Arta fraţilor Dardenne

Publicat în Dilema Veche nr. 422 din 15-21 martie 2012
Arta fraţilor Dardenne jpeg

● Băiatul cu bicicleta / Le Gamin au vélo (Belgia, 2011), de Luc şi Jean-Pierre Dardenne. 

Una dintre marile success-stories de pe piaţa contemporană a cinema-ului european de artă este mica întreprindere belgiană operată de fraţii Jean-Pierre şi Luc Dardenne, coregizori, coscenarişti, coproducători – un „cineast bicefal“, după cum formulează însuşi Luc într-un jurnal publicat sub titlul Au dos de nos images (2005). Formula lor neo-neorealistă e ca un fel de cine-fuziune de Marx şi Dostoievski, realizată după indicaţiile unui André Bazin: o viziune riguros materialistă care totodată încorporează, ca pe un dat axiomatic, existenţa obligatorie a unor resorturi comportamentale îngropate la o adîncime unde nu mai penetrează complet nici biologia, nici psihologia, nici economia, ci doar credinţa şi arta. Ce-l determină pe foarte tînărul exploatator de imigranţi din La Promesse să se ghemuiască, asemeni unui copil, la pieptul femeii pe al cărui soţ accidentat l-a lăsat să moară? Ce-o împiedică pe disperata lumpenproletară din Rosetta să dea curs pînă la capăt gîndului de a-şi ucide singurul prieten pentru a-i lua slujba? Ce-o face pe disperata imigrantă din Tăcerea Lornei să venereze post-mortem un soţ luat – şi apoi înlăturat din drum – numai din interes? Oricît de acoperitoare ar fi, de la caz la caz, răspunsurile oferite de psihologie sau de teoriile sociale ale stîngii, de fiecare dată mai există loc – prea mult pentru a putea fi conturnat – pentru încă unul: existenţa sufletului. Cu alte cuvinte, toate filmele Dardenne-ilor, de la La Promesse (1996) încoace, sînt drame despre mîntuire. Prin urmare, parcursurile lăuntrice ale personajelor lor ar fi uşor de pus pe seama sentimentalismului şi a marionetăriei auctoriale (marile riscuri ale acestui foarte particular parti-pris dramaturgic), dacă n-ar exista contraponderea acelui materialism riguros. În primul rînd, e vorba despre faptul că, în mai toate filmele lor, mizele morale-spirituale se joacă în arena economicului cel mai crunt, în medii sociale unde capitalismul îşi arată, în funcţie de privitor, ori esenţa, ori, în orice caz, faţa cea mai urîtă: acolo, competiţia nu poate fi decît primitiv-brutală (căci miza ei aproape că nu poate depăşi nivelul nevoilor primare), relaţiile de schimb dau aproape inevitabil în exploatarea omului de către om, relaţiile de muncă sînt alienate în mod aproape ireparabil, iar nevoile de frumos şi agrement sînt dictate de industriile burgheze de profil. În al doilea rînd, e vorba despre o convingere de tip bazinian cum că cinematograful e dator să se concentreze pe ceea ce e vizibil, concret, epidermic: pe corp, care, indiferent dacă-i aparţine unui actor sau unui obiect, nu trebuie să fie atît simbol (obiectul) sau cîmp de semne (mimica şi gestica actorului), cît – mai ales – volum, masă, opacitate, pură prezenţă fizică sau pură mişcare fizică (cel mai adesea, muncă manuală sau mers grăbit) într-un timp (pe cît posibil) real şi într-un spaţiu (pe cît posibil) continuu. Din jurnalul lui Luc: „Rosetta nu are o psihologie pentru că are mereu corvezi concrete de îndeplinit. Întreaga ei fiinţă e ocupată, asediată, obnubilată, de aceste activităţi fizice“. Şi tot din jurnal: „personajele noastre, ca şi ale lui Dostoievski, merg aproape non-stop – mişcare fizică ce e totodată mişcare mentală“: un ecou al elogiului adus de Bazin acelui „demon al mobilităţii“ care-l bîntuie pe copilul din Germania, anul zero al lui Rossellini, un film despre care Luc scrie că reprezintă „modelul nostru“.

E cu siguranţă unul dintre modelele noului lor film, Băiatul cu bicicleta, al cărui protagonist în vîrstă de 10-11 ani (Thomas Doret), proaspăt abandonat de tatăl său într-o casă de copii, ori merge drept către pierzanie, ca protagonistul lui Rossellini, ori merge foarte ocolit către salvare, ca toţi ceilalţi mari protagonişti dardennieni. Situaţia lui obiectivă e mai puţin disperată decît a oricăruia dintre aceştia – măcar în sensul că, datorită unei coafeze (Cécile de France) care se oferă să-l ia la ea acasă în weekenduri şi să-i fie zînă bună, el trăieşte mai puţin aproape de marginea societăţii. De asemenea, comportamentul lui – de ce-şi respinge binefăcătoarea, de ce refuză să se urce în montagne russe alături de prietenul acesteia, de ce se ataşează, în schimb, de un adolescent pierde-vară – se pretează mai lesne unei descifrări pur psihologice. Dar, fideli esteticii lor, Dardenne-ii îl descriu ca pe un fenomen în primul rînd fizic – mai exact, balistic – un fel de năpustire. Dacă alţi protagonişti de-ai lor sînt corpuri din care iese în evidenţă mai ales o anumită parte (de pildă, ceafa protagonistului din Le Fils), el e compact – şi face corp compact cu bicicleta lui: există o minicoregrafie frumoasă pe la începutul filmului, cu el învîrtindu-se pe bicicletă pe lîngă maşina femeii care o să-l semiadopte; şi mai există una spre final, cu el şi femeia mergînd amîndoi pe biciclete şi oprindu-se ca să facă schimb. La final, Dardenne-ii găsesc, ca de obicei, o soluţie elegantă de a conjura metafizicul fără a sacrifica (în interesul asocierilor simbolice) prea mult din concreteţea fizicului.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cu ce vom înlocui centralele pe gaze care vor fi interzise în UE. Patru din zece români susţin că preţurile pompelor de căldură sunt prea mari
Patru din zece români sunt de părere că preţul prea mare al pompelor de căldură este principalul impediment în achiziţie. Așa arată un nou studiu făcut în contextul în care centralele de apartament pe gaze vor fi interzise.
image
Istoric înfiorat de traiul primitiv al românilor din Ținutul Pădurenilor: „Credința lor, amintiri ale păgânismului de altădată”
Primele cercetări ample ale comunităților din Ținutul Pădurenilor au avut loc în secolul al XIX-lea. Omul de știință Teglaș Gabor a călătorit în satele izolate din Munții Poiana Ruscă și a rămas uimit traiul localnicilor și de obiceiurile bizare păstrate cu sfințenie de aceștia.
image
A fost votat orașul ideal - lider mondial la calitatea vieții în 2024. București, salt spectaculos în clasament
Pentru al treilea an consecutiv, o capitală europeană a fost desemnată drept „orașul ideal al lumii” dintre cele 173 nominalizate în „Indicele Global al Calității Vieții”. Capitala României se află de asemenea în acest clasament mondial.

HIstoria.ro

image
Rafinăria Petrobrazi: o istorie care se scrie încă
90 de ani de istorie – și ce istorie! Fondată în 1934, Rafinăria Petrobrazi – pe care oamenii au cunoscut-o și sub denumirile Rafinăria Creditul Minier, Rafinăria nr. 7 sau Rafinăria Brazi – a fost și a rămas un reper al comunei Brazi.
image
Ghinionul lui Tiberiu, „împăratul care nu iubea Roma”
Antonio Spinosa, în eseul Tiberiu – Împăratul care nu iubea Roma, abordează o temă des invocată de mine pînă acum: Rolul imens pe care-l îndeplinește scrierea unui istoric în imaginea transmisă posterității de prezentul în care a trăit și activat o personalitate.
image
Ziua în care veteranii de o vârstă cu secolul s-au întors pe plajele Normandiei
Acum 80 de ani, soldații care au debarcat pe plajele Normandiei, în dimineața de 6 iunie, au pășit în infern, întâmpinați de obstacole diabolice, mine, sârmă ghimpată, cazemate și bunkere, mitraliere secerându-i încă din apă și un inamic fortificat hotărât să îi arunce înapoi.