Viaţa cu amănuntul

Publicat în Dilema Veche nr. 822 din 21–27 noiembrie 2019
Viaţa cu amănuntul jpeg

● Dan Lungu, Părul contează enorm, Editura Polirom, 2019.

Era şi timpul. După toate succesele posibile obţinute cu romanele sale în ultimii ani – suplimentări de tiraj şi reeditări, de la hard cover la ediţii de buzunar, traduceri într-o duzină de limbi şi receptare internaţională, premii româneşti şi străine, şi chiar ecranizări –, era timpul ca o astfel de antologie să ne întoarcă la rădăcinile viguroase ale literaturii lui Dan Lungu: proza scurtă.

Dintre toţi scriitorii a ceea ce multă vreme critica literară a numit, preluînd sintagma din zona cinematografiei, noul val de prozatori de la începutul anilor 2000, pare că Dan Lungu a fost cel mai dedicat scrisului, publicînd constant cărţi de valori sensibil egale, construindu-şi, în paralel, şi o carieră în străinătate. Cel puţin la un moment dat, era scriitorul român cu cele mai multe contracte de traducere, cărţile sale fiind recomandate, în ţară şi aiurea, cu fraze elogioase din presa franceză. Puţini scriitori de azi au ajuns să dezvolte o relaţie atît de profesionistă cu scrisul, dar asta şi pentru că puţini au intrat în literatură cu atuurile sale.

Privind retrospectiv, nu e lipsit de semnificaţie că o nouă vîrstă a literaturii române post-decembriste a început cu două cărţi de proză scurtă, ambele de debut şi aparţinînd a doi scriitori cu pregătire sociologică, care vedeau şi auzeau enorm: Cheta la flegmă (OuTopos, 1999) de Dan Lungu (n. 1969) şi Povestiri cu înjurături (Paralela 45, 2000) de Sorin Stoica (1978‑2006). Apărute la cîteva luni distanţă, una la o editură obscură, cealaltă pe banii unor SRL-uri din provincie; una cu un cuvînt dizgraţios în titlu, cealaltă cu un fetus pe copertă, cele două cărţi au avut parte – cumva paradoxal, dar explicabil prin nevoia de voci literare noi din acel moment – de o receptare entuziastă. Dacă însă Cheta la flegmă avea să primească Premiul pentru debut în proză al Uniunii Scriitorilor, fiind ulterior reeditată, într-o variantă revăzută, adăugită şi sub titlul Proză cu amănuntul (mai întîi la Cronica, 2003; apoi la Polirom, 2008); Povestiri cu înjurături a trebuit să aştepte moartea autorului pentru a fi reeditată într-un volum de opere complete (Casa de pariuri literare, 2014; apoi şi separat în 2017). Citite astăzi, după douăzeci de ani, ambele cărţi sînt remarcabile şi rămîn neegalate – nimeni n-a mai debutat cu asemenea aplomb în proza scurtă, cu voci atît de mature şi cu cărţi atît de solide, al căror cuprins să semene cu o colecţie de best hits. Acestea sînt bornele prozei anilor 2000, care abia în 2004, odată cu iniţierea colecţiei „Ego. Proză“ a editurii Polirom, avea să primească certificat de încredere pentru a fi publicată sistematic.

Ei bine, cu o asemenea intrare în literatură, nu-i de mirare că Dan Lungu mărturisea într-un interviu că, de fapt, în prozele de debut s-au aflat, în germene, toate romanele sale ulterioare. Acest lucru fiind valabil şi pentru a doua sa carte de povestiri, Băieţi de gaşcă (Polirom, 2005), proza titulară fiind regîndită şi rescrisă, ani mai tîrziu, sub forma unui roman: În iad toate becurile sînt arse (Polirom, 2011). Iar acesta nu e singurul exemplu de proză scurtă integrată într-o structură narativă de mai mare întindere, lucru care dovedeşte cîtă sevă narativă a extras Dan Lungu din povestirile sale de-a lungul anilor.

În ciuda succesului, deopotrivă de critică şi de public, al romanelor sale, sau poate tocmai de aceea, am considerat întotdeauna că proza scurtă este partea cu adevărat originală, împlinită şi rezistentă a literaturii lui Dan Lungu. Perspectiva pătrunzătoare asupra mediilor marginale şi sărace, nivelul profund de înţelegere a naturii umane în toate manifestările ei, uneori şi improbabile, interesul pentru personaje locvace şi pitoreşti, predilecţia pentru subiecte spectaculoase, uneori pline de cruzime, sau doar cu desfăşurare neaşteptată, naturaleţea oralităţii şi dexteritatea stilistică - toate acestea, deşi se regăsesc în abordări variabile şi în romanele sale, rămîn imbatabile în densitatea şi concizia formală a prozelor sale în general scurte şi foarte scurte.

Aşa cum poetica realismului, atins de‑o oarecare magie (balcanică?), practicat de Dan Lungu de-a lungul întregii sale opere se regăseşte într-o memorabilă metaforă într-una dintre prozele sale de început: „Realitatea i se părea un păianjen uriaş, cu picioare înalte şi fragile, segmentate, călcînd strîmb pentru a merge drept. Realitatea devenise grea, apăsînd parcă asupra minţii. Un elefant pe catalige, un elefant cu picioare de păianjen. Picioare gata să cedeze, rezistînd spre mirarea tuturor, graţie acelor încheieturi fragile, deosebit de mobile, numite amănunte. Pînze de păianjen, picioare fragile, asta era lumea“. Privirea prozatorului interesat de detalii (cînd viaţa e compusă din amănunte, „centrul cunoaşterii e pretutindeni“) şi de manifestările nesigure şi impure ale realităţii conferă savoarea literaturii sale prin amestecul inefabil de umor şi cruzime, candoare şi cinism, maladiv şi absurd, nostalgie şi grotesc, banal, promiscuu şi miraculos al vieţilor mărunte, apăsate sau chiar strivite sub greutatea lumii.

Cu precădere în prima lui carte de proză scurtă, mediile surprinse de Dan Lungu sînt umile şi marginale, protagoniştii sînt tineri debusolaţi ori simpli muncitori şi pensionari însinguraţi sau inadecvaţi, vieţile curg mai degrabă în proiecţii mentale şi în afara moralei, iar scenele de viaţă, mici epopei cotidiene în vremuri de trecere, se desfăşoară, aparent, fără o însemnătate mai înaltă. În cea de‑a doua carte de proză scurtă, privirea lui Dan Lungu se deplasează dinspre stradă, şantier şi cartier înspre apartamentele, birourile şi petrecerile clasei de mijloc, cu limbajul, preocupările şi moravurile specifice unei lumi ceva mai aşezate, dar nu mai puţin tulburate de existenţă.

Verva de povestitor a lui Dan Lungu, excelent ascultător şi observator al spectacolului realităţii, se datorează, în mod evident, şi preocupărilor sale sociologice. (Cristian Teodorescu, unul dintre cei mai buni autori de proză scurtă realistă de la noi, l-a numit „un Creangă şcolit la So-ciologie“.) Sensibil deopotrivă la limbajul infantil, vagabonţesc şi cosmopolit, colportor de exprimări pitoreşti, ironii în argou şi vorbe licenţioase, Dan Lungu a demonstrat de la început o foarte bună priză deopotrivă la limbajul şi natura poveştilor de viaţă. De altfel, tot el mărturisea într-un interviu că literatura l-a ajutat mult în înţelegerea şi practicarea sociologiei, că „simţul observaţiei dezvoltat prin scrierea prozei conferă o acuitate benefică în sesizarea elementelor pertinente ale contextului social“, aşa cum şi „modul de a privi şi de a reconstrui complexitatea lumii sociale oferă sugestii preţioase prozatorului.“

Dar fidelitatea cercetătorului n-a fost niciodată idealul prozatorului. Dacă un reportaj precum cel din Transnistria, relatare ce surprinde realitatea cu atributele unei scrieri absurde, era însoţit în varianta iniţială de un avertisment asupra „distanţei iluzorii dintre ficţiune şi realitate“, asta nu l-a împiedicat pe Dan Lungu să experimenteze fluxul monologului interior ori sintaxa fabulosului. Pentru unii, va fi, poate, o surpriză.

A venit timpul, aşadar, să-l (re)descoperim pe Dan Lungu în cea mai bună formă a lui de prozator. Am selectat pentru această antologie ceva mai mult de jumătate din povestirile publicate în cele două volume de proză scurtă. De dragul autonomiei genului, am lăsat pe dinafară povestirile care au legături prea evidente cu romanele şi am adăugat o ultimă proză, apărută iniţial în revista Iocan, dar nepublicată pînă acum în volum. Închei această introducere cu convingerea mea dintotdeauna că proza scurtă contează enorm. Iar acest lucru i se datorează şi lui Dan Lungu.

(fragment din prefaţa cărţii)

Lansarea cărţii va avea loc duminică, 24 noiembrie, de la ora 12,30, la standul Editurii Polirom din cadrul Tîrgului de carte „Gaudeamus“ din Bucureşti.

comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat în timp record în ediție românească în colecția ANANSI
„Cea mai tainică amintire a oamenilor” de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat în 2021 cu Prix Goncourt, cea mai importantă distincție literară din Franța, a apărut recent în ediție românească, la mai puțin de jumătate de an de la anunțarea premiului în Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
„Am vrut să ștergem granița dintre real și virtual, dintre obiect și reflexie” – interviu cu membrii echipei H3, creatorii instalației „Explorers of the Multiverse”, prezentată de IQOS la Romanian Design Week
Instalația interactivă „Explorers of the Multiverse” este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sînt invitați la un proces de autocunoaștere.
Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Viață de cuplu jpeg
Viață de cuplu
Filmului îi reușesc mult mai bine scenele de criză, cele în care intensitatea e dată pe minus, iar cadrul se lasă măturat de un crivăț emoțional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS jpeg
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, începînd cu ora 16:00, la sediul instituției din strada Matei Voievod 75-77
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)” jpeg
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)”
Între 29 aprilie și 28 mai, în Piața Regelui Mihai din București, va putea fi vizitată expoziția Stop the War (in Ukraine), prin care opt artiști români și o serie de artiști ucraineni continuă să ia atitudine împotriva războiului din Ucraina și să militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mișca, a motiva și a împinge la acțiune.
Căsătoria lui Teofil jpeg
Căsătoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria și Teofana înaintea ei, Teodora s-a văzut transformată din „nimeni” în cel mai de seamă personaj feminin din imperiu.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.