Va urma

Publicat în Dilema Veche nr. 435 din 14-20 iunie 2012
Va urma jpeg

● Andrei Dósa, Cînd va veni ceea ce este desăvîrşit, Editura Tracus Arte, 2011. 

Privind acum înapoi la cărţile menţionate de critici prin topurile sfîrşitului de an 2011, recenzate, nominalizate sau chiar premiate la debutul în poezie (Crista Bilciu – Poema desnuda, Cartea Românească; Medeea Iancu – Divina tragedie, Brumar; George Nechit – Părţi juvenile, întinse, Pandora M; Matei Hutopila, Copci, Casa de Editură Max Blecher, Vlad Ioan Tăuşance – Legende urbane, Herg Benet; dar şi alţii), probabil că volumul lui Andrei Dósa, recompensat cu Premiul „Iustin Panţa“ şi cu Premiul Naţional de Poezie „Mihai Eminescu“ Opera Prima, s-a bucurat, totuşi, de cea mai mare atenţie critică. Citindu-l mai tîrziu decît pe ceilalţi poeţi debutanţi am avut, astfel, aşteptări mari, care au fost confirmate însă doar în parte.

Alcătuit din trei cicluri distincte, separate de două „pauze“, reprize, „exerciţii de respiraţie“, volumul este structurat cumva cronologic şi marchează cîteva vîrste şi identităţi diferite. Primul ciclu, „într-un sul de linoleum“, este dedicat familiei. Scene domestice (precum gătitul în bucătărie, privitul la televizor, o reparaţie prin casă, o inundaţie sau o ceartă) delimitează un spaţiu, casnic şi interior, la limita dintre afecţiune şi înstrăinare, dintre complicitate şi lipsă de comunicare, dintre grijă şi frica de moarte. Prins deopotrivă cu inocenţă şi intuiţie în plasa vieţii părinţilor, dar mişcîndu-se şi pe firul introspectiv, şi pe cel temporal, cu apropieri, depărtări şi chiar rupturi, cu întoarceri în timp, proiecţii interioare şi judecăţi morale, băiatul îşi mixează nostalgia faţă de momentele de familie tihnite cu dezamăgirile ulterioare legate de micile-marile disfuncţionalităţi ale acestui mecanism al relaţiei părinţi-copil, copilărie-maturitate. Ultimul poem al ciclului dedicat familiei surprinde alienarea „legăturii părinteşti“: „eu îi rog / să îmi dea iubire / ei îmi dau de înţeles că / focul încălzeşte / masa e pusă / patul va fi desfăcut // eu vreau să ascult / pildele lor grăitoare / mă cheamă alături de ei / în faţa televizorului // eu mă pregătesc să ies / cer binecuvîntare / şi putere / ei cu ochii întorşi spre tv / văd pericole prevăd capcane / îmi spun să mă feresc // îi implor / să se întrupeze încă o dată / să facă miununi / să salveze lumea / piatra plezneşte / pe feţele lor// pierduţi în lumina albastră / a televizorului / idoli de piatră / mici şi obosiţi“.

Ca şi în cartea lui M. Duţescu, şi toată bucuria acelor ani trişti (Cartea Românească, 2010), cu care acest volum are multe asemănări de structură, ciclului dedicat copilăriei îi urmează unul plasat în mediul corporatist. Dacă M. Duţescu scria un fel de joburi & faze, avînd ca figură „paternă“ un manager, Andrei Dósa descrie, în ciclul intitulat „uşa rotativă“, alienările unei existenţe office depersonalizate, mecanizate şi înseriabile, „uşa rotativă“ fiind simbolul graniţei dintre două lumi şi, implicit, două sensibilităţi, portalul spre universul corporate în care realitatea dispare în efectul obscur al unei „duble expuneri“ sau se proiectează sub formă de slide-uri, corpurile şi identităţile sînt ameninţate de existenţa binară a informaţiei şi a codului de bare, hipermarketurile sînt nişte ozn-uri care-i „răpesc“ pe oameni. „Astăzi uşile rotative / lucrează la capacitate maximă, / separă şi apoi scuipă oamenii / în malluri, bănci, corporaţii. / blonde platinate care poartă la gît / un şir sclipitor de zerouri, / bărbaţi ce-şi duc în palme cravata / ciopîrţită cu foarfeca de angajatori, / oameni care şi-au lăsat corpurile / astrale drept garanţie pentru un credit în euro, / directori în jugularele cărora / patrulează peşti piranha, şi / eu, refugiat într-una dintre uşi, / încercînd să rămîn aici, / să nu fiu aruncat în niciuna / dintre lumile în care / nebunii şi întîrziaţii mintal / şi-au reunit forţele / pentru a desena pe hîrtie milimetrică / matriţele care vor da formă şi consistenţă / dorinţelor noastre.“ Toată această înstrăinare corporatistă din mijlocul mediului devenit existenţă (într-un poem dedicat lui Thomas Pynchon, apare sugestia unui Dumnezeu-reţea) este, la un moment dat, pusă în relaţie cu alienarea domestică a părinţilor pironiţi, în ciclul precedent, în faţa ecranului televizorului („eu nu duc greul vieţii / confruntat cu vederea aceleiaşi / ferestre aceleiaşi lumini / îmi pierd cunoştinţa / în fiecare dimineaţă“).

După secvenţele trecut-familie şi prezent-job, ciclul final al volumului adună cîteva poeme de dragoste ce culminează cu un lung poem, cel care dă şi titlul cărţii, o fantezie foarte livrescă, plină de referinţe din zone şi registre diferite (Cîntarea cîntărilor şi Ryu Murakami, Brâncuşi şi Hendrix, Hayao Miyazaki şi Stanley Kubrick), proiecţia unei comuniuni sentimental-erotice de la nivel molecul la scară cosmică, un poem frumos, bogat în idei şi-n imagini, dar foarte cărtărescian, chiar dacă trecut, poate, prin imaginarul psihedelic al unor Murakami-Palahniuk-Noé: „dacă ne uităm afară pe geam vedem pedala wah-wah cu care jimmy (sic!) hendrix dă corzilor o răsucire imposibilă îl invocă pe The Big One // să vină să ne ia cu el acolo unde ayahuasca înfloreşte în ţeasta băştinaşilor acolo unde frunzele de marihuana sînt fractalice acolo unde opiumul din barometre nu coboară niciodată sub 760 mm acolo unde oamenii concep gemeni şi tripleţi pe ecstasy acolo unde cocaina sparge creierele ca pe nişte fiole cu adrenalină acolo unde heroina îţi provoacă un orgasm mai puternic decît orgasmul colectiv al unui grup de delfini al unui recif de corali acea pastă fluorescentă care acoperă oceanul ejaculare care durează cîteva zile acea cursă nebună a globulelor roşii de la mîna îngheţată de emoţie la buzele crăpate scurta fuziune cu sexul scurta fuziune cu inima oh echivalentul a cîte grame de uraniu îmbogăţit este inima mea cîţi megawaţi produce inima mea pe secundă ca să te încălzească pe dinăuntru...“ (Ca rocker, nu pot să nu remarc „erezia“ lui Andrei Dósa de a scrie numele lui Jimi Hendrix greşit; e-adevărat însă că „insulta“ nu e atît de gravă ca în cazul lui Nicolae Breban care, în romanul Jiquidi din 2007, scria Bill Hendrix.)

Ca şi în cazul altor volume de debut, Cînd va veni ceea ce este desăvîrşit este o carte ce reuneşte mai multe cicluri poetice prea puţin explorate, cu poeme curate şi corecte, dar insuficiente pentru a crea complexităţi. Lipsit de omogenitate, în ciuda structurii ce sugerează treceri şi continuităţi, volumul pare o colecţie cu ce-a scris poetul în ultimii ani, cu poeme bune care alternează însă cu texte modeste (spre exemplu, „monstrul sacru al scobitului în nas“ sau „film documentar“ sînt inexplicabil de slabe). Cartea face, deocamdată, o nedreptate talentului lui Andrei Dósa. Ce va mai scrie va avea însă toate şansele să fie desăvîrşit. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cristian Mureșan, economist român din Paris: „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“ EXCLUSIV
Economistul Cristian Mureșan spune că în 1989, țări precum Polonia și România au plecat pe picior de egalitate și au avut o creștere spectaculoasă a PIB-ului, mai ales după aderarea la Uniunea Europeană.
image
image
Care este cea mai ieftină capitală din Europa pentru amatorii de city break-uri. Se poate mânca cu mai puțin de 3 euro
În orașul cu cel mai bun preț pentru amatorii de city break-uri costurile sunt cu peste 10% mai mici decât cel de pe locul secund, Lisabona.

HIstoria.ro

image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.