Somnul învinsului

Publicat în Dilema Veche nr. 386 din 7 - 13 iulie 2011
Somnul învinsului jpeg

Ioan Es. Pop, Unelte de dormit, cu 10 desene de Dumitru Gorzo, Editura Cartea Românească, 2011. 

Aflat la al cincilea volum de poezie şi după o „pauză“ de opt ani, Ioan Es. Pop nu se află deloc într-o postură de invidiat. Primele sale trei cărţi, memorabilele Ieudul fără ieşire (1994), Porcec (1996) şi Pantelimon 113 bis (1999), i-au adus mai toate premiile literare importante şi l-au impus imediat, consolidîndu-i statutul de cel mai important poet debutat după ’90. În anii 2000, i-au apărut trei antologii româneşti (Podul, 2000; Rugăciunea de antracit, 2002; şi No Exit, 2007), cîteva ediţii bilingve, ba chiar şi reeditări, şi tot mai multe traduceri în limbi europene. Privind în urmă, Ioan Es. Pop este, alături de Cristi Popescu, Ion Mureşan şi Angela Marinescu, printre cei mai citiţi/citaţi şi, mai ales, influenţabili poeţi ai ultimelor generaţii, în condiţiile în care Gellu Naum şi M. Ivănescu, de pildă, alţi doi mari redescoperiţi şi cu o cotă critică ridicată şi în creştere în ultimele două decenii, nu au fost urmaţi în poeticile lor de poeţii tineri, decît cu foarte puţine excepţii. S-ar putea spune, aşadar, că, în acest moment, Ioan Es. Pop este un poet de-a dreptul clasicizat, chit că împotriva propriului ideal. Dar asta e, în cel mai bun caz, o fatalitate a valorii. 

Nu este însă prima dată cînd poetul are de înfruntat aşteptări uriaşe. În 2003, volumul Petrecere de pietoni, primul care apărea după triada deja amintită, se deschidea cu un „argument împotrivă“ unde Ioan Es. Pop îşi lua cîteva precauţii: „Scrisul e doar fractură, iar neputinţa de a mă trăi întreg – aproape o compensaţie. Am ajuns la această soluţie, justă şi pentru mine, şi pentru raporturile mele cu alţii, lucrînd pe ascuns asupra unei speranţe pe care o visam mîntuitoare: că scriu ca să-l conving pe Dumnezeu, că-mi amîn sau atenuez astfel moartea. M-am înşelat. A scrie nu oferă mîntuire. În schimb, am trăit mica revelaţie că trebuie să scriu pentru că n-am alte îndemînări; că există o măruntă comunitate de excluşi care supravieţuieşte prin acest fel de iluzie...“ Era în acel contra-manifest şi o încercare de a se detaşa de propriul mit, de a renunţa să mai confere propriului scris o funcţie sacră; altfel spus, era vorba de o eliberare prin recunoaşterea imposibilităţii de a mai crede în forţa şi de a se mai ridica în tăriile revelator-salvatoare ale poeziei de altădată. Poate că, pe undeva, era vorba (şi) despre anxietatea repetiţiei. Scrisul ca obişnuinţă. 

Ca şi acel volum compozit, deşi fără jocurile frivole de limbaj de acolo, Unelte de dormit nu mai este o carte unitară, de aceea tensiunea care o străbate e una resemnată, tonul este mult mai soft, poetul e cumva concesiv & confesiv, mai narativ şi mai explicit, chit că temele (şi abordările) sînt aceleaşi: vina, inadaptarea şi izolarea, damnarea şi nenorocul, răul visceral şi angoasa existenţială, captivitatea în prezent şi confuzia dintre mîine şi ieri, tentaţia autodistrugerii, vizionarismul întunecat şi revelaţiile alcoolului... Toate acestea subsumate, mai mult sau mai puţin, supra-temei somnului din titlu ca alternativă a vieţii şi anticameră a morţii, ca spaţiu incert – de repaus, ascundere şi izolare – între cele două spaime, ca stare de letargie, absenţă şi uitare de sine în vertijul existenţei, precum în poemul de deschidere: „cînd eram mic, visam să fiu şi mai mic. / mai mic decît masa, mai mic decît scaunul, / mai mic decît cizmele mari ale tatălui. / cît un cartof, atîta mă visam. / pentru că primăvara pe cartofi îi puneau în pămînt şi gata, / pînă toamna nu-i mai necăjeau. // mă visam în cuib, printre ei, / dormind cu dulceaţă-n întuneric, / întorcîndu-mă pe-o parte şi pe alta vara / iar apoi căzînd din nou în somn. // şi toamna să mă trezesc tot nedormit / şi tot nespălat ca fraţii mei / şi cînd să dea cu sapa-n noi, să sar deasupra / şi să le strig: nu mai săpaţi, nu mai săpaţi, / căci vin acasă de bunăvoie, / dacă-n primăvară mă puneţi la loc, // şi primăvara să fiu primul pe care / îl aruncă înapoi în cuib / şi tot aşa, să rămîn să dorm mereu, / din cuib în pivniţă şi din pivniţă în cuib, / ani mulţi, neîntors şi uitat“.

Doar că această obsesie a somnului (ea însăşi o temă mai veche) nu unifică ciclurile volumului, iar atmosfera apăsătoare, viziunile, ipostazele şi scenariile terorii, care altădată şocau acum au ajuns previzibile, sună deja familiar, iar tragismul s-a diluat prin repetitivitate. Sound-ul este acelaşi şi trebuie să rămînă recognoscibil, nu asta e problema, ci efectul de ecou resimţit: poemul „om de zi, om de noapte“ este doar o altă variantă a poemului dedublării celor doi Pop în ipostazele nocturn-diurn, intim-social din textul mai vechi „în timp ce pop îşi vîră degetele pe gît“; poemele „cînd am auzit că va trece pe şoseaua noastră“ şi „dumnezeul tramvaiului 40“ reiterează acelaşi scenariu al aşteptării şi rătăcirii perpetue din poemele „năneşti“ sau din „luni de zile, auzind că circulă din nou“, aşa cum „cîntec de leagăn“ reia tema ratării şi ruşinii, a întoarcerii (în)frînte acasă însoţit de „carele-ncărcate cu nimic“, simili-proza „Pînă să ajung în aşezarea asta“ în care la marginea unei văi dintr-un sat îndepărtat există un zid de întuneric care desparte lumea aceasta de Dincolo este înrudită cu povestirea „Între frontiere“ unde la marginea unei gropi din afara oraşului timpul şi spaţiul sînt rarefiate şi se pot vedea scene din trecut sau din viitor... Scenele de vină şi teroare din copilărie revin cu imagini deja ştiute (cum este îngroparea în pămînt a Amintirilor din casa morţilor), apare din nou personajul măcelarului, precum şi al duhovnicului ca pereche a eului alcoolic, iar versuri care acum fac poeme distincte („dorm de două zile. m-am trezit degeaba, / e tot azi“), altădată erau doar finaluri de poeme („[...] numai că mîine iar e azi – dezamăgire / mîine n-o să fie nicicînd mîine“). 

Există şi cîteva schimbări de registru, cum este ciclul „potriviri după alecsandri & co.“, un exerciţiu postmodern al (supra)punerii propriilor viziuni şi obsesii în forme clasice, construind un intertext în negativ, ca să zic aşa, căci peste pastelul lui Alecsandri se aplică stratul unor tonuri mai grele: „din văzduh, cumplita iarnă cerne norii de zăpadă. / de acum, legat cu lanţuri de un leagăn în ogradă, / pe copil or să tot cadă fulgi cu colţi sticloşi de lup. / va fi trup doar ca să moară cel ce n-a fost nicicînd trup. // iar şezînd în bibliotecă, mult se va mira străinul. / va lăsa deoparte cartea şi va da deoparte vinul. / nu de moarte o să-i pese, ci de veşnicia ei. / va fi doar un fel de mîine încheiat la ora trei. // fiara va intra cu jale, melancolică ţintind / tomurile de pe rafturi, dac-o să mai fie cînd. / vor bea ceaiuri lungi pe prispă, pufăind din ţigaret. / vremea se va toarce moale, timpul va mişca încet. // şi cînd neguri arzătoare se vor prăbuşi alene, / s-or acoperi de carne şi vor aţipi în vene, / unde sîngele-i va duce spre întîiul lor strămoş. / fioros va bate gîndul, sumbri fi-vor şi frumoşi. // lungi troiene călătoare îi vor clătina puţin. / va fi plin de întuneric, iar opaiţul va fi plin“. Acest ciclu numără doar cinci poeme şi oricum rămîne un exerciţiu, nu e o schimbare, o cale de urmat.

Unelte de dormit este o carte cu destule poeme bune şi cu cîteva texte care au mai păstrat din forţa de altădată şi-şi găsesc importanţa (cum este cel final, „cu aceşti ochi, cu care n-am văzut“), doar că, direct spus, nu se ridică la standardele ridicate de Ioan Es. Pop însuşi şi cele mai multe sînt reluări şi autopastişe. Situaţie care repune pe tapet cîteva întrebări (retorice) fundamentale: are scriitorul „voie“ să se repete şi în ce limite? În numele cărui principiu i se poate imputa că nu se reînnoieşte constant şi cel puţin la aceeaşi valoare? (Nu este asta o formă de tiranie?) Care este limita trecerii aprofundării unor teme în redundanţa lor? Cît de inepuizabil poate fi cu adevărat un scriitor şi de ce n-ar fi epuizarea parte din jocul artei, poate chiar cheia ei? Cum o zice Ioan Es. Pop însuşi într-un posibil meta-vers: „poezia este istoria celor învinşi“.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Congress of Breda (1) jpg
Unul dintre cele mai prost inspirate schimburi teritoriale din istorie. Cum a fost dat New Yorkul pe o insulă de 13 kilometri
În anul 1667 a avut loc cel mai păgubos schimb cunoscut, de teritorii din istorie. După cel de-al doilea război ango-olandez, cei din „Țara lalelor” au crezut că au dat lovitura secolului dând la schimb Manhattanul pe o mică insulă din arhipelagul indonezian.
image png
Două ingrediente-minune care nu trebuie să-ți lipsească din casă. Înlocuiec cremele de lux, curăță perfect suprafețele, înlătură rugina și grăsimea
Mulți dintre noi investim sume considerabile în produse scumpe pentru curățenie sau îngrijire personală, fără să realizăm că unele soluții simple, naturale și accesibile pot oferi rezultate la fel de spectaculoase.
Autostrada vestului  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (13) jpg
Anul 2026, istoric pentru infrastructura României: autostrăzi complet finalizate și sute de kilometri pregătiți de inaugurare
Anul 2026 se anunță a fi unul al recordurilor în privința inaugurărilor de autostrăzi. Autostrăzile Capitalei, Vestului și Moldovei vor fi completate, iar estimările specialiștilor arată că în 2026 ar putea fi deschiși mai mulți kilometri decât în 2024 și 2025 la un loc.
horoscop, foto shutterstock jpg
Zodia care astăzi, 6 decembrie, trece peste hopul vieții lor. Acest nativ are protecția Sfântului Nicolae
Astăzi, 6 decembrie, ziua în care Biserica Ortodoxă îl cinstește pe Sfântul Nicolae, un eveniment astral important se petrece pentru nativii din zodia Pești.
piata-auto-parc-auto-masini-sh
UE vrea să oprească manipularea kilometrajului, dar refuză testarea anuală a mașinilor vechi
Miniștrii Transporturilor din cele 27 de state membre UE au cerut joi măsuri suplimentare împotriva falsificării kilometrajului, deși s-au opus cu vehemență propunerii Comisiei Europene de a face obligatorii inspecţiile tehnice anuale pentru maşinile şi autoutilitarele mai vechi de 10 ani.
ajutor incalzire bani calorifer jpeg
Cum va fi iarna 2025-2026 și cum vor influența temperaturile preturile energiei
În România, prima prognoză ANM anunță un început de iarnă cu temperaturi peste cele obișnuite, însă acest lucru nu exclude posibilitatea unor episoade de ger sau ninsori. Fenomenul „La Niña” ar putea produce surprize în Europa.
durere in gat jpg
Gargara cu ceaiuri medicinale. Remedii naturale pentru durerile în gât
Durerile în gât apar frecvent în timpul răcelilor, virozelor sau din cauza aerului uscat, iritând mucoasa și provocând disconfort.
magazin  jpg
Micile magazine sătești, obligate să permită retragerea banilor cash în limita a 750 lei
Micile magazine sătești ar putea fi obligate să permită clienților să retragă bani cash în limita a 750 lei, conform unei decizii recente luate la nivel european. Practic, măsura vizează facilitarea accesului cetățenilor la fonduri în zonele unde nu există bancomate.
tudor chirila facebook jpg
Tudor Chirilă înainte de alegeri: „Am luat programele primilor cinci candidați, le-am introdus în ChatGPT și Gemini, mi-am făcut profilul de alegător”
Tudor Chirilă își exprimă frustrarea față de lipsa unui scrutin în două tururi pentru alegerea primarului Capitalei și explică modul în care își analizează opțiunea electorală.