Viitor fără cititori

Publicat în Dilema Veche nr. 723 din 28 decembrie 2017 – 10 ianuarie 2018
Viitor fără cititori jpeg

Scriam prin vară, în rubrica mea de pe platforma www.art7.fm, că viața noastră de cititori poate fi împărțită în perioade marcate de anumite spaime literare.

În anii ’80 – şi scriu asta pentru cei mai tineri cititori ai acestei rubrici – ți era teamă că nu vei mai găsi în librărie noile romane ale unor Nicolae Breban, Augustin Buzura sau Marin Preda (cînd a apărut Cel mai iubit dintre pămînteni, coada din fața Librăriei „Mihail Sadoveanu“, se spune, a blocat circulația pe bulevardul Magheru), ori cărţile de poezie ale Anei Blandiana sau ale lui Adrian Păunescu (a cărui stafie este invocată şi astăzi prin organizarea unor revival-uri ale Cenaclului „Flacăra“). Îți făceai griji că nu mai apuci Shogun-ul lui James Clavell (cel mai popular roman din comunism, devenit și mantră în folclorul urban: „Nu e carte ca Shogunu’ / Nici mașină ca Lăstunu’!“) sau cine știe ce carte adevărată, un clasic străin contemporan, care se vindea pe sub mînă și numai dacă aveai relații cu librarul, devenit dealer şi complice, personaj subversiv, om de legătură, de încredere, cu greutate în relaţiile comunitare.

O altă frică fiind legată de traducerea cu acolade a vreunui roman, din care fuseseră eliminate pasajele care deranjau moralitatea comunistă. La reeditarea foarte multor clasici ai literaturii moderne (Joyce sau Mann, spre exemplu), editorii de azi au descoperit zeci de pagini „croşetate“, traducerile mai vechi trebuind refăcute cu totul sau completate. Altfel, îți mai era teamă și că va trebui să cumperi o carte bună „la pachet“, adică însoțită obligatoriu de un titlu neinteresant. Asta era practica discount-ului pe atunci: cărțile bune se împachetau în pungi de plastic împreună cu o carte de duzină sau una tehnică și erai nevoit să le cumperi pe amîndouă cu o foarte mică reducere. De pildă, un roman de Jules Verne (serie citită atunci ca orice trilogie fantasy acum) era vîndut „la pachet“ cu o broșură despre producerea legumelor timpurii ori îngrijirea cactușilor de apartament (care, întîmplător, avea o prefaţă de Marin Sorescu).

În anii ’90, spaima era că nu puteai cumpăra tot ce se publica. Dintr-odată părea că apăruseră toate cărțile: cele interzise, cele cenzurate, cele ținute pînă atunci la sertar, cele pierdute și recuperate, cele niciodată reeditate, cele niciodată traduse, cele mai noi şi mai relevante cu vremurile etc. A fost un ­boom editorial, probabil cea mai bună perioadă din istoria editării de carte de la noi. Cărțile aveau tiraje decente (12.000 de exemplare era tirajul mediu atunci, 1000 de exemplare a ajuns acum), existau edituri-pirat, traduceri furate, autori inventați, drepturi de autor neplătite. În anii ’90 s-a vîndut și s-a citit la grămadă, de-a valma, aproape orice. Anticariatele gem strivite de cantitatea enormă de carte de consum din acea perioadă.

În anii 2000, frica majoră era că, odată cu digitalizarea cărților, expansiunea versiunilor electronice și dezvoltarea device-urilor de citit (e-book, deci e-reader), cartea în formatul clasic pe hîrtie va fi tot mai puțin „eligibilă“, încît în cele din urmă va dispărea cu totul. Cartea tipărită părea că va avea destinul tăblițelor, pieilor, pergamentului și papirusului. Dar dacă această iminentă schimbare provoca multă nostalgie, marea îngrijorare era legată de schimbarea obișnuințelor noastre deopotrivă de lectură și de scris. Cît va mai dura pînă cînd cartea tipărită pe hîrtie va deveni piesă de muzeu? Și cum vor afecta cărțile electronice felul în care citim? Cam astea era întrebările. Acum se știe că vînzările de e-book n-au mai crescut în ultimii ani, stabilizîndu-se undeva în jurul procentului de doar 10% din piața de carte. Asta în timp ce vînzările de carte tipărită au atins un nou record istoric. Niciodată în istoria omenirii nu s-a scris, nu s-a tipărit, nu s-a cumpărat şi nu s-a comentat o cantitate atît de mare de cărți!

Dar un Kindle și un e-reader nu erau singurele amenințări. Telefonul mobil și posibilitatea de a transmite la distanțe enorme mesaje de 160 de caractere, asta cum va modifica felul în care prozatorii își vor scrie romanele? În 2007, numai în Japonia, o sută de romane pentru telefonul mobil au fost publicate în print, altele doar online: ­Deep Love de Yoshi (povestea unei escorte feminine care contracta SIDA) a fost primul roman de acest fel și a atins vînzări în print de 2,6 milioane de exemplare, fiind ulterior transformat într-o serie de televiziune, desene manga și film. Dintre cele mai bine vîndute zece romane ale anului 2007 în Japonia, cinci erau romane de telefon mobil. „Cell phone novel“, fenomen preponderent asiatic, are şi pagină de Wikipedia.

„Hooked“ este o aplicație pentru ­iPhone care permite oricui să compună și să citească proze alcătuite doar din texte de tip mesaj. Duce asta la democratizarea absolută a literaturii? La nașterea unei noi forme literare? Dincolo de forma tehnologică, există și un fond artistic? Am mai scris aici despre un program japonez de Inteligenţă Artificială (IA) devenit coautorul unui roman de mici dimensiuni care a trecut de preselecţia Premiului Nikkei Hoshi Shinichi. E vorba de un roman autoreferenţial, de o scriere metanarativă, al cărei titlu este Ziua în care un computer scrie un roman (sau, în original, Konpyuta ga shosetsu wo kaku hi). IA a scris romanul în colaborare cu echipa savantului Hitoshi Matsubara de la Future University Hakodate: oamenii au selectat lexicul şi au stabilit structura, dar IA a „scris“, a compus romanul în autonomie. Hoshi Shinichi Literary Award este primul premiu deschis şi aplicanţilor non-umani; din cele 1450 de manuscrise înscrise, 11 fiind opere „semnate“ de IA. Aşadar, omul a creat deja tehnologie care va crea cîndva, nu în viitorul îndepărtat, literatură, eliminînd astfel exclusivitatea factorului organic din imaginaţia literară transformată într-un algoritm de variaţii.

La noi în ţară însă, spaimele literare ale momentului sînt mult mai puţin SF, dar sînt încă şi mai complexe. Ne e frică de posibilitatea manualului unic şi de prăbuşirea totală a învăţămîntului nostru, care, condus acum de o caricatură de ministru, oricum produce analfabeţi funcţional pe bandă rulantă. Ne e frică că vom avea, aşadar, învăţămînt fără educaţie, şcoli fără manuale, absolvenţi fără ştiinţa cititului, familii fără biblioteci în casă, vieţi fără obişnuinţa lecturii. Ne e frică că vom avea tot mai multe oraşe fără librării şi librării fără cărţi şi fără librari. Ne e frică că vom avea scriitori fără cititori şi, în fine, cititori fără interes pentru ficţiune într-o lume în care realitatea este construită din ştiri false, iar societatea e condusă de politicieni pentru care limbajul uman este un algoritm AI.

Acum, la finalul acestui îngrozitor 2017, care este spaima voastră cea mai mare legată de cărţi, citit, literatură?

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Federico Putorti i a trimis un mesaj clar politistului care l a anchetat pe Facebook 1 jpg
Poliţist din Oradea, ținta unui mafiot italian: „Vei fi primul!"
Procurorii orădeni au deschis o anchetă pentru ultraj pe numele unui Italian care, săptămâna trecută, a ameninţat un poliţist de la Antidrog din Oradea.
ips teodosie foto calin gavrilas
Teodosie se dezice de deputatul Aurel Bălășoiu. Reacția „călugărului-amant“
Arhiepiscopia Tomisului solicită dovezi care să demonstreze implicarea sa în scandalul iscat în jurul deputatului ex-PSD Aurel Bălășoiu. ÎPS Teodosie îl acuză pe „călugărul-amant” de calomnie.
teambuilding JPG
Comedia „Teambuilding“: record de bilete vândute în weekendul de lansare
Filmul cu Matei Dima, Micutzu, Anca Dinicu și Șerban Pavlu, a debutat pe primul loc la box office-ul românesc, în weekendul trecut.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.