„Visul chinezesc“

Publicat în Dilema Veche nr. 807 din 8-14 august 2019
„Visul chinezesc“ jpeg

● Yu Hua, Mînia lui Mao. China de astăzi văzută prin ochii unui scriitor, traducere de Mugur Zlotea, Editura Humanitas, 2019. 

„Dintr-o societate în care politicul prima, am devenit o societate în care domnește banul, cu probleme tot mai mari de corupție, degradarea mediului și inegalitate economică. Ideologia de extremă stînga pe care o credeam dispărută a reapărut, de parcă alergăm în cerc“, formulează undeva prozatorul Yu Hua (n. 1960) un fel de laitmotiv al cărții, fiind destul de greu de înțeles cum reușește să publice astfel de cărți de non-ficțiune despre China unul dintre cei mai titrați scriitori chinezi de azi care continuă să trăiască la Beijing. Cei care i-au citit cealaltă carte, spectaculoasa, șocanta China în zece cuvinte (Humanitas, 2018), despre care am scris chiar aici anul trecut, și-au pus cu siguranță această întrebare, de vreme ce scriitorul oferă o imagine cumplită a Chinei contemporane, a capitalismului sălbatic cu aviz socialist definit prin control și cenzură, incompetență și corupție, abuzuri și represiuni.

O explicație o oferă autorul însuși în primul eseu din această carte, intitulat „Diversele fațete ale cenzurii“: există 500 de edituri și tot atîția cenzori, astfel că, de vreme ce totuși primează factorul economic, o carte respinsă își găsește, în cele din urmă, o editură care s-o publice pentru profit, iar ulterior și niște tipografii din închisori care să umple piața cu cópii-pirat. Iar dacă totuși nu are șanse de publicare în China, cartea este publicată direct în traducere în străinătate. Mulți scriitori chinezi contemporani au cărți publicate în Occident, dar nu și acasă, Yu Hua fiind doar unul dintre aceștia. De altfel, China în zece cuvinte nu există în chineză, iar volumul de față, la o primă căutare cu Google, nu apare momentan decît în italiană.

Cele aproape treizeci de eseuri și articole adunate aici au fost publicate inițial, special pentru cititorii occidentali, între anii 1999-2018, în diverse publicații prestigioase din afara Chinei, precum The New York Times (cele mai multe), International Herald Tribune, Time, Corriere della Sera, Libération, The Guardian ș.a., dar traducerea, bună, este făcută de același Mugur Zlotea direct din chineză.

Cei care s-au familiarizat, ca să mă exprim astfel, din prima lui carte cu realitățile absurde și paradoxale, stranii și violente, tragice și comice din China lui Mao (a îndoctrinării și crimei), a lui Deng Xiaoping (a creșterii economice cu orice preț) și a actualului Xi Jinping (a corupției, decalajului economic și poluării), vor găsi aici și mai multe exemple și istorii. Despre Revoluția Culturală a lui Mao, care l-a marcat pe adolescentul Yu Hua, prezent la protestele din Piața Tian’anmen, despre absurdul administrativ/legislativ („administrația provinciei Hunan a decis ca sînii femeilor care candidează pentru un post de funcționr public trebuie să fie simetrici, iar spitalele din Shenzen au creat un cod de comportament pentru asistentele medicale care trebuie să afișeze un zîmbet profesional în care «să se vadă opt dinți»“), despre propagandă și manipulare, plus corupție și abuzuri („legea și aplicarea legii sînt două chestiuni diferite“, vezi și fragmentul de mai jos), despre piața mărfurilor contrafăcute și speculațile la bursă (un afacerist a cumpărat o companie listată la bursă în domeniul creșterii găinilor și a transformat-o din pix, pentru a-i crește cota, într-o companie biofarmaceutică high-tech), despre inegalități economice majore (în a doua mare economie mondială, majoritatea populației trăiește în sărăcie, oamenii devenind nostalgici după Revoluția Culturală, cea care a provocat cea mai mare rată de sinucideri din istoria Chinei, însă doar pentru că acum „le e dor de trecutul în care toată lumea era săracă, cuvîntul «șomaj» nu exista în vocabular, iar oamenii cu adevărat bogați erau inexistenți“), despre naționalism și Internet cenzurat (postările defăimătoare la adresa țării care depășesc 500 de share-uri intră sub incidența Codului Penal) sau despre „visul chinezesc“, promovat cu ocazia unui congres de acum cîțiva ani al Partidului Comunist și definit drept „înfăptuirea renașterii mărețe a poporului chinez, manifestată concret printr-o țară prosperă și puternică, prin revitalizarea națională, bunăstarea și fericirea poporului, toate înfăptuite pe calea socialismului cu caracteristici chinezești, prin aderarea nestrămutată la teoria socialistă cu caracteristici chinezești, prin dezvoltarea spiritului național și consolidarea forței Chinei, metoda folosită fiind implementarea unei civilizații care să integreze politica, cultura, societatea și mediul înconjurător“.

În afara celor două cărți de non-ficțiune, Editura Humanitas a tradus și două romane din opera lui Yu Hua, În viață și Cronica unui negustor de sînge. Poate e vremea și a unui volum de povestiri, genul în care acest Yu Hua, supranumit „un Hemingway chinez“, a scris și a publicat, totuși, cel mai mult. 

*****

Yu HUA
Mînia lui Mao (fragment) 

În China există un fenomen straniu: de multă vreme, sistemul petițiilor funcționează în paralel cu cel de justiție, de parcă sînt două șine de cale ferată.

Anul 2004 a fost singurul în care s-a anunțat public că numărul petițiilor a ajuns la zece milioane; după aceea nu s-a mai spus nimic despre asta. Victimele corupției și ale injustiției nu mai cred în sistemul juridic și visează să apară un oficial cinstit care să le facă dreptate. Birouri pentru primirea petițiilor există la fiecare nivel administrativ, dar în ochii petiționarilor, biroul central este cel mai puțin probabil să fie corupt, așa că destinația lor finală este Beijing. Biroul Național pentru Scrisori și Vizite nu face decît să le înregistreze petiția și apoi cere administrației locului de origine al petiționarului să vină s-o ia înapoi. Cum numărul petiționarilor a tot crescut de-a lungul timpului, fenomenul a devenit o amenințare la adresa carierei funcționarilor de partid… Astfel, în ultima vreme se încearcă împiedicarea petiționarilor să părăsească zonele de origine sau închiderea lor în centre de detenție private.

După ce legislația chineză a devenit aproape perfectă pe hîrtie, au fost destule voci care au cerut eliminarea sistemului petițiilor. Din moment ce guvernul repeta la nesfîrșit că sîntem un stat de drept, nu era cazul să existe un sistem care intra în contradicție cu cel juridic. Dar guvernul firește că nu a interzis petițiile, pentru că probabil guvernanții înșiși n-au încredere totală în lege. Pe de altă parte, este foarte important ca guvernul să le mai dea petiționarilor o fărîmă de speranță, să lase victimele nedreptății să mai viseze puțin. În caz contrar, cine știe la ce acte supreme mai pot recurge?

Odată cu acutizarea problemelor sociale și creșterea numărul de incidente de masă, a apărut și menținerea stabilității. Inițial sistemul juridic și cel al petițiilor funcționau în paralel; acum a apărut triunghiul lege-petiție-stabilitate. Petiția pare un mod grațios de confruntare cu legea; menținerea stabilității este violentă. Dacă vedem legea ca pe o foaie de hîrtie, petiția este ca și cum ai trece pe spatele ei tot felul de clauze; menținerea stabilității constă în ruperea foii de hîrtie în piața publică…

Menținerea stabilității dă o motivație aparent justă încălcării drepturilor legale ale cetățenilor de către funcționari. Administrația de la orice nivel repetă obsedant că „menținerea stabilității este mai presus de orice“, dar în acest „orice“ au inclus și legea… Incidentele de la Wukan din 2011 au dezvăluit relația anormală dintre lege, petiție și stabilitate. Confruntarea dintre țărani și administrația regiunii Guangdong, provocate de abuzurile în gestionarea terenurilor agricole, a fost de fapt confruntarea dintre petiție și stabilitate, legea fiind în plus.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Șoferii de mașini electrice plătesc sume astronomice pentru înlocuirea anvelopelor. „Nu mi-a venit să cred când mi s-a spus că trebuie să le înlocuiesc“
Cumpărătorii de mașini electrice ar trebui să fie conștienți de costurile „astronomice” necesare pentru înlocuirea regulată a anvelopelor cu durată scurtă de viață, au avertizat proprietarii.
image
Ce pensionari nu vor avea pensii majorate din septembrie. Casa de Pensii: sunt un milion de persoane
Șeful Casei Naționale de Pensii Publice, Daniel Baciu, a făcut o serie de precizări privind recalcularea pensiilor, precizând că 1 milion de pensionari nu vor beneficia de majorare.
image

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.