Salvarea speciei

Publicat în Dilema Veche nr. 861 din 8 - 14 octombrie 2020
Salvarea speciei jpeg

● Ștefan Manasia, Cronovizorul, Editura Polirom, 2020.

O carte frumoasă și stranie este Cronovizorul, romanul autoficțional al lui Ștefan Manasia în care poetul din Motocicleta de lemn se joacă cu genul acesta al „minciunii” biografice așa cum puțini au făcut-o la noi. Bine, proza generației 2000 foiește de povești autoficționale, multe cu relevanță socio-istorică, unele – confesiuni banale sau simple mistificări. Dar ce face Manasia aici e altceva.

Cartea amintește Nostalgia lui Cărtărescu prin construcția modulară, mult mai strictă la Manasia, totuși. De asemenea, impresia de adevăr al confesiunii e mult mai prezentă, cu aerul acela stringent al autoficțiunii care n-ar valora nimic dacă n-ar fi sinceră și nu devine în mod clar ficțiune decît acolo unde memoria singură nu mai poate răzbate. Ea vizează un strat de real mai adînc decît cel al conformului, mergînd dinspre primele amintiri și noima lor ascunsă și pînă la presimțirea unor întîmplări încă nematerializate. E o credință pe care o cunoaștem cel puțin din Vizuina luminată, doar că Manasia nu mizează pe onirism, ca Blecher, ci pe imaginarul paranoic al erei mediatice: „Refăcîndu-l după planuri bizare şi îndoielnice, reconstruindu-l – în cele mai mici detalii – din piese furate, am folosit cronovizorul pentru documentarea acestei cărţi. Am luminat viscerele defunctei-prezentei-viitoarei mele vieţi. Asta vor jura, desigur, conspiraţioniştii. Veneraţioniştii”.

Cartea e scrisă splendid, atentă la frază și chiar la literă, fără să fie pedantă, jurînd pe metafora violentă și pe ritmul care fură cititorul. Cuprinde o tensiune nemiloasă prin completarea senzației permanente de amenințare din faptele povestite printr-o puternică tandrețe, milă față de obiecte și ființe mici. Stilul amintește de Norman Manea, cu lexic căutat, neologistic, virînd uneori, sarcastic, înspre aliterație și chiar spre rimă. Frazele nu sînt doar vehicul pentru povestire, ci împachetează reflecții laterale, dar necesare, ca aici: „nu realizasem pe-atunci obscenitatea pură a documentariştilor, antropologilor, filosofilor sociali – insalubritatea morală şi egoul pestilenţial atît de necesare-n meseria lor”. Naratorul înaintează crîncen și neabătut prin povestire, nu doar pentru că faptele de povestit sînt prea grave, ci și pentru că el nu are de spus doar povești.

Romanul are patru părți. Prima este o bucată prevestitor-onirică, plină de motive care vor reveni în carte: o călătorie salvatoare, post-dezastru, în josul unui rîu sud-est asiatic, sub amenințarea lemurilor yankei cu picioare de metal. Urmează, în partea a doua, o serie de povestiri atroce sau tandre despre un început penibil de carieră didactică provincială, pe la începutul anilor 2000, despre încercarea de a-și face trupă în adolescență, despre provocări nebunești și morți accidentale, despre divorț și despre prietenia fiicei cu un băiat la parcul pentru skate, cimentată prin transgresiuni suave.

Partea a treia cuprinde fragmente distopice, apocalipse lucioase, în peisaje kitsch de paradis turistic, gata oricînd să implodeze: coridele din Barcelona, Eleusis-ul grecesc, pampa sud-americană, marea arabă. Mereu pămîntul e pe cale să ia foc, omenirea gonită din paradisul antropocen caută sanctuare în care pornirea ei dovedită pentru opresiune și asasinat în masă reapare nesmintit, procesiuni hipercatolice demente caută atei ca să-i incendieze, migranții traversează îngroziți Iordania. E partea de „viitor”, deci de ficțiune, din autoficțiunea lui Manasia, zona de vizionarism, de confesiune indirectă, insomniacă, stupefiantă.

În fine, a patra parte, părînd că nu face decît să înșire povestea cîtorva chipuri din copilărie și tinerețe, construiește narativ cel mai spornic, legînd firele. Eroul pune capăt trecutului, trage linie și își propune să uite tot, cultivînd eremitic pești într-o crescătorie subterană clujeană, urmărind fascinat ritualurile parentale ale peștilor betta sau ramirezi, în timp ce, pe Facebook, pandemia noastră din 2020 seamănă cu o panică neomedievală manifestată prin „gentrificarea memoriei” (probabil lucrul pe care un autoficționar ca Manasia îl urăște cel mai mult). Ar fi momentul de închidere în sine însuși, de salt postuman, cînd eroul își devorează trecutul, de care crede că nu mai are nevoie. Dar, pentru că atașamentele nu pot fi cu totul distruse, mai ales cele mute, față de animale, e clar că dezgustul de umanitate nu poate să reziste. Așa că închiderea circulară a cărții nu anunță (auto)distrugerea (lumii), ci, poate, salvarea cu o barcă în josul unui rîu sud-est asiatic, avînd la șold tărtăcuțele stafidite ale strămoșilor.

Doris Mironescu este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei, Editura Humanitas, 2018.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Umbra lui Putin în România. Un cunoscut expert în securitate explică de ce am devenit o țintă pentru spionajul rusesc
Rusia a pornit un veritabil război hibrid împotriva NATO, iar România e una dintre ținte. Analistul Hari Bucur Marcu a explicat motivele pentru care serviciile ruse sunt hiperactive în zonă și de ce România reprezintă o țintă importantă pentru spionii Kremlinului.
image
Mulți voluntari străini au crezut că sunt pregătiți să lupte în Ucraina, dar s-au înșelat, spune un veteran american
Unii voluntari occidentali care s-au alăturat războiului din Ucraina au fost uciși după ce s-au înrolat presupunând eronat că lupta va fi ușoară, a declarat pentru Business Insider un veteran american care a luptat în Ucraina de la începutul invaziei și până în decembrie.
image
„Copiii spun lucruri trăznite“, momente de colecție: Nu s-a oprit din râs toată emisiunea VIDEO
Virgul Ianțu s-a amuzat copios alături de fiecare copil care a spus un lucru amuzant în cadrul show-lui de televiziune.

HIstoria.ro

image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.