Revolta fondului nostru neburghez

Publicat în Dilema Veche nr. 1010 din 17 august – 23 august 2023
image

 Olga Ştefan, Civilizaţii, Editura Paralela 45, 2020 & Resursa, ediţia a doua, Casa de Editură Max Blecher, 2023. 

În Civilizaţii, Olga Ştefan ilustrează cu abilitate jocul eternei dispute dintre revoltă şi resemnare. Subiectul este proiectat convingător pe pînzele distopice ale istoriei recente. Fundalul, prin urmare, este acela al represiunii economice, ca substitut postcomunist pentru represiunea politică de altădată, al unei brave new world instalate într-un recognoscibil oraş contemporan, aşa-zis „de cinci stele”. 

Sînt denunţate astfel noile mecanisme ale ipocriziei, în pas cu marile prefaceri ale capitalismului neoliberal, trîmbiţate la fel de ridicol precum în congresele de altădată ale Ceauşeştilor, atunci cînd se inaugurează vreo autostradă de trei kilometri, într-o ţară incapabilă să construiască o infrastructură, dar care se îmbăiază frenetic în ode şi acatiste: „totul în voi e inaugural”. Devine limpede că civilizaţii sînt, în fapt, agenţii unei civilizări-cu-forţa, activi mai cu seamă în ipostazele exploatatorului ori ale agresorului. Definiţi drept „embrioni de succes”, ei sînt artizani ai betoanelor şi ai dalelor, ai blocurilor luxoase şi strălucitoare, şi inamici ai ultimelor petice de iarbă. 

Transparenţa scriiturii şi a referinţelor este evidentă, căci este vorba despre un Cluj în care se „construieşte frenetic / înainte de criză” şi care „străluceşte dystopic de la ultimul etaj”, la fel precum ecologismul şi semnalele (post-)apocaliptice: „ecologic vorbind / oraşul e pe moarte”; „număr în gînd / vlăstarele moarte / pîlcurile care n-or să ajungă pădure”. Ca un semn al asumării negratuite, aceste semnale şi figuri ale iminenţei revin în falduri coşmareşti şi pe scena interioară a subiectului, unde „geamul camerei mele e lipit de geamul unei bucătării / în care cineva a lăsat lumina aprinsă şi apa pornită”.

Ipostazierea proletară, ivită din revolta faţă de toate aceste forme ale civilizării cu forţa, nu ar trebui să surprindă. Tensiunea se joacă aici între stratificările ironiei şi impulsul spunerii pe şleau: „doar o bere pentru / cea mai obosită femeie din lume / să găsesc joie de vivre în sărăcie”; „societatea zisă / civilizată: cea mai mare minciună dintre toate / acest loc din iad în care am ajuns / e a doua mea şansă”; „în oraşul ăsta / cei puternici încă-i biciuiesc pe cei slabi”. Această efuziune proletară a fondului nostru „nelatin” îşi asociază, de regulă, metafore animaliere ale sălbăticiei, conotate nu atît ca anarhism, cît mai degrabă ca figuri ale scăpării prin tangentă. 

Procesul se încheie mai degrabă nefericit, ceea ce accentuează substratul noir al imaginarului: „s-au reprimat dorinţe care apropie animalul de disciplinatul formal / şi-i scufundă capul într-un bazin de clor”; „animalele ca mine / îşi fac rondurile / gîtuite de spaimă. / noaptea se lasă peste meritele sincere ale schimbului trei”. Figura „civilizatului cu cearcăne” care expune parcă ritualic, într-un giulgiu, „stîrvul animalului dinăuntru”, devine extrem de semnificativă. Resemnarea închide cercul şi retează avîntul celui care se revoltă: „timpul s-a lămurit / în privinţa noastră / n-am învăţat nimic”; „începi să nu mai urăşti semenii / care au distrus, începi să laşi toate aşa / să înveţi asta / cum se lasă lucrurile în pace”.

Fără a face din jocul metalingvistic al abstractului cu concretul o regulă a întregului volum, cred că Civilizaţii deţine potenţialul de a influenţa, la rîndul său, alte formule poetice, care să intensifice plăcerea lingvistică a travestiului, respectiv travaliul poemelor iscate din plăcerea (textualistă) a jocului liber al semnificanţilor, ca în cazul volumuluiTrucuri urbane, al Laurei Francisca Pavel (OMG, 2022). Cîteva mostre relevante ale unei astfel de propensiuni: „pe masa de disecţie pun / cadavrul discret al rutinei (...) o viaţă bună, cu bonusuri trimestriale şi plescăit integru”; „e proiectul meu / pentru un infern în care să gust expert / din fructul dinainte muşcat / al consecinţei” etc.

„Încrîncenarea ţine deschisă calea”

Aflat, într-un timp destul de scurt, la o a doua ediţie, se poate spune că Resursa Olgăi Ştefan deţine toate resursele să devină un volum-cult pentru poezia noastră post-douămiistă. Extrem de unitară, cartea pare să pună în scenă, în fapt, un singur poem, continuu, şlefuit din unghiuri diferite. Faţă de Civilizaţii, vocea este aici mai sigură de sine şi mai stăpînă pe propriile mijloace de expresie, fapt semnalat atît prin numărul mare de formulări şi noduri poetice memorabile, decomplexate şi numai bune de promovat inclusiv pe ecranele grăbite ale social media, cît şi prin resurecţia feministă a timbrului, extrem de convingătoare: „domniţa-ntinsă leneşă / pe canapea, o calomnie canonică, / (cîtă vreme) pentru unii fiecare fată care atinge excelenţa / e o ofensă directă / în vreme ce tu eşti o femeie / căreia-i deschid cărţile ca pe-un bot şi spun: / e neagră în cerul gurii, va făta mult!”. Vocea devine chiar o portavoce, precum în cazul meditaţiilor metatextuale asupra poeziei feministe înseşi, ca depozit al traumelor şi al vulnerabilitaţilor: „e incredibil cît de multe femei / sînt poete bolnave, ce fragilităţi / ascund falangele textelor lor”. 

O altă noutate o reprezintă aici ironia teologică a textelor. Pe de-o parte, textele degajă o tensiune neo-argheziană, s-ar putea spune, inclusiv la nivelul limbajului apostatic: „trînta cu Dumnezeu”, „ultimul maslu”, „tîrnosirea”, „anatemizarea”, „hrisov subţire, pătat cu spermă”. Pe de altă parte, amintita ironie nu întîrzie să abordeze realităţile imediate: „iubeşte-ţi aproapele ca pe o casă pentru care ai plătit prima rată”. Tensiunea destul de puternică, filtrată ori manifestă, se decantează inclusiv prin numărul mare de (auto)definiri prin negaţie: „uşi pe care nu le-am deschis niciodată”, „o inimă care / nu-mi foloseşte / la nimic” etc. Poezia din debutul volumului mi-a adus aminte de o temă mai veche propusă ca subiect de text argumentativ pentru bacalaureat, în genul: „Comentaţi afirmaţia conform căreia bancherii se gîndesc la artă, iar artiştii la bani”. Replica Olgăi Ştefan circumscrie categoric şi exemplar noile schimbări de paradigmă, printr-o seducătoare concreteţe: „sînt din prima generaţie de artişti / care nu se sfiesc / să recunoască, nediscriminatoriu, / cu uşoare, dacă nu / umilitoare mişcări de bazin, că-şi doresc / toţi banii din lume”. 

Complexitatea şi prospeţimea imaginilor se păstrează atît în digresiunile metatextuale, filologice, ale profesoarei de română: „de cînd a trebuit să citesc prima dată / Lăpuşneanul, nu mi-a fost clar cine e răufăcătorul şi cine / băiatul bun. Iar racla sfîntului care tresare mi s-a părut un / fel de aprobare!”, cît şi în poezia de dragoste: „inundă-mi verbal / subsolul sexual, vreau să am la ce să mă gîndesc / în / intimismul meu carceral, / în solaritatea mea inadecvată”. 

Livrat ca un bonus track al noii ediţii, poemul „O inimă violentă sub dune” este unul recapitulativ, o hîrtie de turnesol care scoate la iveală chimia unei scriituri intrate în posesia unei conştiinţe de sine şi care tranşează într-o manieră originală disputa înscenată mai sus: „am vrut detaşare, dar tot încrîncenarea cîştigă, tot dinţii ei ţin deschisă calea, / tot la strîns semnături...”.

 Adrian Mureşan este critic literar. Ultima carte publicată: Vîrstele subversiunii. N. Steinhardt şi deconstrucţia utopiilor, OMG, 2020.

image

Aproape de carte

Olga ȘTEFAN

O inimă violentă sub dune

(fragment)

cînd lucrurile s-au aranjat, am așteptat soarele adevărat.

dar soarele care nu ieșise nici în 2004, nici în 2010

n-a fost pe cer nici de ziua mea: m-ai luat dintr-o situație rea,

folosind mai puțin terminologia luminii naturale și mai mult

faza lungă a unei mașini de ceață

grație bunului optimism, marele chirurg și-a uitat

instrumentul în operație:

odată eliminată tumoarea, pacientul s-a stins...

am lucrat la inimi și cînd a nins în camera cazanelor,

incapabili să ne vedem în oglinzi

care înscenează limbaje abilitate și pumni

din care muști – și ești carne de tun,

de pe ruta Mărăști-Mănăștur,

pînă la liniștea postapocaliptică

de pe Canalul Morii.

cînd unul îl smulge pe celălalt dintr-o relație compromisă orizontal

de soarele roșu al ratelor, patina de Bonnie & Clyde rămîne

ca un semn al întrebării pe praful de pe mașini,

cît să nu le mai distingi numerele cînd fac depășiri,

azi, înecați în vicii care dublează consoane, ne-am refăcut amintiri,

cum ai coase și descoase, anxios, operații în care nu mai știi

ce, dar sigur ai uitat...

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.