Stilistica terapeutică

Publicat în Dilema Veche nr. 975 din 15 decembrie – 21 decembrie 2022
© YouTube
© YouTube

  Mihai Zamfir, Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române, ediția a II-a, revăzută şi adăugită, Editura Polirom, 2021. 

Pentru suflarea filologică de la noi, o nouă ediţie a unei istorii a literaturii române poate fi cu adevărat provocatoare. Vasta cercetare a lui Mihai Zamfir se defineşte, pe de-o parte, printr-un nivel de exigenţă stilistică şi lingvistică, reclamînd o postură anticuratorială în numele căreia figurile „venerabile” de altădată sînt reexaminate şi reevaluate, adesea în dauna reputaţiilor ocazionale, a categoriilor pitorescului ori a rolului lor istoric. Pe de altă parte, se remarcă prin căutarea deliberată, de sorginte întrucîtva neomodernistă, a „cifrului ascuns”, a „individualităţii ultime” a operei, prin întreţinerea unei tensiuni a inefabilului (nelipsită de anumite delicii în planul narativităţii), prin credinţa că faptul literar se poate naşte din secvenţe care frizează cu deosebire gratuitatea, accidentul ori miraculosul.

În oglinzile criticii recente     

Teza că doar originalitatea stilistică asigură perenitatea operei este, fireşte, discutabilă. Unele dintre reproşurile care i s-au adus prezentului op conotează, însă, „lipsa oricărei bibliografii şi aspectul rapsodic, fără rigoare” (Mihai Iovănel, Istoria literaturii române contemporane, Polirom, 2021) drept particularitate definitorie a acestei istorii literare. Pînă şi o lectură de survol a textului ori a primelor zeci de pagini ar trebui să descurajeze o astfel de ipoteză, cîtă vreme referinţele teoretice, critice ori literare, nicidecum inexistente, sînt mereu absorbite în corpusul textual, cum se practică, de pildă, în discursul publicistic, evitîndu-se folosirea notelor de subsol. Este o abordare la care apelează şi Eugen Negrici în Iluziile literaturii române, deşi nu am găsit pînă acum pe cineva care să îi reproşeze acestuia respectiva opţiune. Chiar din primele pagini, referinţele sînt cultivate şi integrate discret pe firul discursului critic: de la filosoful Jacques Bouveresse la medievalistul Michel Zink, cel din La subjectivité littéraire (1985), de la valoroasele contribuţii de lingvistică matematică ale lui Mihai Dinu la lucrările de stilistică ale „coautorului discret al acestei Istorii”, Mihaela Mancaş, sau la studiile, consultate în original, ale unor Virgil Nemoianu, Pierre Manent, Marcel Gauchet, Antoine Compagnon etc.

În plus, în condiţiile revelării unui eu publicistic, cultivat asiduu odată cu căderea socialismului dictatorial, scriitura subiectului critic suferă o modificare evidentă (însă nu o fisură, după cum vom vedea), efectuînd un viraj pe care fie îl ignoră, fie îl interpretează discutabil unii exegeţi, precum Adriana Stan. Cum haina de camuflaj a teoreticianului putea fi dezbrăcată doar odată cu anotimpul căderii socialismului dictatorial, epilogul acestei îndelungi aşteptări este marcat nu doar la nivel simbolic, ci chiar şi sub aspectul unui relativism metodologic, aşa cum se poate citi printre rînduri în eseurile sale de tranziţie, unde iese la iveală virajul neo-traumatic, „mărturisitor” (cum ar spune teologii), către un eseism literar de tip superior. 

Întreaga condiţie a intelectualului suferă acum o redimensionare în regim de urgenţă. Respectiva turnură este consfinţită în prefaţa volumului Discursul anilor ’90 (Fundaţia Culturală Română, 1997). Aventura structuralistă, în spiritul căreia se formează subiectul, este recitită retrospectiv şi reevaluată într-o cheie compensativă, strategie la care au recurs şi alţi teoreticieni, dacă ar fi să-l amintim aici doar pe Toma Pavel, cu care Zamfir este înrudit spiritual şi intelectual. Ceea ce scria marele său prieten în prefaţa la ediţia postcomunistă a volumului său de debut, Fragmente despre cuvinte (1968), este în mare măsură valabil şi pentru primele studii semnate de Zamfir: „Ca lingvist, mă simţeam în siguranţă, mai ales că eram structuralist şi că, deci, lucrările mele, practic ininteligibile pentru neiniţiaţi, nu puteau fi interpretate ca duşmănoase faţă de regimul la putere”.

Dar este oare atît de greu de acceptat de către unii intelectuali de la noi teza că teroarea istoriei a rămas şi rămîne în continuare psihologic-decisivă pe scena interioară a subiectului? Concret, ceea ce reproşez analizei Adrianei Stan, autoarea excepţionalului studiu despre structuralismul românesc, este dublul standard în dezbaterea privind cazul românesc şi cel francez: dacă francezilor nu doar că li se justifică, ci chiar li se admiră alibiurile poststructuraliste, id est, „relativismul interpretării” şi „revenirea subiectivităţii refulate”, în schimb, astfel de „derapaje”, odată transferate în cronotopul românesc, brutalizat nu printr-o dictatură de carton, ci printr-una cît se poate de reală, nu mai primesc notă de trecere şi sînt drastic sancţionate de către o ironie muşcătoare (Adriana Stan, Bastionul lingvistic..., MLR, 2017). 

În fapt, eroarea se datorează şi unor omisiuni surprinzătoare privind parcursul de după ’90 al criticului şi publicistului. Deşi activitatea lui Zamfir este urmărită pînă atunci cu atenţie şi cu fineţe analitică, sancţionată ori apreciată acolo unde era cazul, Adriana Stan sare brusc două decenii şi decretează, fără să ezite, că de unde în ’88 aveam de-a face cu o „versatilitate analitică” de invidiat, exemplar exersată în volumul Cealaltă faţă a prozei, ne trezim direct în 2011, faţă în faţă cu sinteza prăfuită a unui călinescian, o indigestă „călătorie de tip crocean”, reducţionistă şi deficitară în abordarea dinamicii genurilor şi a convenţiilor, refuzînd deliberat orice perspectivă de tip macro (?), în care „portretele autorilor se înşiră ca nişte medalioane în sepia”. 

Dacă „accentul covîrşitor pus pe particularitate, diferenţă, discontinuitate, pe individ, nu pe sistem, este cu totul nepotrivit demersului istoriografic” (cu toate că şi această prejudecată critică, altoită probabil pe filiera acceselor anticălinesciene de tip Marino, care făcea alergie la orice formă de eseism larg, fie el inteligent, superior şi cultivat, este discutabilă, cel puţin din perspectiva unei teorii a lecturii), întrebarea care se pune este dacă a scris, de fapt, vreodată istorie literară Mihai Zamfir altfel decît pînă acum. 

În realitate, aceeaşi „versatilitate analitică”, pusă la lucru de către autorul eseurilor cuprinse în Cealaltă faţă a prozei, ne întîmpină şi în Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române. Aici se glosează în marginea supremei forme de subtilitate stilistică la Creangă, dată de eliminarea cu totul a referinţelor înalt-culturale, despre descendenţa lui Slavici din prozatorii austrieci Biedermeier, ori despre receptarea pasionantă a romanului-cult al lui Mateiu Caragiale; dincolo sînt scoase la lumină aceleaşi (aparente) discontinuităţi, cazuri controversate, unghiuri inedite de interpretare, „dosare nesoluţionate din arhiva secretă a literaturii române” (cum scrie Alex Goldiş): de la eşecurile prozei lui C. Stere şi diferenţa specifică a romanescului, la relaţia dintre mimetism şi originalitate, dintre propensiune filosofică şi propensiune literară şi, implicit, dintre primul şi ultimul Lovinescu, ori la etica lui Marin Preda şi la filiaţiile camusiene ale acestuia. Actul critic subîntinde, prin urmare, o gesticulaţie extrem de largă, departe de cadrele austerităţii.

975 16 coperta jpg

Culisele unei poetici a genialităţii

Markerii stilistici responsabili de instalarea unei tensiuni a inefabilului nu pot fi puşi la îndoială („au apărut ca prin minune trei insule de cultură europeană”, „miracolul apariţiei lui Dosoftei ca poet complet format are proporţiile unui fenomen inexplicabil”, „unul dintre acei poeţi care se nasc prin accident”, „intuiţia profundă a poetului moldovean a frizat geniul” etc.), însă ei nu sînt o apariţie meteorică, dovadă volumul de debut, Proza poetică românească în secolul XIX(1971). Iar faptul că interpretul operează în deplină conştiinţă a convenţiei, altfel spus, că lucrează conştient cu instrumentele unei poetici a genialităţii lingvistice, reiese încă din modul în care construieşte prima analiză profesionistă asupra înşurubării mitului eminescian în conştiinţa publicului, într-un studiu publicat spre finalul deceniului al optulea (D. Păcurariu, editor, Eminescu după Eminescu, Junimea, 1978). 

Pe urmele maestrului său, Tudor Vianu, Zamfir este încredinţat de primatul ştiinţei limbii în raport cu imaginaţia creatorului. Teza este aceea pe care mizează şi Marc Fumaroli, atunci cînd subliniază că geniul nu inventează un nou mod de guvernare a literaturii, ci doar dislocă funcţia de comunicare din spaţiul retoricii în cel al gramaticii. În lectura lui Adrian Tudurachi, geniul devine, în fapt, un răspuns (strategic) optimist la condiţionările negative la care este supusă o cultură autarhică, a cărei dezvoltare a fost îndelung inhibată ori blocată, supusă fiind unui etern decalaj cultural. În culisele acestui scenariu terapeutic, „valorile spontaneităţii pot să fie puse în balanţă şi să neutralizeze o anxietate a descendenţei” (Fabrica de geniu..., Institutul European, 2016). Geniul poate fi aşadar echivalat cu virtualităţile, cu potenţialităţile, cu forţele neexplorate, cu dorinţele încă neîmplinite. Misiunea acestuia e definită de capacitatea coagulării unor forme literare dinainte ca literatura însăşi să fie echipată cu instituţiile necesare funcţionării ei.

Este practic imposibil să concentrezi o istorie a literaturii de o asemenea complexitate într-o cronică. De preferat sînt studiile, instrumentarul academic, perspectivele comparatiste. A nu se deduce de aici că naraţiunea interpretativă ar duce lipsă de colocvialităţi, de puseuri de ironie şi umor ale unui prozator stăpîn pe mijloacele sale de expresie: „boierul putred de bogat [e dornic] a convinge de iubirea sa succesiunea femeilor asediate” (cu privire la Costache Conachi), ruinele reprezintă o „adevărată calamitate tematică naţională”, „pentru bulimicul Heliade, a nu fi în centrul atenţiei şi al evenimentelor echivala cu dezastrul” etc. 

O paralelă pertinentă între prezentul op şi Istoria critică a lui N. Manolescu ar putea deveni un demers incitant şi plin de surprize.

Adrian Mureşan este critic literar. Ultima carte publicată: Vîrstele subversiunii. N. Steinhardt şi deconstrucţia utopiilor,OMG, 2020.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.