Un android livresc

Publicat în Dilema Veche nr. 760 din 13-19 septembrie 2018
Un android livresc jpeg

ÔŚĆ Gon├žalo M. Tavares, Un om: Klaus Klump ┼či Ma┼čin─âria lui Joseph Walser, traducere de Cristina Bugheanu, Editura Paralela 45, 2018 & Enciclopedia: Scurte ├«nsemn─âri despre ┼čtiin┼ú─â ÔÇô team─â ÔÇô leg─âturi (Llansol, Molder ┼či Zambrano) ÔÇô muzic─â ÔÇô Literatura-Bloom, traducere de Corina Nu┼úu, Editura ┼×coala Ardelean─â, 2018. 

Nici unui alt scriitor nu i s-au tradus c─âr┼úile la at├«tea edituri, de c─âtre at├«┼úia traduc─âtori, r─âm├«n├«nd ├«n acela┼či timp at├«t de pu┼úin cunoscut cititorilor precum portughezul Gon├žalo M. Tavares (n. 1970), un scriitor genialoid prolific, multipremiat ┼či multitradus peste tot ├«n lume, scriitor pe care continui s─â-l recomand, aparent f─âr─â prea mare succes.

Dup─â Ierusalim (traducere de Micaela Ghi┼úescu, Humanitas Fiction, 2008), S─â ├«nve┼úi s─â te rogi ├«n Era Tehnologiei (traducere de Micaela Ghi┼úescu, Vivaldi, 2012) ┼či O c─âl─âtorie ├«n India (traducere de Laura B─âdescu, Univers, 2014), p─ârea c─â Gon├žalo M. Tavares ├«┼či g─âsise, ├«n sf├«r┼čit, o editur─â care s─â-l preia cu mai multe titluri: Cinci plimb─âri prin cartier ┼či Alte cinci plimb─âri prin cartier (traduceri de Corina Nu┼úu, Editura ALLFA, 2014-2015). N-a fost s─â fie. Iar anul acesta i-au mai fost traduse dou─â c─âr┼úi, la alte dou─â edituri, cu un al patrulea traduc─âtor intrat ├«n joc, dup─â cum se poate vedea ├«n caseta tehnic─â de mai sus. A┼č zice c─â este unul dintre, altfel, nenum─âratele cazuri majore de inadecvare a pie┼úei rom├óne┼čti la valoarea unui scriitor str─âin. Bine m─âcar c─â editurile noastre persevereaz─â, de┼či ├«n acest haos al traducerilor doar fanii lui, c├«┼úi or fi, se pot orienta. Spre exemplu, cele dou─â romane traduse vara aceasta la Paralela 45 ┼či tip─ârite ├«ntre acelea┼či coperte (din care am preluat aproape la ├«nt├«mplare fragmentul de mai jos) apar┼úin unei tetralogii numite Regatul din care mai fac parte romanele ap─ârute acum zece ani la Humanitas Fiction, respectiv ┼čase ani la Vivaldi; iar personajul din romanul ├«n versuri tradus acum patru ani la Univers revine ├«n cartea ap─ârut─â recent la ┼×coala Ardelean─â; a┼ča cum un personaj din prima carte de la ALLFA reapare acum la Paralela 45. Printr-o metaironie, aceste bifurc─âri fic┼úionare disparate ┼či non-cronologice servesc literaturii lui Gon├žalo M. Tavares care este, ├«n fond, de o rar─â stranietate, scris─â/construit─â ├«n a┼ča fel ├«nc├«t s─â-i descoperi frumuse┼úile, beneficiile, sensurile abia r─ât─âcindu-te ├«n ea.

Considerat copilul teribil al literaturii portugheze ÔÇô ridicat ├«n sl─âvi de Saramago (care i-a ┼či prezis Nobelul), Enrique Vila-Matas sau Alberto Manguel ÔÇô, acest Gon├žalo M. Tavares a scris enorm ┼či de toate: poezie, proz─â scurt─â, roman, eseu, teatru ┼či alte ÔÇ×lucr─âriÔÇť. Unde mai pui c─â, ├«n afar─â de literatur─â, omul a f─âcut sport, a studiat fizica ┼či istoria artei, iar acum pred─â epistemologie la Lisabona. Supranumit ÔÇ×un Kafka portughezÔÇť, ├«n oricare dintre c─âr┼úile sale face figura unui fic┼úionar purs├«nge, ├«n siajul livresc-filozofic al lui Borges. Nici o strategie literar─â nu-i e str─âin─â: rescrie, meta-scrie, preia personaje sau face personaje din al┼úi scriitori. La Gon├žalo M. Tavares, fic┼úiunea are mai multe straturi, planuri, dimensiuni, grade, iar genurile s├«nt ├«ntotdeauna mixate, altoite, alterate, deturnate. Niciodat─â nu ┼čtii ce anume cite┼čti c├«nd deschizi o carte a lui.

Spre exemplu, c─âr┼úile tetralogiei Regatul s├«nt o proz─â deopotriv─â epic─â, confesiv─â ┼či poematic─â, minimalist─â, absurd─â ┼či parabolic─â, cu o fibr─â eseistic─â prezent─â de la un cap─ât la altul. Cele zece c─âr┼úi ale ÔÇ×plimb─ârilorÔÇť s├«nt exerci┼úii livre┼čti cu inserturi grafice, scriitorul portughez imagin├«nd zece personaje cu nume de scriitori care bat str─âzile unui cartier al literelor unde scriu ┼či deseneaz─â. Cu prenumele sub├«n┼úelese, domnii Val├ęry, Henri, Brecht, Calvino, Walser, Swedenborg, Breton, Kraus, Juarroz ┼či Eliot ├«┼či duc existen┼úa de h├«rtie, gesticul├«nd, peror├«nd, g├«ndind ├«n spa┼úiul fictiv imaginat de Tavares ca un fel de rezerva┼úie literar─â cu detent─â filozofic─â. Fiecare ÔÇ×domnÔÇť personaj este pl─âm─âdit, ├«n logica pasti┼čei, conform cu psihologia ┼či stilistica scriitorului al c─âruit avatar fic┼úional este. Spre deosebire de aceste pilule literar-filozofice ludice ├«nso┼úite de desene, O c─âl─âtorie ├«n India este g├«ndit ca romanul de travel filozofic ├«mp─âr┼úit pe c├«nturi, roman ├«n versuri reluat la final ┼či ca un intinerariu grafic sub forma unui tabel conceptual. Asta ├«n timp ce ÔÇ×conglomeratulÔÇť numit Enciclopedia cuprinde ├«nsemn─âri la grani┼úa poeziei cu aforistica pe diverse teme, pagini care comunic─â uneori vag, alteori subtil, alteori ├«n mod direct cu restul c─âr┼úilor sale, toate un fel de androizi livre┼čti complet echipa┼úi cu umor, poezie ┼či anxietate.

Precoce ┼či inteligent, dexter stilistic, inventiv compozi┼úional, Gon├žalo M. Tavares ofer─â ├«n oricare dintre c─âr┼úile sale inclasificabile un spectacol fic┼úional ┼či filozofic unic ├«n felul lui. 

P.S. Gon├žalo M. Tavares este invitat de onoare la a VI-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Carte Transilvania (FICT) din Cluj-Napoca (2-7 octombrie). G─âsi┼úi informa┼úii despre acest festival, absent din ancheta Dosarului num─ârului trecut dedicat festivalurilor literare, la https://transilvaniabook.ro

***

Gon├žalo M. TAVARES
Un om: Klaus Klump (fragment) 

O femeie extraordinar─â prive┼čte ├«ndelung o furnic─â. O furnic─â, unu. Un lucru prostesc ┼či negru. O vietate sf├«nt─â ┼či neagr─â care ├«nainteaz─â ├«ntr-o lume minuscul─â, mai jos de picioarele noastre, exist─â lucruri mai jos de picioarele noastre, vezi?

Se spune că o femeie uluitoare s-a căsătorit făcînd să vibreze frazele din evanghelie: toţi bărbaţii vedeau în vorbele blînde anunţuri seducătoare, sentinţe care ascund erotismul lumii.

Bărbaţii mai puternici se înrolează în armată, bărbaţii mai puternici violează femeile care rămîn în urmă, femeile inamicilor care fug.

Un soldat foarte rumen la fa┼ú─â ├«┼či las─â pantalonii b─ârb─âte┼čti cu putere ├«n jos, p├«n─â ├«n p─âm├«nt. Bra┼úele scot cu brutalitate rochia, ca ┼či cum ar smulge draperiile, dezv─âluind o anatomie rar─â: s├«ni de mari dimensiuni, care tremur─â. B─ârbatul este acum ┼či mai aprins la chip, iar penisul este la fel de ro┼ču. Materie ro┼čie care reguleaz─â ├«ndelung o femeie slab─â. E vineri ┼či a mai r─âmas un copac ├«n gr─âdin─â, de┼či pe str─âzi trec tancuri. Nu e Johana femeia de sub soldat, dar a auzit ce i s-a ├«nt├«mplat femeii de sub soldat.

Zgomotul cititului era zgomotul avioanelor pe cer. Nu bombardeaz─â ziua, spuse Klaus.

Klaus puse cartea deoparte ┼či privi ┼úint─â zgomotul. ─ésta nu e sunet pentru lectur─â, spuse. Nu e nici sunetul firesc al cerului.

Avioanele se infiltrau ├«n v─âzduhul ├«nalt ┼či ├«nsp─âim├«ntau.

Nu mai sînt marinari, marinarii au dispărut. Au închis marea.

Au o barc─â ├«ncremenit─â pe ap─â. Nu se mi┼čc─â de acolo.

Filozofia cere minimul de resurse imediate, testul vine la b─âtr├«ne┼úe: ├«ncetineala care ├«nc─â se risipe┼čte. Cre┼čte ├«ncetineala nesf├«r┼čit─â.

Copiii cu caiet nescris se bucură. Cel mai important lucru în copilărie sînt încercările.

Un fragment de ┼čtire devine temeiul unui vers. Johana e lini┼čtit─â, iar ziarul din m├«inile sale e nelini┼čtit. Cine a fost ucis azi?

Diminea┼úa tancurile par obiecte specifice, lucruri enorme construite anume pentru a cur─â┼úa str─âzile. Cur─â┼ú─â pie┼úele, cur─â┼ú─â gunoiul din pie┼úe. Cur─â┼ú─â vocile din pie┼úe ┼či din cafenele, cur─â┼ú─â vocile, pentru c─â oamenii ┼čoptesc atunci c├«nd trec tancurile. Ai b─âgat de seam─â? Johana e cea care i se adreseaz─â lui Klaus.

Tancurile trec pe str─âzi. Str─âzile au numele eroilor no┼čtri. Ei nu vorbesc limba: nu le pot spune pe nume. Se ├«ncurc─â ├«n pronun┼úie, nu pot s─â accentueze silabele. Iar tancurile n-au timp s─â ├«nve┼úe limbi str─âine.

Klaus ┼či-a abandonat munca, dar numai pentru azi. Lucreaz─â la tipografie, ba mai mult: e editor, vrea s─â scoat─â c─âr┼úi care s─â sminteasc─â tancurile.

Asta nu e o carte, e o mic─â bomb─â.

Vrei s─â sminte┼čti tancurile cu proz─â?

p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimu╚Ťe, muzic─â ╚Öi baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana ├«nt├«i, cu un narator de v├«rsta a treia, ce graviteaz─â ├«n jurul unor teme precum nostalgia tinere╚Ťii, muzica, erotismul, totul ├«nv─âluit ├«ntr-o folie de ÔÇ×unheimlichÔÇŁ care a devenit marca autorului nipon.

Adevarul.ro

image
Cum au ajuns romii ├«n principatele rom├óne. Statistic, ei sunt mult mai numero┼či dec├ót ├«n orice ┼úar─â
De la plecarea lor din India, în urma certurilor dintre conducători, s-au despărţit în două ramuri, o parte îndreptându-se spre Nordul Africii, în timp ce partea cea mai consistentă a luat calea Europei.
image
Povestea nefardat─â a rom├ónului ├«nchis ├«n China:┬áÔÇ×St─âteam ├«ntr-o cu┼čc─â cu gratii ┼či dormeam pe o p─âtur─â plin─â de s├óngeÔÇť
Marius Balo l-a c─âutat pe Dumnezeu la seminarul teologic din Cluj-Napoca, apoi la Academia de studii teologice ÔÇ×Sf├óntul VladimirÔÇť din New York, dar l-a g─âsit cu adev─ârat ├«ntr-o celul─â de 16 metri p─âtra┼úi din Shanghai. A petrecut opt ani ├«n ├«nchisorile chineze┼čti, timp ├«n care a cunoscut iadul pe P─âm├ónt, ├«ns─â acum consider─â c─â toat─â experien┼úa a fost, de fapt, o binecuv├óntare.
image
Cum au vrut bulgarii s─â anexeze toat─â Dobrogea. Jafuri, crime ┼či bomboane otr─âvite ├«n Primul R─âzboi Mondial
Dup─â nici jum─âtate de veac de la ie┼čirea Dobrogei de sub st─âp├ónirea otoman─â, provincia dintre Dun─âre ┼či Marea Neagr─â a cunoscut din nou ororile ocupa┼úiei, de data aceasta ale bulgarilor, care au ├«ncercat s─â anexeze toat─â provincia prin jefuirea ┼či omor├órea popula┼úiei.

HIstoria.ro

image
Rom├ónia, alian╚Ťele militare ╚Öi R─âzboaiele Balcanice
Se spune că orice conflict militar extins are parte de un preambul, iar preludiul Primului Război Mondial a fost constituit de cele două conflicte balcanice din anii 1912 și 1913.
image
ÔÇ×Greva regal─âÔÇŁ ╚Öi r─âspunsul lui Ion Mihalache
În prima parte a lui octombrie 1945, Lucreţiu Pătrășcanu îl abordează pe Mihalache, propunându-i să devină prim-ministru în locul lui Petru Groza.
image
Sultanul Mahmud II ÔÇô c─âl─âul ienicerilor
Sultanul otoman Mahmud II (1808-1839) a fost cel care a ini┼úiat seria de reforme ce urma s─â modernizeze ├«mb─âtr├ónitul Imperiu Otoman ┼či s─â ├«l ridice la nivelul puterilor occidentale. Urc├ónd pe tron ├«n contextul luptelor dintre reformatori ┼či conservatori, Mahmud a ├«n┼úeles mai bine dec├ót v─ârul s─âu, sultanul Selim III, cum trebuie implementate reformele la nivelul ├«ntregului imperiu.