Scriitorii despre ei înşişi

Publicat în Dilema Veche nr. 605 din 17-23 septembrie 2015
Scriitorii despre ei înşişi jpeg

● Octavian Soviany, Bătrîneţea ucenicului alchimist, interviu realizat de un cristian, Casa de pariuri literare, 2015.  

Cunosc prea puţini oameni care să se fi dedicat poeziei române contemporane cu pasiunea cu care a făcut-o un cristian în ultimii cincisprezece ani. A făcut biblioteci de poezie, a scos ediţii underground şi reviste, i-a intervievat, i-a filmat şi le-a făcut bloguri scriitorilor, în cele din urmă i-a şi publicat la Casa de pariuri literare, editură în jurul căreia organizează un mic festival cu lecturi şi vînzare de carte. Iar această carte-interviu realizată cu Octavian Soviany este motivată de aceeaşi dorinţă de a-i aduce pe scriitori mai aproape de cititori: „Dacă există o miză a unui astfel de volum, dincolo de cea aniversară (60 de ani poate părea o astfel de bornă), aceasta vizează o repunere în circuit a autorului şi, mai scurt, o familiarizare cu omul Octavian Soviany.“ 

Vorbim, totuşi, de un autor cu o anume anvergură a operei: Octavian Soviany, debutat în 1983 cu un volum de poezie de la care se formează şi titlul cărţii de faţă –

a publicat zece volume de poezie plus două antologii, două romane, patru cărţi masive de critică literară, deţine şi cîteva premii. În afara cărţilor sale de literatură însă, cam tot ce trebuie să ştii despre omul şi scriitorul Octavian Soviany se află în această micuţă carte-interviu realizată, aproape fără cusur, de un cristian, care-şi cunoaşte foarte bine personajul. Interviul este plin de poveşti şi de confesiuni, căci Octavian Soviany, care se lasă prins în jocul confesiunii, se dovedeşte prin excelenţă un povestitor cu mult umor şi un fin portretist. Rememorarea copilăriei braşovene (ambii părinţi – tatăl, cu origini albaneze, jucător la loto; iar mama, pe jumătate unguroaică, croitoreasă-gospodină – sînt descrişi memorabil), aventurile literare şi practica agricolă din timpul liceului (alături de regretaţii Radu G. Ţeposu şi Al. Muşina, dar şi de Alexandru Andrieş; portretele unor profesori sînt, din nou, memorabile), perioada studenţiei de la Cluj şi apropierea de redacţia revistei Echinox (unde l-a cunoscut bine pe Ion Vartic), relaţia profesională agitată cu Marin Mincu, anii de învăţămînt cînd a predat în licee din Bucureşti, unde i-a descoperit pe tinerii Claudiu Komartin şi Miruna Vlada, aventurile debutului, pasiunea traducerii din Baudelaire, abandonul criticii („eu fac poezie şi cînd scriu critică literară“), scrierea romanului

– fiecare din aceste episoade sînt pline de detalii savuroase, deopotrivă triste şi pline de umor.

Dincolo de interviul propriu-zis, un cristian a scos cît mai mult de la scriitor: l-a pus să completeze un chestionar, să facă liste de preferinţe literar-cinematografice, să-şi descrie biblioteca, să-şi reevalueze cărţile, l-a întrebat despre tabieturile scrisului, despre viciile fumatului şi băuturii... Pagini întregi ar merita reproduse (mă voi rezuma doar la fragmentul de mai jos) din această carte-interviu care funcţionează ca un portret şi totodată ca o carte de vizită intelectual-umană a lui Octavian Soviany, un om cu multă pricepere literară şi un scriitor foarte interesant, cu o viaţă plină şi cîteva cărţi solide.  

● Feţe jupuite, 12 interviuri cu Ioan Es. Pop, Casa de pariuri literare, 2015.  

Şi în spatele colecţiei de interviuri cu Ioan Es. Pop se află tot un cristian, două interviuri din carte fiind sub forma unor conversaţii publice conduse de el. Şi tot o carte-portret iese, doar că din mai multe bucăţi şi, în mod inevitabil, unele dintre poveşti şi informaţii se suprapun. 12 interviuri pe care poetul le-a acordat în perioada anilor 2000-2014, interviuri care au apărut în reviste precum

şi altele. Dacă Octavian Soviany răspunde ca un povestitor, Ioan Es. Pop răspunde ca un poet, în fraze misterioase, formulări paradoxale, în aforisme, metafore, versuri: „scriu despre viaţă ştiind că nu-mi este familiară“, „nici un autor nu supravieţuieşte literaturii şi nici o literatură – vieţii“, „nu doar poeţii au demoni interiori, ci şi cititorii“, „meseria te aşază în rînd cu lumea, arta te separă de ea“, „munca este pentru mine un soi de alcool care nu îmbată suficient“, „marea afacere a vieţii mele este scrisul, dar scrisul nu este o afacere pentru mine“, „poetul e un mistic care lucrează cu armele păcătosului“, „poezia nu e seducţie, ci ameninţare“, „melancolia este singura de gen feminin care nu m-a părăsit niciodată“, „istoria este poezia învingătorilor, poezia este istoria învinşilor“, „discreţia este o frică deghizată“, „un om fără noroc poate deveni un poet norocos“, „poezia este calea intuiţiei“, „vocaţia mea este aceea de implorator, de călător pe dinăuntru“ ş.a. 

Cu modestia şi calmul proverbiale, afirmîndu-şi deseori discreţia, frica, laşitatea, abandonul (Ioan Es. Pop este un fel de Livius Ciocârlie al poeziei), poetul vorbeşte despre plecarea din Maramureş, munca pe şantierul Casei Poporului, „Ieudul metafizic“, întîlnirea cu Cristian Popescu, apartenenţa la generaţiile ’80 şi ’90, cariera ratată de profesor, munca în presă, credinţa în poezie etc. Ca şi la Octavian Soviany, unul dintre cele mai bune momente este cel în care vorbeşte despre tatăl său: „Şi tata scrie. A compus cele mai frumoase cîntece pentru morţi din toată zona noastră. Era chemat la fiecare înmormîntare din satele dimprejur pentru că făcea cele mai frumoase versuri pentru morţi. Cele mai frumoase cîntări de înmormîntare. Absolut extraordinare. La cîntecele lui plîngea toată lumea, pentru că de aceea era chemat, ca să întreţină plînsul. În plus, are şi o voce cu totul cutremurătoare. Eu, de fapt, am copilărit într-un cimitir pe care îl avea tata în îngrijire, dat de biserică, pentru că era diacon. De acolo luam vara prune, iarbă, şi acolo citeam epitafuri de pe cruci. Ca de exemplu ăsta: «Trecător ce-mi calci ţărîna, / Nu fi mîndru-n cimitir! / Noi aici sîntem acasă, / Tu eşti numai musafir.»“ Altfel zis, portretul lui Ioan Es. Pop în 12 jupuieli!  

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

*****

Octavian SOVIANY

Bătrîneţea ucenicului alchimist

(fragment)

„Am reuşit să fiu unul dintre ultimii autori care a beneficiat de volum de debut individual. La puţin timp după aceea, sub pretextul economiei de hîrtie, au fost inventate volumele de debut colective. Eram foarte legat de Cluj şi, deşi venisem în Bucureşti, ţineam să debutez la Editura Dacia. Şi, prin ’80, am depus acolo manuscrisul volumului de debut, care trebuia să treacă printr-un aşa-zis concurs. Nu ştiu dacă acel concurs era real sau fictiv, cert e că, după vreo doi ani, am aflat din ziar că volumul meu urma să apară. Am stat liniştit, le-am dat celor de la Cluj telefon că am citit în ziar, ei mi-au dat asigurări că volumul o s-apară foarte curînd, pe la sfîrşitul lui ’82. Şi, la un moment dat, primesc un telefon, de la Vasile Igna, redactorul meu de carte, care-mi spune: «Hai, domăle, la Cluj, că-i de rău cu cenzura. Şi adu vreo douăzeci de poezii noi, dacă se poate şi patriotice.» Aiurea, de unde poezii patriotice? 

Însă m-am descurcat. Scrisesem o chestie care se numea «Tripticul Mioriţa» şi vreo două-trei poezii cu voievozi. Ei, au început negocierile. Care era problema? În primul rînd cu ciclul care dădea titlul volumului: Ucenicia bătrînului alchimist. Li s-a părut cam morbid. Dar mai era o chestie cu nişte poeme de dragoste, care nici măcar nu erau foarte bune, erau cam naive, acum nici măcar nu le-aş mai publica. Nu le-au plăcut doamnelor de la cenzură pentru că, ziceau ele, aş descrie acolo un viol. Doamne fereşte! Şi-aşa au început negocierile. Am reuşit să salvez cartea din care n-a ieşit decît un text, un sonet, am scos poezelele de dragoste şi am băgat «voievozii». Iar după nişte negocieri care-au durat de dimineaţa pînă seara, am bătut palma. Ei au promis că n-or să mai schimbe nimic şi că volumul apare. Şi pînă la urmă a apărut. Peste vreo trei săptămîni, primesc exemplarele de autor. Le iau de la poştă, îţi dai seama cum m-am dus eu, tremurînd de emoţie, la poştă, să-mi iau cărţile şi-ncep să citesc. Oamenii nu-şi respectaseră promisiunea. Pe ici, pe colo, mai schimbaseră nişte cuvinte. Însă le schimbaseră total aiurea: de exemplu, în loc de «plînge viermele din rană», era «plînge soarele din rană»; în loc de «licori ca să facă femeile sterpe» – pe vremea aceea femeile n-aveau voie să fie sterpe –, apărea «licori ca să facă femeile agave». De ce Dumnezeu agave, n-am priceput niciodată. Şi cam asta a fost. 

Erau acele liste de cuvinte interzise... 

Tot ce-avea legătură cu religia, sexul, cuvinte gen «sînge», «puroi», «putregai», dar şi alte cuvinte.“

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

hipertensiune jpg
Ce se întâmplă cu tensiunea arterială atunci când sărim peste micul dejun
Să sari peste micul dejun a devenit o practică comună pentru mulți, mai ales în rândul celor care urmează planuri de post intermitent sau încearcă să reducă aportul caloric.
vlad oprea primar sinaia
Vlad Oprea, primarul din Sinaia, este acuzat că și-ar fi cumpărat castel în Franța cu bani primiți din șpăgi
Edilul Vlad Oprea este suspectat că a pretins şi primit 238.000 de euro de la compania Nordis pentru ca Primăria Sinaia să elibereze documentaţia necesară construirii unei unităţi de cazare în staţiunea de pe Valea Prahovei.
A apărut un nou tip de demenţă  Cum se manifesta boala Late jpeg
Ce semne ale demenței apar primele și de ce este important să le recunoști?
Demența este o afecțiune degenerativă gravă, pentru care nu există un tratament curativ în prezent. Totuși, diagnosticul precoce poate avea un impact pozitiv semnificativ asupra calității vieții tale și a celor din jur.
Stewart Rhodes, liderul Oath Keepers Foto AP jpg
Fondatorul grupului Oath Keepers a venit la Capitol Hill după ce a fost eliberat din închisoare, la ordinul lui Trump
Stewart Rhodes, fondatorul grupului Oath Keepers, care a orchestrat atacul asupra Congresului SUA pe 6 ianuarie 2021, a venit miercuri la Capitol Hill după ce a fost eliberat din închisoare în urma ordinului de clemenţă al preşedintelui Donald Trump.
Afis Interferente Istorie militara ianuarie 2025 (1) jpg
Conferință dedicată împlinirii a 550 de ani de la Bătălia de la Vaslui
Conferință dedicată împlinirii a 550 de ani de la Bătălia de la Vaslui
Bătrân la urnele de vot Foto Arhiva Adevărul
Ce spune un istoric despre românii care ar alege un președinte naționalist: „Există o tendință de întoarcere spre propriile dureri și nevoi”
Aproape 70% dintre români ar vota un candidat naţionalist pentru funcţia de preşedinte al țării, o persoană care promovează valorile religioase şi susţine familia tradiţională, relevă un sondaj INSCOP, prezentat zilele trecute. Însă, cunosc, oare, românii ce înseamnă cu adevărat naționalismul?
test jpg
Test exclusiv pentru genii! Mută un băț de chibrit pentru ca ecuația să fie corectă
Este un test de inteligență care, deși pare a fi destul de simplu la prima vedere, este, de fapt, mult mai dificil decât am crede!
WhatsApp Video 2025 01 17 at 18 11 46 mp4 thumbnail png
O fata moartă bântuie familia Lucescu. Tatăl ei, cioban din Otopeni, stinge televizorul la știrile sportive: „Nu pot să-i iert!”
Din 1991, de când i-a murit fiica în accident auto, Lincu Miu, 85 de ani, are un dinte împotriva familiei Lucescu, fiul Răzvan (55 de ani) și tatăl Mircea (79 de ani).
Orasul Uricani Foto Daniel Guță  ADEVĂRUL (97) jpg
De ce mulți români fug de blocurile comuniste: „Găsești vecini cu zero inițiative și zero posibilități. Dar se cred la ei pe moșie”
Construite în ritm alert începând din anii ‘50, pentru milioanele de români care și-au părăsit satele sărăcite de colectivizare pentru a începe o nouă viață orașele aflate în plină expansiune industrială „blocurile comuniste”, acum cu o vechime de zeci de ani, îi intrigă pe numeroși români.