Singur printre textieri

Publicat în Dilema Veche nr. 682 din 16-22 martie 2017
Singur printre textieri jpeg

● Florin Dumitrescu, Dodii, Editura Nemira, 2016. 

Florin Dumitrescu (n. 1966) este cel mai prolific textier de la noi. A colaborat cu cîteva zeci de artiști și trupe, și numai pentru Sarmalele Reci a compus versurile a peste o sută de piese. Multe din versurile pop-rock-ului românesc din ultimii treizeci de ani care-au intrat în memoria colectivă îi aparțin fără, poate, să știm că-s ale lui. Dar Florin Dumitrescu este și un poet special. Debutul său în poezie s-a produs în 1997 cu volumul premiat Ana are mere, după care a mai publicat încă două cărți: ÎNcîntece (2007) și Dodii. Poeziile sale figurează și în volumul colectiv Marfă din 1996, precum și în sequel-ul Marfă reîncărcată (Brumar, 2011), semn că interesul lui Florin Dumitrescu pentru „poezia citită“ a fost constant, chiar dacă s-a manifestat, în cărți, la distanțe mari de timp.

De altfel, e foarte interesant de urmărit această dualitate creatoare a lui Florin Dumitrescu, ale cărui texte pentru muzică (deși poetice) și versuri pentru cărți (deși muzicale) sînt două entități lirice distincte, care, în ciuda elementelor comune, rareori se întîlnesc. Citite, textele scrise pentru cîntece nu „sună“ la fel de bine, iar dacă ar fi cîntate, versurile din cărți ar avea nevoie de o cu totul altă muzică, poate un folk de avangardă, poate ceva electro-experimental. Textul pentru o piesă precum „Violeta (duce găleata la gunoi)“, de pe albumul Țara te vrea prost al Sarmalelor Reci, face parte din același univers imaginar precum poemul „Zeuții“ din acest volum (evocarea nostalgică a unor episoade din copilăria de la bloc), dar sînt două creații diferite, deopotrivă prin limbaj și prin structura compoziției. De aceea, cînd vine vorba de Florin Dumitrescu, se pot invoca și cantautori foarte buni care și-au scris textele propriilor piese (precum regretații Nicu Vladimir, Dorin Liviu Zaharia și Valeriu Sterian sau Nicu Alifantis, Mircea Florian și Alexandru Andrieș), dar încă și mai bine pot fi aduși în discuție poeți precum Ion Barbu, Cezar Ivănescu, Leonid Dimov, Șerban Foarță, Florin Bican sau Sorin Gherguț. Tradiția de la care se revendică textele/versurile lui Florin Dumitrescu coboară deopotrivă la baladele populare (balcanismul este un filon evident în imaginarul textierului), trece prin dadaismul și ermetismul modernist (două curente fundamental muzicale) și cochetează cu manierismul pentru a ajunge, în cele din urmă, la folclorul urban și la „feeling“-ul contemporan. Motiv pentru care eu văd în mica operă a lui Florin Dumitrescu o manifestare specială a postmodernismului poetic de la noi.

Spuneam cu altă ocazie că l-am perceput dintotdeauna pe Florin Dumitrescu ca pe un baladist ermetic, un tragi-ludic manierist dexter, ca şi cum ar scrie cu spiritul lui Ion Barbu pe un umăr și cu al lui Şerban Foarţă pe celălalt. Poemul titular este o ars poetica, iar referințele, la vedere: „…și tu precitești / și nădăiești de vești / din Uvedenrode? // Principiul i-un prinț / captiv în năzgodii: / vădește se-n dodii? / Eu sper crez și simț“. Pasionat pînă la obsesie de cuvinte potrivite în ritm şi rimă, cu un simț deosebit al muzicalității şi o nevoie acută de sens, Florin Dumitrescu distilează „frumuseți și prețuri noi“ dintr-o vastă tradiție poetică transplantată în decoruri contemporane. Jocul său cu limbajul şi cu formele fixe ale poeziei, pe care le manipulează după bunul plac, creează versuri incantatorii prin muzicalitate și ermetice ca sens („univers în vers obvers“). Din raţiuni ritmice și fonetice (unele aliterații sînt spectaculoase: „prin rîvna care ne animă / de-a da de noima unanimă“ sau „fir de pai de fîn în ploaie / pai din clăi de fîn uscat“), Florin Dumitrescu găsește noi forme de dispunere şi de manipulare a limbajului, care, mixînd banalul cu divinul, cotidianul rememorat cu metafizicul ghicit, camuflează sensul a cărui căutare are loc printr-o exacerbare a simțurilor (vezi și poemul reprodus mai jos). Alături de dimensiunea sonoră a descîntecelor și incantațiilor (s-ar putea spune că întreaga poezie a lui Florin Dumitrescu este o încercare de revrăjire a limbajului), multe poezii folosesc instrumentarul vizual: telescoape și ocheane, unelte ale apropierii, dar și oglinzi și caleidoscoape, obiecte prin excelență ale iluziei optice („într un strop imens / să întrevezi un sens“ sau „măcar o pată de condens / ceva care să dea un sens / teofaniilor mele“).

Versurile sale tăiate cu exactitatea unui metronom (chiar și cînd există aritmii), cuvintele alese cu mare grijă (lexicul lui Florin Dumitrescu, care uneori trimite la dicționar, creează un efect de exotism levantin atunci cînd nu împrumută din englezismele intrate în vorbirea curentă) urmărind deopotrivă efectul sonor şi pe cel semantic, pot lăsa uneori impresia de gratuitate şi ludic, dar tocmai acest aparent contrast dintre formă şi conţinut este o mare sursă de dramatism. Poezii precum „Fata de la carne“, „Mi-am lăsat rînd“, „Zeuții“, precum și straniul cliclu „Coada sirenelor“ ori mai vechea „Fata ’care-o știu eu“ amintesc de episoadele onirice ale lui Leonid Dimov, și pe coperta a patra a cărții, Luminița Corneanu invocă pertinent „știința de a masca angoasele în poeme luxuriante, doldora de obiecte și detalii care să fure ochiul cititorului“. Căci muzicalitatea (aliterației sau a enumerărilor), cadenţa, ingeniozitatea lexicală şi frivolitate tematică denotă, în ciuda umorului, o percepţie gravă a existenţei văzute în latura ei derizorie și efemeră („fire de viață care-nșiri / strălucirile cu jegul“). Astfel, un poem („Verde crunt“) despre trotuarul cu asfalt crăpat devine o meditaţie asupra trecerii timpului și a puterii regeneratoare a vieții, descrierea zbaterii unui gușter între degete dezvoltă o analogie a dispariției, iar ceea ce pare a fi un elogiu al dudelor camuflează, de fapt, o elegie a devenirii. Sub stratul ludic, pulsează foarte multă nostalgie în poemele lui Florin Dumitrescu care, cînd nu vorbesc despre sfîrșitul copilăriei și de trecerea prin vîrstele timpului (amintirea e importantă, la fel și visul), mustesc de moarte. Poemul „În floare“, o suită de catrene cu versuri scurte, este un fel de imn sinestezic al degradării și transformării.

Florin Dumitrescu merită citit, nu doar ascultat. Iar această nouă carte a sa, cu titlu înșelător (căci vorbirea în dodii înseamnă rostirea de vorbe aiurea, fără sens), face cinste excelentei colecții de poezie „Vorpal“ coordonate de Svetlana Cârstean, colecție pe care țin să o recomand și cu această ocazie. Cine-ar fi crezut vreodată că Editura Nemira ar putea însemna ceva (și) pentru poezia românească?! 

Florin Dumitrescu va fi invitatul meu în emisiunea All You Can Read de luni, 20 martie, de la ora 22, la Radio Seven (103,4 FM sau online la www.7radio.ro).

Florin DUMITRESCU 
Hipertreaz 

Înot într-un ocean de gablonț
Universul face cîrlionți
secretă zulufi iar aceștia ciucuri
Mă sperii și-n același timp mă bucur
de fiecare-ntorsătură de fiecare pliu
al sorții care mă menține viu 

Nenumăratele corole de minuni
ale nesfîrșitelor lumi
se dilată se telescopează
sub privirea mea hipertrează
Sînt insule plauri sau continente
dislocîndu-se lente
ciucur cu ciucur zuluf cu zuluf
Viața-i un miracol sau un bluf 

Sînt moșneag copil sau adult
Am trăit prea puțin sau prea mult
Concentrez totul într-un glob diform
și aștept să adorm

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Încă o bancă din România a fost vândută. Consiliul Concurenţei a autorizat tranzacţia
Băncile prezente din România par deosebit de atractive pentru investitori, dată fiind intensitatea tranzacțiilor de pe piața bancară din ultima perioadă.
image
Pacienta operată la Craiova de Alin Demetrian a murit. Cunoscutul chirurg e acuzat acum că a omorât în total cinci oameni
Fostul manager al Spitalului de Urgență din Craiova era acuzat de moartea a patru bolnavi și se afla sub control judiciar când a operat-o pe ultima pacientă. Polițiștii au cerut schimbarea controlului judiciar într-o măsură mai dură, dar judecătorii craioveni au respins cererea.
image
Ziua în care Imperiul Austriac a anexat nord-vestul Moldovei, denumind zona Bukowina. Ce a însemnat noua stăpânire pentru români VIDEO
La 7 mai 1775, Imperiul Austriac a anexat nord-vestul Moldovei, denumind zona Bukowina. Aici erau ctitorite unicele podoabe de cultură și artă: mânăstirile bucovinene.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.