Revolta fondului nostru neburghez

Publicat în Dilema Veche nr. 1010 din 17 august – 23 august 2023
image

 Olga Ştefan, Civilizaţii, Editura Paralela 45, 2020 & Resursa, ediţia a doua, Casa de Editură Max Blecher, 2023. 

În Civilizaţii, Olga Ştefan ilustrează cu abilitate jocul eternei dispute dintre revoltă şi resemnare. Subiectul este proiectat convingător pe pînzele distopice ale istoriei recente. Fundalul, prin urmare, este acela al represiunii economice, ca substitut postcomunist pentru represiunea politică de altădată, al unei brave new world instalate într-un recognoscibil oraş contemporan, aşa-zis „de cinci stele”. 

Sînt denunţate astfel noile mecanisme ale ipocriziei, în pas cu marile prefaceri ale capitalismului neoliberal, trîmbiţate la fel de ridicol precum în congresele de altădată ale Ceauşeştilor, atunci cînd se inaugurează vreo autostradă de trei kilometri, într-o ţară incapabilă să construiască o infrastructură, dar care se îmbăiază frenetic în ode şi acatiste: „totul în voi e inaugural”. Devine limpede că civilizaţii sînt, în fapt, agenţii unei civilizări-cu-forţa, activi mai cu seamă în ipostazele exploatatorului ori ale agresorului. Definiţi drept „embrioni de succes”, ei sînt artizani ai betoanelor şi ai dalelor, ai blocurilor luxoase şi strălucitoare, şi inamici ai ultimelor petice de iarbă. 

Transparenţa scriiturii şi a referinţelor este evidentă, căci este vorba despre un Cluj în care se „construieşte frenetic / înainte de criză” şi care „străluceşte dystopic de la ultimul etaj”, la fel precum ecologismul şi semnalele (post-)apocaliptice: „ecologic vorbind / oraşul e pe moarte”; „număr în gînd / vlăstarele moarte / pîlcurile care n-or să ajungă pădure”. Ca un semn al asumării negratuite, aceste semnale şi figuri ale iminenţei revin în falduri coşmareşti şi pe scena interioară a subiectului, unde „geamul camerei mele e lipit de geamul unei bucătării / în care cineva a lăsat lumina aprinsă şi apa pornită”.

Ipostazierea proletară, ivită din revolta faţă de toate aceste forme ale civilizării cu forţa, nu ar trebui să surprindă. Tensiunea se joacă aici între stratificările ironiei şi impulsul spunerii pe şleau: „doar o bere pentru / cea mai obosită femeie din lume / să găsesc joie de vivre în sărăcie”; „societatea zisă / civilizată: cea mai mare minciună dintre toate / acest loc din iad în care am ajuns / e a doua mea şansă”; „în oraşul ăsta / cei puternici încă-i biciuiesc pe cei slabi”. Această efuziune proletară a fondului nostru „nelatin” îşi asociază, de regulă, metafore animaliere ale sălbăticiei, conotate nu atît ca anarhism, cît mai degrabă ca figuri ale scăpării prin tangentă. 

Procesul se încheie mai degrabă nefericit, ceea ce accentuează substratul noir al imaginarului: „s-au reprimat dorinţe care apropie animalul de disciplinatul formal / şi-i scufundă capul într-un bazin de clor”; „animalele ca mine / îşi fac rondurile / gîtuite de spaimă. / noaptea se lasă peste meritele sincere ale schimbului trei”. Figura „civilizatului cu cearcăne” care expune parcă ritualic, într-un giulgiu, „stîrvul animalului dinăuntru”, devine extrem de semnificativă. Resemnarea închide cercul şi retează avîntul celui care se revoltă: „timpul s-a lămurit / în privinţa noastră / n-am învăţat nimic”; „începi să nu mai urăşti semenii / care au distrus, începi să laşi toate aşa / să înveţi asta / cum se lasă lucrurile în pace”.

Fără a face din jocul metalingvistic al abstractului cu concretul o regulă a întregului volum, cred că Civilizaţii deţine potenţialul de a influenţa, la rîndul său, alte formule poetice, care să intensifice plăcerea lingvistică a travestiului, respectiv travaliul poemelor iscate din plăcerea (textualistă) a jocului liber al semnificanţilor, ca în cazul volumuluiTrucuri urbane, al Laurei Francisca Pavel (OMG, 2022). Cîteva mostre relevante ale unei astfel de propensiuni: „pe masa de disecţie pun / cadavrul discret al rutinei (...) o viaţă bună, cu bonusuri trimestriale şi plescăit integru”; „e proiectul meu / pentru un infern în care să gust expert / din fructul dinainte muşcat / al consecinţei” etc.

„Încrîncenarea ţine deschisă calea”

Aflat, într-un timp destul de scurt, la o a doua ediţie, se poate spune că Resursa Olgăi Ştefan deţine toate resursele să devină un volum-cult pentru poezia noastră post-douămiistă. Extrem de unitară, cartea pare să pună în scenă, în fapt, un singur poem, continuu, şlefuit din unghiuri diferite. Faţă de Civilizaţii, vocea este aici mai sigură de sine şi mai stăpînă pe propriile mijloace de expresie, fapt semnalat atît prin numărul mare de formulări şi noduri poetice memorabile, decomplexate şi numai bune de promovat inclusiv pe ecranele grăbite ale social media, cît şi prin resurecţia feministă a timbrului, extrem de convingătoare: „domniţa-ntinsă leneşă / pe canapea, o calomnie canonică, / (cîtă vreme) pentru unii fiecare fată care atinge excelenţa / e o ofensă directă / în vreme ce tu eşti o femeie / căreia-i deschid cărţile ca pe-un bot şi spun: / e neagră în cerul gurii, va făta mult!”. Vocea devine chiar o portavoce, precum în cazul meditaţiilor metatextuale asupra poeziei feministe înseşi, ca depozit al traumelor şi al vulnerabilitaţilor: „e incredibil cît de multe femei / sînt poete bolnave, ce fragilităţi / ascund falangele textelor lor”. 

O altă noutate o reprezintă aici ironia teologică a textelor. Pe de-o parte, textele degajă o tensiune neo-argheziană, s-ar putea spune, inclusiv la nivelul limbajului apostatic: „trînta cu Dumnezeu”, „ultimul maslu”, „tîrnosirea”, „anatemizarea”, „hrisov subţire, pătat cu spermă”. Pe de altă parte, amintita ironie nu întîrzie să abordeze realităţile imediate: „iubeşte-ţi aproapele ca pe o casă pentru care ai plătit prima rată”. Tensiunea destul de puternică, filtrată ori manifestă, se decantează inclusiv prin numărul mare de (auto)definiri prin negaţie: „uşi pe care nu le-am deschis niciodată”, „o inimă care / nu-mi foloseşte / la nimic” etc. Poezia din debutul volumului mi-a adus aminte de o temă mai veche propusă ca subiect de text argumentativ pentru bacalaureat, în genul: „Comentaţi afirmaţia conform căreia bancherii se gîndesc la artă, iar artiştii la bani”. Replica Olgăi Ştefan circumscrie categoric şi exemplar noile schimbări de paradigmă, printr-o seducătoare concreteţe: „sînt din prima generaţie de artişti / care nu se sfiesc / să recunoască, nediscriminatoriu, / cu uşoare, dacă nu / umilitoare mişcări de bazin, că-şi doresc / toţi banii din lume”. 

Complexitatea şi prospeţimea imaginilor se păstrează atît în digresiunile metatextuale, filologice, ale profesoarei de română: „de cînd a trebuit să citesc prima dată / Lăpuşneanul, nu mi-a fost clar cine e răufăcătorul şi cine / băiatul bun. Iar racla sfîntului care tresare mi s-a părut un / fel de aprobare!”, cît şi în poezia de dragoste: „inundă-mi verbal / subsolul sexual, vreau să am la ce să mă gîndesc / în / intimismul meu carceral, / în solaritatea mea inadecvată”. 

Livrat ca un bonus track al noii ediţii, poemul „O inimă violentă sub dune” este unul recapitulativ, o hîrtie de turnesol care scoate la iveală chimia unei scriituri intrate în posesia unei conştiinţe de sine şi care tranşează într-o manieră originală disputa înscenată mai sus: „am vrut detaşare, dar tot încrîncenarea cîştigă, tot dinţii ei ţin deschisă calea, / tot la strîns semnături...”.

 Adrian Mureşan este critic literar. Ultima carte publicată: Vîrstele subversiunii. N. Steinhardt şi deconstrucţia utopiilor, OMG, 2020.

image

Aproape de carte

Olga ȘTEFAN

O inimă violentă sub dune

(fragment)

cînd lucrurile s-au aranjat, am așteptat soarele adevărat.

dar soarele care nu ieșise nici în 2004, nici în 2010

n-a fost pe cer nici de ziua mea: m-ai luat dintr-o situație rea,

folosind mai puțin terminologia luminii naturale și mai mult

faza lungă a unei mașini de ceață

grație bunului optimism, marele chirurg și-a uitat

instrumentul în operație:

odată eliminată tumoarea, pacientul s-a stins...

am lucrat la inimi și cînd a nins în camera cazanelor,

incapabili să ne vedem în oglinzi

care înscenează limbaje abilitate și pumni

din care muști – și ești carne de tun,

de pe ruta Mărăști-Mănăștur,

pînă la liniștea postapocaliptică

de pe Canalul Morii.

cînd unul îl smulge pe celălalt dintr-o relație compromisă orizontal

de soarele roșu al ratelor, patina de Bonnie & Clyde rămîne

ca un semn al întrebării pe praful de pe mașini,

cît să nu le mai distingi numerele cînd fac depășiri,

azi, înecați în vicii care dublează consoane, ne-am refăcut amintiri,

cum ai coase și descoase, anxios, operații în care nu mai știi

ce, dar sigur ai uitat...

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

iustina daiana insula iubirii jpg
Iustina și Daiana de la Insula Iubirii, țepuite de turci la un salon: „Ne-am țigănit acolo cu ei”
Iustina Loghin și Daiana Prodan, fostele concurente de la emisiunea fenomen „Insula Iubirii”, s-au bucurat de o mică vacanță alături de partenerii lor de viață în Istanbul, unul dintre cele mai vizitate orașe din lume. Însă, bineînțeles, escapada a avut și câteva momente mai neplăcute. Ce au pățit c
FOTO ISU Gorj
Explozie cumplită într-un bloc din Târgu Jiu. O persoană a fost rănită și mai multe apartamente au fost afectate
O explozie cauzată de acumularea de gaze a avut loc, sâmbătă dimineață, la parterul unui bloc din Târgu Jiu. În urma exploziei, o femeie în vârstă de 77 de ani a fost grav rănită și mai multe apartamente și autoturisme au fost avariate.
soldati rusi in siria Captură X jpg
„Mergi în Rusia, mergi acasă?”. Trupele lui Putin folosesc toate mijloacele pentru a fugi din Siria
Rusia începe să-şi evacueze echipamentele militare din Siria. Trupele lui Putin părăsesc această țară, eșuând în vreun fel să împiedice căderea regimului Assad.
tarani romani cuptor jpg
Un preparat scump în meniurile de azi din întreaga lume, hrana de bază a țăranilor români de acum un veac
„Omul, ca şi vitele, trebuie să mănânce şi să bea ca să poată trăi şi munci”. Acesta era principiul de alimentaţie al ţăranilor români în urmă cu un secol. Despre obiceiurile alimentare de acum un veac, în funcție, evident, de posibilitățile vremurilor
Teste de sarcina  Sursa foto shutterstock 2473619613 jpg
Cele mai ciudate teste de sarcină folosite în trecut
De-a lungul timpului, au existat câteva încercări cu adevărat neobișnuite de a crea un test de sarcină cât mai concludent. A fost o vreme când se credea că o broască ar putea da răspunsul mult aşteptat de viitorii părinţi.
Ploaie Autostrada jpg
Vremea rea pune stăpânire azi pe România: ploi și ninsori în cea mai mare parte a țării
Administrația Națională de Meteorologie (ANM) anunță o zi mohorâtă pentru România, cu ploi și ninsori care vor cuprinde cea mai mare parte a țării. Temperaturile maxime se vor situa sâmbătă, 16 decembrie, între 1 și 8 grade Celsius.
image png
Anca Țurcașiu, primul mesaj după ce a fost dezvăluită identitatea iubitului ei: „Dacă tot s-a făcut atâta vâlvă...”
Anca Țurcașiu a dat din nou o șansă iubirii, după patru ani de la divorțul de medicul Cristian Georgescu. De câteva luni de zile vedeta trăiește o frumoasă poveste de dragoste în brațele iubitului ei, Călin Șerban, a cărui identitate a dezvăluit-o acum câteva zile. Ce mesaj a transmis recent, aflați
Călin Georgescu pe un cal alb Foto Călin Georgescu   Youtube jpg
La ferma de cai din Ciolpani s-a așternut liniștea, la o săptămână distanță de la întâlnirea dintre Georgescu, Potra și Sechila
Ferma de cai de la Ciolpani a devenit cunoscută după ce pe 7 decembrie 2024, la o zi după anularea alegerilor prezidențiale, a avut loc aici o întâlnire la care au participat Horațiu Potra, Eugen Sechila și Călin Georgescu.
Fursecuri cu cafea  Sursa foto shutterstock 2184164871 jpg
Prețurile cafelei, nivel fără precedent în ultimii 50 de ani. Avertismentul specialiștilor
Preţul cafelei arabica pentru livrarea în martie a atins un maxim istoric de 348,35 cenţi pe livră marţi, cel mai ridicat nivel din ultimii aproape 50 de ani. Deşi contractele au pierdut o parte din câştiguri ulterior, acestea rămân cu 70% mai mari decât la începutul anului.