Pune-mă la încercare! Pledoarie pentru educația prin textele formatoare ale civilizației umane

25 august 2023
image

Cum poți să crezi că printr-un dulap se poate pătrunde în altă lume? Cum să crezi că ceea ce ți se pare incredibil poate fi adevărat? Personajul lui C.S. Lewis, Digory Kirke, îi somează pe copii să pună la încercare incredibilul. Eu îi invit pe cititorii mei să creadă că anumite texte, pe care le numim generic cărți formatoare sau după o expresie anglo-saxonă great books, sînt accesibile copiilor de la vîrsta la care au deprins cititul, astfel încît întreg parcursul formativ să și-l acopere din acestea și nu din literatură surogat, adică manuale, compendii, sinteze, pe care tot anglo-saxonii le numesc readers digest, o predigestie a gîndirii serioase pentru minți slabe. O mare carte citită integral, în original sau traduceri semnificative, formează mintea mai mult decît rezumatele a zece mari cărți scrise de un autor minor. Dacă presupui că o minte în formare e o minte slabă și o antrenezi pe texte slabe ea are toate șansele să rămînă slabă. 

Incredibilul din pledoaria mea este că un elev de 11 ani poate citi Iliada în traducerea lui George Murnu, înțelegînd structura gramaticală a versurilor în hexametru, urmărind cu interes acțiunea, deslușind contextul istoric, religios și parțial cel puțin pe cel psihologic. Experimentul desfășurat în cadrul proiectului educațional Arheia s-a încheiat cu punerea în scenă a cîntului I din Iliada, elevii interpretînd pe rînd pe Agamemnon și pe Ahile, pe preotul Hryses, pe profetul Calhas, pe Athena, pe Tethis și evident povestitorul. Fiecare elev a învățat pe de rost aproximativ 200 de versuri. Ar fi evident fals să expediem experimentul invocînd că eventual copiii respectivi ar fi supradotați. Această categorie pedagogică este oricum înșelătoare și irelevantă, întrucît majoritatea copiilor declarați supradotați nu ajung să joace un rol social la vîrstă adultă corespunzător așteptărilor create în copilărie. Ceva se pierde pe parcurs sau, mai grav, este inhibat prin educație. Acest aspect chiar ar trebui să dea de gîndit pedagogilor! Oricum, în experimentul descris nu e vorba de vreo formă de excepție biologică, nici măcar de mult lăudații olimpici – întrucît nici nu există olimpiadă la o materie care nu se predă în școală – adică de copii extrași din programul școlar pentru a fi dopați cu o materie la care să exceleze. Este vorba pur și simplu de elevi care într-un ritm de patru ore pe săptămînă au ascultat lectura Iliadei, au discutat textul pînă la înțelegerea lui și au repetat rolurile. În paralel cu Iliada au citit primele șase cărți din Herodot, s-au familiarizat cu noțiuni de gramatică latină în comparație cu gramatica română. Apoi au citit volumul 2 din Cronicile din Narnia, dialogurile platonice Apologia lui Socrate și EuthyphronFerma animalelor de George Orwell și, în parafrază orală, s-au confruntat cu ideile din Etica nicomahică. Aceste lecturi au acoperit materii ca limba română, gramatica, literatura universală, istoria lumii antice, geografie, religie, educație civică, pe scurt ansamblul materiilor umaniste. 

Definitoriu pentru această metodă este faptul că mentorul le citește cu voce tare, apoi îi pune pe rînd pe elevi să citească cu voce tare din text și apoi revine asupra textului cu explicarea cuvintelor și a gramaticii pînă cînd textul este deplin înțeles. Practic textul clasic devine el însuși profesor, iar nu materie. Primează ceea ce a scris autorul clasic și nu cum îl percepe educatorul contemporan sau critica sau recepția lui de-a lungul vremii. Argumentul este al lui Leo Strauss: cine poate fi cel mai bun profesor din lume, în același timp accesibil în orice colț al lumii unde ar ajunge o carte, dacă nu un autor clasic? Este vorba de acele texte pe care practica culturală a zeci de generații le-a așternut ca un strat fertil pentru reflecție în civilizația euro-mediteraneeană. Canonul autorilor clasici a fost practicat implicit sau explicit (ca în cazul recent al programelor școlare Great Books din spațiul anglo-saxon) de-a lungul istoriei euro-mediteraneene. Și chiar dacă s-au dat zeci de bătălii asupra canonului european, tot există un nucleu inconturnabil, fiindcă toată literatura ulterioară s-a clădit pe existența acelui canon. Putem admite și variațiuni regionale în construirea canonului. În ceea ce mă privește reproșez canonului construit în universități anglo-saxone lipsa de referințe la literatura bizantină. Putem vorbi și de un canon islamic, sau extrem-oriental și este firesc ca în canonul euro-mediteraneean să intre și elemente din canoane extra-europene într-o măsură care să acopere toate manifestările spiritului uman. Cu toate aceste extensii ale canonului euro-mediteraneean tot rămîne un nucleu inconturnabil format din antichitate greco-latină, civilizații mediteraneene dispărute, iudeo-creștinism, ev mediu și modernitate europeană. 

Dincolo însă de prestigiul cultural al nucleului euro-mediteraneean mai putem adăuga și alt argument, anume că din canon face parte acea literatură care surprinde umanul în trăsăturile sale universale. Apologia lui Socrate este tot atît de provocantă pentru societatea în care a fost condamnat ca și pentru orice societate care îndrăznește să-și pună întrebarea privitoare la libertatea individuală. C.S. Lewis denumea această convergență etică a marilor texte din toate civilizațiile lumii principiul Tao. Cine citește cărticica legendarului Lao-tze, denumită Tao te king, nu poate să nu fie surprins de convergența ocazională cu învățătura lui Iisus din Nazaret. Acest lucru nu înseamnă că ori una ori cealaltă este superfluă, nici măcar că au aceeași premisă metafizică. Același tip de convergență parțială și din puncte de pornire metafizice diferite se poate constata și între creștinism și stoicism și a dat naștere teoriilor influențării reciproce, dar care nu este nici necesară, nici certă. Această convergență definește un orizont de preocupări și aspirații ale omului din toate timpurile, o meditație plină de tensiune despre ceea ce înseamnă a fi om, o căutare înfrigurată a unei ieșiri din angoasa existențială. Din acest motiv textele formatoare pregătesc pentru ceva fără de care tot restul cunoașterii practice este irelevantă, pentru sensul vieții.

Experimentul s-a bazat în cele din urmă pe ipoteza scriitoarei britanice Dorothy Sayers în eseul The Lost Tools of Learning, că există o vîrstă papagal cînd învățatul pe dinafară se petrece natural și este unica modalitate de a transmite cunoaștere întrucît prelucrarea rațională a informației nu a început încă. Atunci, dacă tot învață copilul pe dinafară, prin puterea mimetică a minții, nu e mai bine să învețe materie premium decît surogat? Dacă această vîrstă papagal a fost exploatată de intențiile impure ale regimurilor totalitare prin poezii patriotice sau proletcultiste, nu facultate de a învăța pe dinafară e problema, ci conținutul. 

Dar după vîrsta mimetică intervine faza interogatoare, curioasă, pe alocuri impertinentă, care pune sub semnul întrebării autoritatea, se confruntă cu modelul, se angajează în competiție și își descoperă identitatea. Acestei etape îi corespunde lectura individuală și analiza aprofundată a textelor, dar mai ales o acumulare cantitativă a lecturilor. Această acumularea în toate domeniile cunoașterii pregătește ultima etapă a formării: melancolia, căderea pe gînduri, însingurarea, dar și cel mai important sinteza originală sau fixarea identității. Aici intervin primele elemente ale specializării, al identificării unei vocații, definite prin lucru individual. Dacă primele două etape se hrănesc din orizontul auroral al umanității, axat pe gîndirea mitologică, ultima etapă se hrănește din modern și contemporan, care sînt cronologic sinteza epocilor anterioare. Creșterea individului are nevoie de confruntarea cu propriul trecut, dar și cu trecutul congenerilor săi. Arheia își propune acest parcurs nu pentru a produce filozofi de meserie, ci tineri deschiși către orice orizont al cunoașterii, către orice vocație profesională: un pariu că te poți pregăti pentru inteligență, pentru o viață cu sens.

https://arheia.ro/

https://arheia.ro/wp-content/uploads/2020/11/Arheia-Logo.png

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Adevărul despre Moscova lui Putin, dezvăluit de un vlogger român din Rusia. „Vă spun după 20 de ani de trai aici“ VIDEO
Moscova este o perlă a Rusiei, cel puțin la prima vedere, dar cu o mulțime de defecte. O spune un vlogger român care trăiește acolo de 20 de ani și analizează această metropolă.
image
Un om de știință a elucidat misterul „blestemului faraonului”. Ce i-a ucis pe cei care au deschis mormântul lui Tutankhamon
Un om de știință susține că a descoperit cauza „blestemului faraonului”, despre care se spune că a ucis mai mult de 20 de persoane care au deschis mormântul regelui Tutankhamon în 1922.
image
Moartea în chinuri a inginerului Ursu, Navalnîi de România. Cum acoperă statul român crimele securiștilor VIDEO
Inginerul Gheorghe Ursu a fost închis și omorât de comuniști pentru că a îndrăznit să prezinte lumii întregi planul criminal de reclădire a Bucureștiului după cutremurul din 1977. La aproape 40 de ani de la moartea lui, fiul său, Andrei Ursu, încă mai caută dreptatea pe care statul român i-o refuză.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.