Sub pecetea vocii

Publicat în Dilema Veche nr. 386 din 7 - 13 iulie 2011
Ce bine c─â n am dou─âzeci de ani! jpeg

Asta da coinciden┼ú─â n─âucitoare! 17 iunie 2011. Diminea┼úa, sorbind alene cafeaua pe canapea, cu ambele pisici torc├«ndu-mi coco┼úate pe umeri, m-am delectat cu cele dou─â sublime audiobook-uri mateine, ├«n lectura lui Marcel Iure┼č, ├«nregistrate recent la Humanitas:  Remember ┼či Sub pecetea tainei. Pentru ca seara, la Teatrul de Comedie, s─â am parte, f─â-┼úi idee, ┼úa┼úo, de un Marcel Iure┼č demen┼úial, dureros de provocator turnat ├«n Ca┼úavencu de Alexandru Dabija, power play-ul Scrisorii pierdute. A┼ča regal mai rar!  

M─â-nnebunesc dup─â mul┼úi actori, ├«ns─â Marcel Iure┼č r─âm├«ne feble┼úea mea ÔÇô la b─ârba┼úi, precum Valeria Seciu ÔÇô la doamne. Ver┼činin ┼či Chiriac! Richard III ┼či Ca┼úavencu! Hamlet, Hora┼úio, Caligula ┼či Krapp. Iar acum, vocea de brocarturi diamantine a Conului Rache, trezitorul de taine cu ghimpi ┼či catifele, laolalt─â cu cearc─ânele grele de p─âcat ┼či splendoare ale lui Aubrey de Verre! 

Dar s-o iau agale. 

Ca ins ├«mpov─ârat pe via┼ú─â cu un defect de vorbire eviscerant, am venerat de c├«nd m─â ┼čtiu dic┼úia, vocea, timbrul actoricesc. S─â po┼úi domina vocal un auditoriu, s─â subjugi cu vorba, s─â supline┼čti prin rostire deficitul fizic ┼či vestimentar mi s-a p─ârut ├«ntotdeauna ceva miraculos, de neatins. Am crescut ├«n cultul radioului (televizor am avut abia la 15 ani), astfel ├«nc├«t ┼čtiu ce va s─â zic─â prestan┼úa vocal─â, identitatea auditiv─â, pauzele de efect, acea minunare auditiv─â care te face s─â ui┼úi cine s├«nt (adic─â erau, ├«n fi┼čele de Cadre) Marcela Rusu, Irina R─âchi┼úeanu-┼×irianu, Dana Comnea, Laz─âr Vrabie... La 10-15 ani, am tr─âit din plin fascina┼úia teatrului radiofonic. M-am forjat suflete┼čte cu emisiunea Noapte bun─â, copii, unde m─â narcotizau vocile lui Octavian Cotescu ┼či Constantin Codrescu. Am crescut cu vocea Silviei Chico┼č, mi-am l─âsat ├«mb─âtat auzul de partiturile lui George Vraca, Niki Atanasiu, Beligan, Carmen St─ânescu, Birlic, Giugaru, Calboreanu, Nineta Gusti, Clody Bertola, Sanda Toma, Liliana Tomescu, m-am l─âsat ├«ngenuncheat auditiv pe via┼ú─â de Emil Botta, am suspinat la Eminescu auzindu-i pe Ovidiu Iuliu Moldovan, Caramitru, Leopoldina B─âl─ânu┼ú─â, Cozorici (inclusiv Pitti┼č, ├«ntr-o haioas─â descopciere a Scrisorii III), mi-am umplut cu fervoare biblioteca mental─â cu vocile lui George Constantin, ┼×tefan Iordache, Toma Caragiu, Victor Rebengiuc, Mircea Albulescu, Hora┼úiu M─âl─âele,  Adela M─ârculescu, Irina Petrescu, Oana Pellea, Repan, ┼×tefan Sileanu...  

Pentru ca acum, sexagenar buimac, s─â-mi alint pavilionul cu audiobook-urile altor dou─â voci superbe, Andrei Ple┼ču ┼či Gabriel Liiceanu, ├«nso┼úite ├«n suita CD-urilor de la Humanitas de timbrul inconfundabil al unor C. Noica, Neagu Djuvara, Ana Blandiana, Patapievici, evident cu Beligan, Vali Seciu, Codrescu, Rebengiuc, Caramitru ┼či Iure┼č, al─âturi de Marin Moraru, Marian R├ólea, Marius Manole, Drago┼č Bucur, Mircea Diaconu, Adrian Pintea, Gheorghe Visu, Gheorghe Motoi, Dorina Chiriac, Rodica Mandache, Claudiu Bleon┼ú... 

Audiobook-urile: o bibliotec─â de voci, nostalgii, jubila┼úii ┼či melancolie. Iei teatrul cu tine pe plaj─â ┼či-n v├«rf de munte, ├«n livada de pruni ┼či meri de la ┼úar─â, ├«n ma┼čin─â c─âtre P─âltini┼č, Vama Veche, Balcic, Viena, Istanbul sau Toscana. Chiar: Ce ┼či unde-i merge mai bine ┼čoferului? Ple┼ču citind Craii lui Mateiu de la Bucure┼čti la Sibiu? Rodica Mandache ┼či Dama cu camelii c─âtre Putna? Liiceanu cu Tinere┼úe f─âr─â b─âtr├«ne┼úe ┼či Noica ├«nspre Or─â┼čtie? Rebengiuc ┼či Dostoievski pe drum c─âtre Sighet? Toate acestea s├«nt p─âstorite, la Humanitas, de Mihaela Coman: o patim─â nesecat─â a scenei auditive ┼či ecranului mental, fiin┼ú─â ultradiscret─â, cu stranie alunecare prin lume ┼či d─âruindu-se total meseriei. Teribil─â iubitoare de actori, ea a umplut deja o audio-bibliotec─â redutabil─â. Mihaela n-a uitat c─â am scris fermecat, acum c├«┼úiva ani, ├«n Evenimentul zilei, despre cople┼čitoarea rostire a Crailor mateini de c─âtre Andrei Ple┼ču, astfel ├«nc├«t m-a provocat acum cu continuarea. 

Adev─ârat─â (re)c─âft─ânire a auzului! Fa┼ú─â de autorii clasici, cu t─âietura direct─â a fraz─ârii, retoric─â realist─â ┼či cazuistic─â mimetic─â (mai ales c├«nd s├«nt dota┼úi ┼či cu harul replicii), marii dantelari, digresivii aluzivi, cei ahotnici de stucatur─â, trafoare, surfil─âri, volute ┼či logii, adic─â romantici la sim┼úire ┼či baroci la rostire ÔÇô ca Mateiu Caragiale ÔÇô au nevoie de voci care s─â se plieze par┼čiv pe text. Viril ┼či pufos totodat─â. S─â te cuprind─â tandru, comprehensiv, dar ultimativ ┼či f─âr─â sc─âpare. Voci alveolare, care s─â cad─â pe text ca pleoapele de bufni┼ú─â. Exact a┼ča sun─â lectura lui Marcel Iure┼č: b─ârb─â┼úie heraldic─â, salonard-magnetizant─â, picur├«nd mister ├«n retortele alchimiei evocative ÔÇô ├«n Remember ÔÇô ┼či nara┼úiune ambigu─â, ┼čugube┼ú-t─âinuitoare, amestec├«nd melancolie ┼či sarcasm, ricanare, pitoresc paseist, hedonism ┼či cinism, ├«n Sub pecetea tainei. 

De cealalt─â parte, c├«nd sare din Mateiu ├«n I.L. Caragiale, Iure┼č umple scena ├«ntr-un mod aparte. Adic─â nu pe orizontal─â, ├«n falduri vocal-gestuale, precum Giugaru, Calboreanu, George Constantin sau Toma Caragiu, ci ÔÇô precum ┼×tefan Iordache, Octavian Cotescu, Victor Rebengiuc ┼či Hora┼úiu M─âl─âele ÔÇô strecur├«ndu-se, pe vertical─â. Las─â greul detaliilor ├«n sarcina t─âcerilor doldora de ├«mbieri, a ├«nv─âluirilor molatic-persuasive, nu pe seama desf─â┼čur─ârilor ample, demonstrative.  

Merge┼úi, v─â rog, la Scrisoarea pierdut─â ├«n viziunea lui Alexandru Dabija dac─â nu neap─ârat pentru delirul exasperat de Rom├ónia, bini┼čor adaptat pentru absurd, la un pas de co┼čmar, atunci pentru partitura extraordinar─â rezervat─â lui Marcel Iure┼č. Un Ca┼úavencu vecin cu Finte┼čteanu ├«n Tartuffe, dar care ajunge s─â-┼či proiecteze josnicia, versatilitatea cinic─â ┼či golul l─âuntric la nivel de emblem─â na┼úional─â. ├Än chip monstruos antologice, scena discursului electoral ┼či panarama cr├«ncenei be┼úii finale rotesc sadic demonstra┼úia caragialian─â dinspre bl├«nda, fatala resemnare din ÔÇ×to┼úi ne iubim ┼úara, to┼úi s├«ntem rom├óni... mai mult sau mai pu┼úin one┼čti (Tip─âtescu r├«de)ÔÇť c─âtre pr─âbu┼čirea f─âr─â sc─âpare ├«n vidul duhnind a rachiu al pivni┼úei saprofite care a ajuns Rom├ónia. 

┼×i uite-a┼ča, gra┼úie modula┼úiilor din vocea f─âr─â pereche a lui Marcel Iure┼č te vindeci, prin Mateiu, de I.L. Caragiale. Realismul necru┼ú─âtor, ÔÇ×veterotestamentarÔÇť, al tat─âlui se ├«mbuneaz─â, trec├«nd ├«n utopie, filtrat prin fantasmele fiului. 

Dan C. Mih─âilescu este critic literar. Cea mai recent─â carte publicat─â: ┼×i a┼ča mai departe? Via┼ú─â literar─â IV: august 2008 ÔÇô mai 2010, Humanitas, 2011.

p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimu╚Ťe, muzic─â ╚Öi baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana ├«nt├«i, cu un narator de v├«rsta a treia, ce graviteaz─â ├«n jurul unor teme precum nostalgia tinere╚Ťii, muzica, erotismul, totul ├«nv─âluit ├«ntr-o folie de ÔÇ×unheimlichÔÇŁ care a devenit marca autorului nipon.

Adevarul.ro

image
Experimentul social al unui român care a vrut să afle ce cred românii când li se spune că viaţa în luxul paradisului din Bali costă mai puţin decât în Cluj
Patrik Bindea este specialist ├«n marketing ┼či de c├óteva luni a ├«nceput un experiment social. El a f─âcut o compara┼úie ÔÇ×cosmetizat─âÔÇŁ a costului vie┼úii ├«n paradisul din Bali, cu Bucure┼čti sau Cluj, iar concluziile acestul ÔÇ×clickbaitÔÇŁ elaborat au fost surprinz─âtoare: oamenii au ├«nghi┼úit ÔÇ×g─âlu┼čcaÔÇŁ ┼či au generat un trafic nebun post─ârii.
image
Un YouTuber care a vizitat un McDonald's-ul rebrănduit din Rusia a povestit cât de multe diferenţe sunt faţă de varianta americană
Un reporter rus de la un cunoscut canal de YouTube a mers la McDonald's-ul rebranduit din Moscova, care s-a deschis pe 12 iunie, ┼či a spus c─â mirosul ┼či m├óncarea sunt diferite.
image
Cum au vrut bulgarii s─â anexeze toat─â Dobrogea. Jafuri, crime ┼či bomboane otr─âvite ├«n Primul R─âzboi Mondial
Dup─â nici jum─âtate de veac de la ie┼čirea Dobrogei de sub st─âp├ónirea otoman─â, provincia dintre Dun─âre ┼či Marea Neagr─â a cunoscut din nou ororile ocupa┼úiei, de data aceasta ale bulgarilor, care au ├«ncercat s─â anexeze toat─â provincia prin jefuirea ┼či omor├órea popula┼úiei.

HIstoria.ro

image
Rom├ónia, alian╚Ťele militare ╚Öi R─âzboaiele Balcanice
Se spune că orice conflict militar extins are parte de un preambul, iar preludiul Primului Război Mondial a fost constituit de cele două conflicte balcanice din anii 1912 și 1913.
image
ÔÇ×Greva regal─âÔÇŁ ╚Öi r─âspunsul lui Ion Mihalache
În prima parte a lui octombrie 1945, Lucreţiu Pătrășcanu îl abordează pe Mihalache, propunându-i să devină prim-ministru în locul lui Petru Groza.
image
Sultanul Mahmud II ÔÇô c─âl─âul ienicerilor
Sultanul otoman Mahmud II (1808-1839) a fost cel care a ini┼úiat seria de reforme ce urma s─â modernizeze ├«mb─âtr├ónitul Imperiu Otoman ┼či s─â ├«l ridice la nivelul puterilor occidentale. Urc├ónd pe tron ├«n contextul luptelor dintre reformatori ┼či conservatori, Mahmud a ├«n┼úeles mai bine dec├ót v─ârul s─âu, sultanul Selim III, cum trebuie implementate reformele la nivelul ├«ntregului imperiu.