Corpul fotografic

Publicat în Dilema Veche nr. 655 din 8-14 septembrie 2016
Corpul fotografic jpeg

Ne aflam, eu și doi colegi coreeni, la începutul acelei toamne, în holul mare, foarte înalt și mobilat cu destule panouri electronice cît să semene suficient de bine cu terminalul unui aeroport sau al unei gări mai mari. Unul dintre ei îmi face semn că trebuie să ne uităm la aceste tabele electronice pentru a vedea unde se află locul. Nu înțelegeam mai nimic, o serie de nume și numărul unei camere era afișate pe ecranele mari, așezate deasupra unor lifturi silențioase, prin ușile cărora intrau și ieșeau foarte mulți oameni cu coroanele tipice, foarte înalte. Le știam foarte bine, le vezi oriunde în Coreea de Sud, la inaugurarea unui restaurant nou, la o aniversare, la deschiderea unui simpozion, la nunți. Iată-le acum și la înmormîntări, cu aceleași culori, cu aceleași panglici de hîrtie înscrise cu caractere chinezești. Venisem la un priveghi.

Am luat liftul, după ce am identificat camera unde trebuie să mergem. Ușile liftului se închideau și se deschideau în tăcere și prin ele se perindau femei și bărbați în costume foarte oficiale. La etaj – iar un hol, labirintic, străjuit de-o parte și de alta a fiecărei uși de aceleași recognoscibile coroane. La intrare, aceeași măsuță mică de plastic, pe care o mai văzusem de fiecare dată la nunțile coreene, la care stau invariabil doi bărbați sobri, alternînd rolul de ciocli cu cel de vornici, însă de fiecare dată cu un registru în care cei care vin să-și prezinte felicitările sau, în acel caz, condoleanțele își trec numele. Nu înainte de a li se înmîna un plic alb în care aceștia pun atît cît cred de cuviință, o sumă de bani modică, dar de nuntă sau ajutor de înmormîntare. Obiceiul estic, atît de recognoscibil, abia mai recent controversat. Într-o societate atît de strict ierarhizată precum cea sud-coreeană, sumele necontrolate pot ușor trece drept forme de mituire.

Nu mai fusesem niciodată la un priveghi, nu mai asistasem niciodată pînă în acel moment la o înmormîntare. Nunților le pierdusem deja șirul. Aflasem din povestirile prietenilor locali că înmormîntările făcute după ceremonialul tradițional, de inspirație chineză, cu procesiune solemnă, cu flamuri, inscripții și daruri pentru trecerea lină în lumea de dincolo a celui purtat încet, într-un fel de lectică, spre mica poiană în pantă solitară și dezarborată a vreunui munte, unde familia își avea locul de veci, erau de mult date uitării. Cimitire „occidentale“, cu morminte așezate unul lîngă celălalt, terasate ca într-o fostă carieră de piatră, pot fi observate acum de a lungul autostrăzilor care duc la marile orașe. Flamurile albe de altădată, legănate cinematografic pe cărăruile de munte, sînt așezate acum sinecdotic sub forma unor cocarde la brațele celor din familia decedatului și ale paznicilor de la măsuța de plastic de la intrare. Locul pentru priveghiul de azi, ca acela în care mă aflam atunci, e un substitut de locuință în interiorul unei morgi. La fel ca într-o locuință coreeană, ne-am descălțat la intrare și am intrat într-un spațiu rezervat meselor. Mese unde se stătea pe jos, încărcate de mîncare și băutură, exact ca la o pomană din celălalt Est. Într-o cameră învecinată, lîngă intrare se afla o mică încăpere, foarte ceremonial decorată, cu flori și cu o fotografie-portret, oficială, tip buletin, a decedatului. Atît, o imensă fotografie pe un perete cu lambriuri și flori în fața căreia, pe un covor simplu, familia face plecăciuni ritualice, foarte asemănătoare mătăniilor, cu un număr fix și deloc neconsistent. Cei care nu sînt din familie pot face o singură plecăciune, pot depune o floare la micul altar din fața fotografiei, de obicei o crizantemă albă.

Obișnuit încă de foarte mic cu ceremonialul religios ortodox al înmormîntării, cu prezența, foarte expusă, a corpului decedatului, cu acel ceremonial denudat într-o durere foarte exhibată, absența coșciugului de la înmormîntarea coreeană mi s-a părut ușor blocantă. O fotografie aseptică, într-o morgă de spital amenajată ca o pseudo-locuință, e (vorba scriitoarei Simona Popescu) ultima exuvie, ultimul „corp lăsat în urmă“. Nu știu, nu am cum să știu dacă durerea trece mai repede așa, cu această formă a neutrului, a amînării și temporalizării durerii, a blurului acceptabil, roluri pe care pare că le joacă fotografia în acest ceremonial. Ca și la nunțile coreene, care nu durează niciodată mai mult de două ceasuri, cu tot cu ceremonialul religios, program artistic și masă, și în cazul înmormîntărilor emoțiile sînt cu totul absorbite de abreviere, de condensare. Asiști la ceremonie, de obicei desfășurată în același timp cu altele, la același etaj, în camere separate, în același substitut de locuință pe care și casele de căsătorii îl oferă. Asculți un cîntec de iubire interpretat live, te așezi la masă și, în funcție de bugetul nunții, ești servit sau împingi o tavă la un fel de bufet suedez, și gata, s-a terminat totul repede. Nu se dansează, nu se petrece pînă în zori. În schimb, mirii au parte de o spectaculoasă ședință foto, în cadre ale căror limite imaginative sînt gestionate ferm de fanteziile urbane post-Disney.

La înmormîntare, doar familia foarte apropiată intră în contact vizual cu coșciugul decedatului. Pentru toți ceilalți rămîne în urmă doar corpul fotografic și, eventual, o moviliță Zen integrată în peisajul montaniard.

Foto: B. Tănase

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cele 9 alimente pe care persoanele de peste 40 de ani ar trebui să le mănânce pentru a evita Sindromul Metabolic
Sindromul metabolic este un grup de afecțiuni care apar împreună, crescând riscul de boli de inimă, accident vascular cerebral și diabet de tip 2. Iată care sunt cele 9 alimente pe care persoanele de peste 40 de ani ar trebui să le mănânce pentru a evita această boală.
image
Trei marmote filmate cum stau cu burta la soare și se joacă în iarbă VIDEO
Trei marmote au fost filmate în timp ce stau cu burta la soare și se joacă în iarbă, la Ocolul Silvic Vidraru din cadrul Romsilva.
image
Înghețata cu aromă de țuică de prune sau colivă: „La parastase, punem pahare individuale cu înghețată de colivă. Sunt și mulți curioși”
Ați încercat vreodată înghețata de colivă, de țuică de prune, bere neagră, ghimbir sau muștar? Toate acestea sunt creația unui producător de înghețată din București.

HIstoria.ro

image
Cea mai mare operațiune amfibie din epoca modernă, în „Historia” de iunie
6 iunie 1944. Ziua Z. Nicio altă operaţiune militară din istoria celui de
Al Doilea Război Mondial nu a beneficiat de un nivel atât de ridicat de securitate operaţională, implicând ample acţiuni de inducere în eroare a inamicului, precum Operaţiunea Overlord (Suveranul).
image
Escrocheria „Andronic” - un precursor al Caritasului în România sfârșitului de secol XIX
Înainte de a fi marele ziarist şi marele proprietar de „Universul”, Stelian Popescu şi-a făcut meseria de jurist. Ca judecător de instrucţie la cabinetul 5, Ilfov, el a dat gata multe cazuri. Printre acestea, se numără celebra escrocherie „Andronic”.
image
A fost sau nu Alexandru Ioan Cuza membru al Masoneriei?
La un deceniu după abdicarea lui Cuza, în 1876, la București a fost înființată Loja Alexandru Ioan I, apoi, în 1882, la Dorohoi a fost înființată Loja Cuza Vodă.