Cinefilaj

Publicat în Dilema Veche nr. 613 din 12-18 noiembrie 2015
Cinefilaj jpeg

Box (România, 2015), de Florin Șerban.

Pe jumătate film despre un talent sportiv în ascensiune, pe jumătate poveste de dragoste imposibilă (sau improbabilă), Box are un lucru important în comun cu filmul anterior al lui Florin Șerban, Eu cînd vreau să fluier, fluier: e un hibrid între filmul de public și Noul Cinema românesc. Bifează toate etapele-cheie ale unei intrigi familiare, fiind cît se poate de „scris“ și previzibil în evoluție, dar totuși mizează pe autenticitatea rezultată din distribuirea într-o dramă „de cartier“ a unor actori neprofesioniști, care prin spontaneitatea gesturilor lor se integrează perfect în peisaj. Rafael Florea, în rolul unui băiat (cu același prenume) din Sibiu pe care boxul îl scoate din sărăcie, spală maşini ca şi cum e job-ul lui dintotdeauna, iar atunci cînd se antrenează, lumea din jur dispare şi toată atenţia i se concentrează pe mişcările de box. Șerban, împreună cu directorul de imagine Marius Panduru și monteurul Eugen Kelemen, lasă aceste momente să se deruleze pînă cînd detaliile și ritmul mișcării devin autonome, pînă cînd ele transcend importanța narativă a respectivului moment. La fel, cînd antrenorul (Narcis Romulus Dobrin) îl umilește pe Rafael, abuzul lui de putere e un spectacol de sine stătător, personajul capătă dimensiuni nesolicitate direct de plot. Cu toate astea, faptul că Box petrece mai mult timp în corzi decît în acțiune nu-l scoate din clișeele despre băiatul simplu cu suflet de aur pe care lumea amenință să-l înfrîngă: chiar dacă Florea face o primă impresie puternică datorită blîndeții și interiorizării sub care par să se ascundă resurse de violență latentă, în final actorul e, la fel ca George Piștereanu în …fluier, captiv între limitele pe care i le trasează filmul.

Într-un al doilea fir narativ din Box, Rafael o urmărește pe străzile Sibiului pe o actriță mai matură decît el (Hilda Péter), de care aparent nu-l leagă nimic – dar nimic! – în afară de obsesia lui pentru ea. Dincolo de persistența urmăririi, nimic nu îl face pe băiat să pară un pericol evident. O mare parte din timp, camera stă pe silueta lui Péter, care înaintează grațios și fără să privească în spate, iar lungimea acestor cadre duce Box dincolo de filmul de gen, dincolo de autenticitatea documentară, într-un adevărat exercițiu formalist. Aceste secvențe amintesc puternic de En la ciudad de Sylvia / În orașul Sylviei de José Luis Guerín, un alt film în care un bărbat urmărește pe străzi o femeie de care nu îndrăznește să se apropie, doar că filmul lui Guerín dezamorsează în final romanțiozitatea fadă a obsesiei lui. (Protagonistul e artist și vede în jur numai poezie, în timp ce alții vor să trăiască în pace în cotidian.) La Șerban, pe de altă parte, urmarea instinctului e o formă de sinceritate, care e o formă de spiritualitate, deci îl ridică pe Rafael deasupra comportamentului (schematic-interesat) al altora din film. Asta readuce Box în parametrii filmului de gen – oricît de fără speranță ar părea totul, trebuie cumva să se termine mai bine. 

● Nude Area (Olanda-Polonia, 2014), de Urszula Antoniak.

Proiectat în Bucureşti la prima ediţie al festivalului Feminist and Queer (FAQiff), filmul regizoarei poloneze Urszula Antoniak, turnat în Amsterdam, e tot un exerciţiu de filaj cinefil, de data asta explorînd obsesia unei fete tinere (albe şi burgheze, interpretată de Sammy Boonstra) pentru o altă fată tînără (dintr-un mediu religios, dar şi mai sărac – Imaan Hammam), a cărei scînteie se aprinde într-un (nu neapărat erotic) duş comun. O ironie prezentă încă de la începutul filmului e că fata-obiect-al-dorinţei se ascunde de privirile bărbaţilor, conform tradiţiei islamice, ţinîndu-şi strîns părul lung şi creţ şi acoperindu-l cu un hijab înainte să iasă în public, însă tradiţia nu prevede măsuri de apărare împotriva femeilor care sînt atrase de acelaşi sex.

Erotismul din Nude Area e puternic stilizat: scenele de intimitate sînt rare şi reprezentate voalat, iar nuditatea pare filtrată prin atenţia urmăritoarei; pentru fiecare cadru cu piele neacoperită decît de stropi de apă, există două sau trei prim-planuri cu chipurile celor două care sugerează cum se intensifică pasiunea lor. Relaţia se consumă în cîteva luni, sau poate mai repede, iar secvenţa de la duş e re­lua­tă de mai multe ori, sau cel mai probabil filmul conţine mai multe secvenţe plasate aici. Altfel spus, dilatarea momentelor în care se întîlnesc cele două şi salturile temporale sugerate vag – tehnici cinematografice frecvente din repertoriul modernist – ne complică munca dacă încercăm reconstituirea unui şir de evenimente; optînd pentru urmăriri tăcute, ne privează și de contextualizarea pe care o dă dialogul de obicei. Contează în principal fluctuaţiile atracţiei lor, cronologia e de importanță secundară.

A doua ironie a filmului e că, lăsînd comentatorilor puţine repere concrete de care să se agaţe, pe mulţi îi provoacă să suprainterpreteze diferenţa de clasă socială – care într-adevăr se manifestă, prin raportul de putere al iubitelor, dar foarte puţin. Miza lui Nude Area pare mică pe lîngă temele convenţionale (fapte eroice, Holocaustul, disoluţia familiei) ale cinema-ului polonez; cînd filmele de aici sînt cu fete tinere, de obicei sînt despre avort. Paradoxal, e o interpretare mai curajoasă că Nude Area – bine făcut, elegant variat, întotdeauna subtil – e doar atît cît e. 

Irina Trocan e critic de film şi coordonează site-ul de cultură şi media Acoperişul de Sticlă.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Femeia moartă în accidentul de tir de la Galați era mama multiplei campioane olimpice Gina Gogean. Sora sportivei este în stare gravă
Mama campioanei Gina Gogean a murit, iar sora este în stare gravă, în urma unui accident de circulație.
image
Cum au schimbat normele la locul de muncă tinerii din Generația Z. Mesajele primite de la angajați de proprietara unei firme
Patroana a împărtășit trei texte pe care le-a primit de la angajatul ei din generația Z, iar concluziile ei sunt de luat în seamă.
image
Alimentul care îți schimbă fizionomia: de ce apar erupții cutanate, roșeață și umflături
Aspectul general al pielii poate fi îmbunătățit dacă reducem consumul unui aliment, spun nutriționiștii.

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.