Scriitorii faţă cu rock-ul

Publicat în Dilema Veche nr. 635 din 21-27 aprilie 2016
Scriitorii faţă cu rock ul jpeg

● Revista Steaua nr. 2 / 2016, www.revistasteaua.ro.

Mi-am făcut un obicei din a scrie despre anchetele revistei Steaua care, alături de cele apărute în Orizont, au rămas cam singurele din peisajul prăfuit al publicisticii literare de la noi care mai merită citite. Nu aş fi ratat această anchetă, cu atît mai mult cu cît subiectul („Preferințele muzicale ale scriitorilor și artiștilor din România comunistă“) m-a preocupat tangenţial şi pe mine în două rînduri cînd am realizat dosarele Dilemei vechi „ROCKîntarea României“ şi „Muzica electronică în comunism“ dedicate culturii muzicale din perioada respectivă. Cum am spus-o şi în alte rînduri, stăm dezastruos la capitolul eseurilor despre cultura pop în comunism, cărţile care se ocupă cît de cît de fenomenul muzical şi de aspectele sale cultural-social-politice fiind majoritatea de memorialistică şi, oricum, putînd fi numărate pe degetele celor două mîini: Phoenix, însă eu de Nicu Covaci, De la Waters la Similea (coord. Radu Paraschivescu), dar, mai ales, cărţile lui Doru Ionescu: Timpul chitarelor electrice, Club A – 42 de ani. Muzica tinereţii tale, Poveşti cu cîntec din diaspora şi interviul acordat lui un cristian Jurnal de rocker (Casa de pariuri literare, 2015; apărută în tandem cu FSU, dialog cu Florin-Silviu Ursulescu), Doru Ionescu fiind, de altfel, singurul jurnalist de la noi dedicat, în postura de căutător prin arhivele televiziunii, memoriei pop-rock-jazz-ului românesc din comunism.

Ancheta din Steaua, realizată de Doru Pop, a pornit dintr-o cercetare științifică ce îşi propunea „să identifice mecanismele prin care sistemul politic și aparatul ideologic al regimurilor comuniste au fost transformate de atracția generată de culturile muzicale ale trupelor rock-pop anglo-americane“. Spune Doru Pop în argumentul anchetei: „Întrebarea centrală este aceea dacă, așa cum susțin unii autori occidentali, ceea ce numim generic pop-rock a transformat comunismul, devenind un instrument de rezistență socială, de disidență culturală și de subversiune politică împotriva regimurilor din Est (inclusiv România). Răspunsurile pe care le-am primit de la acest grup demografic relevant (compus din poeți, prozatori și artiști plastici) a nuanțat prejudecățile despre impactul muzicii pop-rock în România ceaușistă. În primul rînd, am aflat că influența nu s-a produs direct și nici nu a avut reverberații ideologice explicite. Nu a fost vorba de un mecanism «subliminal», iar cei mai mulți dintre noi nu am fost «consumatori» de muzică «din Vest» pentru că aveam o conștiință politică, ci mai ales pentru că această muzică și în special trupele și muzicienii de atunci ne ofereau soluții umane, personale și artistic-estetice. Regimurile comuniste nu s-au prăbușit, după cum spun unii, pe ritm de muzică rock.“ Şi are dreptate Doru Pop.

Cei nu mai puţin de 14 scriitori şi artişti (Liviu Antonesei, Florin Bican, Mircea Cărtărescu, Ruxandra Cesereanu, Andrei Codrescu, Dan Coman, Ovidiu Pecican, Răzvan Petrescu, Simona Sora ş.a.) care răspund anchetei pe mai bine de douăzeci de pagini (o treime din totalul revistei) au pornit de la o serie, destul de consistentă, de întrebări legate de genurile muzicale şi artiştii ascultaţi în anii ‘60-‘80, deopotrivă români şi străini, locurile şi atmosfera, contextele, modurile de ascultare şi procurare a discurilor, influenţele muzicienilor occidentali asupra viziunii despre lume, societate, politică, influența muzicii asupra scrisului/artei etc.

Tot în argumentul anchetei, Doru Pop mai trage o concluzie, de data aceasta hazardată, spunînd că „reiese și din interviuri că tînăra generație din România comunistă era total conectată la evoluția muzicii rock în Occident. Aceasta a fost integrată în subculturile muzicale, culturale și artistice românești din acea vreme“. Lucrurile sînt ceva mai complexe, oricum discutabile în măsura în care, spre exemplu, deşi imaginea de ansamblu a rock-ului, aşa cum reiese din acest puzzle memorialistic, arată aparent satisfăcător, este departe de a cartografia toate teritoriile genului şi de a‑i sonda toate profunzimile. Se vede măcar din faptul că cei care răspund anchetei ascultau cam aceleaşi douăzeci de trupe rock (din cîteva sute), adică cele importante, doar britanice şi americane (nici un singur nume de trupă progresivă italiană, spre exemplu, deşi fenomenul rock-ului italian şaizecist este cel mai important de pe continent), şi oricum nu în totalitatea discografiei (se vorbeşte mai mult de piese, şi-alea hit-uri, nu de albume şi curente). Altfel spus, cunoaşterea rock-ului se făcea mai degrabă prin vîrfuri, accidental şi incomplet, şi nici un se putea altfel, dat fiind că accesul la muzică şi la discuri era mijlocit de posturi de radio pirat sau interzise (Radio Luxembourg, Novi Sad, Monte Carlo şi Europa Liberă) şi de contrabanda cu benzi şi viniluri. Era greu să fii bine informat şi să poţi urmări fenomenul muzical occidental în complexitatea, varietatea şi amploarea lui (foarte puţini repondenţi, oricum foarte tîrziu, spun că au văzut concertele trupelor rock clasice, spre exemplu) cînd ai la dispoziţie mijloace atît de precare. Aşadar, imaginea era mai degrabă parţială şi blurată. Afirmaţia că „tînăra generație din România comunistă era total conectată la evoluţia muzicii rock în Occident“ nu se susţine, e doar o iluzie post-festum. Cît despre „subculturile muzicale, culturale și artistice românești din acea vreme“, aceasta e de-a dreptul falsă. Ce subculturi? N-au existat şi n‑ar fi putut exista fără cluburi, trupe şi concerte underground, fără publicaţii samizdat, versuri şi manifeste politice, antisistem, fără droguri. Actele artistice care ar putea fi invocate aici (şi ele există) sînt doar excepţii izolate. Ne place sau nu, dar singurul fenomen contracultural – în mod paradoxal supravegheat de partid – era Cenaclul „Flacăra“, pe care majoritatea repondenţilor îl resping, şi pe bună dreptate.

Un amănunt esenţial: nici unul dintre respondenţi nu vorbeşte de muzica punk – aceasta fiind, în opinia mea, şi explicaţia pentru care muzica occidentală n-a avut reverberații ideologice explicite asupra tineretului de la noi (părul lung şi blugii evazaţi erau o modă şi, cel mult, o frondă, nu însemnele unei ideologii asumate sau ale apartenenţei la o subcultură, cu instrumentarul artistic aferent). Nu cu Beatles, Led Zep, Deep Purple, The Doors, Hendrix, Pink Floyd ş.cl. amintiţi in corpore de toţi repondenţii se crea conştiinţă politică şi atitudine antisistem (toate aceste trupe erau propriu-zis apolitice, cel mult subversive prin cîte un vers ici-colo, dar nicidecum militant-declarative), ci cu trupele fenomenului punk (Misfits, The Damned, Sex Pistols, Ramones, The Clash, Black Flag, Dead Kennedys, The Cramps, The Stooges etc.), neascultate în România acelor ani. Nu blues/hard-rock-ul progresiv venea să schimbe mentalităţi (era prea ancorat în tradiţie şi în dimensiunea sa estetică, s-a canonizat repede), ci punk-ul, esenţial anti-establishment, revoltat, născut tocmai ca reacţie la lipsa de atitudine critică şi de conştiinţă politică a rock-ului. Aşadar, nu flower-power-ul spiritual, pacifist, estetic, care cînta şi căuta salvarea şi evadarea din această lume/realitate, ci punk-ul nonconformist, mizerabilist, militant-anarhic, care propovăduia (auto)distrugerea ordinii acestei lumi eşuate. Dar punk-ul n-a ajuns niciodată pe plaiurile mioritice în care se cînta despre vasilisci, calandrinoni, zalmocşi şi unicorni. Nimic despre new-wave (ca şi cum după Beatles s‑a întins neantul, n-ar fi apărut The Smiths), dar nici folk-ul cu versurile lui obscur-politice n-a fost cine ştie ce prizat – şi asta se vede din această anchetă foarte interesantă şi utilă mai ales prin imaginea relativ haotică a felului în care muzica occidentală şi-a trimis ecoul dincolo de Cortina de Fier, unde existau plete fără tatuaje, rock psihedelic fără droguri (tămîia nu e haşiş), folk cu cenzură, concerte cu permisiunea partidului, play­list-uri de radio cu aprobare etc.

Nu vreau să minimalizez meritele, alt­fel excepţionale, ale unor muzicieni precum Mircea Florian (mă bucur să-l văd evocat de mai toată lumea), Dan Andrei Aldea sau Dorin Liviu Zaharia, dar meritele lor au fost mai mult artistice decît politice. Ca şi în cazul literaturii esopice, a fost prea puţin. Răspunsul lui Mircea Cărtărescu este cel mai aproape de realitate: „Muzica nu mi-a schimbat aproape deloc ideile politice. Pentru mine muzica rock a anilor ’60, ’70 și ’80 erau pură plăcere artistică. Nu mă interesa să devin un «working class hero»“. La fel şi cel al Ruxandrei Cesereanu: „În România comunistă, muzica rock și psihedelică erau percepute ca antisistem, prin urmare ca anticomuniste, deși într-un sens lejer (nu în unul tare). Lucrul acesta a fost vizibil, de pildă, concret, la festivalul de rock de la Costinești, în 1981, unde Miliția încerca să îi hărțuiască pe hippioții care veniseră la festival și care, destui dintre ei, arătau ca niște hippioți-stas: cu bărbi și păr lung, cu blugi. Am găzduit atunci, într-o noapte, cîțiva tineri hippioți bucureșteni (fete și băieți) care nu aveau unde să doarmă și care erau vînați de Miliție, fiind considerați paria, antisociali, outsider-i. Știam că muzica aceasta era altceva decît România comunistă, dar nu i-am acordat neapărat un sens ideologic ori politic altfel decît de revoltă antisistem, în general.“

Ancheta lui Doru Pop merită citită şi, mai ales, continuată, extinsă, pentru că acesta ar fi începutul ideal pentru o foarte necesară discuţie despre cultura pop în comunismul românesc.

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Diana Lupescu si Mircea Diaconu jpg
Femeia alături de care Mircea Diaconu a stat 44 ani
Mircea Diaconu, actorul care s-a stins din viață sâmbătă, 14 decembrie 2024, cu zece zile înainte de a împlini 75 ani, a stat alături de aceeași femeie timp de 44 ani. Cum a cucerit-o pe Diana Lupescu.
oala presiune jpeg
Cum să gătești sarmalele în mai puțin de o oră. Trucul știut doar de bucătarii din restaurante de lux
Sarmalele sunt cele mai cunoscute și mai delicioase preparate tradiționale din țara noastră. Însă, în ciuda gustului delicios al acestora, cu toții știm că trebuie să stea foarte mult pe foc pentru a se face așa cum trebuie. Din fericire, există un truc care ne ajută să le gătim mult mai repede!
mina marea neagra (11) jpg
Ambasada Rusiei, iritată de acuzațiile privind minele marine din Marea Neagră. Ce a transmis ministerul român al Apărării
Ambasada Federației Ruse la București a emis joi, 12 decembrie, un comunicat de presă prin care acuză Ministerul Apărării Naționale din România de „acuzații nefondate” împotriva Rusiei. Criticile au legătură cu minele din Marea Neagră.
banner mircea diaconu 1 png
Cariera impresionantă a actorului Mircea Diaconu. Filmele și piesele de teatru care l-au consacrat
Actorul Mircea Diaconu, simbol al teatrului și cinematografiei românești, s-a stins din viață pe 14 decembrie 2024, la vârsta de 74 de ani, după o lungă luptă cu cancerul de colon.
12688059 jpg
Rușii au început să piardă din avantajul în privința artileriei
Avantajul pe care îl avea Rusia în raport cu Ucraina în privința artileriei se diminuează treptat, potrivit lui Nazar Voloșhin, purtătorul de cuvânt al grupului operațional și strategic de trupe Hortiția, relatează presa ucraineană.
image png
Femeia cu care Mircea Diaconu a fost căsătorit 44 de ani. A cerut-o de soție la a doua întâlnire
Lumea artistică, din nou în doliu! Mircea Diaconu, unul dintre cei mai mari actori ai României, s-a stins din viață cu puțin timp înainte de a împlini 75 de ani. Moartea sa îndoliază inimile celor care l-au cunoscut și care l-au iubit.
banner mircea diaconu lumanare png
A murit actorul Mircea Diaconu
Actorul Mircea Diaconu a murit. Anunțul a fost făcut, în această dimineață de soția acestuia, Diana Lupescu.
masina de pompieri   FOTO Isu Facebook jpeg
Incendiu violent la o fabrică din România. Șase persoane s-au autoevacuat
Un incendiu a izbucnit, sâmbătă dimineaţă, la o fabrică de utilaje pentru construcţii din municipiul Câmpina, şase persoane care se aflau în interior autoevacuându-se.
mircea diaconu jpg
A murit Mircea Diaconu. Actorul avea 74 de ani
Distrubuția din cer este azi completată de încă un mare actor. Mircea Diaconu, unul dintre cei mai apreciați actori români cu o carieră de peste 40 de ani,