Rumori vizionare

Publicat în Dilema Veche nr. 398 din 29 septembrie - 5 octombrie 2011
Rumori vizionare jpeg

Nu ştiu la ce v-aţi gîndit dumneavoastră cînd aţi auzit (pe programe de ştiri serioase, dar şi la reality show-urile noastre de la ora 7 seara) că oficiali de toate soiurile – politicieni, funcţionari guvernamentali sau militari în poziţii cheie – au recunoscut existenţa OZN-urilor şi mai ales muşamalizarea întîlnirilor cu acestea în ultima sută de ani. Unii dintre dvs. şi-au zis, probabil: evident, în cele din urmă..., alţii s-au gîndit la o nouă conspiraţie, mai gogonată ca altele, iar cei mai mulţi au tratat-o cu sictirul potrivit pentru reclame nesărate: o tîmpenie în plus. Eu una mi-am amintit brusc de un vis povestit de Jung şi consemnat de Aniela Jaffé în Amintiri, vise, reflecţii (carte publicată acum cîţiva ani la Humanitas, în traducerea Danielei Ştefănescu). Numai că uitasem cu totul (şi nu mi-am amintit decît acum, cînd am recitit pagina cu pricina) că e vorba de un vis. Îmi aduceam aminte, aşadar, cu maximă siguranţă, că Jung văzuse două farfurii zburătoare din casa lui rotundă de la Bollingen, pe malul lacului, şi că elaborase, la mulţi ani după asta, o întreagă teorie psihologică a fenomenului OZN. Totul pornind de la o viziune proprie, reală, fizică, de o oarecare durată şi de o intensitate cu totul aparte. Am acceptat – destul de greu, mai ales că apucasem să-mi intoxic cîţiva prieteni – că a fost vorba de un vis semnificativ, spectaculos, amănunţit, dar un simplu vis. Un vis jungian ca la carte, în interpretarea căruia amplificarea folosită de Jung în analiză nici nu mai e necesară şi care ar fi putut fi reluat, laolaltă cu alte vise ozn-istice, în cartea tîrzie a psihiatrului, Un mit modern. 

Dacă Jung a reluat, la 85 de ani şi după explorarea inconştientului din Cartea roşie, chestiunea obiectelor zburătoare neidentificate, se pare că aceasta îl bîntuia în continuare. Chiar mai mult decît plonjonul delirant-sistematizant publicat la jumătate de secol după moartea sa, mai mult decît autobiografia indirectă în care-şi personifică nu doar ruptura interioară, ci şi ipostazele cronologice ale propriului sine – cartea despre OZN-uri îl expunea pe savantul elveţian pericolului mortal de a fi prost înţeles. Iar el ştia mai bine ca oricine că oamenilor trebuie să le vorbeşti, dacă vrei să te asculte, despre lucruri ştiute, cele pe care, „dacă ar avea timp“, le-ar scrie ei înşişi. Numai un om naiv nu înţelege – spune Jung în autobiografia transcrisă de Aniela Jaffé – „ce înseamnă pentru semenul său să i se vorbească despre ceva ce lui îi este necunoscut, ticăloşie ce i se iartă doar scriitorului, ziaristului şi poetului“, iar în zilele noastre nici măcar lor. 

Nefiind, totuşi, nici scriitor, nici ziarist şi nici poet, Jung a publicat, cu puţin timp înainte de a muri, o carte despre fenomenul OZN – considerat a fi un mit viu, vizibil în „rumori vizionare“, în biblioteci întregi de mărturii şi de descrieri asemănătoare şi, iată, recent, în recunoaşterea sa publică din partea unor înalţi oficiali care au muşamalizat, la timpul lor, mărturiile directe şi le-au ridiculizat. Păcat că Jung nu a apucat momentul. În opinia sa, fenomenul poate fi privit ca o proiecţie psihologică cu o cauză psihică evidentă, o disociere interioară sau o gravă tensiune afectivă provocată de o nenorocire colectivă, un pericol real sau o necesitate vitală a sufletului. Viziunea – chiar una colectivă, cum s-a întîmplat de atîtea ori – ar ţine, aşadar, de un soi de imaginaţie anticipativă ce găseşte în această „epifanie modernă“ locul de armonizare a unor contrarii altfel ireconciliabile: apă-foc, masculin-feminin, sus-jos, unitate-cuaternaritate, lume superioară-lume cotidiană. Obiectele circulare din visul lui Jung, dar şi din viziunile atît de riguros distribuite pe întregul Pămînt, nu ar fi altceva decît „o reprezentare simbolică a sinelui“, a totalităţii (conştiente şi inconştiente), interpretată ca imagine arhetipală. Farfuriile zburătoare văzute de sute de oameni în lanuri de porumb şi deasupra munţilor Bucegi nu ar fi altceva decît o complexă proiecţie a inconştientului colectiv într-un moment de ruptură interioară. Ce ne facem însă atunci cu imaginile fotografiate (puţine, e drept) sau cu apariţia anumitor obiecte neidentificate pe radare? Jung, imperturbabil ca atunci cînd explică Yi King-ul prin sincronicitate, rezolvă problema printr-un epilog situat dincolo de psihologie: „Am impresia, cu rezervele de rigoare, că există şi o şaltăţ posibilitate: aceea ca farfuriile zburătoare să fie apariţii materiale, entităţi de natură necunoscută, care, provenind probabil din spaţiile siderale, erau vizibile de mult timp pentru locuitorii Terrei, dar care, datorită lipsei unei măsuri comune sau a unei naturi comune, să fi fost private de orice posibilitate de a se face recunoscute.“ 

La 85 de ani, cu mai multe proiecte încă în vedere, înconjurat de discipoli mefienţi faţă de viitoarea (lor) moştenire, dar plin de acel curaj care nu l-a părăsit pînă la sfîrşit, Jung nu a ţinut seama, în această ultimă carte, de acel avertisment împrumutat în tinereţe de la un ţăran bătrîn care descoperise că vacilor lui li se făcuseră vrăji: „Băiete, despre astfel de lucruri nu se vorbeşte!“.

Afis 9 febr 2023 Sala Radio jpg
TROMPETISTUL DE TALIE INTERNAȚIONALĂ ALEX SIPIAGIN VA CÎNTA CU BIG BAND-UL RADIO ROMÂNIA!
Pentru acest concert de jazz contemporan, Big Band-ul Radio îi are ca invitați și pe pianistul și aranjorul MISHA TSIGANOV, contrabasistul MAKAR NOVIKOV și pe bateristul SASHA MACHIN.
Publishing & TPS1 jpg
1 milion de lei pentru traducerea cărților românești în străinătate
Sesiunea 2023 a programelor Translation and Publication Support (TPS) și PUBLISHING ROMANIA, la start
982 16 sus coperta jpg
O bere cu Dave Grohl
Pe mulți dintre noi izolarea din timpul pandemiei ne-a făcut să ne aplecăm spre tot soiul de hobby-uri mai mult sau mai puțin bizare (și de multe ori nu neapărat utile).
p 17 jpg
Teatru de război
Narvik e despre acest cuplu – ea, „soție și mamă”; el, soldat chiar pe frontul din fața casei – care trebuie să le facă față nemților, „separat, dar împreună”.
982 17 coperta1 jpg
Familia Wakeman
Nu doar Steven Wilson a avut un an intens, ci și celălalt Wilson esențial al prog-rock-ului britanic, Damian Wilson.
George Banu jpg
George Banu – un portret pur subiectiv
Biţă folosea des expresia entre‐deux, inclusiv în Povestirile lui Horatio, una dintre ultimele lui cărți.
landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.
p 17 jpg
Două debuturi importante disponibile online
Două dintre cele mai importante filme lansate în 2022, EO și Crimes of the Future, aparțin unor octogenari. Lucru care m-a inspirat să profit de un foarte util program curatoriat de platforma MUBI.

Adevarul.ro

image
Ger de crapă pietrele în România: temperaturile de coșmar care se anunță. Cât ține episodul de vreme rea
Vremea rea pune stăpânire pe aproape toate regiunile. Va continua să ningă la munte, iar temperaturile vor scădea accentuat. Gerul ne va chinui toată săptămâna viitoare.
image
Închisoare pe viață pentru un român care a ucis o femeie pentru a-i lua averea. Cum s-a filmat în casa victimei
Mohammed El-Abboud, cetățean român în vârstă de 28 de ani, și Kusai Al-Jundi, cetățean sirian, în vârstă de 25 de ani, au păcălit-o pe Louise Kam, să semneze documente de împuternicire care, credeau ei, le-ar fi permis să controleze averea de milioane de euro a acesteia.
image
„Mirciulică“, filmul cu Mircea Bravo, locul 1 pe Netflix. Cât profit a făcut în cinema. „A trebuit să folosim înjurături“ VIDEO
La doar o zi de la lansarea pe platforma de streaming, comedia este deja preferata telespectatorilor din România.

HIstoria.ro

image
Moartea căpitanului Valter Mărăcineanu, un erou al Războiului de Independență
Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I” deține în patrimoniul său o fotografie inedită a eroului român Valter Mărăcineanu.
image
Armata lui Vlad Ţepeș: Arme și echipamente
Cu toată lipsa de piese originale din epocă, putem reface echipamentul și armamentul trupelor lui Vlad Ţepeș, bazându-ne pe puținele piese existente, pe sursele pictate și scrise și pe comparații cu zonele din jur.
image
Sfârșitul Bătăliei de la Stalingrad: Capitularea mareșalului Paulus
În timpul nopții de 30 spre 31 ianuarie 1943, Brigada 38 Motorizată, având atașate companiile de geniu, a încercuit zona din jurul Pieței Eroilor Căzuți și magazinul Univermag, întrerupând legăturile telefonice dintre comandamentul mareșalului Friedrich Paulus și unitățile subordonate.