Țara băieților

Publicat în Dilema Veche nr. 834 din 13 - 19 februarie 2020
Țara băieților jpeg

● Elena Vlădăreanu, Minunata lume Disney, Editura Nemira, 2019.

Generația 2000 nu a fost una revoluționară. Trezită tîrziu, apărută în peisajul postcomunist atunci cînd zgomotul și furia de după ’90 se așezaseră, ea nu părea să aibă motive de revoltă și, de altfel, lumea literară a îmbrățișat-o la început cu simpatie, pentru că îi asigura o continuitate necesară. Și totuși a existat o miză politică incomodă, insurgentă, doar că ea a apărut, probabil pe neașteptate, datorită ideii feministe propuse, at long last, de către poetele acestei generații.

Cea mai importantă, cred, dintre autoarele generației 2000 este Elena Vlădăreanu, o poetă care atacă în serie teme nevralgice, și asta nu de azi, de ieri. În Europa. Zece cîntece funerare (2005), ea își soma congenerii să își asume o identitate ideologică pe care mulți, probabil, încă ezitau să o recunoască, în versuri despre „copiii mizeriei“ nu atît materiale, cît morale, fii spirituali ai unor ticăloși cinici, preocupați de mize estetice care să le facă uitată imoralitatea. În Spațiu vital (2009), miza feministă era ambalată în estetica conceptuală a colajului textual-imagistic, lucru destul de complicat ca să perturbe receptarea critică (ah, polemicile critice douămiiste…), agasată pe de o parte de o miză politică incomodă, dar greu de ignorat și, pe de altă parte, de poetica indecisă între metaforă și denotație. Mai recentul Bani. Muncă. Timp liber (2017) își asumă decis identitatea feministă și stilistica minimalistă, care acoperă atît autoexpunerea sfidătoare, cît și ideologizarea feminității în manualele comuniste, atît sărăcia scriitorului de literatură devenit scriitor de aplicații, cît și distopia viitorului robotizat. În continuarea acestuia apare volumul de anul trecut intitulat Minunata lume Disney. E un volum mai puțin complex decît Bani. Muncă. Timp liber, dar are meritul de a se întoarce spre copilăria noastră și a autoarei, examinînd felul în care lumea indistinctă de obiecte colorate a copiilor capătă, tot atunci, trăsături de gen apăsate și dureroase.

Copilăria e teritoriul morții, s-ar zice după numărul de rememorări făcute în carte ale unor colegi de clasă dispăruți, în general în perioada școlii, care în accidente stupide, care în urma unor boli grave. Mai important, însă, este că însăși copilăria a murit, închisă într-o epocă, cea a anilor ’80, la rîndul ei îngropată de istorie. Vorbind despre perioada aceea, poeta face arheologie socială, evocînd în treacăt războaiele coronițelor de la premii, singurătatea bananelor lăsate pe dulap să se coacă sau coregrafia atît de diferită a funeraliilor: „altfel totul clasic / nimeni încă nu externalizase moartea / erau anii ’80 și morții stăteau cu noi în casă trei zile / ocupau masa din sufragerie […] / nici nu visam noi la vile mortuare grădini japoneze […] / la curat și la distanțare / la meniu înmormîntare și/sau parastas“. Dar copilăria este și spațiul unui proces cognitiv neîntrerupt și accidentat, care progresează prin șocuri, suprapunînd brutal zone morale pînă atunci divergente. Așa are copilul experiența autorității arbitrare, sancționate de stat, atunci cînd ia o palmă („palma grăsuță și rea a tovarășei“) în culise la „Cîntarea Romîniei“. Așa învață adolescenții tabuul morții, atunci cînd nu se duc la înmormîntarea unui fost coleg de școală pentru că trebuie să învețe pentru Bac.

Cel mai important, tot acum și la fel se manifestă sexualizarea corpului, cu fetele hărțuite de adolescenți sălbăticiți de hormoni, și mai ales a limbajului. Băieții iau în proprietate limbajul prin impunerea unui cod gramatical al vulgarității, sintetizat simbolic prin „acest o, acest fucking o“ din expresiile: „și-au pus-o / și-au tras-o / și-o bagă / și-o scoate / o freacă / suge-o!“. După o epocă, inițială, a fascinației egale față de obiecte în regatul egoismului („Erați identici. Erați perfecți. Vă doreați aceleași lucruri. Primeați aceleași lucruri. Cizme de cauciuc roșii. Cizme de cauciuc albastre“), codul vulgarității introduce diferențierea de gen. Astfel, identitatea feminină e exotizată (ca „pronume personal persoana a III-a singular feminin“) și expulzată, în loc instaurîndu-se „țara băieților“, aceea în care aluziile sexuale cele mai stupide sînt întotdeauna prilej de haz. Volumul deconstruiește sexualitatea „receptă“, evocînd și suave întîmplări lesbiene sau agresiuni de îndrăgostită asupra unui băiat, prezente mai degrabă pentru a ilustra o sensibilitate plurală și o identitate posibilă. Prin această sintaxă narativă inteligentă se exprimă însă un protest serios și vehement. E de apreciat o asemenea coerență stilistică și ideologică, prin minimalism și feminism, ambele spații de existență vaste, pe care le ignoră doar captivii unei formule istoricizate de poezie.

Doris Mironescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei, Editura Humanitas, 2018.

956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.
p 17 2 jpg
Despre dragoste și alți demoni
Alice Diop urmărește în film patru bărbați pe care îi întreabă despre dragoste.
953 17 Biro1 jpg
In Djent We Trust
Albumele Meshuggah se folosesc de ritmuri sfredelitoare și o voce metal lătrată pentru o poziționare comercială cît de cît coerentă măcar pentru comunitatea metal, un ambalaj ce permite prezentarea live și pentru cei mai puțin interesați de identitatea chitaristico-matematică a lui Thordendal.
Calatorie pe urmele conflictelor de langa noi jpg
Carte nouă la Humanitas: „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati
Vă prezentăm un fragment din „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati, carte apărută de curînd la Editura Humanitas, în Colecția Memorii/Jurnale. Volum cu fotografiile autoarei.
Cover 1624 x 924 jpg
Filme ucrainene pentru publicul tînăr, la Cinema Muzeul Țăranului
În fiecare joi din luna iulie, de la ora 18:30, în cadrul proiectului „Open Museums Open Hearts”, publicul tînăr este așteptat să descopere două filme în limba ucraineană (cu traducere în limba română) la Cinema Muzeul Țăranului. Intrarea este gratuită.
952 15 1 jpeg
Tăcerea capodoperei și foșnetul vieții
Teribila absență a emoției, am înțeles, își avea sursa în faptul că aceste monumente exemplare le port în mine, că ele s-au cristalizat ca diamante intangibile.
952 16 Pdac jpg
Cartea-junglă
Mozaicul referențial al cărții lui Alexandru N. Stermin poate părea deconcertant, dacă n-ar fi subsumat unei idei centrale: aceea că sîntem efectiv „căzuți din junglă” și că dinamica biologică și socială a junglei poate da seama de ceea ce am fost și de ceea ce am devenit, în prezent.
952 17 foto Oana Monica Nae jpg
Cîntă, zeiță, mînia ce-aprinse pe Venus Actrița
„Fur” este un spectacol despre relația de putere dintre bărbați și femei în mediul artistic și are la bază un roman, „Venus im Pelz” (1870), al scriitorului austriac Leopold Ritter von Sacher-Masoch,

Adevarul.ro

image
Vacanţe de coşmar pentru zeci de mii de turişti blocaţi într-o staţiune. O familie susţine că trebuie să dea 26.000 de dolari pentru o săptămână de cazare
Vacanţele în oraşul turistic Sanya de pe insula tropicală Hainan din China au devenit un coşmar în acest weekend pentru zeci de mii de turişti care au rămas blocaţi acolo brusc, după ce autorităţile chineze au impus lockdown din cauza a peste 1.200 de cazuri de Covid-19.
image
EXCLUSIV Bărbatul cu probleme psihice care şi-a măcelărit familia, în Argeş, nu mai fusese evaluat de o comisie din 2004
Bărbatul de 53 de ani din comuna argeşeană Bascov care a masacrat cinci membri ai familiei şi avea probleme psihice nu a mai fost evaluat de către o comisie de specialitate de acum 18 ani, legislaţia fiind una extrem de permisivă.
image
EXCLUSIV Autorul masacrului din Argeş suferă de schizofrenie. Psihiatrul său: „Avea relaţii strict cu familia“
Viorel L., bărbatul de 53 de ani din comuna argeşeană Bascov care şi-a masacrat familia, suferea de mai mult timp de schizofrenie şi urma un tratament medical. Bărbatul nu avea un loc de muncă şi stătea în majoritatea timpului în curtea casei, fiind o persoană izolată.

HIstoria.ro

image
Pacea de la București (10 august 1913): „Ne-am jucat de-a Congresul de la Viena”
O sursă interesantă despre evenimentele anilor 1912-1913 o reprezintă însemnările celor două personalități ale Partidului Conservator – Titu Maiorescu și Alexandru Marghiloman. Jurnalele celor doi sunt caracterizate de un veritabil sincron.
image
Armele dacilor: formidabile și letale
Dacii erau meșteșugari desăvârșiți în prelucrarea metalelor, armele făurite de fierarii daci fiind formidabile și letale. Ateliere de fierărie erau în toate așezările, multe făcând unelte agricole sau obiecte de uz casnic, dar un meșter priceput putea foarte ușor să facă și arme.
image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.