„Dacă vrei să ai o cultură vie, trebuie să ai grijă de publicul ei“ - dialog cu Cezar PAUL-BĂDESCU

Publicat în Dilema Veche nr. 631 din 24-30 martie 2016
„Dacă vrei să ai o cultură vie, trebuie să ai grijă de publicul ei“   dialog cu Cezar PAUL BĂDESCU jpeg

A fost, ani la rînd, dilematic de-al nostru și a ținut o rubrică despre televiziune, „Cultura pe sticlă“. A publicat, între altele, romanul Luminița, mon amour, după care se face un film regizat de Călin Peter Netzer. Cezar Paul-Bă­descu realizează acum emisiunea Cartea cea de toate zilele, la TVR 2.

Cum e să faci o emisiune zilnică despre cărți?

Cînd m-am înhămat la treaba asta, n-am știut ce înseamnă, de fapt – cît de greu poate să fie să prezinți o carte pe zi. Poți să fușărești, poți să-i iei informația de pe Internet sau de pe site-urile editurilor și să faci o prezentare „din gîtul mîinii“. Dar asta se simte, publicul simte cînd trișezi. Trebuie totuși să citești. Cînd am început, prezentam cîte o carte pe zi, de luni pînă vineri. În ritmul acesta, simți cum gîfîi. Acum prezint doar trei cărți noi pe săptămînă, în celelalte zile se dau reluări. Cînd prezentam una pe zi, eram tot timpul cu ochii pe ceas și citeam noaptea. Partea proastă este că, în asemenea condiții, cam moare plăcerea. Cînd faci totul cu sufletul la gură, moare plăcerea. Cînd îmi place ceva, recitesc, mă întorc asupra unor fragmente. Or, într-o lectură cu sufletul la gură, nu mai ai timp să recitești, să te întorci… Mi-am propus, cu această emisiune, să aduc publicul către carte, către lectură. Poate fi și un calcul egoist, pentru că eu trăiesc cu convingerea că, în momentul în care se ridică nivelul cultural al celorlalți, ajunge să-ți fie și ție bine. Vreau ca binele general să se reflecte și asupra mea, și asupra copiilor mei – acesta e calculul egoist. Într-o civilizație formată pe baza cărților și nu pe baza culturii manelei, construită pe altceva decît pe adversitate și violență, lucrurile se schimbă.

Ce poate să facă o emisiune de 5 minute în acest sens? A mai existat una, la PRO TV, cu Dan C. Mihăilescu, care acum s-a mutat online…

Dan C. Mihăilescu îmi spunea într-un interviu, pe vremea cînd făcea emisiunea la PRO TV, că a primit ecouri de la tot felul de oameni care nu aveau nici o treabă cu cartea. Mi s-a întîmplat și mie. Faptul că oamenii care citesc sînt interesați de emisiunea mea mă bucură, dar nu mă interesează atît de mult așa cum mă impresionează cînd mă oprește un om pe stradă și îmi spune „Eu nu le am pe-astea cu cititul, dar am văzut că prezentai o carte care mi-a trezit interesul“. Pentru asta fac emisiunea. Pe Dan C. Mihăilescu l-am urmărit întotdeauna. E un om care a cîștigat un public pentru carte. Emisiunea mea are și momente în care se citesc fragmente din cărți. Vreau să fie prietenoasă, e filmată în spații care au legătură cu subiectul cărții. Aș vorbi despre cărți și în timp ce aș găti sau aș urca pe coardă (am făcut alpinism în tinerețe…). N-am buget pentru deplasări, căci m-aș duce să filmez și în alte locuri… Trebuie să ieșim puțin din tipic: tot stăm pe scaun și ne spunem lecția noastră academică…

Televiziunile noastre sînt pline de oameni care stau pe scaun și vorbesc despre orice. Ai făcut mulți ani o pseudocronică TV (în fapt, mici eseuri adunate apoi în volumul Umbre pe ecranul tranziției). Cum vezi peisajul televiziunilor de la noi?

E trist. Cînd scriam despre televiziune în Dilema, asta încercam să spun: cine vrea să transmită un mesaj cultural la TV trebuie să țină cont că publicul larg oricum e speriat cînd se vorbește despre Cultură. Așa că dacă vii cu ceva plicticos sau cu un discurs academic, l-ai pierdut. Or, trebuie să-l cîștigi, să-l atragi (fără să faci compromisuri, desigur). Și trebuie să fii conștient de specificul televiziunii: dacă vii și rostești un text scris în fața camerelor, n-ai făcut nimic.

Românii se uită, în medie, patru ore pe zi la televizor. Dar tinerii migrează către online. Se schimbă ceva?

Asta e clar. Ne plîngem că presa scrisă moare, nici televiziunile n-o duc prea bine. Dar pentru mine este evident că toate mor pe mîna lor. Au încercat să-și ducă publicul de nas, l-au formatat într-un anumit fel. Sînt însă oameni care s-au trezit: unii nu mai vor să fie mințiți în continuare. Alții își dau pensioara ca să nu se închidă cutare post (care, altminteri, nu s-a închis) și plîng de mila unuia care întoarce banii cu lopata. Oamenii tineri vor să-și aleagă ei ce primesc, nu să li se dea de-a gata cu „potențiator de gust“ cu tot.

Ai scris Luminița, mon amour cînd ai avut o bursă în Bavaria. Ce ți-a adus această carte?

Cînd am primit invitația pentru bursa de creație în Germania, am crezut inițial că e o farsă. Apoi mi-am dat seama că e serios. Erau invitați 12 oameni – patru scriitori, patru artiști plastici, patru muzicieni – din Germania și din alte țări, pentru a crea un dialog cultural între ei. Cînd am plecat, mă gîndeam că voi scrie altceva, despre cazul unui canibal neamț care fusese prins atunci. M-am documentat despre acel caz, i-am vizitat casa, am vorbit cu avocații lui, mă gîndeam să scriu o carte de nonficțiune. Pînă la urmă, am scris Luminița, mon amour. Recent, am trăit două experiențe frumoase și interesante legate de această carte. Una a fost acum o lună, cînd am fost invitat să particip la o bibliotecă audio pentru nevăzători. Se numește „Biblioteca de energie“, un proiect finanțat de CEZ. Vrînd să-și stimuleze clienții să adopte factura electronică și să renunțe la cea pe hîrtie, cei de la CEZ au pornit de la cazul unui nevăzător care plătește online. Și nu numai pentru el, ci o face și pentru alte persoane, care nu se descurcă bine cu computerul. Acest exemplu i-a impresionat și au hotărît să facă ceva pentru nevăzători. Așa că mi-au propus ca Luminița, mon amour să fie prima carte din această bibliotecă audio. La înregistrare, cartea a fost citită de angajații companiei, fiecare cîteva pagini. A fost foarte interesantă experiența: ca autor, am auzit vocile cititorilor. Au fost 50 de oameni care au citit foarte diferit, au dat o interpretare a textului la care eu nu mă gîndisem. E foarte interesant să vezi cu ce ochi și cu ce voce te citesc cititorii reali. A doua experiență e legată de filmul care se face acum pornind de la carte. Am lucrat la scenariu împreună cu Călin Peter Netzer. M-a sunat acum doi ani și mi a spus că vrea să ecranizeze cartea. Cînd ne-am întîlnit să discutăm, mi-a spus ceva care m-a uimit: „Eu sînt Luminița“. Mi-a spus că s-a identificat cu personajul feminin. Am început să lucrăm la scenariu, cîteva luni bune de muncă zilnică. Regizorul este autorul filmului, așa că în film apar lucruri care nu sînt în carte. Au fost puse în scenariu pentru că sînt povești și experiențe ale regizorului care sînt interesante cinematografic. Personajul din film se va numi Ana, pentru că e mai ușor de pronunțat în toate limbile. Am fost la filmări, am văzut o scenă în care personajul masculin, interpretat de Mircea Postelnicu, se spovedea unui preot interpretat de Vlad Ivanov. E o scenă savuroasă, o să vedeți în film…

Cum vezi condiția scriitorului care lucrează și în gazetărie (așa cum fac foarte mulți)?

Am lucrat foarte mult în presa cotidiană, care presupune un ritm de lucru care nu-ți dă voie să mai respiri. Cînd scrii roman, ai nevoie de continuitate, nu poți lucra doar în week-end, nu-ți mai regăsești vocea. Ca scriitor, una e să fii columnist și să-ți dai articolul o dată pe săptămînă, și alta e munca de zi cu zi la un cotidian. La un moment dat, a venit în România Antonio Lobo Antunes, care a fost mult timp psihiatru și lucra într-un spital. Mi-a spus că în momentul cînd s-a apucat de scris a renunțat la psihiatrie. „Eu trebuie să fiu tot timpul cu gîndul la cartea pe care o scriu sau pe care urmează s-o scriu“, mi-a spus.

S-ar părea că, în ultimii ani, există tot mai multe festivaluri și evenimente literare la noi, iar interesul publicului pentru astfel de manifestări crește. Se schimbă condiția scriitorului?

Condiția scriitorului este influențată și de felul în care publicul se raportează la carte și la literatură. În Germania, publicul participă la lecturi. Omul vine și plătește 15-20 de euro biletul, stă și ascultă cum citește scriitorul, aplaudă și pleacă. Am avut și eu o asemenea lectură cînd eram în Germania, la care a citit traducătorul (căci eu nu știu germana). Deși eram complet necunoscut, au venit vreo 50 de oameni: au dat 15 euro ca să asculte o proză scrisă de un neica nimeni dintr-o țară din fundul lumii. De ce au făcut asta? Există tradiția lecturilor publice, dar și un anumit mod de raportare la scriitori și literatură. La noi, interesul publicului față de scriitori parcă a început să crească în ultima vreme. Eu am semnale de la emisiunea mea, care are o neașteptat de bună audiență. Am văzut oameni extraordinari la Iași, la FILIT. Din păcate, acel festival a fost ucis de mașinațiuni politice. Am fost la festivaluri în străinătate și pot să spun că la Iași era absolut aceeași atmosferă ca la mari festivaluri din lume. Mentalitatea publicului de la noi se va schimba greu, dar pot fi programe care să încurajeze publicul. Dacă vrei să ai o cultură vie, trebuie să ai grijă și de publicul ei.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.