Totul e clar

Publicat în Dilema Veche nr. 418 din 16-22 februarie 2012
Totul e clar jpeg

Acum cîţiva ani, am făcut, în scopuri academice, mai multe drumuri împreună cu Eugen Negrici la Craiova. Călătorii vag demenţiale, la primele ore ale dimineţii, în cîte un februarie tăios, în cîte un aprilie ploios, cu trenul sau cu maşina, în compartimente supraîncălzite sau în „săgeţi albastre“ ticsite de lume. Cam pe atunci mi-a încolţit ideea unui foileton vînătoresc pe care Eugen Negrici ar fi trebuit să-l susţină lunar, în Dilemateca. L-am pisălogit, l-am hăituit, l-am chiar şantajat pînă cînd mi-a promis că – dacă-l va scrie vreodată – nu o va face în altă parte. Acum, cînd mi-e clar că Dilemateca nu va mai avea rubrici noi, îmi pare rău că nu l-am înregistrat, pe şest, povestindu-şi incredibilele aventuri cu Ghinda sau (mai tîrziu) cu Ghandi prin nesfîrşitele stepe olteneşti sau prin mlaştinile amazoniene de-acolo. Din mersul trenului, vedeam locuri numai bune pentru becaţine, bălţi şi păduri care fuseseră odată..., cum şi literatura fusese altădată..., iar despre critică, ce-ar mai fi fost de spus? Poveştile vînătoreşti nu erau simple „întîmplări din realitatea nemediată“, ci – aşa cum se poate vedea şi în volumul omagial coordonat de Ioan Es. Pop la Editura Paralela 45 – adevărate epifanii. N-o să aflu niciodată de ce n-am reuşit să-l conving să scrie lunar, am fi avut acum o carte întreagă; cert e că fiecare tentativă se încheia cu inconfundabilul său rîs şi cu o nouă amînare.

Mi-am dat încă o dată dreptate citind cele trei povestiri care deschid volumul Eugen Negrici 70 (cine-ar putea crede?!), nu doar cea vînătorească (în care vînătorul e cel vînat de mlaştina bălţii Bistreţ), dar şi cea – obiectivă, impersonală, pe un ton alb – a salvării „ căpitanului Nicu Negrici“ de către un croitor evreu ce păstrase un vechi bilet de recomandare al acestuia, sau trista poveste (cu o servietă şi un labrador) a unei vizite de lucru ceauşiste la Craiova. Trei poveşti despre salvare miraculoasă, despre muchia providenţială între pierdere şi recuperare, care arată ce ştiam: un memorialist esenţial, dotat nu doar cu reculul gînditorului de anvergură, ci şi cu fandarea sigură a prozatorului conştient. Scrise la sfîrşitul anului trecut, ca prolog pentru această carte de bilanţ, cele trei texte, foarte diferite între ele, deschid, în fond, zeci de piste memorialistice, dar şi narative ce ar trebui continuate. Ele sînt, aşa-zicînd, o promisiune pe care Eugen Negrici nu mai are cum s-o amîne cu rîsul lui autoironic. Şi pentru noi, vechii săi cititori, şi pentru lucidul scriitor care este, lucrurile sînt foarte clare: acum – după refuzuri, decantări, amînări – este momentul distilării memorialistice.

„Totul e clar“ pare însă a fi refrenul acestui volum subtil surprinzător, aşa cum sînt doar cărţile limpezi, coerente şi fidele propriului desen interior. Cunoaşteţi, desigur, vocaţia sistemică, demistificatoare şi limpezitoare, vizibilă în fiecare dintre cărţile semnate de Eugen Negrici, dar şi în corpusul tuturor deodată. Pe de altă parte, cum ar putea fi poezia sistematizabilă, şi nu „inefabilă“? Cum ar putea fi expresivitatea omului care scrie involuntară, iar „figura spiritului creator“ predictibilă? Cum ar putea fi scrisă o „biografie standard a textului ca fiinţă trecătoare“? Iată tot atîtea erezii, duse pînă în pînzele albe odată cu Iluziile literaturii române, acea radiografie a chipului desfigurat şi des remaniat al literaturii noastre.

În volumul de faţă – alcătuit din vechi interviuri, studii sau portrete extraordinare (precum cele semnate de Paul Cornea, Ioana Pârvulescu sau Livius Ciocârlie) – totul e mai clar ca niciodată. Eugen Negrici însuşi pare o fiinţă edificată care exclamă, în cîteva rînduri, „totul este foarte clar în jur“: noi, românii, „sîntem cine sîntem“, literatura noastră e, şi ea, o mică literatură recentă, periodic căzută sub fracturile istoriei, cu rare momente faste şi cu rari oameni care şi-au dus pînă la capăt propria vocaţie. El însuşi, ne asigură Negrici, în subtilul autoportret rezultat din dialoguri, nu demitizează nimic, nu-şi face iluzii (nici măcar unele retorice) şi, mai mult, nu se exclude deloc din contextul puţin flatant al literaturii române. Furia sa iconoclastă, de care s-a vorbit mai ales cu ocazia Iluziilor..., s-ar datora aşadar tocmai nevoii de aer proaspăt, de noutate literară şi culturală, de calm al valorilor: „...intraţi într-o nouă şi fastă etapă istorică, în care noi şi literatura nu mai avem nevoie de iluzii pentru a supravieţui, a venit momentul să scrutăm cu calm fenomenul literar românesc pentru ca evoluţia lui – pe care o văd optimist – să nu plece de pe un fundament mincinos.“

Totul e clar rezumă, ca o lemă, în acest volum, scepticismul de fond al lui Eugen Negrici, neîncrederea sa vitală în literatură, sarcasmul său paradoxal, îndelung profesat în cărţi şi la catedră. Dar cine ştie, de la totul e clar pînă la totul e iluminat (cum zice un încă tînăr prozator american) nu e decît tăişul acelei muchii providenţiale pe care Negrici o cunoaşte, din proprie experienţă, atît de bine.

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

pistolul cu bile bacau jpeg
Bărbați împușcați în gât și abdomen, în județul Bacău. Agresorul este din Vrancea
Incidentul în urma căruia doi bărbați au fost împușcați a avut loc duminică, la un târg dintr-un sat din județul Bacău. Inspectoratul de Poliție Județean Bacău spune că între victime și agresor a avut loc un conflict spontan, care a degenerat.
Virgil Popescu FOTO gov.ro
Virgil Popescu: Nu vine nimeni să stingă becul sau televizorul din casele românilor
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a dat asigurări că reducerea consumului de energie nu va afecta populația, că „nu vine nimeni să tingă becul sau televizorul din casele românilor”.
Funeralii Alexandru Arșinel FOTO Inquam / George Călin
Imaginile devotamentului: cum a venit la priveghi soția lui Arșinel
Sicriul cu trupul actorului Alexandru Arşinel a fost depus în foaierul Teatrului „Constantin Tănase“, iar printre cei care sâmbătă i-au adus un omagiu s-a numărat și soția sa, care i-a fost alături mai bine de cinci decenii.

HIstoria.ro

image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Victor Babeș, cel mai elegant savant român
Victor Babeș a fost savant, profesor universitar, unul dintre cei mai renumiți oameni de știință, cunoscut și recunoscut în toată lumea. Când apărea profesorul Babeș la catedră, sau cu alte ocazii, acesta era îmbrăcat impecabil, foarte elegant, având o ținută exemplară.