Un jurnal necesar

Publicat în Dilema Veche nr. 868 din 26 noiembrie - 2 decembrie 2020
Un jurnal necesar jpeg

● Dominic Brezianu, De ce iubim bărbații, Editura Curtea Veche, 2020.

Homoerotismul este cea mai fragilă temă din biata noastră literatură. De la poemele lui Geo Bogza (care i-au adus autorului o condamnare la închisoare în anii ʼ30), trecînd prin jurnalul (încă nepublicat integral) al lui Ion Negoiţescu, pînă la romanele din ultimul deceniu ale unor Dora Pavel, Adrian Schiop sau Adrian Teleșpan și poezia lui Răzvan Andrei, nu se adună decît o mînă de cărți. Deși resursele provocatoare i-au rămas intacte, literatura gay românească nu se mai află totuși într-o zonă de risc. Îi lipsește însă ceea ce numim, de obicei, tradiție.

Ei bine, Dominic Brezianu (n. 1940) este scriitorul despre care se poate spune că a făcut cel mai mult în acest sens. De la debutul său de la jumătatea anilor ʼ90 a fost, pentru multă vreme, singurul scriitor autodeclarat gay, publicînd mai multe cărți de poezie cu subiect homoerotic, poeme antologate, în cele din urmă, în volumul Eroticele (Tracus Arte, 2012).

În mod surprinzător, oricum pe nedrept, poezia sa nu s-a bucurat de atenția și admirația cuvenite. Cauzele pot fi mai multe: relația noastră incertă cu subiectele tabu (infamul Articol 200 din Codul Penal, datînd din 1936 şi revizuit în 1968, a fost abrogat abia în vara lui 2001), prejudecățile tematice și lipsa tradiției literare (primele reușite artistice majore ale limbajului erotic au venit abia la jumătatea anilor 2000, odată cu sonetele porno-lirice ale lui Emil Brumaru din Infernala comedie și cu oralitatea licențioasă din romanul Băgău al Ioanei Bradea), precum și lipsa unui discurs critic adecvat, dar și caracterul editorial underground al cărților respective, publicate, cumva spre binele lor, la edituri marginale, și relativa discreție a autorului, care a trăit din 1981 în Statele Unite.

Jurnalul de față – cu un titlu deopotrivă ironic, provocator și înșelător – vine să continue, în modul cel mai firesc, literatura lui Dominic Brezianu. De altfel, de-a lungul timpului, poezia acestuia a parcurs un traseu pe cît de interesant, pe atît de firesc: de la Cu mai puține verbe (Cavallioti, 1996) la Poeme cinematografice (Karth, 2014), poemele sale, antiretorice și foarte concise, s-au desfășurat între notațiile de tip haiku și cadrele de tip cinematografic, ambele formule definind în bună măsură scriitura de tip diaristic.

Subtitlul „jurnal pe sărite” îi denotă încă de la început caracterul atipic, nu datele calendaristice fiind importante, ci datele interioare, stările. E un jurnal „în fărîme”, asemenea notațiilor cioraniene, cu care, de altfel, întreține o afinitate evidentă, și ca ton, dar și ca preocupare față de Dumnezeu. Căci, deși afișează o formulă austeră, cu notații chiar și de numai cîteva cuvinte, devine limpede destul de devreme faptul că jurnalul acoperă o varietate mare de subiecte și că oferă o gamă stilistică diversă: reflecții și observații, amintiri și confesiuni, citate și comentarii, liste și lirisme.

Însemnările despre muzica clasică și jazz, literatură și film, uneori chiar fragmente citate și inserții critice, alternează cu tot felul de considerații de ordin social, politic și religios, cu fapte diverse ori știri comentate, aspecte ale vremurilor noastre. Vise, amintiri și fantezii sînt însoțite de panseuri și reflecții pricinuite de arte, de manifestările societății, de conduita umană, de limbaj. Mici istorii și anecdote de familie, haioase, absurde ori scandaloase, alternează cu mondenități și curiozități istorice, uneori doar evocate, alteori comentate cu umor. E un jurnal de lecturi și de audiții, dar totodată e plin de scene stradale, vizuale ori dialogale, observate și redate cu multă finețe.

Evocarea unor trecuți parteneri sau iubiți și rememorarea melancolică a unor aventuri, flashback-urile sentimentale și declarațiile pentru unul sau mai mulți destinatari secreți, micile bilanțuri indiscrete și concluziile propriei „deveniri erotice”, elogiul plăcerilor carnale și al bărbaților tineri, cel mai adesea cu origini umile (se conturează o adevărată galerie de personaje), buchetul de confesiuni, lamento-uri, fascinații și uimiri sexuale, toate acestea conferă jurnalului un substrat homoerotic inedit. Și care se va constitui, de aici încolo, ca o referință la noi. Căci, în așteptarea, prea lungă, a împlinirii termenului după care jurnalul lui Ion Negoițescu va putea fi publicat integral și necenzurat, jurnalul lui Dominic Brezianu marchează, fie și doar prin acest aspect, o premieră. Remarcabile fiind polifonia și autenticitatea lui, balansul între ceea ce ar putea fi considerat promiscuu și înălțător, între lipsa de menajamente și preaplinul senzorial (Octavian Soviany vorbea undeva de un anume panerotism), între plăcerile instinctuale ale cărnii și deliciile intelectuale sofisticate.

Cosmopolit, exotic și totodată balcanic, prin anumite aspecte ce țin de cultură și mentalitate, alternînd pedanteria cu nostalgia și umorul, curiozitatea cu exasperările, senzualul cu mundanul, tonul deopotrivă retoric și categoric, dubitativ și sigur pe sine, elegant și nu de puține ori dramatic, liric și prozaic, abscons pe alocuri, intim și totodată abundent în trimiteri culturale, jurnalul „pe sărite” al lui Dominic Brezianu e un voiaj cu multe opriri și ocoluri, dar nicidecum pe ocolite. O călătorie revelatoare, necesară, unică prin felul în care este văzută lumea.

(fragment din prefața volumului)

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

Adevarul.ro

image
Românii au votat Destinaţia Turistică a anului 2022. Oraşul care a câştigat marele titlu
Capitala Moldovei a câştigat premiul publicului, românii fiind cei care au votat online, pe www.destinatiaanului.ro. Premiul Juriului a fost acordat Braşovului.
image
O tânără şi-a dorit o noapte de vis în compania unui „Don Juan”. Idila s-a transformat în coşmar
O tânără care credea că va trăi o noapte de vis alături de un aşa-zis „Don Juan” s-a trezit a doua zi ca dintr-un coşmar. Bărbatul a fost condamnat pentru faptele sale.
image
Imagini din patiseria Paul din mall Promenada închisă de ANPC din cauza mizeriei şi a alimentelor expirate VIDEO
O echipa din Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Municipiul Bucureşti a constatat un mod defectuos în desfăşurarea activităţii Patiseriei/cofetăriei Paul, care oferea spre consum produse care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor.

HIstoria.ro

image
100 de ani de show-uri culinare
În primăvara lui 1924 se auzea la radio primul show culinar, a cărui gazdă era Betty Crocker, devenită o emblemă a emisiunilor de acest gen și un idol al gospodinelor de peste Ocean. Puțină lume știa că Betty nu exista cu adevărat, ci era doar o plăsmuire a minților creatoare ale postului de radio.
image
„Uvertura” războiului austro-turc din 1715-1718
Războiul turco-venețiano-austriac dintre anii 1714-1718, cunoscut și drept Războiul Austro-Turc din 1715-1718, sau „Războiul lui Eugeniu de Savoia”, este primul din seria războaielor ruso-austro-turce din secolul XVIII.
image
Capitularea lui Osman Pașa
La 4/16 decembrie 1877, Carol îi scria Elisabetei că otomanii încercaseră pe data de 28 să iasă din Plevna luptând și construind un pod peste râul Vid, în zonă desfășurându-se bătălii cumplite. Carol s-a îndreptat imediat în acea direcție, în timp ce împăratul se dusese în centrul dispozitivului.