile în locurile cele mai aşteptate. Cît despre strategia lui Wagner de a duplica incesturi, incendii şi alte elemente, s-o fi potrivind ea cu viziunea lui asupra Hollywood-ului ca loc al consangvinizării şi al recurenţei eterne, manifestată în primul rînd ca reciclare şi remake; dar existenţa unor accidente pe bază de foc în trecutul mai multor personaje, printre celelalte schelete din dulapurile lor de familie, ţine de-o dramaturgie de tip soap opera, în timp ce apariţia ex-prinţesei de Star Wars Carrie Fisher, chiar în rolul lui Carrie Fisher, a cărei binecunoscută poveste de fost copil hollywoodian victimizat de o mamă-vedetă se oglindeşte foarte deformat în povestea Havanei, împinge presupusa satiră adînc în teritoriul culturii tabloide a bîrfei despre celebrităţi.       

Slab ca satiră a Hollywood-ului, Maps to the Stars – care urmează să fie prezentat în cadrul festivalului Les films de Cannes à Bucarest şi apoi să fie distribuit în unele cinematografe româneşti – nu e prea interesant nici ca film de autor. Sigur, nu se poate spune că planeta Hollywood, aşa cum e reprezentată aici, n-ar avea o atmosferă îndeajuns de cronenbergiană – insulară, separată de lume ca printr-un capac etanş. Pielea unei tinere care, la recomandarea lui Carrie Fisher, se angajează ca asistentă a Havanei, prezintă încreţituri de la arsurile suferite cîndva, încreţituri ce reprezintă o prelungire benignă a tuturor erupţiilor cutanate, excrescenţelor mutantice ş.a.m.d., în care abundă cele mai reprezentative filme ale unui regizor identificat altădată cu horror-ul medical. Atunci cînd fata (Mia Wasikowska) îşi vizitează iubitul actor, dar (ca altădată şi scenaristul filmului) mai mult şofer de VIP-uri (Robert Pattinson, el însuşi un element de continuitate cu filmul precedent al lui Cronenberg, Cosmopolis), pe platoul de filmare al unui serial sub-startrekkist, ea îl găseşte cu o jumătate de faţă acoperită de machiori cu o excrescenţă bulboasă – un gag autoreferenţial cronenbergian în toată regula. În film pot fi găsite şi alte cronenbergisme, dar la acelaşi nivel de mici semnături pur ornamentale. Cu excepţia unei tendinţe de a izola actorii cîte unul în fiecare cadru, regia nu se distinge prin nimic la nivel vizual, iar filmul din anii ’60 în care jucase mama Havanei este, pe baza celor cîteva momente care ni se arată, un erzaţ bătător la ochi. Sau poate că a fost conceput dinadins ca un simulacru neconvingător, pentru a mai insolita un pic obiectul tabloului – Hollywood-ul – şi a-i semnala pe încă o cale statutul de lume a simulacrelor. Dar nici aşa nu e cine ştie ce găselniţă, şi cu siguranţă nu poate salva prin punere între ghilimele tot ce-i piesă de construcţie second hand în scenariul lui Wagner – de pildă, evoluţia perfect previzibilă a unei secvenţe în care monstruleţul de 13 ani începe să gesticuleze cu un revolver încărcat în mînă. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.