╚śi restul e Nimic

Publicat în Dilema Veche nr. 789 din 4-10 aprilie 2019
╚śi restul e Nimic jpeg

ÔŚĆ Hanif Kureishi, Nimicul, traducere de Cristian Ionescu, Editura Humanitas Fiction, 2019. 

St─â ├«n chiar natura satirei s─â nemul╚Ťumeasc─â. Asta pentru c─â evit─â din capul locului autostrada inimii ÔÇô iar literatura, de c├«nd a devenit bun comercial, adic─â odat─â cu ├«mp─âm├«ntenirea romanului ca purt─âtor de sens, suflet ╚Öi voce, este enervant de ÔÇ×inimoas─âÔÇť ÔÇô ╚Öi merge pe calea creierului. Nic─âieri nu transpare mai limpede juste╚Ťea afirma╚Ťiei c─â literatura e ÔÇ×una cosa mentaleÔÇť ca ├«ntr-o satir─â reu╚Öit─â. Don Quijote e o asemenea satir─â, una care se autodevoreaz─â, la polul opus situ├«ndu-se Aventurile lui Gulliver, care e orientat─â ├«nspre exterior, ├«nspre lume.

Nimicul lui Hanif Kureishi este o satir─â impur─â, un hibrid care se ├«nrude╚Öte cu ambele modele de mai sus: e, ├«n primul r├«nd, un roman autodistructiv, pentru c─â refuz─â orice captatio ╚Öi arde cu non╚Öalan╚Ť─â pun╚Ťile c─âtre cititorul ahtiat dup─â romance sau durere bine ├«mpachetat─â: pe scurt, viziunea pe care Kureishi o adopt─â este cea a unui celebru regizor de film, acum b─âtr├«n ╚Öi cotropit de maladii care mai de care mai mortale, care tr─âie╚Öte o ultim─â ╚Öi grozav─â poveste de gelozie. Zee, so╚Ťia lui mai t├«n─âr─â, cade ├«n plasa unui seduc─âtor fanat, un tip care tr─âie╚Öte exclusiv de pe urma unor femei bogate ╚Öi dispuse s─â se ├«ndr─âgosteasc─â pentru ultima oar─â.

Ce e mai greu de sesizat e c─â satira lui Kureishi love╚Öte ├«n chiar sufletul romanului contemporan, care se bazeaz─â exclusiv pe identificarea cu un personaj puternic: eroul lui, Waldo, se situeaz─â la limita extrem─â a ÔÇ×necredibilit─â╚ŤiiÔÇť. E aproape imobilizat la pat, incontinent, nu aude bine (sunetele ce tr─âdeaz─â partidele de sex dintre Zee ╚Öi mai t├«n─ârul amant le aude doar d├«nd la maximum volumul aparatului auditiv), ╚Öi mare parte din ceea ce vede ╚Öi aude trece prin filtrul unui creier ├«mbibat cu alcool. Nu e posibil─â at├«t de men╚Ťionata ╚Öi dorita empatie...

Waldo le-a avut pe toate la vremea lui: filmele pe care le-a f─âcut au devenit legendare, e prieten cu toate vedetele posibile (Kureishi nu se sfie╚Öte s─â fac─â name dropping) ╚Öi ├«nc─â tr─âie╚Öte, financiar, de pe urma succesului trecut. Mai presus de orice, a posedat ├«n tinere╚Ťe ╚Öi la maturitate ceea ce Kureishi nume╚Öte ÔÇ×fuckabilityÔÇť: a avut parte de mai mult sex dec├«t ╚Öi-a dorit chiar, p├«n─â c├«nd a cunoscut-o pe Zee, ├«n mijlocul unei depresii sinistre (pentru am├«ndoi) ╚Öi s-a ├«ndr─âgostit, rezum├«ndu-se apoi la sexul matrimonial. Acum este un ÔÇ×penis ├«n c─ârucior cu rotileÔÇť, iar iubita lui cade ├«n plasa unui vierme v├«n─âtor de mo╚Öteniri, al─âturi de care comploteaz─â s─â-╚Öi ucid─â so╚Ťul.

Lucrurile se complic─â, ├«ns─â, pentru c─â Eddie nu e un personaj negativ tipic: Kureishi investe╚Öte ├«n el o cantitate ridicol─â de cli╚Öee care au tendin╚Ťa de a-l caricaturiza, trimi╚Ť├«ndu-l adesea ├«nspre polul pozitiv, care st├«rne╚Öte mila. E un tip educat, critic de film, cu o via╚Ť─â de familie absolut oribil─â (├«n╚Öel─âtoriile lui au scopul de a procura bani pentru ├«ntre╚Ťinerea medical─â a unei fiice depresive) ╚Öi cu un episod din adolescen╚Ť─â care joac─â rolul de element ÔÇ×explicativÔÇť.

De altfel, marea miz─â a romanului este aceea de a p─âstra incertitudinea ├«n punctul de origine al privirii: nu ╚Ötii niciodat─â dac─â Waldo e un b─âtr├«n care-╚Öi ÔÇ×ap─âr─â teritoriulÔÇť sau un sadic b─âtr├«n ╚Öi nebun: instaleaz─â camere ├«n toate ├«nc─âperile casei, ├«╚Öi spioneaz─â vecinii, pune la cale stratageme at├«t de complicate ├«nc├«t ├«n cele din urm─â ├«╚Ťi dai seama c─â cel/cea care a c─âzut de fapt ├«n plas─â ai fost tu. Este, probabil, cartea cea mai apropiat─â de genul ÔÇ×noir thrillerÔÇť pe care a scris-o Kureishi vreodat─â. E, ├«n acela╚Öi timp, o satir─â social─â care ia ├«n der├«dere high-life-ul artistic londonez (╚Öi nu numai). Dac─â ar fi s─â i caut genul proxim, Teatrul lui -Sabbath al lui Philip Roth ar fi acela, la un cap─ât, iar la cel─âlalt romanele t├«rzii ale lui Kingsley Amis. 

Bogdan-Alexandru St─ânescu este scriitor ┼či critic literar. Cea mai recent─â carte publicat─â: Copil─âria lui Kaspar Hauser, Polirom, 2017.

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Cine a detonat ÔÇ×Butoiul cu pulbere al EuropeiÔÇŁ la ├«nceputul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.